„The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience”, de Carmine Gallo
Editura McGraw Hill, 2010
Jurnalistul de la BusinessWeek realizează una dintre cele mai reuşite lucrări moderne asupra prezentărilor de business prin observaţia atentă a structurii folosite de Steve Jobs, regretatul fondator al companiei americane Apple.
Aceasta nu este o carte despre Steve Jobs. Mie personal nu mi-a plăcut, ca om, iar faptul că a murit nu mi l-a făcut mai simpatic. Cu toate acestea, cartea lui Gallo mi se pare absolut genială şi obiectivă. Autorul subliniază cum strategia de succes a unui om poate fi analizată şi descompusă în paşi, pentru a fi explicată către alţii şi însuşită. În esenţă, subiectul studiului ar fi putut să fie vreun alt mare orator american, dar sincer nu cred că s-ar fi găsit unul mai potrivit decât Jobs. Dacă este un singur lucru la care ai putea spune că Steve Jobs era strălucit, acesta era arta prezentării unui produs. De fapt, el a reinventat domeniul, prin practica sa. Cartea nu îşi propune să substituie practica. În schimb, aceasta reuşeşte să extragă structura şi s-o împartă în trei părţi mari:
Actul 1. Creează povestea
Actul 2. Livrează experienţa
Actul 3. Rafinează şi exersează
Mai mult decât un manual self-help de „how to”, autorul aplică şi demonstrează prin însăşi organizarea şi conţinutul cărţii cât de bine şi-a făcut temele pe care le dă cititorilor.
Dacă „Morfologia basmului” al lui V.I. Propp este o lucrare de referinţă a criticii literare asupra poveştilor pentru copii, „The Presentation Secrets of Steve Jobs” este o lucrare de referinţă a jurnalisticii de afaceri asupra poveştilor pentru oameni mari, condimentată cu experienţe reale, reuşite sau nereuşite.
În esenţă, conţinutul nu este nou. Numai că rareori se găseşte o carte care să facă lucrurile atât de simple pentru cititor. Însăşi experienţa de a citi această carte este extraordinară şi, odată ce pui mâna pe ea, ar fi bine să o citeşti în întregime pe loc, pentru că îşi va găsi repede drumul către mintea ta.
Orice prezentare de produs trebuie să aibă un răspuns simplu la întrebarea: „de ce mi-ar păsa mie?”, fapt ce îl invită pe vânzătorul de încredere să dezvolte o cauză, o misiune, o poveste despre cum face mai bună lumea pentru fiecare utilizator în parte al acelui produs. O poveste în care eroul este produsul are nevoie şi de un antagonist, fie acesta Microsoft, IBM sau Google (în cazul produselor Apple). Totul în 10 minute, rezumabil în titluri cât un tweet. Aceasta este cu adevărat excelenţa.
Nu e nevoie să uitaţi de cartonaşele cu idei, ci ajunge să le ţineţi bine ascunse şi să repetaţi, repetaţi, repetaţi – cu cât produsul este mai complex, cu atât lucrurile trebuie să meargă mai bine. Şi, în cazul în care produsul pe care îl prezentaţi crapă – să ştiţi cum să faceţi faţă situaţiei astfel încât să primiţi totuşi aplauze. Ceea ce m-a frapat a fost de exemplu reacţia dezinvoltă a lui Steve Jobs când un aparat de fotografiat nu funcţiona în timpul demonstraţiei: l-a aruncat unui angajat aflat în audienţă în primul rând şi i-a spus: „Repar-o tu, e prea tehnică pentru mine. E destul de mişto când funcţionează!”. Autorul ne invită să vizionăm mai multe asemenea momente în video-ul de mai jos:
Toate acestea, şi mai multe, într-o excelentă carte de prezentare în afaceri, care te învaţă nu doar cum să prezinţi oral un produs în faţa a zeci de mii de oameni, ci şi cum arată o carte scrisă cu logică, umor şi design. O lecţie ce merită învăţată de piaţa editorială din România, pe lângă publicul-ţintă de pretutindeni: CEO, advertiseri, vânzători şi antreprenori, precum şi cei care aspiră la un asemenea statut.
1 comment
Scurt si la obiect, excelenta prezentare, abia astept sa citesc cartea!