Știrile săptămânii: Actorii George Mihăiță și Vladimir Găitan, omagiați la Gopo 2018; „Vara lui 1993” – lungmetrajul de debut al regizoarei Catalane, Carla Simón, din 9 martie în cinematografe; Bill Morrison, Peter Forgacs și arhivele de film la One World Romania 11; Han Solo, Prințesa Leia, Luke Skywalker și Darth Vader în premieră absolută la București; Ultimul film al lui Laurent Cantet intr-o proiectie unica la Timisoara; ”CHARLESTON”, regizat de Andrei Crețulescu, din 8 iunie în cinematografe; Despre identitate, apartenență și adevăruri personale: Festivalul de Film de la Sarajevo vine la BIEFF; Orele de istorie vor deveni mai interactive datorită unui nou program de educație cinematografică – TEHC; Atelierul / L’atelier, cel de-al 8-lea film al renumitului regizor francez Laurent Cantet va fi lansat în România pe 9 martie; Fotbal infinit, comedia lui Corneliu Porumboiu despre regulile jocului de fotbal, din 9 martie pe ecrane; “Un pas în urma serafimilor” – cele mai multe nominalizări la Gopo 2018; Festivalul Ceau, Cinema! invită filme în Competiția 2018; Pe Roți, din 2 martie pe cinema – Mergi la film și poți câștiga o bicicletă Pegas și multe alte premii; Mărțișor cu colți: Start înscrieri Lună Plină 2018; Agnès Varda, Silvana Imam și arta activistă la One World Romania 11; 18 nominalizări la Premiile César pentru filmele distribuite de Independența Film.
Actorii George Mihăiță și Vladimir Găitan, omagiați la Gopo 2018
Actorii George Mihăiță și Vladimir Găitan vor fi omagiați cu Premiul pentru Întreaga Carieră în cadrul celei de-a 12-a ediții a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc pe 27 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.
La 50 de ani de la începerea filmărilor la “Reconstituirea” (regia Lucian Pintilie), actorii George Mihăiță și Vladimir Găitan vor fi distinși cu Premiul pentru Întreaga Carieră în semn de recunoștință și apreciere pentru întreaga lor activitatea lor artistică. Filmul regizorului Lucian Pintilie, considerat unul dintre cele mai bune filme românești ale tuturor timpurilor, a reprezentat o rampă de lansare pentru cei doi actori, aflați pe atunci la primele lor roluri pe marele ecran, și totodată începutul unei prietenii care durează de cinci decenii.
George Mihăiță s-a născut pe 23 septembrie 1948 și a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică “Ion Luca Caragiale” în 1971, la clasa profesoarei Sanda Manu. Deși o mare parte din activitatea artistică și-a desfășurat-o la Teatrul de Comedie, al cărui director este în prezent, actorul a mai jucat și pe scena Teatrului Bulandra și a Teatrului Național din București. Printre cele mai cunoscute roluri ale sale se numară Nano în “Volpone” de Ben Jonson, Trofimov în “Livada cu vișini” de A. P. Cehov sau Titel în piesa “Poker” de Adrian Lustig. Activitatea sa cinematografică include peste 30 de filme, dintre care amintim “Brigada Diverse”, “Mama” (regia Elisabeta Bostan), “Ilustrate cu flori de câmp” (regia Andrei Blaier), “Pentru patrie” (regia Sergiu Nicolaescu), dar și producții recente precum “Nunta mută” (regia Horațiu Mălăele), “Undeva la Palilula” (regia Silviu Purcărete) sau, încă nelansatul lungmetraj al lui Stere Gulea, “Moromeții 2”.
Vladimir Găitan s-a născut la 2 februarie 1947, la Suceava. A absolvit în 1970 Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, secția Actorie, clasa prof. George Carabin și Elena Negreanu, și a debutat pe scena Teatrului de Comedie, unde a realizat roluri memorabile în piese ca “Mutter Courage” de Bertholt Brecht, “Trei surori” de A.P. Cehov, “12 oameni furioși” de Reginald Rose sau “Pierrot” de Molière. După debutul cinematografic în “Reconstituirea”, au urmat roluri în filme precum “Căldura” (regia Șerban Creangă), “Puterea și adevărul” (regia Manole Marcus), “Pe aici nu se trece!” (regia Doru Năstase), “Zbor periculos” (regia Francisc Munteanu) “Secretul lui Nemesis” (regia Geo Saizescu), “Omul zilei” (regia Dan Pița) sau “Detectiv fără voie” (Silviu Jicman).
În 2002, Vladimir Găitan și George Mihăiță au fost decorați cu Ordinul național Serviciul Credincios în grad de Cavaler, alături de alți actori, “pentru devotamentul și harul artistic puse în slujba teatrului romanesc, cu prilejul împlinirii unui veac și jumătate de existență a Teatrului Național din București”.
Unul dintre cele mai importante trofee, Premiul pentru Întreaga Carieră, a fost acordat la ediţiile precedente unor actori emblematici ai filmului românesc: Ion Dichiseanu, Florin Piersic, Coca Bloos, Radu Beligan, Mitică Popescu, Iurie Darie, Ion Besoiu, Draga Olteanu-Matei, Marin Moraru, Jean Constantin.
Gala Premiilor Gopo 2018 – ediția a 12-a este organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Babel Communications și Ministerului Culturii și Identității Naționale.
„Vara lui 1993” – lungmetrajul de debut al regizoarei Catalane, Carla Simón, din 9 martie în cinematografe
O fetiță orfană de numai 6 ani e nevoită să se mute cu familia unchiului său în sensibilul debut autobiografic al Carlei Simón, „Vara lui 1993”. Cu un echilibru atent între narațiune și atmosferă, regizorul ilustrează un portret viu al unui fulger atunci când fetița trebuie să se confrunte cu pierderea părinților săi și integrarea într-o nouă familie. „Vara lui 1993” va ajunge în cinematografele din România începând cu 9 martie, fiind distribuit de Transilvania Film. Trailer: https://goo.gl/aJDQVX
Filmul oferă îndeajuns de multe informații pentru a satisfice spectatorii atenți și, deși personajul principal este o puștoaică (filmul debutând în secțiunea Generation Kplus în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, unde a și câștigat premiul pentru Cel mai bun lungmetraj), povestea care se desfășoară pe marele ecran se adresează deopotrivă publicului tânăr, cât și celui matur.
Adoptată de unchiul ei, Esteve (David Verdaguer) și de mătușa Marga (Bruna Cusí), Frida (Lala Astigas) descoperă noul său mediu, o veche fermă într-o zonă montană, aproape de o pădure densă. Noii ei părinți adoptivi se dovedesc prietenoși, iar un alt lucru bun este că au o fiică de trei ani pe nume Anna (Paula Robles), care poate deveni un partener de joacă. Pentru un alt copil mai puțin traumatizat decât dezrădăcinata Frida, acesta ar fi cel mai idilic loc de ședere, cu alte cuvinte, o vacanță permanentă. Fridei ii este greu să gestioneze moartea părinților și să se adapteze la noua ei viață. Înainte de sfârșitul verii petrecute în provincie, fata trebuie să învețe să-și controleze emoțiile, iar părinții trebuie să învețe să țină la ea ca la propria lor fiică.
„Unul dintre cele mai izbitoare elemente ale filmului este modul în care evită sentimentalismul în timp ce reproduce emoțiile incoerente, conflictuale ale unui copil care nu știe cum să-și proceseze trauma. Scenele dintre Frida si Anna sunt remarcabile pentru naturalismul lor neafectat, iar în timp ce fata mai mare știe că are un avantaj de dezvoltare fată de verișoara ei, ea este, de asemenea, într-un mod dureros, conștientă de faptul că Anna este cea care primește dragostea neîntreruptă a părinților ei. La un dans în sat, Frida observă cum Marga si Esteve dansează cu bucurie pe muzică în timp ce Anna îmbrățișează piciorul tatălui său. Ar fi binevenită să se alăture, dar va dura mult timp până ca Frida să se simtă ca un membru cu drepturi depline al acestei familii.” declară Jay Weissberg în cronica sa de pe Variety.
După premiera din cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, filmul „Vara lui 1993” a câștigat imediat o mare parte din public, dovada fiind numeroasele premii cu care se poate lăuda deja. Pe lângă premiile din cadrul numeroaselor festivaluri la care a luat parte, filmul a fost premiat și în cadrul Premiilor Goya unde a fost apreciat pentru Cel mai bun debut regizoral, Cel mai bun actor în rol secundar și Cea mai bună actriță debutantă.
