Filme Filme europene

Crimă fără pedeapsă: Juste avant la nuit (1971)

Juste avant la nuit (1971)
Regia: Claude Chabrol
Distribuția: Celia, Marina Ninchi, Michel Bouquet

Realizat în 1971, ‘Juste avant la nuit’ (tradus în limba engleză ca ‘Just Before Nightfall’) a fost realizat spre sfârșitul unei perioade foarte productive în cariera regizorului francez Claude Chabrol. Începând cu anul 1969 regizase cel puțin câte două filme pe an și, faptul cel mai remarcabil, aproape toate erau filme de calitate. Fie că era vorba despre scenarii originale, fie că erau ecranizări sau adaptări (‘Juste avant la nuit’ se baza pe un roman din 1951 al scriitorului Edouard Atiyah născut în Liban), poveștile din filmele sale în medii sociale înstărite ale societății franceze. Se petrec crime sau intrigile evoluează spre crime, dar nu este vorba despre povești detective. Ceea ce îl interesa pe Chabrol nu era construirea de șarade care să pună la muncă mințile spectatorilor, ci relațiile dintre personaje, cu povești de iubire mai mult amorale decât morale, și consecințele acestora. Tensiunea există, dar ea nu este datorata faptului că spectatorii nu știu cine este criminalul.

‘Juste avant la nuit’ începe cu descrierea unei crime. Știm cine este criminalul și vom înțelege curând că acesta nu va fi probabil prins niciodată. Charles Masson, co-proprietar al unei firme de reclame, întreține o relație extra-maritală cu soția celui mai bun prieten și vecin al său, François Tellier. În timpul unei întâlniri o strangulează pe amanta sa, amatoare de ‘jocuri amoroase’. Părăsește locul crimei și nici măcar nu este bănuit. Remușcările îl ajung însă din urmă și presiunea psihologică pune în pericol tot ce are – cariera, familia (este căsătorit, are doi copii și o soție care îl înțelege și îl susține până în pânzele albe) și prietenia cu François. Un fel de ‘Crimă și pedeapsă’, daca vreți, a cărui decor este Parisul și Versailles al anilor ’70.

Michel Bouquet, actorul care interpretează rolul principal, era specializat în acea perioadă în roluri politicieni corupți, personaje din marea burghezie sau comisari de poliție anchetând cazuri complicate. Stilul său de interpretare, cu o figură aparent inexpresivă care ascunde o gândire intensă mascând și îngropând în interior trăirile, se potrivește perfect rolului lui Charles Masson. Partenera sa, în rolul soției capabile în aparență să ierte orice pentru a-și proteja familia și statutul social, este jucat de Stéphane Audran, soția și actrița preferată a lui Chabrol în acea perioada. Triunghiul personajelor principale este completat de François Périer care joacă rolul soțului victimei, prieten al cuplului Masson. Una dintre scenele cheie, care durează câteva minute, îi aduce împreună pe ucigaș și pe prietenul său, soțul victimei, într-un dialog filmat dintr-un singur cadru, din față, în mișcare, cu cele două personaje mergând în bezna. Este un exemplu magnific al aplicării principiilor Noului Val, pe care Chabrol le-a adus și rafinat în cinematografia sa ‘film noir’. ‘Juste avant la nuit’ a traversat cu brio cei peste 50 de ani care au trecut de la lansare și merită să fie vizionat sau revizionat ca una dintre reușitele carierei sale.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://www.lovemyvod.fr/VOD/juste-avant-la-nuit-1971-de-claude-chabrol/)

Articole similare

Prin blogosfera literara (29 septembrie – 5 octombrie 2014)

Dan Romascanu

Caravana terorii: Caravana cinematografică (2009)

Dan Romascanu

Glamour și fraudă, artă și kitsch: Big Eyes (2014)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult