Les diaboliques (1955)
Regia: Henri-Georges Clouzot
Distribuția: Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse
‘Les diaboliques’ realizat în 1955 de Henri-Georges Clouzot se încheie cu o rugăminte explicită de a nu împărtăși intriga și mai ales finalul filmului. Desigur, voi respecta această indicație. Voi spune însă că de mult nu am avut plăcerea să văd un thriller inteligent că acesta. Este un film care poartă amprenta vremii în felul în care este filmat și jucat, dar asta nu deranjează, ci dimpotrivă, precum alcoolurile alese, pare să poată fi apreciat și mai bine, acum, în perspectiva celor 64 de ani care au trecut de la lansarea pe ecrane.
Mă întreb de ce numele lui Clouzot nu este menționat în cartea de dialoguri dintre Truffaut și Hitchcock. Truffaut a cunoscut în mod sigur acest film, și m-ar mira să nu fi știut și Hitchcock de el. Îndrăznesc să fantazez că dacă i s-ar fi oferit acest scenariu inteligent (bazat pe un roman), cu personaje bine caracterizate psihologic, a cărui acțiune se petrece în două spații închise (o școală și o casă de provincie) legate de o călătorie cu automobilul, cu suspans și cu schimbări de situație și evoluții ale personajelor care mențin permanent interesul spectatorilor, maestrul suspense-ului Hitchcock nu ar fi refuzat ocazia să facă el acest film.
Simone Signoret realizează în ‘Les diaboliques’ unul dintre rolurile cele mai memorabile ale carierei sale. Sunt foarte multe contraste între personajul jucat de ea și cel al Verei Clouzot. Amantă și soție. Femeie puternică și femeie slabă. Aparenta nepotrivire este accentuată de fragilitatea soției, într-un rol în care o coincidență funestă prevede parcă moartea actriței, soția regizorului Clouzot, câțiva ani după realizarea filmului. Paul Meurisse în rolul abjectului director este atât de credibil încât nu puțini dintre spectatori ar dori să treacă ecranul pentru a-l omorî cu mâinile lor. Merită însă să fie urmărite și fiecare dintre rolurile secundare, care oferă prilejul unor creații unice, tipologii originale în registru comic în majoritate, în cea mai bună tradiție a filmului clasic și a teatrului francez. Printre ele veți găsi cu peste un deceniu în avans personajul care i-a inspirat pe creatorii inspectorului Columbo. Toate acestea fac din ‘Les diaboliques’ o bijuterie a cinematografiei clasice franceze și a genului de thriller psihologic din toate timpurile.