„Vara lui 1993” va fi distribuit în cinematografele din România din 9 martie, de Transilvania Film.
Bill Morrison, Peter Forgacs și arhivele de film la One World Romania 11
Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania include o secțiune intitulată „Memoria arhivelor de film”, venind în completarea încercărilor noastre de a aduce la lumină diferite fenomene istorice, cu scopul de a revela nuanțele prezentului. Includerea acestei secțiuni, într-o formă atât de consistentă, își are una dintre origini în preocuparea constantă a Asociației One World Romania pentru recuperarea patrimoniului documentar al fostului studio de producție „Alexandru Sahia”.
Bill Morrison și Peter Forgacs – invitați ai One World Romania 2018
Cele mai recente filme ale celebrilor cineaști Bill Morrison și Peter Forgacs, specializați în utilizarea creativă a arhivelor audio-vizuale, vor avea premiera în România la One World Romania. În documentarul „Dawson City: Frozen Time” o arhivă de filme descoperită, în 1978, în pământul micii localități canadiene Dawson City, constituie pretextul pentru regizorul Bill Morrison de a revela mai multe istorii. Filmul are o coloană sonoră realizată special de vocalistul trupei Sigur Ros, Jon Por Birgisson. Cel mai recent episod al seriei „Ungaria privată”, dedicată de Peter Forgacs Ungariei secolului al XX-lea, „Epoci picturale”surprinde detalii ale vieții pictoriței Maria Ganoczy, preocupată să reflecte în opera sa istoria secolului pe care l-a traversat.
Cei doi regizori – Bill Morrison și Peter Forgacs – vor fi prezenți la București în timpul festivalului și vor participa duminică, 18 martie la un eveniment special organizat la Rezidența BRD Scena9, în completarea proiecțiilor din secțiunea „Memoria arhivelor de film”. Alături de ei se va afla Dana Bunescu, editoarea unor filme precum „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (regie Andrei Ujică) și „Țara moartă” (regie Radu Jude). O altă discuție importantă va fi dedicată situației arhivelor de filme din fostul bloc comunist, având invitați de marcă precum Oksana Sarkisova (Blinken Open Society Archives, CEU – Budapesta), Stefanie Eckert (Fundația DEFA) și Michael Loebenstein (secretar general al Federației Internaționale a Arhivelor de Filme, director al Film Museum – Viena). Alături de ei se va afla Mihai Fulger, director al Arhivei Naționale de Filme din România.
Tot în cadrul evenimentului va fi lansată campania Asociației Profesioniștilor din Cinematografie CineActiv, campanie care își propune să promoveze importanța arhivelor audio-vizuale pentru conștientizarea istoriei culturale și socio-politice colective. Cu această ocazie, vor fi prezentate public scurte filme de montaj care utilizează imagini de arhivă, realizate special pentru campanie de cineaștii Monica Lăzurean-Gorgan, Cristina Haneș, Nora Agapi, Andra Popescu, Alina Manolache, Dragoș Hanciu și Radu Jude.
PROGRAM COMPLET EVENIMENT
Rezidența BRD Scena9 | duminică, 18 martie | orele 13:00 – 18:00 | Intrarea liberă.
13.00: Lansarea campaniei Asociației Profesioniștilor din Cinematografie CineActiv.
14.00: Jocul cu arhivele, cu cineaștii Bill Morrison, Peter Forgacs și Dana Bunescu.
16.00: Arhivele de film ale fostului bloc comunist, cu Oksana Sarkisova, Stefanie Eckert, Michael Loebenstein și Mihai Fulger.
Focus Jonas Mekas
În aceeași temă a memoriei arhivelor, un alt program special la One World Romania 2018 este Focus-uldedicat cineastului Jonas Mekas. Jurnalele sale filmate elogiază viața, cu momentele ei de bucurie, dar și cu cele de tristețe, acordând la fel de multă atenție geniilor și anonimilor care se întâmplă să îi iasă în cale. În așteptarea organizării unei integrale a operei acestui cineast pe care îl prețuim enorm, la OWR11 propunem două dintre filmele sale cele mai surprinzătoare – și mai lungi – „As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty” și „Lithuania and the Collapse of the USSR”.
Cele două documentare realizate de Jonas Mekas vor fi proiectate pe 20 și 21 martie, de la ora 18:00 la Muzeul Național de Artă Contemporană. Nu vor fi puse în vânzare bilete pentru aceste proiecții, accesul va fi permis în limita locurilor disponibile, doar cu biletul de intrare MNAC, care se poate achiziționa de la casieria Muzeului.
Filme Sahia la One World Romania
Ca la fiecare ediție în ultimii ani, și în 2018 avem un program nou dedicat documentarelor produse la Studioul „Alexandru Sahia”. Programul Sahia Pick & Mix adună filme în care comanda ideologică e mai puțin transparentă, iar demersul documentar se organizează în jurul unor probleme sau practici care țin de relația documentaristului cu viața cotidiană: observație, relație, performare, eveniment, gestionare a imprevizibilului.
Joi, 22 martie va fi lansat și cel de-al patrulea DVD al seriei „Sahia Vintage”, intitulat „Documentar și comandă politică”. Selecția descrie spectrul de poziționări diferite ale documentarului Sahia față de mandatul său politic, de la filmul rutinier de propagandă, la documentarul de autor și la producția efemeră a studioului. La evenimentul de lansare a DVD-ului proiectăm trei filme și discutăm cu Adina Brădeanu, coordonatoarea proiectului, despre diversitatea producțiilor din arhiva „Sahia” și despre multiplele moduri de abordare a subiectelor de către documentariștii acelor ani.
Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania are loc între 16 și 25 martie 2018 la București. Timp de 10 zile, proiectăm cele mai noi filme documentare din toată lumea în 8 locații din centrul capitalei. Biletele, abonamentele generale și cele de 5 intrări au fost deja puse în vânzare pe site-ul partenerilor de la Eventbook.
Informații complete despre programul celei de-a 11-a ediții sunt disponibile pe site-ul www.oneworld.ro și pe pagina de Facebook: www.facebook.com/one.world.romania.
Han Solo, Prințesa Leia, Luke Skywalker și Darth Vader în premieră absolută la București!
Intră in universul Star WARS! Fanii fenomenului Star Wars și nu numai sunt așteptați la concertul live STAR WARS – A NEW HOPE ce va avea loc în premieră pe 11 martie la Sala Palatului din București.
Conceptul presupune proiecția filmului pe un ecran imens, cu dialogurile originale subtitrate în limba română și cu muzica interpretată integral live de către Orchestra Simfonică București. Fiecare notă muzicală va fi cântată de către talentații instrumentiști și se va alinia perfect cu aventurile de pe marele ecran ale personajelor.
Acum mult, mult timp, într-o galaxie îndepărtată, George Lucas regiza primul film din seria ce urma să devină una dintre cele mai populare epopei science-fiction. Muzica compusă de John Williams a cucerit generații întregi.
Compozitor, dirijor și pianist, John Williams are o cariera care se întinde peste cinci decenii fiind în spatele muzicii a numeroase filme precum Star Wars, ET, Home Alone, Indiana Jones și deține 50 de nominalizări la premiile Oscar.
In 2005 American Film Institute a declarat muzica filmului Star Wars din 1977 ca fiind cea mai importanta coloana sonoră a filmului american din toate timpurile. Acum vă puteți bucura de aceasta capodoperă muzicală live, la concertul Star Wars – A new Hope, în data de 11 martie la Sala Palatului.
Alături de orchestră vă veți putea întâlni cu membrii 501st Legion Romanian Outpost, parte din clubul preferat a lui LucasFilm, dedicat “băieților răi care fac fapte bune” din Star Wars. Îl veți putea vedea pe Darth Vader plimbându-se pe holurile Sălii Palatului, alături de comandanții lui și, dacă aveți noroc, poate vă lasă să faceți o poză cu el. Dar să nu fiți surprinși dacă va încerca să vă ademenească spre latura întunecată a forței.
Biletele s-au pus în vânzare prin Entertix și pe entertix.ro
Acest spectacol este realizat sub licența Disney în asociere cu 20th Century Fox, LucasFilm și Warner Chappell Music.
