Manayek (2020)
Creator: Roee Idan
Distribuția: Shalom Assayag, Amos Tamam, Maya Dagan
Avem multe de reproșat acestei veri, dar pentru televiziunea israeliană a fost o vară fastă. Într-un interval de mai puțin de trei luni am văzut trei seriale interesante, bine scrise, excelent jucate și regizate cu talent și originalitate. Primul a fost ‘Tehran’ al televiziunii publice ‘CAN’ care ne-a purtat geografic în Iran și tematic în lumea spionajului international, a urmat ‘Losing Alice’ al lui ‘Hot’ care combină genul de mistere horror cu realitatea israeliană, pentru ca sezonul să se încheie la un foarte bun nivel artistic și cu un rating pe măsură cu ‘Manayek’, produs și el de CAN, serial din lumea polițiștilor, oamenilor legii și a interlopilor israelieni, serial care face față cu onoare celor mai bune seriale americane ale genului (‘The Wire’ și ‘NYPD Blue’ sunt primele două nume care îmi vin în minte). Fiecare dintre aceste seriale se compune din opt sau zece episoade, și finalurile indică, cel puțin pentru primul și ultimul, că vor urma alte sezoane. ‘Manayek’ a încheiat cu brio acest sezon de seriale de calitate reușind să creeze o intrigă interesantă, cu personaje și situații complexe, într-o atmosferă socială și politică extrem de bine descrisă, care arată credibil și familiar pentru spectatorii israelieni. La sfârșitul fiecărui episod, creditele se încheie cu menționarea faptului că filmările au avut loc înainte de izbucnirea Coronei. Va fi foarte interesant de urmărit cum vor fi ‘Manayek’ și celelalte seriale primite pe piața internațională, și cum vor evolua sau ce schimbări de stil sau de ton (poate și referințe în conținut) vor apare ca urmare a pandemiei.
Intriga este solidă și foarte bine construită. Roee Idan, creatorul serialului, și scenariștii care l-au asistat au evitat să se refere direct la vreunul dintre multele cazuri celebre în Israel, dar situațiile sunt atât de verosimile încât dacă ar fi fost publicate ca știri în presă sau la televiziune s-ar fi încadrat perfect în fluxul informațional. Este vorba despre o anchetă a Secției de Investigare a Polițiștilor în care suspectul principal este comandantul secției de politie din orașul Rishon LeZion bănuit că ar fi complice și chiar mai mult decât complice al bandelor criminali din lumea interlopă. Personajul principal este Izzy Bachar, polițist care se aproprie de pensie, un fel de Don Quijote care se luptă cu sistemul, un idealist în căutarea adevărului și respectarea legii, ‘drept și prost ca o riglă’ cum îl caracterizează un coleg. În lumea în care trăiește însă Izzy, a refuza tentațiile corupției și a încerca scoaterea adevărului la lumină implică riscuri enorme. Poreclit de colegii sai ‘Manayek’ (o deformare de la ‘maniac’), eroul nostru riscă și pierde aproape totul – cariera profesională, viață personală, prietenii care păreau indestructibile. Puțini sunt cei care îl ajută, și o parte dintre ei o fac din interese personale ascunse. Intriga se complică pe măsură ce acțiunea înaintează, cel mai bun prieten al lui Izzy devine suspectul principal, complicitățile și ramificațiile se extind și din lumea mafiei locale ajung la cele mai înalte nivele ale politiei, procuraturii și politicii, asta în timp ce viața sa de familie se destramă. Spre deosebire de multe alte seriale israeliene și internaționale, ‘Manayek’ reușește să păstreze interesul spectatorilor dezvoltând atât acțiunea cu elemente noi și răsturnări de situații, dar mai ales expunând personajele și dezvăluind aspecte noi ale caracterului și trecutului lor. Serialul israelian reușește ceea doar serialele de gen de bună calitate pot să facă – construiește o poveste complexă și captivantă și o populează cu personaje reale care căștiga empatia spectatorilor.
Majoritatea actorilor care apar în distrubutia lui ‘Manayek’ sunt figuri cunoscute din filmul și teatrul israelian, dar unii dintre ei sunt distribuiți în mod creativ și surprinzător. Shalom Assayag, care este unul dintre comicii stand-up cei mai populari, crează cu Izzy o personalitate de detectiv idealist și inimos, care nu acceptă cu niciun preț corupția și nedreptățile. Canadienele sale uzate au șansă să devina la fel de populare ca hainele de ploaie ale inspectorului Columbo. Îi dă replica Liraz Chamami în rolul polițistei detașate de la un alt comisariat, o femeie cu propriile ele slăbiciuni și probleme personale, care îi devine parteneră în căutarea adevărului și în lupta cu sistemul. ‘Manayek’ este un serial generos cu rolurile feminine, prin crearea unor personalități complexe și prin abordarea problematicii statutului femeilor în aparatul legal și polițienesc foarte machoist. Maya Dagan, o altă actriță venita din lumea ‘entertainment’-ului, specializată în comedii muzicale, crează rolul, atipic pentru ea, al șefei anchetei. Mouna Hawa realizează și ea un portret original, cel al polițistei de origine arabă, care trebuie să se confrunte cu dubla discriminare – ca femeie și ca minoritară.
Calitatea scrierii constă în faptul că nici unul dintre aceste personaje nu este idealizat, fiecare are slăbiciunile sale, dimensiunea umană și motivațiile sociale și psihologice care sunt excelent descrise pentru fiecare în parte. Chiar și personajul prin excelență negativ al sefului secției de politie încurcat cu lumea interlopă jucat de Amos Tamam primește o justificare dacă nu morală atunci socială într-un sistem care se protejează pe el însuși, încercând să se separe de investigațiile presei și să-i reducă la tăcere pe cei care totuși cred și caută adevărul. Mediile sociale ale politiei, sistemului judiciar, lumii interlope sunt reconstituite cu o acuratețe care da uneori senzația că urmărim nu un serial de ficțiune ci o docu-dramă. Finalul este amar, dar este singurul posibil. ‘Manayek’ oferă spectatorilor israelieni și, sper, și publicului international, o experiență de televiziune de calitate, care va mulțumi și pe amatorii de thrillere, și pe cei de drame, sau de televiziune documentară. Eu aștept cu mare interes sezonul al doilea.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)