”Kurt”, de Teodor Bordeianu
Editura Paralela 45, Colecţia Avanpost Proză, Pitești, 2019
“Are şi hoţul rolul lui în societate, (dar) trebuie să furi doar atât cât ai nevoie. Restul e păcat!”
Pornind de la motto-ul de mai sus – citat din povestirea “Artistul”, cuvinte pe care le completez cu inca un citat – acela din debutul aceleiasi povestiri, “Inainte oamenii furau pentru ca nu puteau sa nu fure, acum, fura cei care nu pot fura”, trebuie sa recunosc cat de mult m-a surprins placut Teodor Bordeianu cu acest volum de proza scurta, numit generic KURT!
Un volum pe care l-am ales spre lectura fara a cunoaste nimic despre autor, insa stiind cat de buna prietena sunt cu acest gen literar numit proza scurta. Pentru ca asa cum am mai spus cu alte ocazii, proza scurta, povestirile, in masura in care au sclipit precum cristalul slefuit, in mintea mea au reprezentat o culme a talentului literar. Intr-o mica fateta a unui cristal slefuit se poate oglindi intreaga bogatie si frumusete a omului si a lumii care il inconjoara.
Nu este usor pentru un autor sa reauseasca sa capteze doar prin cateva pagini, atentia, intelegerea si aprecierea cititorului grabit si mereu sustras de agitatia timpurilor pe care le strabate.
De la Dnepropetrovsk, la Moldova de peste Prut, de la Moscova la Paris, din Nairobi, pe malul lacului Maekkleeberg, sau din muntii Padurea Neagra, din Odessa, dintr-o sera de cannabis din Germania vestica, de pe apele Nevei in Petersburg, din nou catre Moldova basarabeana, prin Kiev la Stockholm (si intoarceri la Moldova de azi si de mai mereu)…, personajele lui Bordeianu sunt ratacitoare in lumea larga in cautarea linistii interioare, impacarii cu sinele, cu traumele, cu angoasele nascute din neimpliniri, din greseli, din patologii evidente, sunt pioni globalizati, sunt structuri “multitasking” de cele mai multe ori cu programele de functionare virusate.
Banul, banii, castigul, castigurile, interesul, interesele, furtul, furturile, hotia, hotiile, intrebarea, intrebarile, munca, nemunca, sacrificiul, sacrificiile, identitatea, cautarea identitatii, dorinta, dorintele, impacarea, impacarile, fapta, faptele, rasplata, rasplatele, razbunarea, razbunarile, lupta, luptele, furia, furiile, dezamagirea, dezamagirile, oboseala, oboselile, sinuciderea, sinuciderile!!!
Sinuciderea este unul dintre lait-motivele pe care isi structureaza autorul firul narativ al povestirilor sale: ca un abandon in fata luptei sau ca o speranta in fata insingurarii. Si uneori, chiar moartea (ca fiinta incarnata) isi pierde rabdarea in fata a cate unui loser care proclama: “Stii, in fond, viata e frumoasa. Da, stai ca asa e. Cred ca am subestimat-o. Iar moartea… Hmm. Probabil ea nici nu conteaza. De ce ar conta? Totul e viata.”
Cititorul este aproape obligat, parcurgand cele una sau cateva pagini ale fiecarei povestiri, sa arunce o privire intrebatoare asupra propriului sine, sa se compare, sa se cantareasca, sa se descopere si redescopere in conjunctie cu personajul pe care i-l propune Bordeianu si in contact cu situatia si actiunea construita de catre acesta. Dramatism, umor uneori, candoare alteori si cinism… dar mereu sinceritate. Sinceritate si empatie pentru om si pentru natura sa.
Chiar si in situatiile cele mai absurde propuse exista o logica si o morala, care de indata ce sunt descifrate de catre cititor, precum intr-o fabula, lumineaza o intelegere, o cale inteleapta demna de luat in seama. Si iata un exemplu: “Era o zi frumoasa de primavara si o eleva din clasa a opta il intreaba pe neasteptate: <Jac Ivanovici, patratul e si el un dreptunghi?> In vis, Jac se gandeste ce sa raspunda. Cugeta indelung. Apoi totul in jur dispare, eleva e deja femeie in toata legea si sta in fata lui, privindu-l drept in ochi, tinand intre palme ceva de o forma geometrica incerta. Este patrat sau dreptunghi? Sau si una si alta? Sunt oare ele acelasi lucru? Ce sunt?” (Geometrie)
Chiar si in situatiile cele mai grele, sa speri ca in viata, dupa fapta vine si rasplata si ca exista si o razbunare a razbunarii. “Mihail Victorovici a dat-o afara din apartament pe Vica in aceeasi seara, amenintand-o ca o reclama la politie daca o mai vede. E fata buna, dar asta e inadmisibil, i-a zis. N-a mai vazut-o, s-a stins de atac de cord, in somn, peste o saptamana. Fuma totusi prea mult pentru varsta lui. L-au gasit vecinii, dupa o luna.” (Surpriza)
Chiar si cand vorbim despre faptul ca “Era troll. Mai precis, lumea pe internet ii numea trolli pe cei ca Paul. De ce i-ar fi numit asa nu stia nici el, ca doar nu traieste in padure si nu se hraneste cu oameni vii. E un job decent, intr-un birou curat, la un calculator performant.” (Dirijorul) si ne conectam la alienarea la care “marele dirijor”politic, “marele papusar”, trage sforile alienarii in luptele politice.
