Am spus-o, o spun și o voi tot repeta. În ultimul timp, Netflix devine din ce în ce mai mult o casă de producție în adevăratul sens al cuvântului, apropiindu-se cu viteză de altele asemenea, precum Warner Bros., HBO, Universal Pictures și altele. Singura diferență ar fi aceea că premierele filmelor realizate de ei nu au loc decât (și uneori) în câteva cinematografe selectate, în rest totul fiind prezentat online și accesibil pentru oricine are un abonament plătit la ei. Mai mult, există cazuri în care anumite producții sunt transmise în mod gratuit de Netflix, pe o perioadă de timp limitată, în funcție de evenimentele deosebite în care sunt implicate acele producții – vezi The Trial of the Chicago 7, care a „rulat” pe Youtube, ca parte a campaniei pentru Oscar 2021.
Înscriindu-se, după cum am afirmat deja, în linia de producție cinematografică a marilor case, streaming client-ul de față oferă în luna mai a acestui an o nouă premieră de tip blockbuster hollywoodian, cu o distribuție strălucitoare, pe măsură – The Woman in the Window, bazat pe romanul cu același nume de A.J. Finn și transformat în scenariu de marele dramaturg american contemporan Tracy Letts (autor al deja-celebrei piese August Osage County). Actorii care onorează Netflix-ul cu talentul lor sunt Amy Adams (în rolul principal), Julianne Moore, Gary Oldman, Anthony Mackie, Wyatt Russell, Fred Hechinger, Jennifer Jason Leigh și chiar scenaristul Tracy Letts.
Așa cum v-am obișnuit, probabil, scriu acest articol dintr-un punct de vedere privilegiat, dată fiind colaborarea mea fructuoasă cu filme-cărți.ro, datorită căruia am bucuria de a participa la anumite evenimente și vizionări avant la lettre. De această dată, nu am văzut încă filmul în discuție, dar am participat cu emoție la un eveniment deosebit, un sneak peek (așa cum îl numesc americanii) al premierei care va avea loc pe Netflix pe 14 mai 2021. Organizată sub formă de Q&A („întrebări și răspunsuri”, ca să românizăm termenul), discuția de pe 8 aprilie a avut-o ca moderator pe Amy Robach, o celebră prezentatoare a ABC News, care a intermediat dialogul între participanți (Amy Adams, Julianne Moore, regizorul Joe Wright, Wyat Russell, Anthony Mackie și Fred Hechinger), pentru a permite publicului o privire în spatele camerelor de filmat, pe platoul de filmare al acestei pelicule.
Nu pot să spun decât că a fost o experiență absolut încântătoare și cumva educativă, cu toate că eu sunt obișnuit cu asemenea lucruri și din trecutul meu în lumea teatrului și a filmului românesc. Și în cazul acestui eveniment am observat acea tendință oarecum artificială pe care actorii de pretutindeni o au și anume de a se lăuda reciproc chiar și când, poate, nu este cazul. Sunt convins că toți cei din distribuția The Woman in the Window și-au făcut treaba minunat, dar uneori aceste complimentări reciproce poartă în sine o doză de falsitate pe care nu ai cum să nu o observi. În rest, m-am bucurat să aflu că filmul realizat înainte de izbucnirea nenorocitei de pandemii va avea un ecou puternic pentru fiecare dintre noi, căci tema principală este claustrarea într-o casă a personajului principal, interpretat de Amy Adams (o psihoterapeută de copii agorafobă care nu poate păși de ușa locuinței sale din New York).
Nu vă voi povesti aici filmul, căci găsiți deja detaliile pe internet – aceasta pe lângă faptul că puteți achiziționa romanul care a fost tradus în română și publicat de Editura Litera, în colecția Buzz Books. Vreau să adaug, însă, că am aflat cu uimire că Amy Adams și Julianne Moore (două dintre actrițele mele de suflet) nu lucraseră niciodată împreună până la această producție, iar modul în care și-au construit relația pe ecran a dus la o prietenie care deja s-a înrădăcinat foarte puternic.
