Aru otoko (2022)
Regia: Kei Ishikawa
Distribuția: Satoshi Tsumabuki, Sakura Ando, Masataka Kubota, Nana Seino
‘A Man’ (titlul original este ‘Aru otoko’), filmul din 2022 regizat de Kei Ishikawa, este un film japonez cu o alură europeană. Este un mister polițist cu multe întorsături, care solicită atenția permanentă a spectatorilor și care va satisface prin inteligența și logica sa pe mulți dintre amatorii acestui gen de filme, apreciat în Europa. Și totuși, filmul care este ecranizarea cărții cu același nume a lui Keiichiro Hirano, se ocupă de o problemă socială japoneză foarte acută. În fiecare an în această țară dispar multe zeci de mii de persoane. Unele dintre ele își schimbă identitățile și încep să trăiască o a doua – sau poate mai mult decât a doua – viață în locuri îndepărtate și diferite ale Japoniei. Se pare că acest fenomen nu este numai posibil ci și mult mai răspândit în Japonia decât în restul lumii. ‘Aru otoko’ propune o intrigă sofisticată, un joc al identităților, care leagă destinele mai multor personaje, fiecare dintre ele fiind obligate să răspundă întrebărilor de genul ‘cine este omul de lângă mine?’ sau chiar ‘cine sunt eu?’.
Primul și ultimul cadru din ‘A Man’ includ tabloul ‘La reproduction interdite’ al lui René Magritte. Oglinzi succesive reproduc din același unghi imposibil silueta unui bărbat, fără figură și fără identitate, precum în multe dintre tablourile maestrului suprarealist belgian. Între aceste cadre avem de-a face cu câteva povești succesive în care personajele sunt în situația de a pune sub semnul întrebării identitățile celor de lângă ei și ale lor înșiși. Rie este o femeie singură, care-și crește băiețelul după un divorț cauzat de pierderea traumatică a unui alt copil. Ocazia de a-și reface viața pare să apară în persoana lui Daisuke, un tânăr delicat și pasionat de pictură, dar după câțiva ani acesta moare într-un accident de muncă, lăsând-o din nou singură, cu încă un copil în plus.
La comemorarea soțului apare fratele acestuia, care provine dintr-o familie înstărită, dar care susține că cel care folosise numele lui Daisuke nu era același bărbat. Suprinsa, angajează serviciile avocatului Akira pentru a rezolva misterul. Cine era bărbatul cu care se trăise, se căsătorise, zămislise un copil? Ce nume va avea copilul ei? Unde este adevăratul Daisuke? Avocatul descoperă că există o adevărată industrie de schimbare și falsificare a identităților. El însuși are o problemă identitară, ca fiu al unui imigrant din Coreea, într-o țară care acceptă cu greu străinii. Ancheta duce la elucidarea misterului identității soțului mort, dar fiecare dintre personaje rămâne să se confrunte cu propriile probleme identitare și cu consecințele lor.
Acțiunea filmului ‘A Man’ se desfășoară într-un ritm care combină analiza psihologică și comportarea ceremonială specifice cinematografiei japoneze cu regulile filmelor de investigații polițiste. Narațiunea începe cu povestea lui Rie, pentru a-și deplasa centrul atenției spre ancheta lui Akira și rezolvarea misterului identității lui Daisuke. Două dintre scenele cele mai puternice ale filmului îl plasează pe avocat în fața unui condamnat la închisoare, maestru al mistificărilor de identitate. Într-o maniera care amintește ‘The Silence of the Lambs’ (minus violența), acesta va furniza răspunsuri criptice, care conțin însă indicii spre cheile misterului. Drumul spre elucidare nu va fi ușor, și avocatul însuși va plati un preț în propria sa viață personala. Combinația acestor stiluri și fire narative funcționează foarte bine în filmul lui Kei Ishigawa, jocul actorilor este excelent, și cred că ‘A Man’ va fi primit bine de publicul larg internațional, așa cum s-a întâmplat până acum și în circuitul festivalurilor. Singurul lucru de care mă tem sunt remake-urile.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)