Ultimul film al lui Laurent Cantet intr-o proiectie unica la Timisoara
Asociația Pelicula Culturală vă invită la prima proiecție din seria filmelor de nota 10, din acest an, “Atelierul”, în regia renumitului regizor francez, Laurent Cantet, miercuri, 7 martie, începând cu ora 19.00, la Teatrul Merlin.
Acțiunea se petrece în localitatea La Ciotat, din sudul Franței, în vara anului 2016. Antoine (Matthieu Lucci) acceptă să urmeze un atelier de scris la care au fost selectați câțiva tineri pentru a scrie un roman de suspans cu ajutorul Oliviei (Marïna Fois), o scriitoare celebră. Subiectul romanului ar trebui să includă trecutul industrial al orașului, șantierul naval închis de peste 25 de anil. Indiferent la acestea şi preocupat de problemele actuale, Antoine intră rapid în conflict cu restul grupului și cu Olivia, deopotrivă îngrijorată și fascinată de violența sa.
“Am decis să mă concentrez pe felul în care pot trăi tinerii în societatea de azi, fără perspective, într-o societate care nu îi ia în considerare, iar ei nu o iau în serios. (…) Cred că este important să ascultăm ce au tinerii de spus, să încercăm să nu îi privim de sus, să încercăm să le împărtăşim lucruri şi să acceptăm că felul lor de a gândi lumea, care este desigur diferit de al meu, este şi el important.” declară regizorul într-un interviu acordat news.ro
“Atelierul”, cel de-al optulea lungmetraj al regizorului francez, Laurent Cantet, a avut premiera mondială la Cannes 2017, în prestigioasa secţiune Un Certain Regard. O reprezentare fidelă a generației tinere de azi și a problemelor cu care se confruntă, în contextul transformării radicale a societății și a culturii, L’Atelier poate fi vizionat într-o singură proiecție, la Timișoara, pe când în țară va rula în cinematografe începând cu 9 martie.
Filmul „Atelierul” este distribuit în România de Bad Unicorn și va rula într-o proiecție specială, organizată cu sprijinul Teatrului Merlin din Timișoara și a Consiliului Județean Timiș cu care s-a demarat o colaborare pe termen lung ce vine în sprijinul promovării filmului european și al spectacolelor de calitate.
Biletul costă 10 lei și poate fi achiziționat la intrare în sala Teatrului Merlin, înainte de film.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=VLWBhWuiZJU
”CHARLESTON”, regizat de Andrei Crețulescu, din 8 iunie în cinematografe
“Charleston”, debutul în lungmetraj al lui Andrei Creţulescu, va fi lansat în cinematografele din România pe 8 iunie 2018. Filmul este distribuit în România și Republica Moldova de Kinosseur.
La câteva săptămâni după moartea soției sale, Ioana, și în seara în care împlinește 42 de ani, Alexandru are parte de un „cadou” cel puțin bizar: vizita mai tânărului Sebastian, care pretinde că a fost iubitul Ioanei în ultimele cinci luni… mai mult sau mai puțin. “Charleston”, e povestea dulce-amară a unui triunghi amoros absurd, „format” din doi bărbați și femeia pe care au pierdut-o amândoi, un love story neconvențional cu parfum retro, un cocktail pop condimentat cu umor negru, emoție, un soundtrack eclectic și chiar un intermezzo dansant.
Din distribuția filmului fac parte Șerban Pavlu, Radu Iacoban, Ana Ciontea, Victor Rebengiuc, Ana Ularu, Dorian Boguță, Gabriela Popescu, Adrian Titieni, Andreea Vasile, Gavril Pătru, Gheorghe Ifrim, Lucian Ifrim, Sergiu Costache, Claudiu Dumitru, Letiția Vlădescu, Vlad Galer și Alina Berzunțeanu. Scenariul a fost scris de Andrei Creţulescu, imaginea poartă semnătura lui Barbu Bălășoiu, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuţiu, scenografia de Mălina Ionescu, muzica originală a fost compusă de Massimiliano Nardulli iar sound design-ul îi aparține lui Marius Leftărache. Coloana sonoră a filmului conține piese interpretate de Get Well Soon, Dengue Fever, Pretties for You, Harlequin_Jack, Noir Désir și Pipe’s Not Dead!.
“Charleston”, a avut premiera mondială în competiția oficială a Festivalului de Film de la Locarno, în august 2017. Ulterior, filmul a fost proiectat în cadrul festivalurilor de film de la Chicago, Varșovia, Braunschweig, Zagreb, Salonic, Cairo, Bilbao și Minsk, unde a și câștigat un premiu special din partea juriului „pentru că aduce o gură de aer proaspăt în cinema-ul românesc.” Cele mai multe dintre aceste proiecții au fost sold out – în urma reacției entuziaste a publicului, festivalul de la Locarno a organizat chiar o proiecție suplimentară. „Turneul festivalier 2018” a început în februarie, când filmul a fost prezentat în cadrul festivalului Travelling, de la Rennes, și continuă în martie/aprilie, când “Charleston”, va fi proiectat în cadrul competitiței festivalului Kino Pavasaris, de la Vilnius, ajuns la ediția cu numărul 23.
„Mai rar un film românesc cu un asemenea potențial de public” consideră site-ul cineuropa.org, în timp ce publicația americană „Chicago Sun-Times” găsește că „“Charleston”, este mai puțin cinic decât filmele Noului Val Românesc și mai degrabă tandru.” „“Charleston” este un film reușit, nu în ultimul rând datorită recitalului actoricesc impecabil al protagoniștilor Șerban Pavlu și Radu Iacoban” (nonsolocinema.it); „Comparația cu „Magnolia” lui P.T. Anderson poate părea un sacrilegiu, dar îndrăznețul “Charleston” ține piept provocării cu ambiție și mândrie” (otroscineseuropa.com); ”„Charleston” este foarte inteligent, adeseori teribil de amuzant, mereu sincer și cald” (nospoilerreviewz.com); „Andrei Crețulescu pășește pe urmele unor Jarmusch și Kaurismaki” (zelluloid.de); „Un suprarealism tandru, filmat cu aceeași rigoare obsesivă de la primul la ultimul cadru, ”Charleston” se poate povesti în aceeași măsură în care se poate dansa. Adorabil!” (pascalgavillet.ch) – sunt doar câteva dintre considerațiile cronicarilor europeni și americani. „O serie de reflecții filosofice pigmentate cu sarcasm amuzant (…) „Charleston” este deopotrivă nostim și tușant”, concluzionează prestigioasa revistă online „Senses of cinema”.
Fost critic de film și fost producător creativ HBO România, Andrei Crețulescu a înfiinţat compania de producţie Kinosseur în 2011. A regizat scurtmetrajele „Bad Penny” și „Kowalski”, acesta din urmă distins cu trofeul Festivalului de Film de la Zagreb, în 2014, şi cu Premiul de Regie şi de Interpretare (Andi Vasluianu) la Festivalul de Film de la Lille, în 2015. „Ramona”, cel de-al treilea scurtmetraj al său, a câștigat în 2015 premiul Canal+ la Semaine de la Critique – Cannes, premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc la TIFF, Premiul II la Festivalul de Film de la Chicago și premiul Gopo pentru Cel mai bun scurtmetraj al anului. În 2017, Andrei Crețulescu a încheiat o nouă trilogie de scurtmetraje, începută cu „Șapte luni mai târziu” în 2016. Noile scurte, „În umbra bărbaților” și „Parabellum”, își vor începe traseul festivalier în cursul acestui an.
„Charleston” este o producție româno-franceză între ICON Production și Les Films du Tambour, realizată în coproducție cu .Mille et Une. Films și Wag Prod, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, The Group, Publicis Groupe, Region Bretagne, Rennes Metropole, în asociere cu Kinosseur, Wearebasca, Digital Cube și cu participarea HBO Europe. Producătorii filmului sunt Velvet Moraru, Marie Legrand, Rani Massalha și Andrei Crețulescu. Agentul internațional de vînzări al filmului este compania franceză Versatile. Promovarea media este asigurată de compania ROLLERCOASTER PR.
Despre identitate, apartenență și adevăruri personale: Festivalul de Film de la Sarajevo vine la BIEFF
Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF este onorat să anunțe, cu ocazia celei de-a opta ediții, începutul unei colaborări inspiraționale cu prestigiosul Festival de Film de la Sarajevo, cel mai important festival de film din sud-estul Europei. Așa cum și-a obișnuit publicul în ultimii ani prin parteneriatele cu alte festivaluri europene de anvergură, BIEFF va prezenta o selecție de scurtmetraje impresionante din secțiunea European Shorts de la Sarajevo, curatoriate în jurul temei Identity and Belonging. Programul va fi reprezentat în București de selecționera Bianca Lucas, care va face parte și din Juriul Competiției Internaționale BIEFF 2018.
