Știrile săptămânii: Scurtmetrajul O noapte în Tokoriki – Special Prize of the Generation 14plus la Festivalul Internațional de Film de la Berlin 2016; Cineaști valoroși se alătură Facultății de Arte, Hyperion; Activismul prin artă dinamizează programul Oberhausen și Competiția Internațională BIEFF; Nominalizările celei de-a 10-a ediții a Premiilor Gopo; TIFF la a 15-a ediție: revelații, maeștri și povești premiate din întreaga lume; NexT la 10 ani: scurtmetraje inovatoare din toate colțurile lumii; Cumpără-ți acum abonamentul la One World Romania 2016; Elina Löwensohn, de la “Lista lui Schindler” la “Miracolul din Tekir”.
Scurtmetrajul O noapte în Tokoriki – Special Prize of the Generation 14plus la Festivalul Internațional de Film de la Berlin 2016
Scurtmetrajul O noapte în Tokoriki, regizat de Roxana Stroe, a fost premiat în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin cu premiul „Special Prize of the Generation 14plus”. Competiția Generation 14plus a însumat 16 scurtmetraje din 11 țări.
Generation 14plus și Generation Kplus, cu sub-secțiunile lungmetraj și scurtmetraj, sunt două categorii ale secțiunii Generation, care este dedicată producțiilor realizate de tineri și inspirate din universul lor. Din cele 2000 de titluri înscrise în secțiunea Generation, au fost selectate în total 63 de filme pentru cele două categorii. O noapte în Tokoriki a fost, în acelaşi timp, unul din filmele nominalizate pentru Teddy Awards.
O noapte în Tokoriki e construit în jurul petrecerii de majorat a Geaninei. Se lasă seara și e agitație mare în Tokoriki, discoteca din sat. Luminile de neon se aprindla geam, sala este decorată cu baloane, părinții Geaninei își ocupă regulamentar locurile la masă, DJ-ul comunei își pregătește playlist-ul cu hituri, iar Geanina își așteaptă invitații. Curând, discoteca se animă iar tinerii se dezlănțuie pe ringul de dans. Însă Alin pare preocupat de ceva..ochii îi sclipesc de fiecare dată când întâlnește privirea Geaninei, lucru care nu trece neobservat de prietenul ei. În final Geanina va avea parte de o mare surpriză, pe care nimeni nu o va uita prea curând.
O noapte în Tokoriki este al treilea scurtmetraj important al Roxanei Stroe, după Plante Perene (Premiul Criticii acordat de U.C.I.N. în cadrul celei de-a 17-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Studenţesc CINEMAIUBIT – 2013) și Black Friday (Premiul pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj Romanesc in cadrul Zilelor Filmului Romanesc la TIFF – 2015). Este, de asemenea , filmul său de absolvire a masteratului la UNATC.
Distribuția filmului este formată din Cristian Priboi (un tânăr rrom care a studiat timp de doi ani la UNATC. Deși acum a ales o altă profesie, actoria a rămas prima lui dragoste), Cristian Bota (a jucat în mai multe scurtmetraje ale UNATC și în câteva filme pentru Hallmark Channel. Primul său rol principal. în filmul Poarta albă, i-a adus o nominalizare la Premiul Gopo pentru Tânără Speranță 2015) și Iulia Ciochină (a absolvit în 2015 masteratul la UNATC și s-a remarcat, printre altele, în producțiile Comoara în regia lui Corneliu Porumboiu și Lumea e a mea, în regia lui Nicolae Constantin Tănase. De asemenea, a fost selectată pentru Programul Berlinale Talent Campus 2016). Acestora li se alătură şi Andrei Ciopec, Costi Apostol, Adrian Loghin şi Tudor Morar.
