The Equalizer (2014)
Regizor: Antoine Fuqua
Scenariu: Richard Wenk
Distribuția: Denzel Washington, Marton Csokas, Chloë Grace Moretz
E evident de ce-am mers la acest film, nu? Cui nu-i place Denzel? Încă de când am vizionat trailerul mi-am dorit să-l văd pe post de justițiar nu că filmul acesta ar însemna vreo premieră în interpretările lui. Oamenii tind să uite că pe lângă interpretările destinate să țintuiască membrii Academiei în scaune gen Flight sau The Hurricane a mai jucat și în thrillere precum Unstoppable, Deja Vu și mai ales Man on Fire, peliculă ce pare să fi împrumutat multe și lui The Equalizer. Bine, ce să mai spunem având în vedere semnatarul scenariului? Richard Wenk (cunoscut pentru The Expendables 2 și The Mechanic, care – să fim serioși – nu numai că nu pot fi numite capodopere, dar nici măcar nu-i cine știe ce de capul lor) reușește de această dată să ofere măcar oarece material pe care Denzel și regizorul Antoine Fuqua (Olympus Has Fallen, Shooter, Tears of the Sun și mai ales Training Day) să pună oarece cărniță cinematografică.
Povestea e subțirică și calchiată juma’-juma’ din antepomenitul Man on Fire , Taxi Driver și Mystic River (mai ales pentru imaginea nocturnă a Bostonului). Și că veni vorba de imagine trebuie menționate cadrele superbe semnate de Mauro Fiore contrapunctate perfect de inspirata muzică a lui Harry Gregson-Williams . Dar să revenim la poveste. Incredibil de plicticosul Robert (Bob) McCall trăiește ca întors cu cheița drămuindu-și existența între meticulos și plicticos aranjatul lui apartament și plicticoasa lui slujbă de cărat cu căruciorul materiale de construcții din depozit la cumpărător. Nopțile lui plicticos de insomniace și le petrece citind cărți clasice într-o cafetărie în care nu consumă nimic și în care-și aduce (culmea non-realismului) propriul lui ceai.
Și totuși știm că Bob este ăla bun! Chiar dacă-i straniu de meticulos (până și ceaiul și-l aduce ambalat frumos într-un șervețel pe care-l împăturește la fel de frumos după ce-l eliberează de conținut), se așează întotdeauna la marginea mesei și cu privirea spre intrarea cafeteriei și își folosește cronometrul ceasului de fiecare dată când escaladează violența pentru a-și testa reflexele la zecime de secundă. E meticulos până și în demersul lui de a-și nimici inamicii ;). E un conglomerat de Batman și Rain Man. Apropierea de o prostituată adolescentă (Chloë Grace Moretz, foarte jodiefosterescă) produce un efect de domino care-l face să renunțe la această mască-persona și-l contrapune mafiei ruse și polițiștilor corupți. Ăla rău (nu, nu e negru și nu respiră greu, da’ți sare-n ochi!) pute-a rău de la o poștă. A Mafie rusă. Tatuajele cu iz folcloric slav sunt apanajul lui Marton Csokas(deasupra pectoralilor ,sub tatuajul unui pumnal care-i străpunge gâtul dintr-o parte-n alta, scrie cu chirilice: Nu te pune cu mine, dacă vrei să trăiești 😉 nice, nu? ) , care e la fel de subtil ca un elefant în magazinul cu porțelanuri în a construi o estetică găunos-șubred-tărăgănată a răului de serviciu ceea ce ne duce cu gândul la ce-ar fi putut face Eddie Murphy în rolul lui Hannibal Lecter. Rolul ăsta avea nevoie de interpretarea și nebunia unui Malkovich, Spacey sau ale regretatului Williams pentru a balansa antagonismul cu Denzel. Povestea e totuși subțire și a fost o tușă drăguță alăturarea episodică a Melissei Leo și a lui Bill Pullman în interpretarea foștilor șefi ai lui Bob de la o secretă și vagă agenție guvernamentală.
Fuqua tratează fiecare scenă violentă ca o coregrafie crudă, denudată de afectivitate sau moralitate, atinge un grad zero al empatiei și folosește imaginile apei curgând pentru a completa „curățarea” răului. Ceea ce face cumva să amortizeze, să limiteze cât de „rău” ar fi putut fi “The Equalizer”, deși scena din depozitul Home Mart îți dă fiori prin transformarea sculelor de fiecare zi în arme letale (MacGyver e ca un Disney prin comparație!).
În concluzie: filmul ar fi capotat cu succes fără prezența lui Denzel Washington, care-a excelat atât în scenele calme, cât și în cele de acțiune – ce alt actor de 59 de ani ar fi putut să interpreteze acest personaj? – și datorită lui “The Equalizer” e mai bun decât ar fi meritat să fie.
Notă: 7/10
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=mXSB_UlJGZs’]