Si din nou la HOTIE! Caci iata-l pe Sergiu, personajul povestirii Sera, condamnat zece ani pentru coruptie, exemplu precis si ascutit creionat pentru faptul ca hotia se bazeaza pe coruptie, prostie, slugarnicie (ordinea si-o stabileste fiecare).
Halucinanta este povestirea Estetica (un titlu in contrast absolut cu continutul).
“Betonul, betonul il fascina intotdeauna. Un lichid care rezolva toate problemele, isi zicea el. (…) E stabil, relativ ieftin, si iata, poate chiar sa te apere de efectele celei mai puternice arme moderne. Ah, daca ar exista asa ceva si pentru relatii, pentru comunicare. De ar putea el, Tigran, sa toarne beton peste sefii sai, peste sotia sa, peste cainele sau, peste prietenii mincinosi, peste iubita sa, peste motanul ei, peste vecinii sai, peste vecinii ei, peste colegi” J (cititi aceasta povestire pe locul 2 in ordinea pe care v-o propun. Pe locul 1 este Kurt, de mai jos).
Pentru mine, cea mai interesanta povestire este… este… este, bineinteles, KURT, pe care am citit-o in cheia unei fabule, o povestire duios-dramatica, dar in esenta o tragedie cu accente antice. Destin frant pentru ca personajul Kurt nu a inteles exact cine este, care este identitatea sa, nu a stiut sa actioneze la timp, ce trebuie sa faca intr-o anumita situatie pentru el… un destin frant. Povestirea m-a dus cu gandul la atatia oameni… evrei sau neevrei, care in pragul pericolului nazist, l-au subestimat, nu au fugit in celalalt capat al lumii, nuuu… au survolat nepasatori sau lenesi sau, pur si simplu, doar indragostiti, pe deasupra pericolului, pana cand au cazut prada mortii…“Prietenii îi spuneau Kurt. Un nume straniu pentru un răţoi.”
Cateva dintre cele 20 de povestiri ale volumului Kurt au un sfarsit deschis, cititorul poate sa isi construiasca propria iesire din text, analizand si intelegand care sa-i fie usa aleasa. O tactica care propune colaborarea dinamica a cititorului, pe masura psihologiei sale, defetista sau constructiva, pesimista sau optimista. Mai ales ca – asa cum spuneam – abandonul in fata incercarilor vietii – recte sinuciderea, este una dintre temele preponderente (oare?) ale povestirilor lui Teodor Bordeianu.
Dar haideti sa incheiem aceasta mica recenzie, alegand un ton optimist atat de inteligent exprimat de autor: “Soarele parca se destramase, iar fiecare dintre obiectele stralucitoare ce ii reflectau lumina era un mic soare”.
Il citesc pentru prima oara pe Teodor Bordeianu si voi fi pe urmele sale de acum inainte. Omul are si o biografie interesanta. “S-a nascut la Chisinau in 1991, a studia argeologia si istoria artei la Unversitatea de Stat din Moldova și la Universitatea Al. I. Cuza din Iași. În 2017 și-a susținut teza de master în Studii de Patrimoniu Mondial la BTU Cottbus-Senftenberg (Germania). A publicat literatură în revistele NOI și Clipa de la Chișinău, Zona Literară din Iași și Underpass din Portland, SUA. E prezent în antologia Autobuzul 100 (Chișinău, 2013). A luat Marele premiu la Ediţia a III-a a Concursului Internaţional Literar „Să terminăm povestirea”, 2010, organizat de Uniunea Latină și a fost câștigătorul ediţiei a XV-a a Concursului Naţional Literar „Iulia Hasdeu”, secţiunea debut, 2013. A debutat în 2014 cu volumul de proză scurtă Ultima furtună (Editura Clipa, Chișinău). Trăiește și activează la Berlin”. (Sursă: Editura Paralela 45)
Impresionanta biografie. Un talent viguros, conectat prezentului, dar cu radacini puternice culturale, hranite de studii dezvoltatoare nativului.
Puteți cumpăra cartea: Editura Paralela 45.
(Sursă fotografii: Edituraparalela45.ro, Pagina de Facebook a autorului)