Din echipa de producție fac parte Laurențiu Răducanu – director de imagine (a absolvit Masteratul în Arta imaginii de film la UNATC și a fost director de imagine pentru mai multe scurtmetraje premiate, inclusiv Plante perene și Black Friday), Ana Maria Gheorghe – scenarist (a scris trei scenarii pentru lungmetraje și scenarii pentru câteva scurtmetraje premiate. În prezent este doctorand și asistent universitar la UNATC), Adina Lupu – scenograf (a absolvit Masteratul în scenografie la UNATC și a lucrat pentru câteva scurtmetraje distinse cu premii, printre care Plante perene și Black Friday), Victor Miu – sunet (a lucrat la mai multe filme de scurt și lung metraj cu diferiți regizori de prestigiu din România, cum ar fi Marian Crișan și Adrian Sitaru. A absolvit în 2015 Masteratul în Arta Sunetului de film la UNATC).
O noapte în Tokoriki este produs de UNATC și distribuit de Ultraviolet Media.
Puteți urmări trailer-ul filmului aici: https://vimeo.com/155120008
Cineaști valoroși se alătură Facultății de Arte, Hyperion
Din noua echipă profesorală a facultății fac parte 3 cineaști valoroși ai ultimei generații: Tudor Jurgiu, Gabi Suciu și Paul Negoescu
Regizorul Tudor Jurgiu, Gabi Suciu, producător deja cu renume în lumea cinematografică, și Paul Negoescu, regizor și scenarist de referință, inițiază o serie de ateliere de film în cadrul Facultății de Arte de la Universitatea Hyperion.
Gabriela Suciu este producătorul unui număr impresionant de filme, unele premiate și circulate prin festivaluri internaționale, inițiatoarea Atelierului de film UNATC, editor, regizor și profesor.
Paul Negoescu este regizorul filmelor „O lună în Thailanda” (2012), „Derby” (2010) și „Examen” (2006). Ține un curs de scenaristică la UNATC și este implicat în numeroase activități de top din lumea filmului, fiind nelipsit de la festivalurile importante.
Tudor Jurgiu, unul dintre cei mai reprezentativi regizori ai ultimei generații, multipremiat și recunoscut pentru temele novatoare, și-a făcut debutul în lung-metraj cu filmul „Câinele Japonez”, propus să reprezinte România la premiile Oscar în anul 2015.
Activismul prin artă dinamizează programul Oberhausen și Competiția Internațională BIEFF
Sub tema Paradise in Ruins: Visual Art Activism, BIEFF prezintă o selecție de filme proiectate și premiate la ediția din 2015 a legendarului Festival de Film de Scurtmetraj Oberhausen, care aruncă o privire cinematografică asupra ideologiilor politice și sociale care au încercat pe rând să pretindă că oferă o cale certă către societatea perfectă, dar s-au sfârșit în așteptare. Secțiunea competitivă The Artist Is Present propune producții-manifest în care artiștii aleg să se includă în lucrările lor, filmul devenind o declarație despre autoritatea creativă, control și reflectare asupra sinelui.
Paradise in Ruins: Visual Art Activism
Gangster Backstage este o producție pentru care Teboho Edkins s-a aventurat în unul dintre cele mai violente districte ale populației de culoare din Cape Town – unde puțini locuitori albi îndrăznesc să intre – pentru a observa nemijlocit viața adevăraților gangsteri. În loc să-i caute pe gangsteri în habitatul lor natural, regizorul îi convoacă în cadrul neutru al unei săli de curs goale, prin lansarea unui anunț de distribuire a rolurilor. Interviurile, în timpul cărora personajele vorbesc candid despre avantajele și dezavantajele vieții de gangster, alternează cu momente în care pun în scenă propriile temeri și visuri, într-un decor fără conținut, de tip Dogville, cu benzi albe marcând conturul claustrofobic al unei celule.
Shift, al lui Alex Gerbaulet, coboară pe axa amintirilor propriei familii și ale orașului industrial Salzgitter, un fost proiect înfloritor al Germaniei naziste, căminul pentru uzinele Göring și pentru lagărele de muncă adiacente. Redus la reprezentarea ruinelor unei ideologii nereușite, îl așteaptă un viitor și mai cumplit, din moment ce este proiectat să devină locul final de depozitare a deșeului radioactiv.
