Femeie în război / Woman At War / Kona fer i strid (Islanda, Franța, Ucraina 2018)
Regia: Benedikt Erlingsson
Cu: Halldora Geirharosdottir, David Thor Jonsson, Magnus Trygvason Eliasen
Experiențele mele cinematografice din ultima decadă mi-au dezvăluit și confirmat faptul că „nordicii” reușesc, iar și iar, să intre pe piață cu pelicule care se disting prin emoții aparte și care promovează cu predilecție protagoniști puternici și deosebiți. Indiscutabil, există regizori care sunt deja recunoscuți și arhi-premiați, la nivel internațional (caz clasic: Lars Von Trier), însă apar mereu alții și alții, care le calcă pe urmă fără a-i imita, și care, în opinia mea, dovedesc constant că Norvegia, Danemarca sau Finlanda nu duc lipsă de creativitate.
În ultimii câțiva ani, însă, luminile rampei par să se fi concentrat asupra Islandei, această țară al cărei potențial turistic este într-o creștere continuă, care vorbește o limbă imposibilă – după standardele noastre, cel puțin – și care apare frecvent în meme și infografice, de obicei ca exemplu pozitiv. Țara în care se scriu, se citesc și se cumpără cantități industriale de literatură, în care criminalitatea a fost redusă aproape la zero, în care curg râuri de apă fierbinte (de la gheizere) și umblă oile în turme cuminți, deja stereotipice pentru reprezentarea în conștiința colectivă. Țara în care, iată, există o industrie cinematografică stabilă și bine definită, care devine tot mai vizibilă și mai remarcată, atât la festivalurile internaționale, cât și de publicul larg.
„Femeie în război” a fost inclus în selecția Semaine de la Critique al ediției din 2018 a Festivalului de la Cannes, fiind distribuit în România de Transilvania Film. Avanpremiera a avut loc pe 9 octombrie, la cinematograful „Elvire Popesco” din București, urmată de o avanpremieră specială, la Grand Cinema and More din Băneasa Shopping City, și de premiera care va avea loc pe 12 octombrie, în cinematografele din toată țara.
Regizorul, Benedikt Erlingsson, nu este un ilustru necunoscut. Cinemateca TIFF difuzează filmul care l-a consacrat, „Despre oameni și cai / Of Horses And Men (Hross i oss – 2013)”, pe 11 și pe 14 octombrie, la cinematograful Victoria (Cluj Napoca). Acesta a primit Premiul pentru debut la Festivalul de la San Sebastian (2013) și Premiul FIPRESCI la Tallin (2013) și Goteborg (2014). Despre „Femeie în război”, a declarat pentru site-ul Nordisk Film & TV Fond că și-a dorit să tachineze publicul și să inoveze, în special prin povestea pe care o spune, oferind ca exemple pe Pasolini, Chaplin și Fellini, ca mari povestitori, mereu gata să depășească barierele cinematografiei convenționale.
Halldora Geirharosdottir este Halla, o femeie între două vârste, care duce o existență molcomă, de dirijoare a corului local. În timpul liber, însă, se transformă într-o veritabilă vigilante, care luptă cu arcul și săgeata, dar și cu clești de sârmă și alte instrumente tăioase, împotriva industriei exploatatoare de energie din Islanda. Din cor face parte și o sursă din guvern, un bărbat care își arată nu o dată temerile cu privire la îndrăznelile tot mai riscante ale Hallei, iar în lupta sa de guerilă i se alătură și un „posibil” văr îndepărtat, un fermier care o ajută, nu o dată, să iasă basma curată din altercațiile cu autoritățile.
Dincolo de crezul său de a-și aduce obolul spre păstrarea peisajelor răvășitoare ale Islandei și a salva planeta, Halla are și o viață personală, care i se dă peste cap când o cerere de adopție, depusă cu ani în urmă, îi este aprobată, iar ea află că poate face o călătorie în Ucraina, unde o așteaptă o fetiță de patru ani, pe nume Nika, o supraviețuitoare – la fel ca ea.
Succesiunea rapidă de imagini, camerele plasate mai mult decât abil, în special pentru a sublinia relația dintre oameni și natură și construcția ascendentă a dramei care se dezvăluie scenă cu scenă sunt toate evidențiate de accente muzicale. Prezența compozitorului coloanei sonore, David Thor Jonsson, și a unor muzicieni din orchestra care o asigură, în fundal sau chiar în prim-plan, nu este o noutate, însă ajută la crearea unui mediu semi-fantastic, încurajând publicul să anticipeze posibilele deznodăminte.
Urmăriri periculoase, răsturnări de situație care vizează și ating fără tăgadă emoțiile publicului, un joc deja clasic cu gemene (!) care-și iau locul una alteia, „Femeie în război” mi s-a părut un cocktail perfect pentru o seară mohorâtă, fie pentru a vă încuraja în propriile demersuri activiste, fie pentru a vă inspira să vă alegeți puloverele pentru iarna aceasta. Filmului nu îi lipsesc nici scenele palpitante, nici cele înduioșătoare, dar nici cele amuzante, în care regizorul arată cât de bine știe să folosească un comic de situație bine punctat. Chapeau și pentru interpretarea actriței din rolul principal, care mi-a demonstrat, încă o dată, cât de nedreaptă este viața din showbiz când vine vorba despre numele încununate de faimă și despre cele care rămân în anonimat.