Berliner, producție România, 2020
Regie: Marian Crișan
Distribuție: Ion Sapdaru, Ovidiu Crișan, Maria Junghietu, Sorin Cociș
Este lucru știut de când lumea că românul știe să facă haz de necaz. Nu ne lăsăm baltă depresiei și îmbrățișăm cu căldură greutățile care ni se ivesc în cale. Dar, mai ales, credem în oameni. Credința asta ne împinge uneori la păcate sau, de cele mai deseori, ne provoacă o dezamăgire mare, aidoma unei dureri insistente de dinți. Sună ciudat? Stați să descoperiți filmul „Berliner”, creat de Marian Crișan și apărut în 2020.
Pelicula este o satiră în care un politician pornit în cursa pentru fotoliul de europarlamentar, rămâne blocat într-un sat românesc și cunoaște acolo un tractorist, un ardelean get beget. Dincolo de banalitatea situației, care poate avea loc oriunde în spațiul Europei de Est, filmul ascunde un mesaj destul de dramatic și dureros: ruptura adâncă dintre clasa politică și poporul, acel norod trudit, precum îl intitula Lev Tolstoi.
Regizat în spiritul unei piese de teatru cu un filon moral foarte fin, filmul ne poartă nu doar într-un singur loc din România, ci ne mută în miezul unei societăți crepusculare, în care corupția, nepotismul și puterea dirijează totul. Evident, regizorul Marian Crișan eludează canoanele și ne transpune în rolul de martori muți ai unei piese care abundă în absurd și frenezie. Da, jocul static al actorilor și felul lent de expunere a ideilor au menirea de a sublinia foarte fin durerea poporului de rând, care se simte manipulat, cumpărat prin jocurile murdare ale aparatelor electorale, formate din specialiști care se ghidează pe principiul: politicul e noua filosofie, noua religie.
Totuși, comedia este una universal valabilă, deoarece fiecare țară se confruntă mai des sau mai rar cu aceste fenomene și problemele abordate în actul de creație sunt unanim prezente pe tot globul. Ce a adăugat Marin Crișan în acest film? Savoarea imaginii, feblețea simplului văzut în interacțiunea dintre cele două lumi: cea a politicianului și cea a țăranului muncitor. Aproape că simțim fabula din scenariu, iar maniera în care se împletește satira, tristețea și descumpănirea personajelor dau un farmec aparte.
Este de la sine înțeles felul în care publicul a receptat această comedie, fiind premiată în țări precum Rusia sau Italia, ceea ce în repetate rânduri ne demonstrează cât de valabilă este maniera în care globalizăm actul de creație. Cu siguranță, urmărind această comedie nu veți râde în hohote și nici nu o veți rula rapid, ci dimpotrivă, veți trăi alături de personaje, le veți simți stupoarea, bucuria sau deziluzia.
Trebuie să remarc maniera impecabilă de filmare și montaj, tehnicile de decor și curajul cu care regizorul ne aduce pe ecrane un subiect sensibil, amintindu-ne despre veșnicia născută la sat și despre faptul că nu ne vindem pe bani mărunți, chiar dacă cineva încearcă să ne amestece în malaxorul intereselor politice.
„Berliner” este un film de aducere aminte, un film care ne trezește din apatia resemnării, spunându-ne ferm și răspicat, în limbaj regizoral, de ce nu trebuie să mai acceptăm dezinvoltura cu care ne fură politicienii.
Filmul este în cinematografele din România de pe 26 februarie, fiind distribuit în România de Rova Film și Iadasarecasa.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: cineuropa.org, ziarulmetropolis.ro)