În Competiția Internațională, o parte dintre filmele multi-premiate în circuitul festivalier internațional, dar proiectate pentru prima dată în România, confruntă fără ocolișuri informațiile deseori îndoielnice prezentate în mass-media, scormonesc în străfunduri și disecă suprafața spre a scoate la iveală adevărul ascuns. Programul A Lie That Tells the Truth aruncă o privire tăioasă asupra surselor noastre de informare și a modurilor în care consumăm realitatea mediată și întoarce limbajul manipulării împotriva lui însuși, într-o vreme în care ficțiunea bate adevărul iar veridicitatea știrilor este și ea subiect de știri.
Într-un final ne întrebăm totuși: la al cui adevăr ne raportăm? Suntem înconjurați de poveștile celor din jurul nostru: câte povești, atâtea realități. Iar în orașele contemporane, care ne modelează experiența urbană și pe care la rândul nostru le modelăm cu identitățile noastre, întregul conglomerat de probleme legate de multi-etnicitate, (in)toleranță și sentiment al apartenenței are un sens adânc înrădăcinat în realitate. Programul tematic Identity and Belonging explorează aceste subiecte prin prisma identităților personale, sociale, naționale interconectate, plimbându-se cinematografic prin orașe ale prezentului în continuă transformare, prin spații de recreere și refugiu atemporale sau localități blocate în trecut, în care ne trasăm și reconfigurăm propriile istorii.
Folosind în stilul său unic tehnica colajului, Ulu Braun – unul dintre cineaștii recurenți în selecția BIEFF – creează în The Hostel un spațiu aflat la întretăierea dintre realitate și realitatea virtuală, unde oameni din trecut și din prezent, fie ei creaturi mitologice sau persoane reale, și artefactele lor, se suprapun pe imagini ale unei naturi dramatice. Clădirea dărăpănată a unui han atemporal se află la confluența acestui peisaj politic și social, undeva în Europa. „Acest colaj video combină mituri preluate din cultura pop și filmele western, povești biblice, cultura moto și deșeurile produse de civilizație cu elemente culturale, rezultând într-o critică subtilă și fascinantă a civilizației noastre, cu rezonanțe pe termen lung.” (Juriul Competiției Naționale la Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen 2017, care i-a acordat Marele Premiu)
Trecem în universul citadin al jocurilor pe computer, unde regizorul Jonathan Vinel (un alt favorit al BIEFF) spune în Martin Cries (a cărui premieră internațională a avut loc în Competiția de Scurtmetraj a Festivalului Internațional de Film de la Berlin) o poveste plină de tandrețe, ascunsă sub o carcasă de violență și mânie. Suntem invitați să ne imaginăm cum, într-o bună zi, constatăm că toți prietenii ne-au dispărut. Atât Martin cât și locurile prin care își caută prietenii pierduți sunt imagini generate de computer, dar vocea care le însoțește e caldă, tandră și profund umană, dând naștere unui contrast puternic. Prietenia e ca un far într-o mare a ostilității urbane, motiv pentru care absența prietenilor provoacă furie și reacții violente. Și totuși, ca un adevărat personaj din jocurile pe calculator, Martin promite, nouă și lui însuși, că își va căuta prietenii toată viața și că nu va muri niciodată.
Ce înseamnă azi să fii patriot? Într-un tempo ritmat, împrumutat de la varianta omonimă din muzică, Polonaise, de Agnieszka Elbanowska, analizează fără menajamente percepția oamenilor asupra patriotismului. Un concurs plănuit să aibă loc de Ziua Independenței într-un orășel polonez are misiunea să găsească patriotul numărul unu al regiunii. Filmul e construit cu precizie și cu o doză bună de umor: jurații reprezintă la scară redusă societatea poloneză, concursul e un fel de Polonezii au talent, iar concurenții se întrec pe ei înșiși în a-și demonstra dragostea de patrie. În final, cel mai patriot dintre ei pleacă acasă cu un televizor de fabricație japoneză, iar spectatorul rămâne cu un râs amar văzând ridicolul în care cade patriotismul împins dincolo de semnificația de identitate și sens al apartenenței. În afară de Sarajevo, Polonaise a participat în numeroase alte festivaluri importante: Tampere, Palm Springs, Vilnius etc.
La marginea unui cartier din Le Port (Insulele Réunion), regizorul Johannes Frese e abordat de un adolescent care îi cere un euro, apoi îl atacă din senin cu o sticlă. În Titan, autorul deplasează centrul de interes de la propria experiență a nefericitei întâlniri către povestea atacatorului. Îl caută pe tatăl băiatului, vizitează familia, stă de vorbă cu ei. „Un film construit ca un colaj captivant, din interviuri revelatoare și percepții tăcute, care ne pune în fața unor spații albe la care suntem chemați să reflectăm necontenit și să le găsim conținutul. Un film despre injustiția sistemică și capacitatea sa toxică de a se auto-reproduce.” (Festivalul de Film Documentar de la Kassel – Mențiune Specială)
Unul dintre artiștii favoriți ai BIEFF, Roee Rosen, revine în Competiția Internațională cu un film ludic și tăios de politic: un manifest suprarealist în două acte debordând de creativitate, The Dust Channel, prezentat la Festivalul de Film Documentar FIDMarseille și la Documenta 14. Cu o structură de operetă cântată, filmul urmărește procesul de degenerare a statului/societății ilustrat printr-un cuplu burghez cuprins de misofobie atunci când murdăria le invadează apartamentul aseptic. Dând frâu liber dorințelor reprimate, psihanaliza simbolică se transformă în politic – contaminarea Israelului de refugiați africani. Aspiratorul ca purificator al statului, robustețea aparatului alias forța militară, consumerismul ca naționalism; toate devin metafore simbolice în imaginarul propus de Roee Rosen.
Din ape limpezi și liniștite, o barcă pescuiește o vestă de salvare portocalie. Alăturându-se altor veste abandonate, plutește în derivă ca o ancoră narativă către o imensă groapă de gunoi, unde se alătură unei grămezi infinite de alte povești uitate de vieți întrerupte în călătoria lor către o lume nouă. În acest cimitir al migrației, o sperietoare de ciori stă de pază. Împotriva intrușilor? Sau a judecății istoriei? Liniștea mormântală vorbește mai tare decât cuvintele și, pe măsură ce soarele se apropie de asfințit, își fac apariția semnale luminoase ce proclamă integrarea sufletelor pierdute într-un nou strat al unei geologii metaforice a secolului 21. Cu 8th Continent, ce a avut premiera internațională în Competiția de Scurtmetraj a Festivalului de Film de la Veneția, Yorgos Zois aduce din nou în atenție situația intolerabilă în care se află mase mari de oameni, oferind o elegie poetică destinului lor tragic. Yorgos Zois va fi prezent la BIEFF cu sprijinul Fundației Culturale Grecești.
Câștigător al Tiger Award pentru Scurtmetraj la Rotterdam, Rubber Coated Steel este un procedural criminalistic care reconsideră procesul împotriva soldaților israelieni acuzați de uciderea adolescenților Nadeem Nawara și Mohamad Abu Daher. În spațiul unui poligon de tir sunt analizate frecvențele de sunet din înregistrări video pentru a demonstra că s-a folosit muniție adevărată în locul gloanțelor de cauciuc. Pe fondul liniștii asurzitoare, în subtitluri ale unor transcrieri din sala de judecată citim cum procurorii își construiesc cazul și suntem martorii (in)abilității reductive a procedurilor legale (și a jargonului specific) în stabilirea Adevărului. Întru salvarea unei umanități zdrobite de dovezi statistice, artistul vizual Lawrence Abu Hamdan oferă o perspectivă revelatoare asupra dezechilibrului dintre sistemele de putere și victimele lor. Abu Hamdan este unul dintre cei mai apreciați artiști contemporani, fiind desemnat câștigătorul prestigioaselor Abraaj Group Art Prize (2018) și Nam June Paik Award (2016).
Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 26 martie și 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Orele de istorie vor deveni mai interactive datorită unui nou program de educație cinematografică – TEHC
Teaching European History through Cinema (TEHC) este un nou proiect de educație cinematografică care se va implementa în 4 țări europene – Italia, România, Bulgaria și Slovenia – în decursul acestui an. Programul își propune să crească popularitatea filmului european în rândul elevilor de liceu și în același timp să contribuie la îmbunătățirea calității orelor de istorie și aprofundarea înțelegerii evenimentelor istorice importante pentru Europa, prin intermediul cinematografiei.
Acesta este primul proiect de educație cinematografică care se concentrează pe o materie anume din curricula școlară (istorie) și propune utilizarea filmului de ficțiune pentru aprofundarea acesteia, în paralel cu cultivarea educației cinematografice. Un alt element diferențiator al TEHC îl constituie abordarea pedagogică folosită: proiectul nu se bazează doar pe transmiterea unor informații, ci pe dezvoltarea abilităților practice necesare elevilor pe termen lung, abilități care le vor permite să devină cetățeni activi și informați.
În cadrul programului este dezvoltat un catalog complex de filme europene care au ca temă centrală momente din istoria Europei – revoluții, războaie, fenomene de migrație, mișcări sociale, figuri importante, curente culturale etc. Catalogul va include atât producții recente, cât și filme de patrimoniu.
Noul program de educație cinematografică, care va fi accesibil și elevilor de liceu din România, se concentrează foarte mult pe activitățile practice. Astfel, filmele vor fi instrumente didactice nu doar pentru exemplificarea anumitor momente istorice, dar și punct de plecare pentru crearea altor materiale audio-vizuale: video-eseuri. Creația de noi materiale prin adaptarea și utilizarea unora deja existente este, în fapt, o practică reprezentativă a societății digitale actuale, una în care linia dintre consumatorii și producătorii culturali devine din ce în ce mai neclară. Prin producția de video-eseuri, atât elevii cât și profesorii, se vor familiariza cu toate componentele limbajului audio-vizual (imagine, sunet, editare, grafică etc.) și vor face parte din noua generație de spectatori.
Obiectivele principale ale TEHC urmăresc ca fiecare stat partener să ajungă la aproximativ 1000 de elevi, implicând în acest proces 40 de profesori.
În România proiectul este implementat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), ale cărei principale obiective sunt sprijinirea tinerilor cineaști, promovarea valorilor europene prin cinema și formarea noii generații de spectatori. În cei 16 ani de activitate de până acum, APFR a angrenat un număr impresionant de spectatori la evenimentele sale și a contribuit masiv la promovarea filmului românesc în rândul publicului autohton, dar și în afara graniţelor. Printre evenimentele de anvergură organizate de APFR se numără Festivalul Internaţional de Film Transilvania, Gala Premiilor Gopo, Caravana TIFF, Noaptea Albă a Filmului Românesc sau EducaTIFF – Programul de educaţie media și cinematografică pentru copii și adolescenţi.
Prima activitate din cadrul proiectului, o formare dedicată profesorilor de istorie, va fi organizată de APFR, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Cluj, pe 12 martie, începând cu ora 14:30, la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca. Înscrierea este gratuită. Profesorii vor primi o diplomă de participare, precum și alte materiale pedagogice legate de TEHC.
În cadrul TEHC, fiecare țară va organiza minim 4 vizionări destinate elevilor, iar filmele vor fi proiectate în versiunea originală, însoțite de subtitrare. Proiecțiile vor avea loc în cinematografe, pentru a reda într-un mod cât mai autentic experiența. Conform ultimelor studii, în Europa, aproximativ 55% dintre elevi văd filme în sala de clasă, dar doar 18% mai merg regulat la cinema. Pentru țara noastră aceste procente sunt chiar mai mici.
Proiecțiile din România vor avea loc în Cluj-Napoca, începând cu 16 martie. Programul final va fi anunțat curând.
Atelierul / L’atelier, cel de-al 8-lea film al renumitului regizor francez Laurent Cantet va fi lansat în România pe 9 martie
Laurent Cantet, câştigătorul premiului Palme d Or în 2008 cu drama Entre les murs revine cu cel de-al 8-lea film, Atelierul / L’atelier, prezentat la ultima ediție a Festivalului Internațional de Film de la Cannes, în secţiunea Un Certain Regard.
„Un film inteligent despre identitatea franceză modernă şi încercarea de a transforma acele fiinţe în cetăţeni, prin dialog.” (New York Times)
Atelierul / L’atelier vorbește despre dificultatea generației tinere de a-și găsi locul într-o societate violentă, ruptă între probleme sociale și politice.
Olivia (Marïna Fois), o scriitoare celebră, organizează un atelier de vară la care participă un grup de tineri din sudul Franței. Printre ei, Antoine, un tânăr conflictual și talentat, care rupe dinamica grupului. Olivia este deopotrivă îngrijorată și fascinată de violența lui Antoine și încearcă să-l cunoască dincolo de granițele Atelierului.
YouTube Trailer: https://youtu.be/VLWBhWuiZJU
Facebook Page: www.facebook.com/badunicorn.ro
„L’Atelier continuă direcţia deschisă de Cantet în The Class, folosindu-se de puterea dialogului pentru a demonstra că dezbaterea poate fi la fel de incitantă ca un film de acţiune.”
(The Guardian)
Laurent Cantet este recunoscut pentru preocuparea pe care o are pentru educaţie, manifestând un interes pentru relațiile dintre generații. Provenind dintr-o familie de profesori, regizorul exploatează relațiile dintre părinţi şi copii, adolescenți și mentori sau modele, profesori şi elevi, între societate şi tineri. “Atelierul” o are ca personaj principal pe Olivia (Marïna Fois), o scriitoare celebră, venită de la Paris în micuţul şi liniştitul La Ciotat, pentru a susţine un curs de creative writing pe parcursul verii. Cursanţii ei: şapte adolescenţi se alătură acestui atelier, menit să creeze un roman thriller a cărui acţiune să se desfăşoare în oraşul lor.
”Singurul motiv pentru care am ajuns să credem că noua generație nu știe ce spune este acela că noi nu le-am mai oferit ocazii de a se face auziți. Acesta a fost unul dintre motivele importante pentru care am decis să fac acest film. Am sentimentul că un număr din ce în ce mai mare de tineri simt că viitorul lor urmează o cale prestabilită, iar locul pe care cei dinainte l-au lăsat pentru ei nu se potrivește cu speranțele lor. Și apoi, cum rămâne cineva entuziasmat și de unde găsesc energia necesară pentru a-și lua viața în mână? De ce ar trebui să încerci chiar și atunci când ți se spune constant că indiferent ce ai face, toate eforturile tale sunt inutile?”, spune Laurent Cantet.
Atelierul / L’atelier, va fi lansat în România pe 9 martie de Bad Unicorn.
Fotbal infinit, comedia lui Corneliu Porumboiu despre regulile jocului de fotbal, din 9 martie pe ecrane
Cel mai nou film al regizorului Corneliu Porumboiu, Fotbal infinit, intră în cinematografele din România începând cu 9 martie, după ce a fost prezentat în premieră mondială la Berlin, unde s-a bucurat de aprecierile criticilor. Filmul, care prezintă o abordare inedită a jocului de fotbal, „a fost lansat într-un context cum nu se putea mai potrivit, în anul unei Cupe Mondiale”, a scris „Hollywood Reporter”.
Totul, în contextul în care o figură importantă a fotbalului mondial, Marco van Basten, în calitate sa actuală de director tehnic la FIFA, cere, printre altele, renunțarea la cartonașele galbene, loviturile de departajare și la regula ofsaidului.
Și personajul principal, Laurențiu Ginghină, funcționar la Prefectura Vaslui, este preocupat de aproape 30 de ani să revoluționeze regulile fotbalului: De ce este terenul dreptunghiular? Să aibă voie jucătorii să alerge pe tot terenul? În același timp, regizorul Corneliu Porumboiu ridică miza și se întreabă dacă există vreun raport intim între fotbal și viață?
„În spatele poveștilor și întrebărilor lui Laurențiu mi-am dat seama că există un conflict între lege și libertate, o tematică ce m-a interesat întotdeauna”, mărturisește Corneliu Porumboiu, care apare el însuși în film. „Eu sunt un fel de arbitru. Decizia de a apărea în film a fost una funcțională, pentru că nu puteam să las personajul singur. Am intervenit doar acolo unde era nevoie de mine”, a adăugat regizorul.
