Știrile săptămânii: Au fost aleși finaliștii concursului Write a Screenplay for Sebastian Stan; 7 filme de excepție în competiția Cinepolitica 2019 – activism, justiție oarbă, deportări și o altă față a alegerilor din Franța; Filmul de Piatra: noutăți, juriu, înscrieri; Casa Share schimbă vieți – American Independent Film Festival i se alătură – Toate încasările din festival vor fi donate către Casa Share; Omul Roșu – povestea românului care și-a propus reinstaurarea comunismul, în competiția Cinepolitica 2019; Premieră: Leto /O vară rock’n’roll, de vineri pe ecrane.
Au fost aleși finaliștii concursului Write a Screenplay for Sebastian Stan
Florin Lăzărescu, cu lungmetrajul Regulile jocului de smarald, Andrei Epure, cu lungmetrajul Câini care latră de la distanță, Gabriel Molnar, cu miniseria Eu și Dracula, Filip-Iosif Columbeanu, cu miniseria Departamentul 8 Securitate, Alexandru Molico, cu miniseria Uruc, Vlad Ghinea și Andrei Boeru, cu miniseria Balast sunt finaliștii concursului Write a Screenplay for Sebastian Stan.
Peste 200 de autori și-au înscris creațiile în concursul organizat de Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe, în cadrul American Independent Film Festival (12-18 aprilie).
174 de înscrieri au fost considerate valide, dintre care 43 de proiecte de miniserie TV și restul, proiecte de film de lungmetraj.
Cel mai tânăr participant înscris are 14 ani iar cel mai experimentat 67. 11 concurenți au decis să înscrie în competiție mai mult de un proiect, iar din totalul celor înscrise, 94 aparțin unor autori care au avut o experiență anterioară ca scenarist sau regizor.
Finaliștii vor participa, în perioada 10 – 17 aprilie 2019, la un workshop de dezvoltare a outline-urilor cu care au participat, variantele finale urmând a fi trimise actorului Sebastian Stan. Workshop-ul va cuprinde mai multe conferințe precum și sesiuni de lucru individual și în grup, alături de scenaristul și consultantul Alexandru Baciu.
Conferințele care vor avea loc pe durata American Independent Film Festival și vor fi deschise tuturor celor care s-au înscris la concurs. Acestea vor avea loc la Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 17:00, după cum urmează:
Luni, 15 aprilie – Camilla Curtis (Script Development Executive – HBO Europe) și Johnathan Young (VP Original Production HBO Central Europe) vor susține conferința: Serialele TV. O introducere.
Marți, 16 aprilie – Christopher Landry (asistent de regie), Tudor Vladimir Panduru (director de imagine) și Simona Pădurețu (scenograf) sunt vorbitorii conferinței Ce aștept de la un scenarist? La această conferință, reprezentanți ai diferitelor profesii cinematografice vor dezvolta subiectul așteptărilor specifice pe care le au ei ca profesioniști, de la un scenariu.
Miercuri, 17 aprilie – Steve Matthews (Executive producer for drama development – HBO Europe) va vorbi despre Cum scriem pentru cinema VS Cum scriem pentru TV.
Toate conferințele vor fi urmate de un dialog cu cei prezenți în sala de cinema.
De asemenea, toți participanții la concurs au intrarea liberă la filmele din secțiunea AMERICAN PERSPECTIVES BY ROBERTO MINERVINI, carte blanche-ul invitatului special al festivalului, ce vor urma în programul de la Cinema Muzeul Țăranului, după conferințele menționate mai sus. Roberto Minervini a ales filmele: The Intruder, în regia lui Roger Corman, de luni, 15 aprilie, de la ora 19:00, Tchoupitoulas, în regia fraților Bill&Turner Ross de marți, 16 aprilie, de la ora 18:00 și Wanda, singurul lungmetraj al Barbarei Loden care va fi proiectat miercuri, 17 aprilie, de la ora 18:00. Filmele vor fi introduse de regizor și de critici de film ai revistei de cinema FILM MENU.
