Ji-geum-eun-mat-go-geu-ddae-neun-teul-li-da (2015) – Right Now, Wrong Then
Regia: Sang-soo Hong
Distribuție: Jae-yeong Jeong, Min-hee Kim, Yuh-Jung Youn
De câte ori vi s-a întâmplat să va îndrăgostiți de creația unui regizor necunoscut până atunci de la primul cadru? Mărturisesc că mie mi se întâmplă destul de rar. Este ceea ce s-a petrecut de la prima scenă care deschide ‘Right Now, Wrong Then’, filmul din 2015 al regizorului corean Sang-soo Hong. Cinematografia coreana mi-a oferit în ultimii ani multe motive de satisfacție, dar pe Hong nu îl cunoscusem până acum. Înțeleg că scrie și regizează filme foarte personale, toate situate într-un univers al său, în medie cam un film în fiecare an, în stilul și ritmul de producție al lui Woody Allen. ‘Right Now, Wrong Then’ este o poveste simplă, culeasă parcă aleator din viață, și în același timp o poveste despre cinema și artă, și asta nu numai deoarece eroul ei este un regizor (alter ego al autorului?), ci și pentru că felul în care este structurat filmul reprezintă un comentariu subtil despre arta realizării filmelor și un punct de plecare pentru discuții și gândire.
Povestea. Jae-yeong, un regizor cunoscut de filme ‘de artă’, ajunge din cauza unei mis-comunicații cu o zi mai devreme într-un oraș periferic unde urmează să se întâlnească cu spectatorii după vizioarea filmului său. Încercând să-și ‘omoare timpul’ se plimbă prin temple buddhiste și se întâlnește cu Min-hee, o tânăra, puțin dezorientată, puțin pictoriță, pe care o invită întâi la o cafea și apoi la o cină cu sushi însoțit de mult soju, pentru a termina seară cu o întâlnire la o cafenea cu amicii tinerei. Între cei doi începe un dialog discret urmat de o idilă ezitantă. Poveste de dragoste sau flirt? Spectatorul are ocazia să-și pună această întrebare de două ori, căci exact la jumătatea filmului povestea începe din nou, cu aceleași personaje și cu mici schimbări.
Frumusețea filmului constă exact în diferențele de nuanțe dintre cele două variante ale aceluiași scenariu, cu aceleași personaje, filmate în aceleași locuri, rostind aproximativ aceleași replici. Și totuși, povestea este alta, lumina cade altfel, sentimentele personajelor diferă, emoțiile spectatorilor se schimbă. ‘Right Now, Wrong Then’ este o meditație asupra vieții în care detaliile și stările de spirit ale momentului pot juca un rol covârșitor, dar este și un strălucit exercițiu cinematografic demonstrând că viziunea regizorală și nuanțele adăugate de actori personajelor lor pot duce la mai multe filme diferite plecând de la același scenariu. Sang-soo Hong este un regizor talentat care stăpânește toate detaliile meșteșugului sau și a și asimilat lecțiile marilor cineaști. În acest film simțim ceva din influențele lui Yasujiro Ozu (cadrele lungi, unele cu aparatul de filmat fix, făcând spațiu pentru psihologia personajelor) și Hsiao-hsien Hou (neliniștea urbană), dar filmul are și o amprentă clar coreeană și personală regizorului în felul în care personajele se încadrează în ambianța lor socială. Actorii joacă cu o minunată finețe și profunzime, punând în evidență trăsăturile comune și variațiile psihologice ale celor două variante ale eroilor lor. ‘Right Now, Wrong Then’ este un film care experimentează îndrăzneț ca formă, dar păstrează o elegantă clasică în felul în care este făcut. M-a fermecat.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Charlottefive.com)