Fotbal infinit în presa internațională
Despre cea mai recentă producție a lui Corneliu Porumboiu au scris, după vizionarea de la Berlin, publicații precum The Guardian, Hollywood Reporter sau Screen Anarchy.
„Fotbal infinit are momente reușite de umor fin, care alternează cu introspecții subtile ale unui protagonist neconvențional”, notează și Hollywood Reporter, în vreme ce Screen Anarchy scrie că filmul lui Porumboiu prezintă „cele mai autentice și amuzante secvențe care au fost văzute la Festivalul de la Berlin”, iar Sight & Sound apreciază că filmul este „amuzant, emoționant și de o subtilitate aparte”.
Fotbal infinit este al doilea film al regizorului Corneliu Porumboiu, după „Al doilea joc”, în care era prezentat un dialog între regizor și tatăl lui, arbitrul internațional Adrian Porumboiu, discuția abordând însă și teme politice.
În 2006, Corneliu Porumboiu obținea premiul pentru debut Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes pentru „A fost sau n-a fost?”, o comedie despre cum a fost trăită revoluția din 1989 într-un oraș de provincie. În 2009 era de asemenea premiat la Cannes, cu premiul FIPRESCI și premiul juriului secțiunii Un Certain Regard pentru filmul „Polițist adjectiv”.
Filmul va putea fi văzut în București – Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, Cinemateca Union, cinemateca Eforie, Cluj – Cinema Victoria, Vaslui Cinema Cityplex (din 16 martie), Bârlad Cinema Cityplex (din 16 martie), Pitești – Cinema Trivale, Târgu Mureș – Cinema Arta, Slobozia – Casa de Cultură (din 10 martie), Brașov – cinemateca Patria (din 23 martie). Lista completă a cinematografelor va putea fi consultată pe siteul Voodoo Films.
„Fotbal infinit” este distribuit de Voodoo Films.
Teaser 1: https://www.youtube.com/watch?v=e73f8cLJvF0
Teaser 2: https://www.youtube.com/watch?v=XCW62dbCqUU
Facebook https://www.facebook.com/fotbalinfinit/
“Un pas în urma serafimilor” – cele mai multe nominalizări la Gopo 2018
“6,9 pe scara Richter” (r. Nae Caranfil), “Breaking News” (r. Iulia Rugină), “Fixeur” (r. Adrian Sitaru), “Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor” (r. Emanuel Pârvu) și “Un pas în urma serafimilor” (r. Daniel Sandu) sunt cele cinci lungmetraje care intră anul acesta în cursa pentru trofeul Gopo, creația sculptorului Adrian Ilfoveanu, la categoria Cel mai bun film.
23 de lungmetraje românești lansate în cinematografe în 2017 au fost luate în considerare de către juriu pentru desemnarea nominalizărilor celei de-a XII-a ediții a Premiilor Gopo. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc pe 27 martie la Teatrul Național din Capitală.
La această ediție, cele mai multe nominalizări le-au strâns: “Un pas în urma serafimilor” (r. Daniel Sandu) – 15 nominalizări, “6,9 pe scara Richter” (r. Nae Caranfil) și “Aniversarea” (r. Dan Chișu) – 8 nominalizări, “Ana, mon amour” (r. Călin Peter Netzer), “Breaking News” (r. Iulia Rugină) și “Fixeur” (r.Adrian Sitaru) – 7 nominalizări.
Pentru categoria Cel mai bun regizor, nominalizările sunt: Nae Caranfil pentru “6,9 pe scara Richter”, Călin Peter Netzer pentru “Ana, mon amour”, Iulia Rugină pentru “Breaking News”, Adrian Sitaru pentru “Fixeur” și Daniel Sandu pentru “Un pas în urma serafimilor”.
Diana Cavaliotti (“Ana, mon amour”), Voica Oltean (“Breaking News”), Ela Ionescu (“Dimineața care nu se va sfârși”), Cristina Flutur (“Hawaii”) și Ofelia Popii (“Portrete în pădure”) concurează pentru statueta acordată Celei mai bune actrițe într-un rol principal. La categoria Cea mai bună actriță într-un rol secundar, au fost nominalizate Carmen Tănase (“Ana, mon amour”), Simona Bondoc (“Aniversarea”), Diana Spătărescu (“Fixeur”), Rodica Lazăr (“Hawaii”) și Ana Ciontea (“Marița”).
Statueta Gopo pentru Cel mai bun actor într-un rol principal îi va reveni unuia dintre următorii protagoniști: Mircea Postelnicu (“Ana, mon amour”), Andi Vasluianu (“Breaking News”), Tudor Aaron Istodor (“Fixeur”), Alexandru Potocean (“Marița”), Șerban Pavlu (“Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”) și Vlad Ivanov (“Un pas în urma serafimilor”). În cursa pentru câștigarea statuetei acordate Celui mai bun actor într-un rol secundar intră Emanuel Pârvu și Lucian Ifrim (“Aniversarea”), Adrian Văncică (“Ultima zi”), Ali Amir și Ilie Dumitrescu Jr. (“Un pas în urma serafimilor”).
Dintre documentarele de lungmetraj care au intrat în atenția juriului de nominalizări, vor fi supuse votului producțiile: “Brașov 1987. Doi ani prea devreme” (r. Liviu Tofan), “Eu sunt Hercule” (r. Marius Iacob), “Ouăle lui Tarzan” (r. Alexandru Solomon), Planeta Petrila (r. Andrei Dăscălescu), Procesul (r. Claudiu Mitcu) și Țara moartă (r. Radu Jude).
La categoria Cel mai bun film european, criticii de film din juriul de nominalizări au votat pentru urmatoarele cinci titluri distribuite în cinematografele din România anul trecut: “Cealaltă parte a speranței” / “The Other Side of Hope” (r. Aki Kaurismäki), “Despre trup și suflet” / “On Body and Soul” (r. Ildikó Enyedi), “Dunkirk” / “Dunkirk” (r. Christopher Nolan), “Mister în Slack Bay” / “Ma loute’’ (r. Bruno Dumont) și “(M)ucenicul” / “(M)uchenik” (r. Kirill Serebrennikov).
Lista completă a nominalizărilor este disponibilă aici.
Nominalizările la toate categoriile Premiilor Gopo au fost stabilite de un juriu de preselecţie alcătuit din profesioniști din domeniu: Nap Toader (regizor), Iuliana Tarnovețchi (producător), Barbu Bălășoiu (operator), Radu Corciova (scenograf), Gabriela Albu (exploatant) și criticii de film Irina Margareta Nistor, Cătălin Olaru, Cristian Mărculescu, Angelo Mitchievici, Ion Indolean.
După anunțarea nominalizărilor, aproximativ 450 de membri activi din industria cinematografică românească vor fi invitați să desemneze câștigătorii trofeelor Gopo 2018.
Acest lucru va fi realizat printr-un sistem de vot asigurat de prestigioasa firmă de audit și consultanță PwC România.
Festivalul Ceau, Cinema! invită filme în Competiția 2018
Ajuns la cea de-a 5-a ediţie, Festivalul Ceau, Cinema! de la Timişoara lansează apelul la înscriere în secţiunea competiţională internaţională, dedicată filmelor europene de lungmetraj de ficţiune, documentar sau animaţie.
Sunt vizate filme din 2017 sau 2018, din ţările cu minorităţi tradiţionale în regiunea Banatului. Selecţionerul Competiţiei este criticul de film Ionuţ Mareş.
Competiția Ceau, Cinema! oferă un cadru de exprimare cineaștilor din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului: Armenia, Austria, Bulgaria, Cehia, Croația, Germania, Israel, Italia, Polonia, Republica Moldova, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia, Ucraina, Ungaria.
În cazul coproducțiilor, sunt acceptate doar filmele al căror coproducător majoritar provine dintr-o țară din lista menționată.
În mod tradițional, secțiunea competițională își propune să reflecte diversitatea cinematografiei europene de autor, printr-o selecție de filme originale și îndrăznețe.
Marele Premiu al Competiției Ceau, Cinema!, stabilit de un juriu format din trei personalități din lumea cinematografiei, este în valoare de 1.500 de euro și va fi oferit regizorului filmului câștigător. Se acordă de asemenea și Premiul Publicului, în valoare de 500 euro, exclusiv pentru un film din Competiție.
