Kill Bill: Vol. 1 (2003)
Scenariul si regia : Quentin Tarantino
Distributia: Uma Thurman, David Carradine, Lucy Liu, Daryl Hannah, Vivica A. Fox, Michael Madsen
Producatori: Lawrence Bender si Quentin Tarantino
Kill Bill Vol. 1 este al patrulea film cu care cunoscutul si controversatul regizor provoaca spectatorii si este, asa cum afirma intr-un interviu Uma Thurman, eroina principala, „pur, epic, o fantezie a lui Tarantino”.
Lui Tarantino ii place filmul si ii place violenta, iar Kill Bill Vol. 1 este probabil unul dintre cele mai violente filme americane produse vreodata. In acelasi timp, este si un omagiu adus genurilor cinematografice care l-au incantat si pe care le admira, precum western-urile spaghetti, filmele cu arte martiale, filmele cu samurai si nu in ultimul rand anime-urile-animatiile japoneze. Subiectul principal in jurul caruia se contruieste filmul este razbunarea, drama atasata nefiind decat izvorul acestei razbunari livrate spectatorului in multiple forme si modalitati care mai de care mai violente si mai sangeroase. Precedentele creatii ale lui Tarantino puneau accentul pe povesti interesante, captivante, Kill Bill ne livreaza forme, stiluri, imagini ale unuia si aceluiasi concept – razbunarea.
Personajul principal al povestii este „The Bride” – Black Mamba (Uma Thurman), care se trezeste dupa patru ani de coma si porneste razbunrea impotriva celor vinovati de nefericirea sa. „The Bride” facea parte din gruparea criminala „Deadly Viper Assassination Squad” condusa de, cine altul, Bill (David Carradine). Decizia sa de a lasa in urma viata de pana atunci si de a se casatori in El Paso, Texas, nu-i incanta pe fostii tovarasi care apar la nunta si ucid toate persoanele prezente. Bill alege sa o omoare la final pe fosta tovarasa si copilul sau inca nenascut, tragandu-i un glont in cap miresei. Sau cel putin asta a fost intentia, caci „The Bride” se dovedeste mai rezistenta decat se crezuse, nu moare, ci doar intra in coma, se trezeste din coma si furioasa, determinata sa se razbune, pleaca in cautarea fostilor parteneri.
Prima este Vernita Green (Vivica A. Fox), in prezent retrasa la randul sau din banda si pozand in mama de familie undeva in suburbii. Pe lista o mai intalnim si pe Elle Driver (Daryl Hannah), blonda naucitoare cu un singur ochi care a vrut s-o ucida pe Mireasa perioada de coma, dar care a fost oprita la timp de Bill sa savarseasca acest asasinat vazut ca un act de lasitate. Grupul o cuprinde si pe O-Ren Ishii (Lucy Liu), lidera mafiei japoneze Yakuza, inconjurata de asasini si garzi de corp ce o fac aparent invincibila.
Filmul este alcatuit din capitole, fiecare avand un personaj central – obiectul razbunarii- si caracteristicile unui anumit gen cinematografic. Printr-o tehnica minunata, Tarantino incepe filmul la mijlocul povestii, pentru a deplasa apoi actiunea inapoi in timp si iarasi in prezent. Se contureaza astfel lantul razbunarii, se ofera spectatorului cea mai buna perspectiva asupra personajului cu care urmeaza sa faca cunostinta si se confera ratiune si fluiditate scenelor de lupta care condimenteaza cele doua oare de proiectie. Spectaculoase vizual si cinematografic sunt si trecerile de la secventele alb negru la cele color, scenele de stop cadru, punctarea detaliilor, prim planurile in momentele de tensiune maxima,precum si inserarea momentelor de animatie pentru a descrie istoria si devenirea unui personaj.
Uma Thurman se intrece pe sine in a-i da viata miresei razbunatoare, oferindu-ne o performanta uluitoare. Ea reuseste sa fie amuzanta, sexy, serioasa, puternica si tacuta, fermecatoare si mortala in acelasi timp. Desi le cam reteaza capetele/membrele celor care ii stau in cale si aproape nimic n-o poate opri din telul trasat, in ciuda prepotentei si talentului criminal pe care il afiseaza personajul sau, nu are nimic superficial, actiunile sale nu sunt stereotipe, replici, grimase, gesturi insignifiante denota profunzimea dramei pe care o traieste.
Vivica Fox face o impresie puternica in cele 15 minute in care i se opune miresei, disparand insa un pic cam repede din peisaj. Lucy Liu este spectaculoasa, rece, sadica, inspaimantatoare in rolul sefei Yakuza -O’Ren Ishii. Profunzimea si complexitatea personajului sau aproape ca merita o abordare mai profunda decat cea de adversar al miresei si obiect al razbunarii sale.
Vorbind despre filmele sale, Tarantino delimiteaza doua lumi distincte in care filmele sale au loc – una este „Universul Quentin”, din care isi trag seva Pulp Fiction si Jackie Brown, si cea de-a doua este „Lumea Filmelor”, in care se desfasoara „Kill Bill”. Este lumea pe care o vad personajele din „Universul Quentin” cand merg la film.
Pentru spectatori, „Kill Bill” este un univers in care se aduna idei din culturi diferite, filme, legende, genuri cinematografice, vechi spectacole de televiziune unindu-se spre a da viata unei povesti cat o experienta de viata. Unii vor deslusi sensurile si simbolurile, altii nu vor trece de perdeaua de sange si sabii incrucisate in lupta.
”Kill Bill Vol. 1” este atractiv, superb, inteligent, un spectacol vizual si artistic, cea mai buna invitatie si reclama pentru deznodamantul din ”Kill Bill Vol. 2”.
Nota: 10/10
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=ot6C1ZKyiME’]
2 comments