Filme-cărți.ro vă prezintă un fragment din volumul ”Tony & Susan”, de Austin Wright, ce va apărea în curând, într-o nouă ediție, la Editura Litera, în colecția Buzz Books. Precizăm că ecranizarea acestei cărți – cu numele Animale de noapte (Nocturnal Animals) – va fi lansată din 18 noiembrie în cinematografele din România. Iată, la început, câteva amănunte despre această carte:
Cu totul neașteptat, Susan Morrow primește manuscrisul unui roman scris de Edward, soțul de care a divorțat în urmă cu douăzeci și cinci de ani. Pe măsură ce citește, Susan și, odată cu ea, cititorul însuși pătrund din ce în ce mai adânc în viața personajului principal al romanului din roman, profesorul de matematică Tony Hastings, care călătorește împreună cu soția și fiica lui spre casa lor de vacanță. În vreme ce viața obișnuită, civilizată, a familiei Hastings cade pradă violenței și crimei, o sumedenie de amintiri tulburătoare o aruncă pe Susan înapoi în trecut, provocând-o să se confrunte cu tenebrele propriei vieți și cu teama care îi amenință viitorul. Un thriller cutremurător se îmbină astfel cu o poveste despre teamă și regret, despre răzbunare și îmbătrânire, despre căsătorie și creativitate. Cu un talent literar unic, Austin Wright ilustrează fascinanta experiență a lecturii, prin relațiile pe care le creează atât între cititor și operă, cât și între autor și cititor, într-o scriere surprinzătoare și pasionantă.
Fragment:
În noaptea aceea, când Susan Morrow se aşază să citească manuscrisul lui Edward, o teamă o străbate ca un glonţ. Începe cu un moment de concentrare intensă, care dispare prea repede ca să şi-l mai amintească, lăsând un reziduu de spaimă nelămurită. Pericol, ameninţare, dezastru, nu-şi dă seama exact. Se străduieşte să reînvie ceea ce avea în minte, gândindu-se la bucătărie, la cratiţe şi la ustensilele de gătit, la maşina de spălat vase. Apoi la felul cum şi-a recăpătat suflul aşezându-se pe canapeaua din camera de zi, unde fusese traversată de acel gând de primejdie. Dorothy, Henry şi prietenul lui Henry, Mike, joacă Monopoly pe podeaua din bibliotecă. Refuză invitaţia lor de a participa la joc.
În apropiere are pomul de Crăciun, felicitări pe poliţa de deasupra căminului, jocuri, haine şi batiste de hârtie pe canapea. Dezordine. Traficul de la O’Hare dispare în casă, Arnold a ajuns deja la New York. Cum nu reuşeşte să-şi aducă aminte ce a înspăimântat-o, încearcă să ignore sentimentul, îşi reazemă picioarele pe măsuţa de cafea, oftează şi îşi şterge ochelarii.
Starea de îngrijorare din minte persistă, e mai mare decât poate ea să explice. Se teme pentru călătoria lui Arnold, dacă despre asta este vorba, ca şi cum ar veni sfârşitul lumii, dar nu găseşte nici o explicaţie logică pentru o asemenea trăire. Prăbuşirea avionului, dar avioanele nu se prăbuşesc. Conferinţa pare inofensivă. Oamenii îl vor recunoaşte ori îi vor vedea numele pe ecuson. Va fi flatat, ca de obicei, să descopere cât de apreciat este, iar asta îl va face să fie extrem de binedispus. Nu va fi afectat dacă interviul pentru slujba la Chickwash va fi un eşec. Iar dacă, printr-o şansă nesperată, se va dovedi un succes, vor avea parte de o viaţă cu totul nouă şi de ocazia de a locui la Washington, dacă ea va voi. El este însoţit de colegi şi de prieteni vechi, oameni în care ea are încredere. Pesemne că e doar obosită.
Cu toate astea, îl amână iar pe Edward. Citeşte lucruri scurte, articole din ziar, dezleagă cuvinte încrucişate. Manuscrisul se opune, sau poate se opune ea, temându-se să înceapă, ca nu cumva cartea să o facă să uite de primejdia pe care o simte, indiferent care ar fi aceasta. Manuscrisul este extrem de greu, foarte lung. Cărţile i se opun întotdeauna la început, pentru că îi răpesc foarte mult timp. Ele îi pot îngropa, câteodată pentru totdeauna, propriile gânduri. S-ar putea ca, la terminarea manuscrisului, să fie o cu totul altă persoană. Situaţia de faţă este mai gravă decât de obicei, pentru că revenirea la viaţă a lui Edward aduce noi elemente, care îi distrag atenţia şi care nu au nimic de a face cu gândurile ei. El este totodată primejdios pentru că îşi descarcă mintea, bomba ascunsă în el. Nu are importanţă. Dacă nu-şi poate aminti ce o tulbură, cartea va acoperi totul, ca o vopsea. După aceea, nu va mai voi să se oprească. Deschide cartea şi se uită la titlu – Animale de noapte. Vede, pe măsură ce intră în clădirea din grădina zoologică printr-un tunel, acvarii scăldate într-o lumină slabă, violetă, în care se află creaturi stranii şi agitate, cu urechi uriaşe şi globi oculari mari, socotind că ziua este noapte. Hai, să începem.