Love and Other Drugs (2010) – Despre dragoste si alte dependente
Regizor: Edward Zwich
Scenaristi:Charles Randolph, Marshall Herskovitz, Edward Zwich
Distributia: Anne Hathaway, Jack Gyllenhaal, Gabriel Macht, Oliver Platt, Hank Azaria, Josh Gad
Despre dragoste si alte dependente, despre relatii ancorate intr-o lume cinica, egoista si plina de stupiditate ne vorbeste artistic, cu umor, romantism si multa ironie Edward Zwich in pelicula cu acelasi nume lansata de curand pe marile ecrane si pe care am avut ocazia sa o vizionez in avanpremiera, gratie invitatiei oferite de compania distribuitoare. Este un fel de „Love story”, de fapt un sex story evoluand spre love story, avand ca personaje principale un tanar cam superficial si afemeiat si o tanara bolnava de o maladie fara sanse de vindecare. Dragostea nu intra in planurile celor doi, insa viata se incapatneaza sa nu tina cont de dorintele lor si spre final, ceea ce se voia „doar sex” devine dragoste.
Si mai este un film satira la adresa companiilor farmaceutice si a strategiilor comerciale adoptate in promovarea medicamentelor, a razboiului purtat de reprezentantii medicali pentru cucerirea pietei, cu o tusa acida pe asigurarile de sanatate de peste ocean.Pentru a da mai multa savoare intrigii romantice, actiunea se petrece in 1996, anul in care Viagra este lansata pe piata, prilej pentru scenaristi sa introduca glume cu miraculosul remediu pentru potenta si sa surprinda euforia cu care a fost intampinata pilula albastra. Intr-un film despre Parkinson care nu putea fi decat o drama, iar razboiu dintre Prozac si Zoloft n-ar putea starni rasul nici macar cunoscatorilor, Viagra devine factorul declansator al… situatiilor comice.
Pentru personajele principale medicamentele reprezinta un stil de viata. Ea – Maggie Murdock (Anne Hathaway) este dependenta de o combinatie de pilule menite sa tina sub control primele simptome ale fazei incipiente a Parkinsonului. El – Jamie Randall (Jack Gyllenhaal), este dependent de sex si are un talent uimitor la vanzari pe care si-l pune in slujba Pfizer, calitatea de reprezentant medical netezindu-i drumul catre bogatie si… femei. Determinat sa cucereasca zona Chicago, Jamie vinde cu talent si sinceritate Zoloft, Viagra, chiar si pe sine insusi receptionerelor si secretarelor care ii faciliteaza contactul cu doctorii. Talentele sale ascunse de vanzator de succes constau in strecurarea in spitale, strategii complicate de a atrage atentia doctorilor, impunerea medicamentelor pe care le reprezinta si mai ales, sabotarea muncii rivalului sau Trey Hannigan (Gabriel Macht) al caui produs Prozac ii face concurenta Zoloftului si implicit micsoreaza sansele lui Jamie de a patrunde pe o piata mai importanta. Este un razboi al strategiilor, fara a se lua nici un moment in considerare calitatile produselor, aplicabilitatea acestora sau efectele secundare pe care le provoaca. Medicamentul este privit ca o marfa oarecare si cea mai buna ilustrare a acestei abordari este secventa de la trainningul Pfizer.
In calitatea sa de reprezentant medical Jamie il are ca indrumator pe Bruce Jackson, motivant si plin de energie, interpretat cu maiestrie de Oliver Platt. In pielea doctorului Knight, o voce respectata in randul comunitatii medicale dar cu o viata privata cam sordida si care se lasa cumparat cu usurinta il intalnim pe fermecatorul Hank Azaria. Abaterea doctorului de la regula confidentialitatii ii prilejuieste lui Jamie intalnirea cu Maggie.
Impresionat de frumusetea si fragilitatea fetei precum si de lipsa sa de inhibitii, Jamie reuseste sa-i atraga atentia si ii regasim destul de repede intr-o avalansa de scene de sex foarte credibil redate si impresionante prin incarcatura emotionala pe care o degaja. Orele petrecute impreuna sunt evadari din cotidian, Maggie uita de boala sa iar Jamie se bucura de prima relatie asa cum si-a dorit mereu, fara complicatii. Ceea ce nu se asteapta nici unul dintre cei doi este legatura sufleteasca ce se dezvolta si ii uneste dincolo de vointa si pasiunea carnala. In lumina noilor sentimente totul se schimba: Maggie accepta sa-si arate slabiciunile fata de partener iar Jamie evolueaza de la egoism la altruism, incepand o cursa disperata in a gasi un remediu si o solutie pentru boala iubitei. Relatia lor insa mai are de trecut testul iluziilor spulberate si al cruntei realitati, iar reusita sau insuccesul acesteia il veti descoperi singuri urmarind filmul.
N-am inteles predilectia scenaristilor si regizorilor americani pentru personaje scabroase, grosiere, fara farmec si mai degraba plictisitoare decat atragatoare prin imagine, limbaj si comportare. Le-am intalnit in recentele filme pe care le-am vizionat si exista si in aceasta pelicula un astfel de specimen in persoana fratelui lui Jamie. Neingrijit, obez, pasionat de pornografie si masturbandu-se in mai toate scenele in care apare, este un personaj care nu-si gaseste rostul in economia filmului desi se presupune ca ar trebui sa starneasca zambete, si cu toata interpretarea adecvata pe care i-o da Josh Gad, lipsa sa ar fi trecut neobservata.
Tonalitatea filmului evolueaza si se transforma asemeni personalitatii protagonistilor, de la efervescenta de inceput, la romantism combinat cu multa sexualitate, spre a capata o nota de seriozitate pe final la momentul deciziilor. Exista si umor de buna calitate, insa melancolia este nota care strabate filmul de la un capat la altul si care il ancoreaza in realitate.
2 comments
„Neingrijit, obez, pasionat de pornografie si masturbandu-se in mai toate scenele in care apare, este un personaj care nu-si gaseste rostul in economia filmului ” ioi cati dástia nu-s pe lumsoara asta, se potriveste perfect in economia filmului…mi s-a parut o incercare total neinspirata de a malaxa dragostea aia tipica de celuloid cu un nastyness care parca nu face din economia cinemaului american, ma refer la asta de larg consum 😛 un bleah total, insa n-ai cum sa nu te uiti la astia doi, is prea misto :))
Un film care merita vazut(nu comentez mai mult).