Casanova Variations (2014)
Regia: Michael Sturminger
Distribuția: John Malkovich, Veronica Ferres, Florian Boesch
Giacomo Casanova, marele amorez al secolului al XVIII-lea şi poate al tuturor secolelor, nu încetează să inspire creatorii. Primul dintre ei a fost, desigur, el însuşi, cu viaţa pe care a dus-o şi cu memoriile pe care le-a scris. Au urmat mulţi alţii, începând de la Mozart până la producătorii de film din secolul al XX-lea şi al XXI-lea. Cel mai recent produs al serialelor Casanova este ‘Casanova Variations’ (2014) – un film ambiţios de artă co-scris şi regizat de Michael Sturminger, care se ocupă de ultimele sale zile. Era Casanova obosit de căutarea nesfârşită a iubirii şi de cucerirea serială a femeilor? A avut vreo remuşcare în privinţa inimilor zdrobite şi a vieţilor distruse pe care le-a lăsat în urmă? Cine a fost el de fapt? Un geniu care transforma afacerile amoroase în artă sau una dintre întruchipările răului?
Nu fiţi prea îngrijoraţi – ‘Casanova Variations’ nu abordează pe un ton prea serios sau prea arid aceste probleme. Filmul este de fapt conceput ca un spectacol în film, punerea în scenă la Opera din Lisabona a unei opere imaginare numită „Variaţiile Giacomo”, filmată şi fotografiată în direct, descriind zilele finale ale vieţii marelui seducător (jucat de John Malkovich), retras ca bibliotecar în Castelul Dux din Boemia, pentru a-şi scrie memoriile. El primeşte vizita unei femei misterioase (Veronica Ferres) – poate o iubită uitată, poate o editoare care încearcă să fure manuscrisul în care îşi povesteşte aventurile. Povestea de pe scenă aduce din trecut pe ecran povestea reală a faptelor petrecute cu două secole înainte, şi întregul film alternează trecutul şi prezentul, viaţa şi teatrul, muzica şi jocul actorilor, eroii din viaţă reală, actorii, cântăreţii şi publicul din sala de operă. Actorii şi eroii de pe scenă devin un ansamblu unic prins într-un dans elegant al imaginaţiei, bazat pe muzica lui Mozart (în cea mai mare parte). Este distractiv, dar nu este un gen de divertisment uşor şi o parte dintre spectatorii filmului riscă să fie surprinşi şi derutaţi, căci ceea ce văd pe ecran nu se încadrează în niciun gen cunoscut.
Orice film în care John Malkovich este pe ecran are potenţialul de a deveni nu numai un film cu John Malkovich, ci şi un film despre John Malkovich. ‘ Casanova Variations’ nu este o excepţie, iar personajul lui Casanova se îmbină cu personajul actorului care îl joacă pe Casanova pe scenă, permiţând alternări permanente între cele două fire de acţiune, între imaginaţie şi realitate, între eroi şi actori. Într-o secvenţă memorabilă, actorul – cântăreţ pare să se prăbuşească pe scenă în modul cel mai natural posibil, muzică se întrerupe, cei de pe scenă par derutaţi şi o spectatoare medic sare să-i acorde primul ajutor, doar pentru a descoperi că ea însăşi a devenit acum parte a spectacolului. Este doar una dintre mai multele bijuterii care îmbină arta şi viaţa în acest film. Viaţa e Teatru şi Operă, Opera şi Teatrul sunt Viaţă. De asemenea, trebuie să menţionez jocul excepţional al actriţei germane Veronica Ferres, care îi dă lui Malkovich o replică superbă într-un rol care pare să adune puterea şi pericolele ascunse în persoanele atâtor femei pe care Casanova le-a cunoscut în viaţa sa.
Cei care iubesc filmul, teatrul, opera, istoria şi combinaţia acestora vor găsi multe motive de plăcere în acest film, care poate că nu rezolve misterul lui Casanova, dar face din el un divertisment bun şi rafinat.