„Totul era bine. Departe de atingerea oricărui rău” – o voce rostește în mod repetat și convingător la începutul filmului lui Max Philipp Schmid, făcând aluzie la un Paradis (pierdut). În schimb, spectatorul este acaparat într-o seră artificială imitând Grădina Edenului, unde personajul lui Adam este jucat de un bărbat de vârstă și clasă socială medii ce recită, la un microfon, citate din Biblie, din Rousseau, Der Spiegel și Hesiod.
În Freedom & Independence, Bjørn Melhus pune sub semnul întrebării schimbarea globală de paradigmă ideologică către noi forme de capitalism religios, confruntând ideile romancierei Ayn Rand, auto-proclamat filosof obiectivist, cu conținutul evanghelic al filmelor comerciale americane.
The Artist Is Present
Programul The Artist Is Present își provoacă publicul la abandonarea rolului pasiv de privitor și la revendicarea unui spațiu de gândire liberă și acțiune descătușată.
Cu un substrat extrem de bogat, Territorial Marking este un minunat exemplu de artă naivă, realizat de Daniel Djamo, câștigătorul Premiului pentru cel mai bun film românesc la BIEFF 2014. Artistul apare pe ecran, fluturând drapelul României întro pădure. Pe fundal, vocea neliniștită a mamei lui încearcă săl descurajeze în privința realizării următoarei sale opere de artă controversate, ce ar presupune alterarea drapelului francez. Având încăpățânarea tipică unui artist, Djamo refuză să se supună fricii mamei sale de autoritățile franceze. Se poate descoperi neputința traumatică a imigrantului, accentuată de cicatricea opresiunii comuniste, care se dezvăluie la fel ca drapelul fluturând al lui Djamo.
Pe 22 iulie 2014, New Yorkul sa trezit cu o declarație mută și neașteptată: steagul național de pe Podul Brooklyn dispăruse, fiind înlocuit cu două steaguri albe. Întrun New York post-11 septembrie, acest gest a dinamizat autoritățile și media, dând naștere la reacții automate de frică, furie și panică. Pe scurt, o reacție pe care orice operă de artă ar trebui să o provoace. Construit din materiale de la TV, radio și din online, Symbolic Threats urmărește parcursul intervenției artistice a lui Leinkauf și a lui Wermke, reflectând asupra rolului artei în lume, dar și asupra noastră ca cetățeni.
Carlo Mollino, renumitul designer și arhitect, a plecat dintre noi în 1973, lăsând în urmă o impresionantă moștenire artistică. În Séance, Yuri Ancarani valorifică preocuparea lui Mollino pentru ocult, scurtmetrajul fiind construit ca o scenă de spiritism în care mediumul Albania Tomassini devine intermediarul arhitectului; prin mijlocirea ei, o voce spectrală vorbește despre opera vieții sale trecute, catapultândune în starea de transcendență oferită de actul creației.
Analogia vieții cu cinematografia nu a fost niciodată mai fermecătoare și mai clară ca în scurtmetrajul October Is Over al lui Karen Akerman și Miguel Seabra Lopes. Construit printro simplitate formală care dezvăluie în adâncimea sa psihanaliza lacaniană și montajul eisensteinian, scurtmetrajul este un omagiu adus cinematografiei și sclipirii creative care îi dă viață.
Prin adresare directă, Vika Kirchenbauer ne spune Please Relax Now. Calmă și sigură pe ea, Kirchenbauer sparge bariera distanțării impuse de ecran, dezvăluind sistematic raporturile de putere dintre artă și consumatorul acesteia. Ca spectatori, suntem încurajați să subminăm pasivitatea și să ne revendicăm poziția în spațiul pe care îl ocupăm. Cum? Explorând, acum și aici, principiul plăcerii artei extreme. Politică și jucăușă, premisa aparent simplă a filmului Please Relax Now va deveni una dintre cele mai provocatoare experiențe vizuale la care poți lua parte. Ar trebui să te opui? Nu, doar relaxeazate.