Marți, 16 aprilie, de la ora 22:15, la Cinema Muzeul Țăranului, participanții la concursul de scenarii Write a Screenplay for Sebastian Stan sunt așteptați la masterclass-ul lui Roberto Minervini.
Pe data de 18 aprilie 2019, în închiderea festivalului, Sebastian Stan va anunța prin Skype cele două proiecte câstigătoare. Actorul american, care își dorește să joace și în limba română, și-a exprimat disponibilitatea de a se implica activ în procesul de dezvoltare a celor două proiecte până la stadiul de scenarii.
Autorii câștigători vor primi un sprijin de câte 1000 de euro și asistență pe toată perioada de dezvoltare a proiectelor din partea unor profesioniști. O primă formă a scenariilor se preconizează a fi gata până pe data de 1 octombrie 2019, după care Asociația Cinemascop va căuta să identifice cei mai potriviți producători interesați să se implice financiar pentru realizarea lor.
Inițiat în 2017, American Independent Film Festival prezintă o selecție de producții independente americane recente, lansate în circuitul marilor festivaluri din lume precum Sundance, Cannes, New York, Tribeca, Telluride, Toronto, Veneția, alături de secțiuni retrospective, proiecții și evenimente speciale.
Programul complet este disponibil aici.
7 filme de excepție în competiția Cinepolitica 2019 – activism, justiție oarbă, deportări și o altă față a alegerilor din Franța
Șapte dintre cele mai noi și apreciate filme cu temă politică se regăsesc în competiția Festivalului Internațional de Film Cinepolitica 2019, care va avea loc între 18 – 21 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Campania electorală din Franța, activismul social, justiția oarbă și deportările în URSS sunt temele abordate în patru dintre cele șapte filme din competiție.
Printre acestea se numără și “Libre”, documentarul ce dezbate drepturile omului prin povestea activistului Cédric Herrou, un simplu fermier ce luptă cu politicile franceze de imigrare, cu riscul de a-și pierde propria libertate.
“Libre” (regia Michel Toesca), documentar premiat la Cannes și Valladolid, prezintă lupta unui om cu un întreg sistem judiciar și social în demersul său cât se poate de nobil: ajutorul dat unor imigranții ce caută o soarta mai bună în Europa. Cédric le oferă acestora, în ferma sa, protecție și mâncare în călătoria lor inumană. Printre aceștia se găsesc mulți minori, orfani sau invalizi. Hăituit și condamnat de autorități pentru faptele sale, Herrou intră în atenția mass-mediei internaționale și bătălia sa devine subiect de prim-plan chiar și în New York Times. Regizorul Michel Toesca decide să documenteze întregul calvar, fără a beneficia de o echipă de filmare în adevăratul sens al cuvântului, pentru a da un semnal de alarmă unei lumi aflate într-un grav impas moral.
“Premiere Campagne” (regia Audrey Gordon), marele câștigător al festivalului de film Politikos, spune povestea lui Astrid Mezmorian, o tânără jurnalistă, proaspăt angajată a postului France 2, a cărei primă misiune este să urmărească campania electorală a celui mai tânăr candidat la prezidențiale – Emmanuel Macron. Două luni de maraton, pentru doi novici. Un documentar din culisele redacției televiziunii France, care dezvăluie o nouă perspectivă a alegerilor prezidențiale din 2017, din Franța.
Murer: Anatomy of a trial, filmul de lung metraj în regia lui Christian Frosch, ne aduce în sala de judecată a unuia dintre cele mai controversate procese din Austria. Față în față cu Franz Murer, supranumit și Măcelarul din Vilnius, supraviețuitorii crimelor în masă depun mărturie pentru a pedepsi un artizan al Holocaustului și pentru a obține dreptate: dar fără niciun rezultat.
