Romania International Film Festival (Ro-IFF), organizat de Fundaţia Artis, și-a desfășurat a noua ediție în perioada 30 Septembrie – 6 Octombrie 2013. Înfiinţat în 2005, este singurul festival internaţional de film care s-a adresat încă de la început producţiilor ţărilor din bazinul Mării Negre (Rusia, Republica Moldova, Ucraina, Georgia, Armenia, Azerbaidjan, Bulgaria, Turcia, Grecia şi România). Pornit iniţial ca un festival rezervat acestor producţii, Ro-IFF s-a extins, iar în anul 2009 s-a adăugat o nouă secţiune competiţională, adresată Femeii-regizor/Femeii în cinema.
A noua ediţie a Romania International Film Festival (Ro-IFF) s-a desfăşurat sub sloganul „Festival de film cu buget mic şi filme mari” la Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române. Anul acesta, pe lângă filmul ce a deschis festivalul (Minunea de la Berna / Das Wunder Von Bern al cunoscutului cineast german Sönke Wortmann), secţiunea necompetițională Panorama, dedicată unor filme recente importante, a mai cuprins alte cinci producţii cinematografice atractive.
Prezentat în premieră absolută, Cernozaurii (Chernosaurus) de Radu Dinulescu este unul dintre foarte puţinele lungmetraje de animaţie realizate după 1989 în România. Subiectul filmului este science-fiction, dar cu evidente trimiteri la realitate.
Filmul german Credința (Shahada, 2010), în regia lui Burhan Qurbani, este o dramă care, selecţionată în cadrul competiţiei oficiale a Festivalului de la Berlin, a obţinut Premiul Asociaţiei Cinematografelor de Artă Germane.
Filmul Întoarcerea (Visszateres, coproducţie Ungaria-România-Suedia, 2011), o dramă scrisă şi regizată de cunoscuta cineastă maghiară Judit Elek, a fost selecţionat în competiţia prestigiosului Festivalul Internaţional de Film de la Moscova.
Multipremiatul film Sălbaticii (Los Salvajes, Argentina-Olanda, 2012) de Alejandro Fadel, a obţinut Premiul ACID la Cannes („Semaine de la Critique”), Premiul special al juriului la Fribourg, Menţiunea specială a Competiţiei 1-2 la Varşovia, Premiul ADF pentru imagine (Julian Apezteguia) la Buenos Aires.
Ultimul film din secţiunea necompetiţională Panorama, prezentat în premieră românească este Suntem ceea ce suntem (We are what we are, SUA, 2013) de Jim Mickle, un thriller cu accente horror, filmul a fost selecţionat la festivalurile de la Cannes („Quinzaine des Réalisateurs”), Sundance, Sydney, Neuchatel şi Deauville.
Pe lângă secțiunea Panorama, festivalul a adus în fața publicului și o competiție de scurt metraje, Shorts, cu reprezentanți din diverse țări, reprezentanta de seamă în acest an fiind Rusia, secțiunea oferind publicului un număr de 13 scurtmetraje. De asemenea, ne-am bucurat și de secțiunea Alternative, cu 3 scurtmetraje: Despre el (Rusia, 2012), regia Vyacheslav Krishtofovich, Eu, Sclavul (Marea Britanie, 2013), regia Suj Ahmed și Taxă de salvare (Rusia, 2012), regia Georgy Soldatov.
Pentru fiecare din cele două competiţii tradiţionale ale festivalului, CineBlackSea şi Woman in Cinema, au fost selecţionate câte patru filme remarcabile din ultimii ani, majoritatea distinse în festivaluri internaţionale importante şi prezentate în premieră românească. La Ro-IFF, aceste opt titluri au concurat pentru premiul Cel mai bun regizor al fiecărei secţiuni şi pentru Trofeul Ro-IFF. Anul acesta, în premieră, cele trei premii au fost decise de către publicul festivalului.