În timpul discuțiilor, s-a tot făcut această paralelă de care am menționat deja, dintre pandemia prin care încă trecem și subiectul filmului. Fiecare dintre participanți a răspuns întrebărilor lui Amy Robach în același fel – „nu ne așteptam să intervină acest eveniment neplăcut care ne-a închis pe toți în casă și, tocmai de aceea, credem că impactul pe care îl va avea filmul asupra publicului va fi unul puternic și interesant, așa cum a avut și asupra noastră”. Recunosc că mereu mi-a plăcut să descopăr ce are de spus un artist despre propria lui operă, creație, de aceea am fost plăcut surprins să aud că toți cei prezenți la eveniment au avut un punct în comun legat de această peliculă, ceea ce denotă o unitate puternică a echipei, aspect foarte important pentru o realizare de succes.
De altfel, cu Joe Wright la pupitru, nici nu are acum să nu devină un succes garantat de public și chiar de critică. Dacă ne amintim doar de câteva titluri semnate de el – Pride and Prejudice, Atonement sau Hanna – ne vom da seama că, deși nu este un obișnuit al zonei de thriller și mister, regizorul va oferi spectatorilor încă un hit cinematografic. De altfel, am avut șansa de a vedea chiar o secvență de 3-4 minute din film, fragment ce nu se regăsește încă nicăieri și care oferă acel sneak peek chiar în interiorul relației personajelor interpretate de Amy Adams și Julianne Moore. Datorită acestui scurt moment, dar și trailerului excelent realizat, m-au cuprins un entuziasm și o emoție la gândul că în curând vom putea urmări acest thriller palpitant, realizat în puternice tușe de anii `50 – de altfel, regizorul Joe Wright a declarat el însuși că și-a dorit de mult timp să facă un asemenea film cu Amy Adams (de la care a spus că are ce învăța din punct de vedere al construirii rolului și al profunzimilor psihologice de care actrița e atât de fascinată), subliniind importanța filmelor noir vechi și a impactului pe care acestea l-au avut și încă îl au asupra publicului de oriunde și oricând.
Ca o notă amuzantă, la întrebarea „Voi la ce filme/seriale/emisiuni/programe v-ați uitat în timpul pandemiei”, fiecare a răspuns diferit, dar majoritatea au afirmat că date fiind condițiile dramatice prin care trecem toți, au ales zona de comedie, evitând producții de tipul true crime documentary. Singura care a afirmat că acestea din urmă îi stârnesc plăcere și curiozitate a fost Amy Adams, care a recunoscut cu seninătate că le urmărește cel mai probabil din cauza faptului că vrea să înțeleagă întunecimea minții criminalilor. Iată, deci, că un actor nu se îndepărtează nici măcar în cele mai grele momente de studiul oamenilor, de observarea celor din jur, lucru ce face parte din el, din munca lui cu sine însuși. Asemenea unui medic, un artist trebuie mereu să fie cu ochii-n patru, să cerceteze, să învețe de la întâmplările și oamenii de care se înconjoară.
În încheierea acestei scurte relatări nu pot decât să spun că sunt recunoscător pentru asemenea șanse ce mi se oferă, de a vedea și a asculta mari artiști discutând despre propriile realizări. Din punct de vedere educativ, aceste dialoguri sunt foarte constructive, căci mă ajută să pătrund mai ușor în procesul de creație al unui film, al unui spectacol, mă sprijină în studierea viitoarelor opere de artă și în înțelegerea lor. Nu în ultimul rând, vă îndemn să vizionați The Woman in the Window care va fi disponibil pe Netflix din 14 mai. Mai ales iubitorilor genului thriller, veți descoperi cu siguranță o realizare deosebită, un film cu o atmosferă apăsătoare, halucinantă, cu accente halucinogene și cu câteva partituri actoricești de excepție.