Într-o epocă în care naționalismul câștigă din ce în ce mai mult teren și există din ce în ce mai puține rezerve în fața ideologiilor care se presupun de mult apuse, cazul Murer este un subiect deprimant. Filmul arată cât de puțin cântărește adevărul și justiția atunci când sunt puse în balanță cu interesele politice.
“Eternal Winter” (regia Attila Szász, cu Marina Gera, Sándor Csányi, Laura Döbrösi ) prezintă experiența celor 700.000 de maghiari deportați în URSS la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial în lagărele de muncă forțată. Protagonista filmului este o femeie constrânsă să-și trăiască alături de fiica sa și alte zeci de femei existența de coșmar într-una din aceste tabere sinistre ale Gulagului. Pe acest fundal plin de tragism, interacțiunea dintre oameni va aduce singurul strop de umanitate la care se mai poate spera. O dramă puternică, o producție completă, magistral jucată, regizată și filmată.
Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) și organizat în cadrul sezonului România Franța 2019.
Mai multe detalii pe www.cinepolitica.ro
Filmul de Piatra: noutăți, juriu, înscrieri
Ediția #12, „CAMP Edition”, 25-28 iulie 2019, Piatra Fântânele
Noua locație: o altă „Piatra”
Festivalul de film de scurt-metraj Filmul de Piatra ajunge în acest an la cea de-a douăsprezecea ediție, care aduce o schimbare majoră de format: se va muta din orașul Piatra-Neamț și se va desfășura la Piatra Fântânele, în campusul asociației Tășuleasa Social. Noua ediție va purta eticheta CAMP Edition și va avea loc între 25 și 28 iulie 2019, în mijlocul naturii.
Juriul
Cei cinci jurați ai ediției din acest an sunt: Marius Olteanu, Judith State (regizorul, respectiv actrița principală ai filmului Monștri), scriitorul Iulian Tănase, fotograful Vlad Eftenie și documentarisul Charlie Ottley (regizorul seriei „Wild Carpathia”). Aceștia vor desemna premiile competiției principale a festivalului, care reunește scurt-metraje de ficțiune, documentare, animații, experimentale și videoclipuri realizate de autori din România și Moldova.
Înscrierile
Înscrierile pentru cineaști și voluntari sunt deschise până la data de 15 mai 2018. Pentru a fi eligibile, filmele trebuie să aibă durata maximă de 30 de minute și să fi fost realizate de către cineaști din România sau Republica Moldova în 2018 sau 2019. Acestea pot fi înscrise prin intermediul platformei FilmFreeway, regulamentul fiind disponibil pe www.filmuldepiatra.ro. Pe site-ul festivalului se pot înscrie și voluntarii dornici să se alăture organizării festivalului.
Programul
Programul Filmul de Piatra, CAMP Edition va fi dezvăluit pe pagina de Facebook a evenimentului. Pe lângă proiecțiile în aer liber, nu vor lipsi concertele live, masterclass-urile, workshop-urile și întâlnirile informale cu juriul și invitații, dar și focul de tabără sau programele organizate de gazda festivalului, Tășuleasa Social: Școala de mers pe munte, Pădurea pedagogică și Via Transilvanica.
Filmul de Piatra a fost fondat de regizorul Andrei Dăscălescu și s-a desfășurat, timp de 11 ediții, la Piatra Neamț. Printre câștigătorii edițiilor anterioare se numără cineaști precum Ivana Mladenovic, Paul Mureșan, Andrei Tănase și Alina Manolache, iar filmele incluse în program au circulat în festivaluri prestigioase precum cele de la Cannes, Berlin, Veneția și Locarno.
Lista tuturor câștigătorilor și juriilor Filmul de Piatra poate fi consultată pe site-ul festivalului.
Casa Share schimbă vieți – American Independent Film Festival i se alătură – Toate încasările din festival vor fi donate către Casa Share
În luna octombrie 2018, o știre despre Roxana, o elevă din Vaslui dintr-o familie cu cinci frați, stârnea un val de emoție în întreaga țară. Fetița de 9 ani își dorea să mănânce și ea ”biscuiți”, ”un piure cu carne, o salată” la fel ca ceilalți copii, ea fiind nevoită să meargă deseori flămândă la școală din cauza situației precare a familiei. Foarte mulți oameni au reacționat și i-au trimis alimente sau bani, iar Bogdan Tănasă, ieşeanul care coordonează proiectul umanitar Casa Share, a avut ideea să ofere familiei un ajutor mai durabil. În doar două săptămâni a construit o casă pentru familia Roxanei, cea de-a 19-a de când a pus bazele asociației Casa Share.
Continuând să susțină proiete umanitare, anul acesta, American Independent Film Festival donează toate încasările din bilete către CASA SHARE. Cumpăra un bilet la oricare dintre proiecțiile din festival și vei contribui la terminarea construcției Casa Share nr. 20 și la construcția unui Centru de Zi pentru educarea copiilor care provin din familii care trăiesc la limita subzistenței și cu posibilități financiare foarte reduse.
Unic în România, proiectul umanitar Casa Share a fost iniţiat în 2014. Sensibilizat de condițiile dificile în care trăiau mulți copii din satul său, și amintindu-și de copilăria grea pe care a avut-o în localitatea Popricani, ieșeanul și-a folosit propria pagină de Facebook pentru a-și mobiliza prietenii care i-au venit în ajutor cu bani sau cu un Share pe rețelele de socializare pentru ca mesajul să ajungă la cât mai mulți oameni. Share cu Share, până la mii se share-uri, Bogdan Tănasă a construit, până în prezent, 20 de case pentru familii nevoiașe. Casa Share adună astăzi o comunitate de peste 135.000 de mii de oameni care cred în cauza lui Bogdan, mii de voluntari din țară și din străinătate fiind implicați în proiect.
Bogdan Tănasă va fi prezent la proiecția filmului First Reformed de la Cinema Muzeul Țăranului, de sâmbătă, 13 aprilie, ora 20:00, pentru a vorbi publicului bucureștean despre proiectul său. Proiecția va fi urmată de un dialog live prin Skype cu regizorul Paul Schrader, un adevărat icon al cinemaului independent American.
Numele lui Paul Schrader, critic de film, scenarist si regizor american, va rămâne mereu legat în istoria cinematografului de Taxi Driver (1976), filmul cult regizat de Martin Scorsese, la care Schrader a fost scenarist. În această calitate a colaborat cu Martin Scorsese și pentru Raging Bull (1980), The Last Tempation of Christ (1988) şi Bringing Out the Dead (1999) dar și cu Brian De Palma pentru Obsession (1976) sau cu Peter Weir pentru The Mosquito Coast (1986). În domeniul criticii de film, Schrader s-a exprimat pe larg despre influențele sale în volumul Transcendental Style in Film. Ozu, Bresson, Dreyer (1972) – îmbogățind fiecare reeditare a cărții cu noi note despre curentele din cinematograful mondial actual. Ca regizor, a realizat filme precum American Gigolo (1980) sau Cat People (1982) însă co-producția cu Japonia Mishima: A Life in Four Chapters (1985) reprezintă, în viziunea multor critici, cel mai original film al său. După o perioadă în care a experimentat în diferite stiluri și a lucrat mai degrabă filme independente cu buget mic, Schrader s-a reîntors recent în atenția criticilor și a publicului cu puternicul First Reformed, un film pentru care a primit, spre finalul carierei, o primă nominalizate la premiile Oscar (pentru scenariu original). First Reformed este un film care explorează viața și moartea prin povestea reverendului Toller a cărui credință e pusă la încercare de un cuplu cu o problemă conjugală extremă.
Totodată, American Independent Film Festival continuă și seria proiecțiilor caritabile pentru copii din sistemul social sau care nu au ocazia să meargă la cinema. Duminică, pe 14 aprilie, va avea loc la Cinema PRO o proiecție dedicată acestora, organizată cu sprijinul asociațiilor Salvați Copiii, S.O.S. Satele Copiilor, Fundația Principesa Margareta, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie Sector 1, 4 și 6.
Biletele la proiecțiile din festival pot fi achiziționate prin Eventbook.ro. Programul complet al proiecțiilor este accesibil pe site-ul filmedefestival.ro. Informații despre bilete și achiziționarea lor sunt disponibile pe site: https://bit.ly/2FSuTS4
Personale care doresc să susţină proiectul Casa Share pot ajuta cumpărându-și bilete la festival sau prin donații la:
Trimite un SMS la numărul 8844 cu mesajul „CASA” sau fă o donație folosind datele de mai jos:
Tănasă Bogdan, Banca Raiffeisen, Iaşi, România, cod poştal 700049.
Cont IBAN în Lei: RO37 RZBR 0000 0600 0633 4312
Cont Iban în EURO: RO29 RZBR 0000 0600 0357 8104
Cod Swift: RZBR, COD Bic: ROBU la ambele conturi.
PayPal: bogdantanasa75@yahoo.com.
Mai multe informații despre proiectul Casa Share: facebook.com/casashareromania/
Omul Roșu – povestea românului care și-a propus reinstaurarea comunismul, în competiția Cinepolitica 2019
Competiția celei de-a opta ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (18 – 21 aprilie, București) reunește cele mai noi și premiate filme cu temă politică. Printre ele și Omul Roșu – regizat de Mugur Vărzariu – ce spune povestea lui Petre Ignatencu, canoist de performanță și șofer de taxi în anii ‘60, care crede cu tărie că prăbușirea comunismului în decembrie ‘89 a fost o uriașă greșeală a istoriei.
Nostalgia unei epoci percepută de unii ca fiind glorioasă face uneori ca o credință personală să devină permanentă și de neînvins. Într-un prezent pe care îl consideră tulbure și decadent, Petre speră să reînvie spiritul Partidului și își asumă funcția de lider și continuator de drept al ideologiei socialiste. Acțiunile sale sunt clare, determinate și pline de elan. Un film documentar ce își propune să fie obiectiv, lipsit de patetism și presărat cu un umor fin, mai mult sau mai puțin involuntar.
Comparat cu The Deer Hunter, The Dive (r. Yona Rozenkier), ne invită în mijlocul unui conflict fratern care escaladează odată cu dezlănțuirea războiului. Într-o poveste plină de metafore și conflict, vor reieși la suprafață toate elementele care definesc societatea israeliană modernă și felul în care tinerii o percep: de la kibbutzul copilăriei, la obligatoriul stagiu în Israeli Defence Force și sindromul posttraumatic.
Filmul The Load (r. Ognjen Glavonic) este plasat în timp și spațiu undeva după declanșarea intervenției NATO în războiul din Kosovo din 1999. Sunetul percutant al mitralierelor sau urmele lăsate pe cer de proiectile sunt elemente marginale în traseul unui șofer însărcinat să transporte o încărcătură specială de la Kosova la Belgrad, fără a avea însă dreptul să știe ce se află în bena camionului pe care îl conduce. Referințele sunt subtile dar clare: urmările palpabile ale unui masacru și necesitatea de a păstra secretul sub cheie îl urmăresc pe protagonistul acestui traseu periculos.
Din competiția Cinepolitica 2019 mai fac parte și “Libre” (regia Michel Toesca), un film despre libertate și activism, “Prima campanie” (regia Audrey Gordon), un documentar ce prezintă culisele alegerilor prezidențiale din Franța, “Murer: Anatomy of a trial” (regia Christian Frosch), o radiografie a unuia dintre cele mai controversate procese din istoria Austriei și “Iarnă Eternă” (regia Attila Szász), o docu-dramă despre supraviețuirea a 700.000 maghiari deportați în URSS.
Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) și organizat în cadrul Sezonul România-Franța 2019.
Programul complet și mai multe detalii pe www.cinepolitica.ro
Premieră: Leto /O vară rock’n’roll, de vineri pe ecrane
Leto/O vară rock’n’roll, filmul-eveniment al regizorului rus Kirill Serebrennikov, ajunge în cinematografele din București și din alte 15 orașe începând cu 12 aprilie.
Biografie a legendarei trupe Kino expusă cu forță și entuziasm, Leto / O vară rock’n’roll vorbește despre protest, libertate și rezistență prin muzică. Un mix poetic de dragoste și tinerețe, filmul evocă parcursul unei legende a rock-ului sovietic din anii ’80, Viktor Ţoi (Teo Yoo), realizând astfel un portret de excepție al scenei rock underground din Leningradul acelor ani. Distribuția îi mai include pe Irina Starshenbaum, Roman Bilyk, Anton Adasinsky.
Pelicula a avut premiera anul trecut la Cannes, unde a luat premiul pentru cea mai bună coloană sonoră. Kirill Serebrennikov a câștigat recent trofeul Nika pentru cel mai bun regizor în cadrul galei premiilor Academiei Ruse de Film, unde Teo Yoo a fost declarat „Descoperirea anului.”
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=VMr9INo4yAg.
În România, filmul va rula în următoarele cinematografe:
București: Băneasa Grand Cinema & More, Cinema City AFI Cotroceni, Cinema City Mega Mall, Cinema City Sun Plaza, Cine Globe Titan, Cinemateca Union, Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco, Cinema Europa
Arad: Cinema Arta
Botoșani: Cine Globe, Cinema Unirea
Brașov: Cinema One, Cinemateca Patria
Cluj: Cinema City Iulius Mall, Cinema Victoria
Constanța: Cityplex, Cinema City Constanța City Park
Craiova: Cinema Modern, Cinema Patria
Focșani: Cinema Balada
Gura Humorului: Casa de Cultură
Iași: Cinema Ateneu
Lugoj: Cinema Bela Lugosi
Odobești: Casa de Cultură
Pitești: Cinema Trivale, Cinema Sebastian Papaiani
Ploiești: Cinema City Ploiești Shopping City
Sfântu Gheorghe: Cinema Arta by Cityplex
Târgu-Jiu: Cinema Sergiu Nicolaescu
Timișoara: Cinema City Timișoara Shopping City
Programul pentru prima săptămână arată astfel: bit.ly/LETO-S1
„Leto este, strict personal, cel mai frumos film de cinema pe care l-am văzut în ultimii ani...Reușind să redea frumosul, Leto reușește să spună și cel mai incomod dintre adevăruri: despre cum puterea marginalizează și ucide, fie și din culpă, mereu și oriunde, frumusețea. Leto e o capodoperă.” (Andrei Crăciun, Ziarul Metropolis)
„Leto, acest film just care, pour une fois, ne smulge din îngheț, încheie socotelile cu depravarea morală – temă arhiuzată în cinema-ul rus recent –, oferindu-ne în schimb exact contrariul: un cînt – și un cîntec – arzător despre libertate, tinerețe, perseverență. ”(Victor Morozov, Dilema Veche)
Kirill Serebrennikov este considerat unul dintre cei mai talentați regizori de teatru și film din Rusia. Acesta s-a făcut remarcat în 2008 cu Yuri’s Day, triplu premiat la Locarno. În 2012 a fost prezent în competiție la Veneția cu Betrayal, iar în 2016, (M)ucenicul a fost selectat în competiția Un Certain Regard la Cannes.
Kirill Serebrennikov a fost reținut la Sankt Petersburg în august 2017, în timp ce filma Leto / O vară rock’n’roll, fiind acuzat de deturnare de fonduri și pus sub arest la domiciliu. Comunitatea artistică internațională a reacționat, acuzând autoritățile ruse că urmăresc sancționarea persoanelor critice la adresa regimului Putin. Serebrennikov a fost eliberat în 8 aprilie, după un an și jumătate de arest la domiciliu, dar nu are voie să părăsească țara.
Leto / O vară rock’n’roll este distribuit în România de Transilvania Film.