„Un halat pentru un secol. Oblomovismul, în răspăr”, de Iacob Florea
Editura Tracus Arte, București, 2021
Nu voi conteni să spun cât de mult îmi plac cărțile care provoacă dezbateri, meditații și idei, care încearcă să ia cititorul de mână și să-l poarte cu delicatețe (sau nu) spre tenebrele propriei existențe, făcându-l să deschidă cutia Pandorei în căutarea unor răspunsuri deloc evidente. În special acum, într-un secol care ne-a răsturnat cu capul în jos percepția despre ce și cum trebuie să facem ca să supraviețuim, astfel de cărți sunt un punct de sprijin, un soi de piatră filosofală.
O mostră de astfel de carte este volumul „Un halat pentru un secol. Oblomovismul, în răspăr”, semnat de Iacob Florea și apărut la Editura Tracus Arte, în 2021. Se cuvine să menționăm că Iacob Florea a fost profesor suplinitor, jurnalist, funcţionar public parlamentar, iar în perioada 1999- 2003, a exercitat funcția de redactor-șef al revistei Tribuna Învăţământului. A debutat în 1983, în revista Ateneu. A publicat proză, traduceri, articole și comentarii în revistele Arc, Ateneu, Convorbiri literare, etc. Este autorul volumelor de proză „Îngerul trage sforile” (Editura Cartea Românească, 1994), „Tatăl lui Iona. Scrisorile primejdioase” (Ed. Vinea, 2002), „Sâmbăta după duminică” (Ed. Ager, 2004), „Ceva care să-mi amintească de tine” (Ed. Tracus Arte, 2016), „Lucrurile pe care nu mi le spui” (Ed. Junimea, 2017). De ce este important să privim retrospectiv activitatea profesională a autorului, deoarece aceasta se resimte în fiecare enunț al prozei sale.
Revenind la volum, țin să menționez că am avut o senzație duplicitară la început, crezând eronat că voi avea de a face cu un volum de analiză literară a romanului „Oblomov” a lui Ivan Goncearov. Deși, în primele pagini, naratorul ne face mici introspecții în firul logic al cărții sus-menționate, în scurt timp își începe periplul eseistic, filosofând ușor și grațios asupra unor subiecte precum sunt postumanitatea, oblomovismul modern și bovarismul înțeles greșit.
Fiecare micro-capsulă literară, căci anume așa percep eu capitolele acestui volum, este rostit pe o răsuflare, creând impresia că autorul ține un speech, un dialog cu sine, în care nu e loc de echivocuri și sensuri duble. Iacob Florea este un virtuos în mânuirea ideilor, vorbind franc cu ascultătorul său, spunându-i despre fricile și fobiile sale, despre emoțiile care îl încearcă, păstrând legătura fidelă cu Oblomov, acea figură a Omului Eliberat de societate, de prejudecăți.
Este oare Oblomov soluția unui viitor mai bun sau doar o fantasmagorie de care se cuvine să ne păzim? Ne automutilăm sufletele încercând să facem pe plac tuturor? Autorul nu are răspunsuri la aceste întrebări, dar are suficientă verticalitate încât să vorbească despre durerile lumii, despre necesitatea de a face un pas înapoi din fața vertijului provocat de dezvoltarea fulminantă a lumii.
Plăcerea de a citi acest exercițiu eseistic și de a observa analizele la rece ale autorului este o desfătare. Stilul laconic, narațiunea bine structurată și maniera în care, pornind de la un subiect ambiguu, acesta a reușit să ne ofere o privire nouă asupra oblomovismului ca filosofie existențială a omului modern – iată câteva dintre elementele forte ale cărții, elemente care o includ cu ușurință în topul cărților care merită investiția voastră de timp și atenție în calitate de cititori. Volumul „Un halat pentru un secol. Oblomovismul, în răspăr” este o carte construită dintr-un amestec de hedonism, erudiție și rafinament, exact ceea de ce are nevoie literatura contemporană pentru un plus valoare considerabil.
1 comment
[…] https://filme-carti.ro/carti/un-halat-pentru-un-secol-de-iacob-florea-91086/ […]