Cea de-a șasea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 14–20 martie 2016 și este susţinută de: Administrația Fondului Cultural Național, Institutul Cultural Român, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, British Council, Ambasada Statelor Unite ale Americii, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Ambasada Israelului, Ambasada Suediei, Ambasada Elveției, Swiss Sponsors’ Fund, Institutul Francez, Institutul Cervantes, JTI, TNT, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Arte, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică.
Nominalizările celei de-a 10-a ediții a Premiilor Gopo
Aferim! (r. Radu Jude), București NonStop (r. Dan Chișu), Comoara (r. Corneliu Porumboiu), De ce eu? (r. Tudor Giurgiu) și Un etaj mai jos (r. Radu Muntean) sunt cele cinci lungmetraje care intră anul acesta în cursa pentru trofeul acordat Celui mai bun film, la Gala Premiilor Gopo. De asemenea, autorii celor cinci filme concurează și la categoria Cel mai bun regizor.
84 de filme românești lansate în cinematografe sau festivaluri în 2015 au fost luate în considerare pentru desemnarea nominalizărilor celei de-a zecea ediții a Premiilor Gopo. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, pe 28 martie.
Ioana Flora (Acasă la tata), Elena Popa (Autoportretul unei fete cuminți), Hilda Peter (Box), Rodica Lazar (Carmen) și Ana Maria Guran (Lumea e a mea) se luptă pentru statueta acordată Celei mai bune actrițe în rol principal. La categoria Cea mai bună actriță în rol secundar concurează Mirela Oprișor (Acasă la tata), Mihaela Sîrbu (Aferim!), Olimpia Melinte (București NonStop), Dorina Lazăr (București NonStop) și Tatiana Iekel (Un etaj mai jos).
Statueta Gopo acordată Celui mai bun actor într-un rol principal ii va reveni unuia dintre cei cinci protagoniști: Alexandru Papadopol (Acasă la tata), Teodor Corban (Aferim!), Gheorghe Ifrim (București NonStop), Cuzin Toma (Comoara) și Emilian Oprea (De ce eu?). În cursa pentru câștigarea statuetei acordate Celui mai bun actor într-un rol secundar intră: Andi Vasluianu (Acasă la tata), Alexandru Dabija (Aferim!), Cuzin Toma (București NonStop), Iulian Postelnicu (Un etaj mai jos), Adrian Purcărescu (Comoara).
La această ediție, cele mai multe nominalizări le-au strâns lungmetrajele: Aferim! – 12 nominalizări, București NonStop și De ce eu? câte 9 fiecare, Acasă la tata – 8 nominalizări, Lumea e a mea și Un etaj mai jos câte 7 fiecare, Box și Comoara – 5 nominalizări fiecare.
Dintre documentarele de lungmetraj care au intrat în atenția juriului de nominalizări, vor fi supuse votului producțiile: Aliyah DaDa (r. Oana Giurgiu), Cinema, mon amour (r. Alexandru Belc), Muntele magic (r. Anca Damian), Rețeaua (r. Claudiu Mitcu) și România: patru patrii (r. Alexandru Solomon), pentru desemnarea Celui mai bun film documentar.
La categoria Cel mai bun film european au fost luate în considerare peste 100 de producții europene. Criticii de film din juriul de nominalizări au votat pentru urmatoarele cinci titluri distribuite în cinematografele din România anul trecut: Ex Machina/ Ex Machina (r. Alex Garland), Le tout nouveau testament/ Testamentul nou nouţ (r. Jaco Van Dormael), Leviathan/ Leviatan (r. Andrey Zvyagintsev), The Tribe/ Tribul (r. Miroslav Slaboshpitsky) si Winter Sleep/ Somn de iarnă (r. Nuri Bilge Ceylan).
Nominalizările la toate categoriile Premiilor Gopo au fost stabilite de un juriu de preselecţie alcătuit din 11 profesioniști din domeniu: Stere Gulea (regizor), Florin Piersic Jr. (actor), Daniel Mitulescu (producător), Melania Oproiu (monteur), Sorin Botoșeneanu (operator), Miruna Berescu (directorul Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL) și criticii de film Cristina Corciovescu, Ștefan Dobroiu, Doinel Tronaru, Laurențiu Brătan, Ionuț Mareș.
După anunţul nominalizărilor, peste 450 de profesionişti activi din toate domeniile industriei de film româneşti vor fi invitaţi să voteze pentru desemnarea câştigătorilor trofeelor din acest an, prin intermediul unui mecanism de vot asigurat de prestigioasa firmă de audit şi consultanţă PwC România, cu care organizatorii Premiilor Gopo au demarat un parteneriat încă din 2011.
TIFF la a 15-a ediție: revelații, maeștri și povești premiate din întreaga lume
Festivalul Internațional de Film Transilvania se pregătește intens pentru ediția aniversară, a 15-a din istoria celui mai mare eveniment de gen din România. TIFF 2016 va avea loc între 27 mai și 5 iunie, la Cluj-Napoca, și va transforma din nou întreg orașul, timp de 10 zile. Nominalizate la Oscar sau premiate la Berlin, Cannes, Veneția, Toronto, Locarno și San Sebastian, primele filme confirmate aduc în atenție nume ca Alexander Sokurov și Terence Davies, dar și povești fascinante din întreaga lume.
Două dintre filmele nominalizate anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin vor rula în premieră la Cluj: A War (r. Tobias Lindholm), despre un comandant acuzat de crime de război în Afganistan, după o decizie controversată, și Embrace of the Serpent (r. Ciro Guerra), primul film columbian care concurează pentru statuetă. Filmată în Amazon, pelicula se bazează pe jurnalele unor oameni de știință și îl are în centru pe șamanul Karamakate, ultimul supraviețuitor al tribului său. Premiat la Cannes, în Quinzaine des Réalisateurs, filmul este considerat una dintre revelațiile anului.
Proaspăt premiat cu Ursul de Argint pentru scenariu la Festivalul de la Berlin, Tomasz Wasilewski revine la TIFF cu o poveste din Polonia abia ieșită din comunism, splendid filmată de directorul de imagine Oleg Mutu, United States of Love. Cu filmul său anterior, Floating Skyscrapers, Wasilewski câștigat Premiul de regie la TIFF 2014.
Una dintre marile atracții la TIFF 2016 va fi și noua producție marca Alexander Sokurov, distinsă cu două premii la Veneția – Francofonia, un magistral portret și o reflecție asupra rolului muzeului Luvru în istorie, dar și a Franței, ca națiune îndrăgostită de artă. De la Veneția vine și 11 Minutes, noua peliculă a renumitului cineast Jerzy Skolimowski, propusă de Polonia la Oscar. Regizorul surprinde societatea fragmentată post 9/11 în mai multe istorii diferite, filmate timp de 11 minute fiecare. Mult-așteptat este și filmul care marchează revenirea celebrului Terence Davies, Sunset Song, adaptarea romanului omonim, o dramă luxuriantă vizual despre o tânără care își caută calea undeva în Scoția, în 1932.
Cu totul inedit este un alt concurent la Leul de Aur: Heart of a Dog, de Laurie Anderson, un eseu hibrid emoționant, realizat în memoria câinelui artistei renumite pentru experimentele sale în artă și muzică, și unul dintre pionierii muzicii electronice. Secvențe reale și altele imaginate despre drumul lui după moarte construiesc o reflecție unică asupra vieții. Heart of a Dog s-a aflat pe lista scurtă la Oscar, la categoria documentar, și a impresionat critica internațională. Umorul negru și stilul cu totul aparte al lui Alex van Warmerdam (Borgman) se regăsesc din plin și în Schneider vs. Bax, proiectat la Locarno și adus în premieră la TIFF, în care un asasin plătit trebuie să ucidă un scriitor retras.
Piața Unirii din Cluj va găzdui câteva dintre cele mai spectaculoase producții din festival. Un deliciu pentru fanii TIFF va fi excentricul și flamboaiantul Baahubali: The Beginning, cel mai scump film indian din istorie, cu un buget de 40 de milioane de dolari, dar și cel care a înregistrat cele mai mari încasări în propria țară, India. „Bărbați pe jumătate dezbrăcați luptă cu tauri, cupluri se sărută printre orhidee, sute de figuranți ridică un turn, iar o scenă de bătălie durează 45 de minute – filmul epic în două părți al lui S.S. Rajamouli își face triumfal intrarea pe lista blockbusterelor și o inovează”, scrie „The Guardian”. Filmul a călătorit prin marile festivaluri, de la Busan la Sitges și Tallinn și va fi adus în premieră la TIFF.
Un alt tip de spectacol, al unui oraș violent și promiscuu, aduce The King of Havana, cel mai nou film al regizorului Agusti Villaronga, omagiat în secțiunea 3×3 la TIFF 2015. Portretul dur și realist al capitalei Cubei în anii 90 are trei nominalizări la premiile Goya și un premiul pentru interpretare la San Sebastian acordat actriței Yordanka Ariosa. Șocantă este și jungla urbană din Te prometo anarquía (Locarno, San Sebastian), filmul lui Julio Hernández Cordón despre doi bărbați tineri care se îndrăgostesc în Mexico City și se implică în traficul cu sânge.
În Mexic e plasată și drama bizară din Bleak Street / La calle de la amargura, noul film al maestrului Arturo Ripstein, proiectat în competiție la Veneția și Toronto. Scenariul pornește de la un caz care a făcut vâlvă în 2009 – doi frați luptători care sufereau de nanism, celebri în Mexic, au fost uciși. Din America de Sud vine și câștigătorul premiului Semaine de la Critique la Cannes – mult-așteptatul Paulina, de Santiago Mitre, care explorează trauma complexă și derutantă a unei femei după un viol. The Apostate (r. Federico Veiroj, distins cu Premiul Special la TIFF 2011 pentru A Useful Life), favoritul criticii la San Sebastian, este o comedie existențială despre un bărbat spaniol care se încurcă în ițele birocratice ale Bisericii Catolice, atunci când decide să renunțe la religia lui.
***
Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociaţia pentru Film și Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Ministerului Culturii și Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.
NexT la 10 ani: scurtmetraje inovatoare din toate colțurile lumii
Ajuns la cea de-a 10-a sa ediție, Festivalul Internațional de Film NexT aduce și anul acesta în fața publicului românesc cele mai noi și mai inovatoare scurtmetraje din toate colțurile lumii, alese din peste 2.000 de filme înscrise. Proiecțiile de film vor fi completate de seminarii conduse de nume cunoscute din lumea cinematografiei, concursuri și o serie de evenimente speciale care vor fi anunțate în curând.
Ediția aniversară de anul acesta se va desfășura între 7 şi 11 aprilie 2016 la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvira Popescu și într-o serie de spații neconvenționale, amenajate special pentru a găzdui proiecții de film. Această soluție s-a dovedit a fi mai necesară ca niciodată anul acesta, dată fiind situația dificilă în care se află întreaga industrie cinematografică în urma închiderii unora dintre cele mai frecventate cinematografe din centrul orașului din pricina expertizării cu grad de risc seismic ridicat a clădirilor în care se aflau.
De la filme narative clasice la experimente inovatoare formal sau filme asumat politice, selecția realizată anul acesta de criticul de film Irina Trocan și cei doi noi selecționeri Massimiliano Nardulli și Oana Ghera reunește stiluri și influențe cinematografice diverse, propunându-și să ofere publicului român o privire cât mai cuprinzătoare asupra producției de scurtmetraj la nivel internațional.
Înfiinţat în 2006 în memoria a doi cineaşti talentaţi – regizorul Cristian Nemescu şi sound designerul și compozitorul Andrei Toncu – Festivalul Internațional de Film NexT își păstrează misiunea – aceea de a scoate în faţă voci originale și curajoase, ce își vor impune în viitor semnătura în cinemaul contemporan.
