Filme Filme americane

Dragoste, crimă, pedeapsă: Coup de chance (2023)

Coup de chance (2023)
Regia: Woody Allen
Distribuția: Lou de Laâge, Niels Schneider, Anna Laik

Cineva a numărat și, dacă numărătoarea este corectă, ‘Coup de chance’ (2023) este al 50-lea film de lungmetraj regizat de Woody Allen. Regizorul, scenaristul și actorul născut în Bronx se află spre sfârșitul celui de-al nouălea deceniu de viață și al celui de-al șaptelea deceniu de creație. Ne obișnuise de mulți ani cu un ritm de o premieră pe an. Faptul că ‘Coup de chance’ apare după doi ani de pauză poate fi pus pe seama pandemiei, dar și a faptului că Allen găsește din ce în ce mai greu finanțare și sprijin logistic. Motivele sunt legate de episoade din trecutul vieții sale particulare care nu au nicio legătură cu filmele pe care le-a făcut sau le-ar mai putea face, într-o lume în care mulți dintre judecătorii moralității se ascund în spatele pseudonimelor internetice și numărul celor care sunt gata să explice de ce nu vor să-i vadă filmele este mai mare decât al celor care așteaptă an de an ‘noul Woody Allen’.

Oscilațiile sale între America și Europa l-au adus din nou cu ‘Coup de chance’ în Franța, la Paris, orașul care cândva l-a iubit enorm pe Allen și pe care Allen continua să-l iubească și să-l filmeze de câte ori poate. ‘Midnight in Paris’, filmul său precedent filmat în totalitate în Orașul Luminilor, fusese unul dintre filmele atinse de o baghetă fermecată și un succes de public și de critică. ‘Coup de chance’ este mult mai modest în ambiții, Parisul este fundal și nu personaj, dar plăcerea de a fi și filma aici este evidentă. Povestea din scenariu însă s-ar fi putut petrece oriunde, în orice oraș mare, poate chiar în Manhattan. Filmul este vorbit în franceză, jucat de actori francezi și realizat cu o echipă tehnică aproape în exclusivitate franceză, dar nu se poate spune că este un film francez.

Fanny Fournier née Moreau (cum se înscriu numele femeilor căsătorite în buletinele de identitate franceze) este tânără, frumoasă, recăsătorită cu Jean Fournier, un bărbat al cărui profesie este să-i facă pe oamenii bogați și mai bogați. El însuși este bogat, și cei doi trăiesc în cercurile societății avute pariziene, unde la întâlnirile sociale se discută despre bani și ceea ce pot banii cumpăra, iar la sfârșiturile de săptămână se discută tot despre bani și ceea ce pot banii cumpăra, atunci când nu se vânează în pădure. Jean nu crede în șansă, pentru el ceea ce pare șansă sunt evenimente planificate de oameni, chiar dacă ele par altceva. Fanny se plictisește și încearcă să se convingă că îl iubește pe Jean, până în ziua când se reîntâlnește cu Alain, un fost coleg de liceu, care fusese îndrăgostit în secret de frumoasa sa colegă. Întâlnirea și legătura care se înfiripă sunt rezultatul hazardului? Cum se va petrece ciocnirea dintre lumile celor care cred în șansă și a celui care creează și manipulează șansele după voința sa?

Ca de multe ori la Woody Allen, avem de-a face cu o poveste despre dragoste, infidelitate, gelozie și consecințele acestora, care pot ajunge la crimă. La filmul cu numărul 50 din filmografia sa, Allen nu pare să-și pierdut nimic din fluența narativă și din sinceritatea cu care personajele sale se dezvăluie aparatului de filmat. Cinematografia, cu multe momente frumoase, îi aparține lui Vittorio Storaro, un operator care amestecă emoțiile cu culorile, câștigător a trei premii Oscar, care de un deceniu încoace îl însoțește pe Allen în toate filmele sale. Nu lipsește nici umorul și puține lucruri sunt mai hazlii decât o soacră care își adora ginerele mai mult decât fiica, dar care devine o detectivă particulară de temut atunci când suspectează că ceva nu este în regulă în comportamentul acestuia. Valérie Lemercier se achită minunat de acest rol. Lou de Laâge, Melvil Poupaud și Niels Schneider – toți actori tineri și talentați – sunt cei care interpretează rolurile din triunghiul amoros care poate fi interpretat și sentimental (relație de conveniență – iubire adevărată) și social (bogați – sărac) și intelectual (materialiști – spiritual) dar mai ales prin felul în care se raportează la hazard. Finalul tranșează dilema într-un mod surprinzător. Pentru noi, ca spectatori, rămâne să vedem dacă fimul cu numărul 50 va rămâne ultimul sau dacă Woody Allen va avea șansa să mai facă filme și noi vom avea șansa să le vedem.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://www.bandes-annonces.fr/COUP-DE-CHANCE-2023-Bande-annonce-du-film-de-Woody-Allen_v5914.html)

Articole similare

Man of Tai Chi (2013)

Andreea Andrusca

Doar încă un film de acțiune – Sicario: Day of the Soldado (2018)

Dan Romascanu

Artă și crimă: The Burnt Orange Heresy (2019)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult