La 35 de ani de la premiera lui „Taxi Driver”, laureat cu Palme d’Or în 1976, Les Films de Cannes à Bucarest aduce filmul-cult al lui Martin Scorsese în România, în versiune restaurată, în cadrul unei proiecţii-eveniment la Cinema Studio.
În anii comunismului, filmul cu Robert De Niro a circulat, clandestin, pe casete VHS. Spectatorii care se prezintă în seara proiecţiei cu un „Taxi Driver” pe o astfel de casetă veche au intrare liberă.
Aflat la a doua ediţie, Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 14 şi 20 octombrie la Cinema Studio şi Noul Cinematograf al Regizorului Român. În program – câteva dintre cele mai apreciate filme de la Cannes 2011, proiectate în premieră absolută, şi o selecţie de filme româneşti care au ajuns la prestigiosul festival în ultimii zece ani.
Unul dintre titlurile reper din istoria cinematografiei, premiat cu Palme d’Or la Cannes în 1976 şi nominalizat la patru Oscaruri, „Taxi Driver” n-a rulat niciodată pe ecranele din România. Neoficial, a fost proiectat cu o copie piratată la Cinemateca din Bucureşti, în anii 70-80, şi a circulat pe casete VHS, ca mai toate filmele venite dinspre Vest. Această primă proiecţie pe peliculă a lui „Taxi Driver” în România e un omagiu adus nevoii de a vedea filmele pe ecran şi o scuză târzie pentru piratarea în masă din anii 80.
„Taxi Driver” a intrat într-un proces de prezervare încă de acum 20 de ani. În varianta restaurată de Sony Pictures a fost lansat la Festivalul de la Berlin, la începutul acestui an, în prezenţa lui Paul Schrader, scenaristul filmului. Restaurarea şi remasterizarea peliculei a început în 2010 şi a durat aproape jumătate de an.
Martin Scorsese şi directorul de imagine al filmului, Michael Chapman, au supravegheat îndeaproape procesul de scanare a negativului pe 35 de mm, la o rezoluţie de 4K (mărime standard în digital, tradusă în 4000 de pixeli), repararea porţiunilor zgâriate, recuperarea celor pierdute, corecţia de culoare. Pentru refacerea sunetului, s-au folosit banda magnetică originală cu replicile înregistrate şi muzica, precum şi casete audio cu întreaga coloană sonoră.
Potrivit lui Grover Crisp, vicepreşedintele diviziei Asset Management, Film Restoration and Digital Mastering a Sony Pictures Entertainment, negativul avea numeroase zgârieturi şi porţiuni pierdute, procesul de recuperare fiind dificil. Varianta high-definition folosită pentru Blu-ray a rezultat direct din scanarea negativului în rezoluţie 4K, ceea ce permite păstrarea calităţilor originale ale peliculei. Martin Scorsese a cerut în mod special ca filmul să păstreze culoarea timpului său, fără nici o încercare de a-i moderniza paleta de culoare sau aspectul general.
1 comment
Va intereseaza un link exchange cu FILME1.NET? Avem in jur de 1200 unici/zi. Daca da, va rog sa ma contactati la adresa filme1net[at]gmail.com. Eventual, daca sunteti familiarizat cu LinkEx, va puteti adauga blogul automat pe site-ul nostru accesand http://filme1.net/parteneriat/. PS: Site-ul dvs. va fi listat automat in sidebar jos, la sectiunea Parteneri. Multumiri anticipate!