La fel ca la edițiile precedente, va fi acordat și un Trofeu Vitas România pentru film independent sau de început (primul sau al doilea film al unui regizor), în valoare de 1.000 de euro. Filmele din toate secțiunile festivalului sunt eligibile pentru acest premiu, care va fi decis de echipa Ceau, Cinema! și Vitas România.
Producătorii sau distribuitorii trebuie să completeze formularul de înscriere disponibil pe site-ul ceaucinema.ro, să trimită un link/screener cu filmul și un sinopsis la adresa festival@ceaucinema.ro.
Data limită de înscriere este 1 mai 2018!
Marele Premiu al Competiției 2017 a fost câștigat de coproducția italiano-austriacă „Mister Universo”, de Tizza Covi și Rainer Frimmel. Premiul Publicului a fost obținut de filmul bulgar „Slava”, de Kristina Grozeva și Petar Valchanov.
Juriul Competiției 2017 a fost format din producătorul Anamaria Antoci, actorul Alexandru Potocean și criticul de film Cătălin Olaru.
Trofeul Vitas România pentru film independent sau de început a fost câștigat de „Le ultime cose”, al regizoarei italiene Irene Dionisio.
Cea de-a 5-a ediție a Festivalului Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 19-22 iulie 2018, la Timișoara și Gottlob (prima comună din România cu un cinematograf renovat) și va oferi proiecții, dezbateri, întâlniri cu oameni din lumea filmului și workshop-uri.
Mai multe detalii privind regulamentul Competiției, formularul de înscriere și FAQ se găsesc pe pagina de internet ceaucinema.ro sau pot fi solicitate la adresa de e-mail festival@ceaucinema.ro.
Festivalul de film Ceau, Cinema! este organizat de Asociația Marele Ecran și Asociația Pelicula Culturală
Pe Roți, din 2 martie pe cinema – Mergi la film și poți câștiga o bicicletă Pegas și multe alte premii
PE ROȚI (Brazilia), film de aventuri pentru întreaga familie regizat de brazilianul Mauro D’Addio, va avea premiera în cimematografele din România în 2 martie. Filmul va rula în prima săptămână în săli din București, Botoșani, Cluj, Constanța, Târgu Mureș și Timișoara și toți copiii între 7 și 14 ani care vor viziona acest film la cinema până la data de 20 martie, pot participa la concursul organizat de FREEALIZE în parteneriat cu PEGAS și revista DOXI (detalii mai jos).
PE ROȚI vorbește despre curaj, îndrăzneală, dorința de a cuceri lumea și vă va purta într-o aventură autentică, la capătul căreia eroii vor descoperi prietenia adevărată. Este un road movie care urmărește transformarea tinerilor săi eroi de-a lungul unei călătorii…pe roți. Lucas, un baiat de 13 ani, se află în scaunul cu rotile în urma unui accident, Laís, 12 ani, o ajută pe mama ei să vândă micul dejun dintr-o camionetă, în orășelul unde locuiesc. Laís își dorește enorm să îl cunoască pe tatăl ei care a plecat pe când ea era mică. Lucas și Laís sunt prieteni de la școală și când Laís află unde este tatăl ei, cei doi pornesc într-o aventură incredibilă pentru a-l găsi.
“Sunt extrem de fericit că debutul meu în lungmetraj va avea premiera în România în acest weekend. Sper că toți cei care-l vor vedea la cinema: copii, adolescenți, părinți sau bunici se vor bucura de el. M-aș fi bucurat să văd reacțiile pe viu, dar chiar și așa, de departe, sunt conectat emoțional cu publicul din România. Vă doresc tuturor vizionare plăcută! ” – Mauro D’Addio, regizorul filmului (Brazilia).
Trailer, aici: http://bit.ly/2Gc7GbN
PE ROȚI poate reprezenta o ocazie bună pentru părinți și profesori de a-i familiariza pe copii cu drumul pe care îl parcurge filmul până la cinematograf și este un proiect ideal pentru orele de Dezvoltare personală și Educație civică pentru ciclul primar. Filmul poate fi unul dintre proiectele din SCOALA ALTFEL de anul acesta și prin intermediul lui veți putea ține o altfel de lecție despre toleranță, curaj, prietenie și perseverență!
Durata filmului este de 72 minute.
Rating: Audiență generală.
Distribuitor în România: FREEALIZE.
CONCURS pentru copii între 7 și 14 ani!
FREEALIZE împreună cu Bicicletele Pegas și DOXI te invită la concurs!
Iată ce ai de făcut:
1. vizionează filmul PE ROȚI la cinema – cumpără bilet (poți afla programul de aici: http://bit.ly/2FBJRuZ)
2. păstrează biletul
3. descarcă fișa filmului de aici: http://doxi.ro/wp-content/uploads/2018/02/pe_roti_fisa.pdf
4. completează fișa
5. trimite-o până la data de 20 martie împreună cu o poză a biletului la adresa de e-mail: press@freealize.com
și poți câștiga unul dintre cele 9 premii: o bicicleta Pegas Mini Strada. 3 perechi de Role Bliss și 5 Kendama Samurai.
Tragerea la sorti va fi realizata prin random.org si castigatorii vor fi anuntati la data de 27 martie 2018 pe facebook FREEALIZE si via e-mail.
Mărțișor cu colți: Start înscrieri Lună Plină 2018
Mărțișor cu colți avem pentru toți iubitorii de film de groază și fantastic! Festivalul de Film Horror&Fantastic Lună Plină anunță deschiderea înscrierilor pentru a șaptea ediție, care va avea loc între 9 și 12 august, în Biertan, județul Sibiu, locul care a găzduit coșmarurile noastre încă de la prima ediție. Să înghețe sufletele, să crape ferestrele, să se-ndoaie măturile, să țipe pisicile!
În cadrul festivalului vor fi proiectate scurtmetraje și lungmetraje (ficțiune, animație, experimental) în baza unei selecții realizată de selecționerul Cătălin Mesaru. Înscrierea filmelor se face pe platforma FilmFreeWay, pe linkul de mai jos: https://filmfreeway.com/FullMoonHorrorFantasyFilmFestival.
Data limită a înscrierilor este 15 iunie, atât pentru lung-metraje cât și pentru scurt-metraje. Vor fi admise doar filmele care îndeplinesc următoarele criterii:
– sunt produse după data de 1 ianuarie 2017
– dacă sunt scurtmetraje, nu depășesc 25 de minute
– sunt subtitrate în limba engleză (dacă limba vorbită a filmului este alta decât engleza)
– nu sunt disponibile pe Youtube sau pe alte platforme fără a fi securizate cu parolă (sau link unlisted)
Anul trecut, cinefilii pasionați de filme de gen au putut vedea, timp de patru zile, 10 lung-metraje și 19 scurt-metraje, alese dintr-un total record de 1500 de filme înscrise. “Anul acesta mi-aș dori să fie cât mai multe filme românești, să fie atât de multe și bune încât să nu încapă toate în program și să mă pună în dificultatea de a alege.”, declară Cătălin Mesaru.
Ne puteți urmări pe www.lunaplinafestival.ro
Facebook: https://www.facebook.com/LunaPlinaFestival/
Agnès Varda, Silvana Imam și arta activistă la One World Romania 11
La ediția cu numărul 11 a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania dedicăm o secțiune artiștilor activiști – acei artiști care au ceva de spus despre lumea în care trăim, care vor să o schimbe în mai bine și care își asumă riscurile ce vin la pachet cu determinarea necesară în astfel de demersuri. Secțiunea este intitulată „Arta care mișcă lumea”.
Unul dintre cele mai așteptate filme ale secțiunii este cu siguranță „Chipuri, locuri” („Faces, Places”), cea de-a doua nominalizare de la Premiile Oscar din selecția One World Romania 11, alături de „Ultimii bărbați din Aleppo” („Last Men in Aleppo”).
Agnès Varda, regizoarea iconică a Noului Val francez, devenită un simpatic monstru sacru al documentarului, a decis să facă acest film, la aproape 90 de ani, împreună cu un tânăr artist vizual, deja celebrul JR. Acest cuplu neașteptat se pornește la drum în căutarea delicioasă a unui rost. Ce găsesc sunt fragmente din fața mai veche a Franței: muncitori, femei puternice, ce a mai rămas din Jean-Luc Godard – bucăți dintr-un puzzle vizual pe care cei doi le redau lumii în formule vizuale suprinzătoare, încărcate de emoție și substanță, pline de o mândrie și demnitate care intră în conflict direct cu naționalismul și populismul găunos care bântuie tacit în afara fiecărui cadru.„Chipuri, locuri” a câștigat în 2017 la Festivalul de Film de la Cannes premiul pentru cel mai bun film documentar, dar și Palme de Whiskers, premiul pentru cea mai bună apariție felină.
