Die Fälschung (1981) – Circle of Deceit
Regia: Volker Schlöndorff
Distribuția: Bruno Ganz, Hanna Schygulla, Jean Carmet
Filmele bune despre război sunt toate anti-război. ‘Circle of Deceit’ (titlul original în germană este ‘Die Fälschung’) lansat pe ecrane în 1981 confirmă aceasta. Filmul ocupă un loc special în creația regizorului german Volker Schlöndorff. Este un film politic și un film personal, ultimul din prima perioadă de creație a regizorului, ultimul dintre filmele sale în care eroii trăiesc povești pasionale de dragoste, întinate și imposibile din cauza fundalurilor de războaie sau conflicte sociale. Cea mai mare parte a acțiunii se petrece la Beirut și în Libanul sfâșiat de război civil, dar mesajul politic se referă mai ales la relația între societatea occidentală consumatoare de senzații jurnalistice și conflictele care au loc în zonele din lume aparent îndepărtate (cel puțin pe atunci).
Georg Laschen, eroul principal al filmului, interpretat de minunatul actor care a fost Bruno Ganz, este un reporter de război. Cei 40 de ani care au trecut de la realizarea filmului au consemnat două revoluții în relatările și difuzarea știrilor internaționale. La sfârșitul anilor ’80 a apărut televiziunea de știri pe cablu, suficient de populară în scurt timp pentru ca evenimente cum au fost căderea zidului Berlinului sau primul război din Golf să fie trăite în transmisie directă în intreagă lume. Câțiva ani mai târziu, Internetul a devenit ominiprezent și fiecare posesor al unui laptop sau al unui telefon mobil a devenit nu numai un consumator de știri 24 de ore din 24, dar și o potențială sursă de știri și imagini, accesibile instantaneu și oriunde.
La începutul anilor ’80 însă, responsabilitatea generării știrilor era încredințată unui mic grup de reporteri care transmiteau din zonele fierbinți ale globului. Potențialul de a informa și de a dezinforma era și atunci ca și acum prezent în orice relatare și informația devenise de atunci marfă. Reporterii și fotografii își riscau viața (contra unor remunerații consistente), dar ceea ce ajungea la consumatorii de știri erau informațiile de senzație, filtrate politic de șefii redactiilor, alese după moda zilei și interesul de moment al publicului pentru o cauză sau alta. În film, un zbor de câteva ore îl transporta pe erou din lumea comodă și sigură în care singurele sale probleme erau cele personale legate de familie, într-o zonă de război în care viața și violența coexistau într-un mod care nu poate fi de înțeles decât de cei care au trăit într-o asemenea parte a lumii. Procesul de cunoaștere prin care trece Georg Laschen este nu numai un parcurs de educație politică care ii revizuie opiniile formate de departe despre bine și rău, dreptate și adevăr, ci și unul de cunoaștere personală. Poate dragostea constitui o pavăză, sau ea este doar o distracție escapistă, un refugiu iluzoriu și temporar? Te poți baza pe ține însuți în situații limită? Care sunt limitele? Ce este fiecare dintre noi capabil să facă pentru a supraviețui?
‘Circle of Deceit’ îi prilejuiește lui Bruno Ganz una dintre creațiile sale de vârf și mie îmi întărește opinia că este unul dintre cei mai buni, dacă nu cel mai bun actor german de film al ultimei jumătăți de secol. Hanna Schygulla îi dă replica într-un rol ambiguu, al unei femei care alege să-și trăiască viața, feminitatea, maternitatea în apropierea morții. Nu este, poate, cel mai bun rol al ei. O mare parte din filmări au avut loc în locație, în Beirut, într-o zona ‘sigură’, dar suficient de apropiată de conflict pentru a furniza nu numai decoruri și figuranți autentici, ci și zgmomotele și imaginile conflictului văzute de aproape. Este unul dintre cele mai realiste filme despre și împotriva războiului pe care le-am văzut, un film care aruncă în aer granițele dintre ficțiune și realitate, dintre filmul ‘de artă’ și documentar. Regizorul folosește în multe scene stilul reportajului de război, după un timp violența devine normală, iar scenele de viață normală se transformă în secvențe suprarealiste. Filmul a fost realizat acum 40 de ani, și poate fi considerat ‘istoric’ în detaliile legate de războiul civil din Liban. În cei 40 de ani scurși de la filmarea lui ‘Circle of Deceit’ am avut parte în filme și la stiri de imagini similare de război, terorism, distrugere, din multe alte părți ale lumii. Distanțele însă par să fi devenit mai mici, conflictele aparent îndepărtate au devenit actuale pentru toți prin fluxul de refugiați sau exportul de terorism. Confruntarea individuală cu absurditatea războiului și a violenței a rămas la fel de actuală.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, AllesKino.de, Wikipedia)