Din acest motiv, cele două secțiuni competiționale, națională și internațională, rămân și anul acesta în centrul festivalului, alături de o serie de programe speciale care își propun să deschidă o discuție despre formele de expresie ale mediului cinematografic și noile posibilități de inovare în cinema, precum Avant-Garde, un program dedicat experimentelor formale îndrăznețe, sau Out in Space, un program dedicat genului science-fiction.
„Am încercat în cei 10 ani de NexT să păstrăm viu spiritul liber, inventivitatea şi solidaritatea în comunitatea cinematografică, aşa cum le-am învăţat de la Cristi Nemescu şi de la Andrei (Otto) Toncu. Sper din tot sufletul că am reuşit şi că vom putea să continuăm să plantăm aceste valori atât în tinerii cineaşti cu care ne întâlnim la NexT, cât şi – sau poate mai ales – în publicul NexT”, ne spune Ada Solomon, directorul Festivalului Internaţional de Film NexT.
Programul ediției cu numărul zece este completat de programele paralele care aduc în premieră pe ecranele din România scurtmetrajele nominalizate la premiile Academiei Europene de Film, în secțiunea Semaine de la Critique a Festivalului de la Cannes sau la premiile Oscar și o serie de alte surprize care urmează să fie anunțate în perioada imediat următoare.
***
Festivalul Internaţional de Film NexT este un eveniment organizat de Societatea Culturală NexT, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, Uniunii Cineaștilor din România și al Programului Europa Creativă – Sub-Programul MEDIA al Uniunii Europene.
Cumpără-ți acum abonamentul la One World Romania 2016!
Timpul rămas pentru căutarea mărțisorului perfect e din ce în ce mai scurt. One World Romania are soluția ideală – un mărțișor cultural! 60 de filme documentare din 39 de țări, de pe 5 continente te așteaptă în perioada 21-27 martie la singurul festival de documentar și drepturile omului din România. Cumpără acum abonamente nominale pentru cea de-a noua ediție de festival de pe site-ul www.eventbook.ro. Până pe data de 1 martie 2016 abonamentul are prețul special de numai 70 lei. Mai mult, abonamentul include și catalogul festivalului și sacoșa cu bunătăți One World Romania 9.
Începând cu data de 2 martie, oferta specială se încheie, iar prețul unui abonament va fi de 100 lei. Dacă vrei să vii cu prietenii la film cea mai bună soluție este abonamentul cu 5 intrări, care va fi pus în vânzare pe data de 1 martie și va costă 35 lei.
Te așteptăm pe www.oneworld.ro, site-ul noii ediții One World Romania cu toate informațiile de care ai nevoie ca să îți faci programul pentru o săptămână de tratament intensiv cu „awareness pills”. Site-ul Eventbook vă așteaptă cu abonamentele „early-bird” și în curând, cu toate variantele de bilete și abonamente.
Pentru mai multe informații despre festival, ne puteți scrie pe adresa info@oneworld.ro. Vă așteptăm și pe facebook și youtube cu mai multe știri despre ce veți vedea la One World Romania 2016!
Elina Löwensohn, de la “Lista lui Schindler” la “Miracolul din Tekir”
Născută în România, Elina Löwensohn este fiica unei dansatoare din București. După moartea tatălui ei, un evreu fost deținut într-un lagăr de concentrare, mama ei a emigrat în America. Ea a obținut cu greu viza de ieșire din România, după o grevă a foamei.
A studiat artele dramatice în New York. Primul rol important l-a avut la 29 de ani, în lista lui Schindler, unde a jucat personajul Dianei Reiter. La 31 de ani apărea într-un episod din Seinfeld, în rolul unei gimnaste românce. Acest lucru avea să o aducă în atenția regizorilor din întreaga lume. Cariera ei a crescut fulgerător, în prezent Elina Löwensohn având peste 80 de filme în portofoliu. Printre ele, „Un long dimanche de fiançailles” (r: Jean-Pierre Jeunet, cu Audrey Tautou și Jodie Foster), “Vénus noire” (r: Abdellatif Kechiche), “I’m Not Rappaport” (r: Herb Gardner), “Quicksand” (r: John Mackenzie, cu: Michael Keaton și Michael Caine), “Le concile de pierre” (r: Guillaume Nicloux), “Lourdes” (r: Jessica Hausner) sau “Sex Traffic”, unde a jucat alături de Anamaria Marincă.
