Strawberry Mansion (2021)
Regia: Kentucker Audley, Albert Birney
Distribuția: Penny Fuller, Kentucker Audley, Grace Glowicki
Există distopii care sunt în același timp filme ‘feel good’? Perechea de scenariști și regizori Kentucker Audley și Albert Birney se străduie să demonstreze că răspunsul este ‘da!’ cu ‘Strawberry Mansion’, filmul lor realizat în 2021. Este vorba despre o anticipație pesimistă a unui viitor apropiat și previzibil, ambalată ca un film ‘fantasy’, care în ciuda bugetului vizibil redus reușește să ne absoarbă într-o lume diferită.
1984 este 2035 în ‘Strawberry Mansion’. Guvernul a decis să impoziteze visele. Pentru asta este nevoie de tehnologie specială și de funcționari care să pună în aplicație legislația. Preble, eroul principal al filmului este un asemenea funcționar al fiscului. Citește visele cetățenilor și stabilește ce impozite trebuie aceștia să plătească. Preble este trimis să facă o auditare la casa unei bătrâne excentrice pe care o cheamă Bella, care nu și-a declarat de multă vreme visele. Îl așteaptă mii de benzi magnetice VHS pe care aceasta, în urmă și cu tehnologia, își înregistrase visele. Purcede la treabă și află în scurtă vreme că Bella descoperise un secret. Visele impozitate ale cetățenilor nu sunt numai ale lor. Ele sunt infestate de reclamele pe care marile corporații le folosesc pentru a-și populariza produsele. Controlul gândirii prin supraveghere permanentă din romanul lui Orwell fusese înlocuit cu control prin publicitate. Bella și soțul ei decedat inventaseră un aparat, o cască cu becuri colorate, care le proteja visele. În scurtă vreme Preble se va găsi absorbit într-o lume în care realitatea, visele bune, coșmarurile, Bella din 2035 și Bella din tinerețe, păianjeni și marinari șobolani se vor amesteca într-un univers colorat și lipsit de logica, însă mai important decât orice – liber de control.
‘Strawberry Mansion’ este plin de citate cinematografice și literare, începând cu cinematografia pentru copii și filmele avangardei suprarealiste din prima jumătate a secolului 20, trecând prin Orwell și prin science-fiction-ul american și până la producțiile fantasy mai recente. Totul este realizat cu mijloace ‘low-cost’ care sunt la fel de explicit expuse ca și câteva dintre ideile progresiste pe care povestea încearcă să ni le transmită. Kentucker Audrey interpretează și rolul principal, înconjurat de o distribuție în care cam jumătate din timp actorii sunt mascați sau deghizați. Se poate reproșa scenariului că povestea nu este foarte coerentă, dar sunt visele noastre oare de multe ori coerente? Oniric și extrem, retoric și plin de imaginație, acest film reușește să transmită un avertisment despre pericolele manipulării și ale controlului psihologic sub forma unei fabule care are doar aparențele unui film pentru copii. Spectatorii s-ar putea să se simtă bine la sfârșitul vizionării, dar cei care se vor gândi la semnificațiile a ceea ce au văzut nu vor putea evita gravitatea mesajelor. ‘Strawberry Mansion’ un film cu multe stângacii și naivități, unele intenționate, dar Kentucker Audley și Albert Birney demonstrează că sunt doi cineaști care au ceva de spus și care merită să fie urmăriți, împreună sau separat.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)