Amador (2010)
Scenariul si regia: Fernando Leon de Aranoa
Distributia: Magaly Solier, Celso Bugallo, Fanny de Castro, Sonia Almarcha, Juan Alberto de Burgos
“Asa e viata” – un puzzle! Trebuie doar sa pui piesele la locul care li se potriveste, unde trebuie sa ajunga! Prin urmare, fiecare piesa are un scop si o piesa langa cealalta…intregeste tabloul vietii!
Un film “bijuterie”. Dar nu o bijuterie intr-o montura extravaganta, menita sa te agreseze vizual si psihic. Ci o bijuterie intr-o montura minimalista, capabila sa puna in valoare maxima stralucirea si reflexele profunde ale pietrei pretioase. O piatra pretioasa care simbolizeaza viata cu toate cele care o compun, de la nastere si pana la moarte, cu toate profunzimile sufletului omenesc si cu toate indoielile si aspiratiile fiintei umane.
“Dumnezeu a creat norii ca sa se ascunda dupa ei atunci cand ii este rusine”, reflecteaza la un moment dat tanara Marcela la inceputul filmului, pentru ca in final sa inteleaga ca Dumnezeu se rusineaza de rusinea oamenilor! Pentru ca din dorinta de iubire, din frica de singuratate, din nevoia de securitate materiala, din respectul pentru morti, dar si din dragoste pentru cei nenascuti inca, omul poate gresi in fata lui Dumnezeu si in fata semenilor sai. Pe Marcela, eroina filmului, nu pacatul minciunii o apasa, ci vinovatia nerostirii adevarului!
Extraordinar de complex psihologic acest film, strabatut de o profunda cunoastere si duiosie a sufletului si cu un incredibil de fin simt al umorului, pe alocuri frizand morbidul si la propriu si la figurat (insa in limitele unui bun gust de mare clasa).
Rar am mai auzit aplauze la finalul filmului, la vreo vizionare pentru presa si de aceea, tocmai acest gest mi-a starnit o lacrima (stapanita pana atunci), pentru ca am simtit solidaritate estetica cu cei din sala. Si e mare lucru!
O actrita de mare frumusete pe ecran, Magaly Solier (peruviana de origine) si cu o paleta interpretativa de mare clasa!
O secondeaza la aceeasi inaltime toata distributia, din care – copioasa este Fanny de Castro, care da viata cu dezinvoltura, realism si umor cat cuprinde, unei varstnice practicante ale celei mai vechi profesii din lume 🙂
Imaginea – Ramiro Civita si coloana sonora – Lucio Godoy – isi pun amprenta unui profesionism la fel de inalt, asupra acestui film pe care vi-l recomand cu multa convingere!
Si totul vine de la incredibilul Fernando Leon de Aranoa!
Pentru ca “Nota Regizorala” a acestuia, prezenta in Mapa de Presa pusa la dispozitie de catre Transilvania Film, da cele mai sensibile si instructive detalii, zic ca va fi de mare interes pentru cititorii nostri postarea acestor randuri:
NOTA REGIZORALA
<<Marcela experimenteaza o situatie dificila: batranul pe care ea ar fi trebuit sa-l ingrijeasca pe parcursul verii moare, iar problema e ca acest lucru se intampla mult prea repede: chiar cu o luna inainte de termenul de care ea ar fi avut nevoie ca sa mai stranga niste bani. Moartea lui o lasa fara slujba, fara vreo sursa de venit necesar propriei supravietuiri.
“A murit, fir-ar sa fie! Nu putea sa mai reziste putin?”, murmura ea printre dinti.
“Amador” este un film despre viata si despre cum, uneori, nici moartea nu o poate opri. Fiecare decizie pe care o luam este facuta in numele vietii. Aceasta este esenta povestii: mecanismul, inceputul si finalul, necesitatea ei. Ma refer la viata ca acest amestec complet de speranta si vinovatie, suferinta si nevoie. Viata care rade la nunti si plange la inmormantari, confundand fericirea cu durerea.
Viata cu particulele ei de moarte, bineinteles, si uneori cu timpii ei prelungiti.
Acest film, desi intunecat si tacut pe alocuri pare sa fie cel mai stralucitor dintre toate cele pe care le-am facut pana acum pentru ca transmite aceeasi dorinta disperata de viata pe care o are si Marcela. Pentru ca moartea are alte coordonate, si pare ca tot ce se intampla in jurul ei, are sens.
Marcela incearca sa rezolve complicatul puzzle al propriei existente. Se confrunta cu o problema morala si nu stie ce sa aleaga: CONSTIINTA SAU NECESITATEA?
Filmul trateaza o problema etica: a ceea ce suntem si ceea ce ne forteaza imprejurarile sa devenim, undeva la granita dintre vinovatie si demnitate.
Pe parcursul povestii, Marcela va descoperi ca suntem, intr-adevar, formati din deciziile pe care le luam, iar luarea deciziilor nu e partea cea mai dificila, ci cum traim cu ele.
Povestea a fost filmata cu o eleganta si o seninatate deliberate, pe muzica lui Lucio Godoy, avandu-l ca DOP pe Ramiro Civita. Stilul o defineste pe Marcela, cu forta pe care o degaja prin linistea pe care o vedem, cu toate ca lumea ei pare sa se prabuseasca in fiecare clipa. Mulți oameni se bucură de emoția și entuziasmul de a juca într-un cazinou real. Cu toate acestea, poate fi costisitor și consumator de timp să mergi la un cazinou live în fiecare zi. Cele mai bune cazinouri online oferă o alternativă pentru cei care nu doresc să își petreacă timpul sau banii vizitând un cazinou live în fiecare zi, dar care doresc totuși să se bucure de distracția și emoția jocurilor de noroc reale. Pe această pagină web puteți juca la Wildz casino, care este unul dintre cele mai bune din Germania.
Structura filmului pare muzicala. Exista teme care se repeta, din abundenta, elemente si teme care se intorc precum un cor, indemnandu-ne sa retraim ceva ce tocmai am vazut. Si desigur, umor. Umor din abundenta, poate umor negru in diverse ocazii, uneori delirant, asa cum doar realitatea poate fi.
In “Amador” e vorba si despre vinovatie, care adesea e cauzata de religie, despre mizerie, dar si depre speranta, care poate fi cea mai frumoasa forma a fictiunii.
Ceea ce m-a determinat sa fac acest film, a fost convingera ca ceea ce se intampla aici, se poate intampla chiar acum, in orice zona a oricarui oras. Cred ca e o femeie undeva chiar acum care se confrunta cu o decizie dificila, fortata de imprejurari. Poate nu se numeste Marcela, dar e aceeasi femeie.
“Amador” este inevitabil conectat la momentele dificile prin care trece omenirea, din punctul de vedere al celor pentru care situatiile critice sunt un mod de viata. Situatia lor grea nu depinde de felul in care evolueaza cotatiile la bursa sau de titlurile de pe prima pagina a ziarelor, pentru ca asa a fost intotdeauna: acelasi prezent ca si al parintilor lor, al tarii din care provin; conditia asta dificila a calatorit cu ei cand au decis sa emigreze, au fost inghititi exact de lucrul asta de care doreau sa scape.
Lupta cea grea este cu ei insisi.
Iubitul Marcelei spune ca a vinde flori e o afacere sigura pentru ca exista doar trei lucruri absolut sigure: iubirea, viata si moartea. Iar oamenii le sarbatoresc aducand flori. Filmul este despre aceste trei lucruri si le sarbatoreste in egala masura. >>
1 comment