Ruxandra Zenide, regizoarea filmului “Miracolul din Tekir” fost fascinată de Elina Löwensohn, încă din 2004, când a văzut-o în “Amateur”, filmul lui Hal Hartley. „Îmi aduc aminte că am scris un scenariu de scurt metraj cu fratele meu, în care ea avea un rol principal. Nu il l-am trimis niciodată, era destul de inaccesibilă pentru mine în acel moment, nu făcusem nici un film.”, povestește Ruxandra Zenide. A întâlnit-o câțiva ani mai târziu, la Festivalul de la Namour. “Am abordat-o timid, dar generozitatea ei m-a făcut să mă simt imediat bine. Am știut că voi lucra cu ea dar nu și când sau în ce proiect. Când i-am trimis scenariul filmului Miarcolul din Tekir a fost foarte entuziastă, i-a plăcut misterul și aspectul de poveste, faptul că nu era un film realist. Ca și mie, Elinei îi place stilizarea, este sensibilă la ritmul și melodia unui dialog. Simte dacă o notă muzicală poate suna just sau fals.”
În Miracolul din Tekir, Elina Löwensohn joacă rolul lui Lili, o femeie foarte bogată, venită în România pentru a găsi o soluție mai puțin convențională pentru problema ei: nu poate rămâne însărcinată. Ajunge astfel să o cunoască pe Mara (Dorotheea Petre), cea care ar putea să facă un miracol pentru ea. Tot în România îl cunoaște și pe Julio (George Piștereanu), un gigolo pe care îl angajează în același scop. Relația pe care Lili o are cu cei doi este pe cât de diferită, pe atât e intensă, la nivel emotional. “Mă documentasem, văzusem filmele Elinei, curioasă și entuziasmată. Îmi propusesem să o înțeleg înainte, dar am avut o chimie specială cu ea, am comunicat încă de prima dată la un alt nivel emotional, așa că a fost foarte ușor și frumos să lucrez cu ea. Este un artist complex, un actor foarte bun, o persoană foarte expresivă, cu foarte multe nuanțe, foarte bogată interior. Este foarte empatică, foarte umană, genul de persoană care te inspiră, pe care ai senzația că îl cunoști dintotdeauna.”, povestește și Dorotheea Petre despre Elina.
“Miracolul din Tekir” se lansează în cinematografele din România pe 4 martie. Prezentat în premieră internațională la Zurich Film Festival, “Miracolul din Tekir”, a fost apreciat de critică și juriu, fiind premiat cu trofeul The Emerging Swiss Talent Award.
Povestea filmului se creează în jurul Marei (Dorotheea Petre), o femeie de 30 de ani, cunoscută în satul în care trăiește ca o femeie-vraci, ce tratează sătenii prin puterea nămolului. Când Mara rămane însărcinată şi povesteşte apropiaților că sarcina se datorează nămolului şi nu unui om, sătenii o acuză de vrăjitorie şi o alungă. Ajunge astfel într-o clinică din zona lacului Techirghiol, un centru SPA pentru oameni înstăriți. Acolo o întâlneşte pe Lili (Elina Löwensohn), unul dintre clienţii hotelului, o femeie bogată şi frumoasă care încearcă cu înverşunare să găsească o soluţie pentru problema infertilităţii ei. Treptat, trecutul şi natura femeii misterioase iese la iveală, iar Mara şi copilul ei se află în pericol.
Din echipa de producție a filmului fac parte directorul de imagine Hélène Louvart, renumită pentru colaborările cu Agnes Varda, Wim Wenders, Claire Denis sau Leos Carax, iar monteur este Nelly Quettier, cunoscută pentru filmele regizate de Leos Carax și Claire Denis.
În România, “Miracolul din Tekir” va fi lansat pe 4 martie și va fi distribuit de Ultraviolet Media.