Competiţia CineBlackSea, prin care Ro-IFF promovează în fiecare ani cineaşti est-europeni din zona Mării Negre include filmele Înflorirea (Georgia-Germania-Franţa, 2013) de Nana Ekvtimishvili şi Simon Gross, Partea însorită (Bulgaria, 2012) de Iliya Kostov, Suflete moarte (Rusia, 2010) de Alexey Fedorchenko şi Turn de veghe (Turcia-Franţa-Germania, 2012) de Pelin Esmer.
Competiţia Woman in Cinema, prin care Ro-IFF este unicul festival din România cu o secţiune competiţională rezervată femeilor-regizor, include filmele Cealaltă față a somnului (Irlanda-Olanda-Ungaria, 2011) de Rebecca Daly, Glorie: o poveste cu identități confundate (Germania-Elveţia-Austria, 2013) de Isabel Kleefeld, În numele… (Polonia, 2013) de Malgośka Szumowska şi Sub curcubeu (Franţa, 2013) de Agnès Jaoui.
După o săptămână în care cinefilii au avut ocazia să se delecteze cu filme prezentate în premieră în România, a venit și momentul culegerii laurilor, când câștigătorul a fost încununat. Publicul a avut posibilitatea să-și exprime preferințele și să aleagă câștigătorii, prilej de satisfacție și împlinire pentru toată lumea.
Așadar, Trofeul Ro-IFF ajunge la o coproducţie turco-franco-germană semnată de Pelin Esmer. Turn de veghe, 2012 este o dramă despre un bărbat şi o femeie are caută să se refugieze de restul lumii: Nihat la un retras turn de supraveghere din pădure, Seher în camera sa, aflată într-o staţie de autobuz dintr-o zonă rurală. Ascunzându-se de alţii şi ducându-şi singuri bătăliile cu conştiinţa, sunt prinşi unul de către celălalt. În momentul în care vieţile lor se ciocnesc, vor trebui să-şi ducă bătăliile fiecare sub ochii celuilalt.
Premiul pentru Cel mai bun regizor al secţiunii competiţionale CineBlackSea revine anul acesta cineastului bulgar Iliya Kostov, pentru filmul său Partea însorită, 2012, o comedie dramatică despre o biserică veche de 100 de ani, care apare periodic, pentru ca imediat să se scufunde în apele unui rezervor uriaş: acesta este locul unde părintele Zlatan încearcă să organizeze o adunare a descendenţilor satului scufundat, acum împrăştiaţi în toată lumea. Un chirurg şi politician arogant, un paroh care este în acelaşi timp şi cântăreţ de operă, un cunoscut jurnalist internaţional şi un student italian; toţi îndură vicisitudinile vieţii, de la Roma la Viena şi Kandahar, pentru a descoperi într-un final că soarta este cea care i-a călăuzit înapoi la rădăcinile strămoşilor.
Iar premiul pentru Cel mai bun regizor al secţiunii competiţionale Woman in Cinema revine cineastei poloneze Malgośka Szumowska, pentru drama sa, cu accente de thriller, În Numele…, 2013, care spune povestea părintelui Adam care preia o parohie mică, în mijlocul pustietăţii. El organizează un centru comunitar pentru băieţii cu un trecut agitat. Energia sa fiind apreciată, localnicii îl acceptă ca pe unul de-al lor. Toată lumea vrea să fie aproape de el, să se hrănească din vitalitatea şi puterea lui, dar nimeni nu ştie că el îşi păzeşte propriul său secret. După întâlnirea cu un tânăr excentric şi tăcut, un paria local, părintele Adam este forţat să se confrunte cu o povară şi o pasiune de mult uitate. Cum cele mai rele suspiciuni ale sătenilor sunt confirmate, părintele Adam devine inamicul lor evident.
Pentru cei care nu au avut ocazia să participe la acest festival, în calitate de spectator sau competitor, rămâne să se pregătească pentru anul viitor! Între timp, putem să vizionăm aceste filme extraordinare, atât de caracteristice spiritului balcanic și mediului în care trăim. Noi promitem să revenim cu câteva impresii despre filmul ce a deschis acest festival: Minunea de la Berna, un film despre decăderea și reînvierea poporului german.