F-SIDES Cineclub abordează în luna august tema „Flip the Script on Desiring” prin filmul „The Last Mistress” (2007), regia Catherine Breillat. Filmul are ca subiect dorința fizică, iar intriga prezintă o perspectivă non-normativă despre sexualitatea feminină.
Bilete: https://shorturl.at/aSWX5
Noutatea cineclubului ajuns la sezonul 4 este că are loc în mai multe orașe din România și oferă publicului o serie de proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.
Program proiecții:
30 august
București, Cinema Elvire Popesco, ora 20.30.
Timișoara, Cinema Victoria, ora 20.30.
Sibiu, Centrul Cultural Ion Besoiu, în parteneriat cu Este Film Festival, ora 21.
1 septembrie
Cluj, Cinema ARTA, ora 18.
Fiecare film din acest sezon primește un răspuns literar din partea unei autoare române, invitate de scriitoarea Elena Vlădăreanu, membră a echipei „Premiile Sofia Nădejde”. Fiecare autoare care intră în dialog cu viziunea filmului va contesta, va chestiona sau va privi din alte perspective intriga abordată de film.
Proiecția din august, „The Last Mistress” (2007), 104′, regia Catherine Breillat, abordează tema dorinței: Flip the Script on Desiring. Filmul aduce în prim plan dorința, pasiunea și obsesia sexuală feminină, subiect antagonizat de-a lungul timpului, în care sexualitatea feminină a fost privită în general dintr-o perspectivă de procreare, nicidecum de plăcere.
Despre film
Parisul secolului al XIX-lea continuă să fie scena jocurilor de putere în maniera „Legăturilor primejdioase” în lungmetrajul din 2007 semnat de Catherine Breillat. Adaptare a romanului cu același nume publicat în 1851 de Jules-Amédée Barbey d’Aurevilly, „Une vieille maîtresse” / „The Last Mistress” începe în ajunul nunții dintre dandy-ul Ryno de Marigny (Fu’ad Aït Aattou) și aristocrata Hermangarde de Polastron (Roxane Mesquida).
Alianța stârnește rumoare și îndoială în societatea pariziană, întrucât relația dintre el și curtezana spaniolă La Vellini (Asia Argento) este arhicunoscută. Efortul lui Ryno de a o convinge pe Marchiza de Flers, bunica lui Hermangarde, că amorul lor nebun s-a încheiat, devine pretext de examinare a moravurilor și virtuților noii burghezii franceze.
Cu franchețea ei obișnuită în reprezentarea sexualității feminine, Breillat cercetează această pasiune, repovestită prin flashback, în toate nuanțele și ambiguitățile posibile – de la setea de viață la cea de distrugere.
Deși tonul filmului e în cea mai mare parte sobru și cerebral, patosul calculat care emană din interpretarea Asiei Argento a unui personaj mereu provocator la adresa normelor vestimentare de gen ale vremii împinge adesea drama camerală spre autosatiră în haine istorice, iar politicile seducției și răzbunării, spre pur spectacol (Georgiana Vrăjitoru, curatoare).
Scriitoarea Ana Pușcașu a intrat în dialog cu viziunea filmului și a conceput un răspuns literar acordat filmului prin textul: „când s-a tras o linie pe pământ”, care poate fi citit pe Scena9 în perioada următoare și audiat înainte de proiecție în sala de cinema.
—
F-SIDES Cineclub este realizat cu sprijinul AFCN, Centrul de Proiecte Timișoara, Zilele Sofia Nădejde, Cinema Victoria, Glitch Shop.
Parteneri media: Scena9, DLITE – blog de literatură român-german, Liternet, CUTRA, Cărturești, Minitremu, Fundația Județeană pentru Tineret Timiș, Spicc, Librăria „La Două Bufnițe”, Comuna 30, Filme & Cărți.
Cineclubul din Timișoara este realizat cu sprijinul Programului cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Grow Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin buget de la Ministerul Culturii.
Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.