ZIUA ARTEI ACTIVISTE LA MNAC
Încă 5 documentare sunt incluse în această secțiune: „Cântecele angajate ale lui Colette Magny”, „Am o mică problemă”, „Când Dumnezeu doarme”, „Poeta” și „Pavlenski – om și voință”. Toate acestea vor fi proiectate sâmbătă, 17 martie, la Muzeul Național de Artă Contemporană. Înainte de proiecții, la ora 12, le vom asculta pe Svetlana Cârstean, Elena Vlădăreanu și Cosmina Moroșan, trei poete ale căror voci s-au impus pentru că tratează subiecte contemporane în forme dintre cele mai surprinzătoare și directe. Programul complet al proiecțiilor este disponibil aici. După fiecare film, vor fi organizate dezbateri la care vor fi invitate mai multe artiste din România. După ultima proiecție, îi invităm pe spectatori la un concert special Ada Milea, la ultimul etaj al MNAC.
CONCERT & PROIECȚIE „SILVANA”
Regăsim un artist activist și într-o altă secțiune a celei de-a 11-a ediții One World Romania – „Politicile sexului (LGBTQ)” – și anume artista rap din Suedia Silvana. Documentarul cu același nume e o poveste despre identitate – despre cum, uneori, e nevoie să faci un pas în spate și să te remobilizezi interior înainte de a te lansa în marile bătălii identitare. Născută dintr-o mamă lituaniană și un tată musulman, Silvana Imam cântă un rap abrupt împotriva patriarhatului și xenofobiei pe care le întâlnește zilnic într-o Suedie care traversează schimbări dramatice.
Miercuri 21 martie, la ora 20:30, Silvana va fi prezentă la proiecția filmului de la Apollo111, după care va susține un concert live, în aceeași locație. Proiecția e realizată în colaborare cu Cineclub Queer. Biletele pentru proiecție și pachetele „Film + concert” sunt disponibile aici: http://bit.ly/2oBrRJS.
LANSARE DE CARTE: „METAFORĂ. PROTEST. CONCEPT. PERFORMANCE ART DIN ROMÂNIA ȘI MOLDOVA”
În aceeași temă a artei activiste, vă invităm marți, 20 martie la ora 14:00 la ARCUB, pentru lansarea cărții „Metaforă. Protest. Concept. Performance Art din România și Moldova”, a autoarelor Raluca Voinea și Iulia Popovici. Cartea conține interviuri cu Dan Perjovschi, Szilárd Miklós, Matei Bejenaru, Pavel Brăila, Farid Fairuz, Anca Benera & Arnold Estefán, Nicoleta Esinencu, Alexandra Pirici, Veda Popovici, Candidatura la Președinție, Paul Dunca, Ioana Păun, Simona Dumitriu & Ramona Dima, Florin Flueraș & Alina Popa.
Iulia Popovici: „Precaritatea și urgența mesajului, acestea sunt cele două „rațiuni practice“ ale apelului la performance pomenite cel mai des în interviurile din această carte. Criza reprezentării, o temă aprinsă pentru teatrul contemporan, și eterna criză instituțională a dansului (contemporan) local joacă la rându-le un rol important în specificul multidisciplinar al performance art-ului din România și Moldova, la fel ca și funcția centrală pe care o deține chestionarea corpului și a corpor(e)alității în practicile feministe și queer.”
Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania are loc între 16 și 25 martie 2018 la București. Timp de 10 zile, proiectăm cele mai noi filme documentare din toată lumea în 8 locații din centrul capitalei. Biletele, abonamentele generale și cele de 5 intrări au fost deja puse în vânzare pe site-ul partenerilor de la Eventbook.
Pentru evenimentele de sâmbătă, 17 martie, nu vor fi puse în vânzare bilete prin Eventbook. Accesul la proiecții se face în limita locurilor disponibile, doar pe baza biletului de intrare la Muzeu, care poate fi achiziționat de la casieria MNAC. Abonamentele generale sau de 5 intrări nu sunt valabile la evenimentele organizate la MNAC. Informații despre prețurile biletelor de la muzeu sunt disponibile aici: http://oneworld.ro/2018/l/ro/bilete/.
Informații complete despre programul celei de-a 11-a ediții sunt disponibile pe site-ul www.oneworld.ro și pe pagina de Facebook: www.facebook.com/one.world.romania.
18 nominalizări la Premiile César pentru filmele distribuite de Independența Film
Distribuitorul român Independenţa Film, care promovează filme de autor de referință, câștigătoare de premii prestigioase la Cannes, Berlin, Veneția sau Sundance, are 18 nominalizări la Premiile César de anul acesta – considerate echivalentul francez al Premiilor Oscar – prin cinci dintre filmele pe care le-a lansat deja sau le va lansa în România în 2018.
Gala celei de-a 43-a ediții a Premiilor César va avea loc în seara aceasta, 2 martie, în sala Pleyel din Paris, unde sunt așteptați 1600 de invitați.
Din lista nominalizărilor, producțiile distribuite în România de Independența Film sunt: Au revoir là-haut (regia lui Albert Dupontel) și Faute d’amour / Loveless (regia: Andreï Zviaguintsev), care vor avea premiera anul acesta, și Un beau soleil intérieur (regia Claire Denis), Le Redoutable (regia: Michel Hazanavicius) și The Square (regia: Ruben Östlund), deja lansate (Un beau soleil intérieur rulează zilele acestea în cinematografe). [Lista nominalizărilor lungmetrajelor distribuite în România de Independența Film, la finalul articolului.]
Premiile César sunt distincțiile cinematografice create în 1976, la Paris, pentru a sărbători și a răsplăti cele mai bune producții cinematografice franceze. César-urile sunt acordate la finalul primului trimestru, în fiecare an, pe baza votului membrilor Académie des arts et techniques du cinéma / Academiei de artă și tehnică cinematografică.
Ediția de anul acesta va fi prezidată de Vanessa Paradis și prezentată de actorul Manu Payet. Ceremonia este un omagiu adus lui Jeanne Moreau, actrița franceză iconică aparând pe afișul oficial al Galei. Ceremonia va fi urmată de tradiționala Cină a Galei César-urilor, apoi de o petrecere.
Premiile César iau în considerare filmele care au avut premiera între datele 1 ianuarie – 31 decembrie ale anului precedent, precum și actorii și echipele care au participat la realizarea acestor producții.
Pentru a sărbători Gala din seara aceasta, canalul francofon mondial TV5MONDE va difuza La Balance, unul dintre filmele franceze clasice premiate de-a lungul timpului în cadrul ceremoniei, câștigător al Premiului César în 1983. La balance va fi difuzat în noaptea de luni, 5 martie, spre marți, 6 martie, de la ora 00:00 (ora României).
Nominalizările lungmetrajelor distribuite în România de Independența Film
- Cel mai bun film
Au revoir là-haut
- Cea mai bună actriță
Juliette Binoche, pentru rolul din Un beau soleil intérieur
- Cel mai bun actor
Albert Dupontel, pentru rolul din Au revoir là-haut
- Cea mai bună actriță într-un rol secundar
Mélanie Thierry, în Au revoir là-haut
- Cel mai bun actor într-un rol secundar
Niels Arestrup, în Au revoir là-haut
Laurent Lafitte, în Au revoir là-haut
- Cea mai bună adaptare
Au revoir là-haut
Le Redoutable
- Cea mai bună muzică originală
Christophe Julien, în Au revoir là-haut
- Cel mai bun sunet
Jean Minondo, Gurwal Coïc-Gallas, Cyril Holtz și Damien Lazzerini, pentru Au revoir là-haut
- Cea mai bună imagine
Vincent Mathias, pentru Au revoir là-haut
Guillaume Schiffman, pentru Le Redoutable
- Cel mai bun montaj
Christophe Pinel, pentru Au revoir là-haut
- Cele mai bune costume
Mimi Lempicka, pentru Au revoir là-haut
- Cele mai bune decoruri
Pierre Quefféléan, pentru Au revoir là-haut
Christian Marti, pentru Le Redoutable
- Cel mai bun film străin
Faute d’amour / Loveless
The Square
Lista integrală a filmelor nominalizate la Premiile César, 2018, aici.