Printre ultimele motive care mai pledează în favoarea Clujului (față de chemarea unui orășel mai liniștit, de exemplu) se află multitudinea de festivaluri culturale cu care mă îmbie orașul în această perioadă, multe dintre ele concentrate pe teme cinematografice. Aspectul mai puțin plăcut al acestei diversități este faptul că toate par să se suprapună, îngreunând astfel alegerea, în alte condiții simplă; sau deloc. Cum ar fi ca aceste festivaluri să se succeadă, în loc să se înghesuie unele peste celelalte – pentru motive pe care eu, simplă profană, nu le înțeleg? Drept exemplu, în această perioadă am avut de ales între Temps D’Images (festival deja cu tradiție în Cluj Napoca, centrat pe forme de manifestare artistică precum teatrul și dansul), Serile Filmului Gay (cu proiecții însoțite de fel de fel de activități interesante), festivaluri de documentare britanice (organizat de British Council) și poloneze (organizat de Centrul Cultural Polonez) sau Festivalul Filmului Francez – organizat de Institutul Francez Român. Pentru acest weekend, l-am ales pe cel din urmă: cu mare amabilitate, organizatorii mi-au oferit accesul la eveniment, ca reprezentant de presă pentru Filme-Cărți.
Mâine este sâmbătă, iar sâmbăta merg bine filmele. Sper ca timpul și împrejurările să îmi permită și mie să mă delectez cu selecția de mâine, care debutează la orele 15:00 cu Un monstru la Paris (Un monstre à Paris, 2011) – film de animație cu voci precum ale Vanessei Paradis și Mathieu Chedid. Tot mâine are însă loc și conferința de presă a lui Emilie Deleuze, ceea ce îmi face misiunea mult mai dificilă. Dar să vedem: voi știți cine este Emilie Deleuze?
Fiica filosofului Gilles Deleuze, a creat un prim scurt-metraj în 1984. A urmat apoi studii aprofundate de regie și a realizat o sumă de scurt-metraje, remarcându-se în final printr-un film de televiziune (L’Incruste). În cadrul festivalului va fi prezentă cu A deux c’est plus facile (În doi e mai ușor), o coproducție Franța/Belgia/Luxemburg din 2009, care prezintă povestea relației neașteptate dintre o studentă și un pensionar, bazată pe… contract.
Emilie Deleuze va organiza sâmbătă, de la orele 14:30, un atelier cu tema diferențelor de producție dintre filmele de televiziune și cele pentru marele ecran. Ea va fi prezentă și la celălalt eveniment major din cadrul festivalului: lansarea cărții tatălui său, Gilles Deleuze, Cinema 1. Imaginea-mișcare, în traducerea Ștefanei și lui Ioan Pop-Curșeu. Lansarea va avea loc astăzi, la orele 18:00, iar cartea va fi disponibilă spre vânzare pe tot parcursul festivalului. Abonații vor beneficia de o reducere de 20% din prețul acestei opere foarte apreciate în domeniu.
Nu pot decât să sper că sănătatea și starea generală vor fi de partea mea și îmi vor permite să mă bucur de acest regal franțuzesc al reprezentanților unui val cinematografic centrat pe imagine și pe interpretarea ei. Într-o lume a efectelor speciale și a bătăliei software, inspirația și creativitatea umană există încă și, din când în când, coboară printre noi – neofiții – pentru a ne aminti că suntem și simțim cu toții și că mașinile nu au câștigat încă lupta.