Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (16 – 22 martie 2015)

Tudor Giurgiu_foto Alex MicsikȘtirile săptămânii: „De ce eu?” – premiul criticii bulgare la Festivalul Internațional de Film de la Sofia; Ucraina – filme politice și strângere de fonduri pentru victime la Festivalul Cinepolitica; În culisele filmelor, la Festivalul NexT. David Cronenberg și cinema-ul de avangardă; Actrița Eugenia Bosânceanu – Premiul pentru Întreaga Activitate, Regizorul de animație Ion Truică – Premiul Special la Gopo; Start pentru înscrierile la Transilvania Pitch Stop, ediția a doua; Ultimele două săptămâni de înscrieri pentru LIM – Less is More.

„De ce eu?” – premiul criticii bulgare la Festivalul Internațional de Film de la Sofia

Filmul De ce eu?, în regia lui Tudor Giurgiu, a câștigat Premiul Uniunii Criticilor de Film din Bulgaria pentru cel mai bun film din Balkan Competition, la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Sofia (5 – 29 martie 2015). În Balkan Competition, dedicată celor mai bune producții din regiune, au fost proiectate 11 titluri. La ceremonia de sâmbătă seara, din capitala Bulgariei, au luat parte regizorul Tudor Giurgiu și actorii Emilian Oprea și Alin Florea. De ce eu? va rula pe ecranele din Bulgaria începând din 17 aprilie.

De ce eu? rulează din 27 februarie în cinematografele din România, iar până în prezent a fost văzut de circa 40.000 de spectatori. Filmul își continuă traseul prin țară, fiind programate proiecții speciale, unele în prezența echipei, la Piatra Neamț (20 martie, Teatrul Tineretului), Bistrița (21 martie, Centrul Multicultural Sinagoga), Fălticeni (22 martie, Centrul Cultural „Grigore Vasiliu Birlic”), Făgăraș (26 martie, Casa de Cultură), Suceava (26 martie, Universitatea Ștefan cel Mare), Târgoviște (27 martie, Teatrul „Tony Bulandra”), Deva (28 martie, Centrul Cultural „Drăgan Muntean”), Alba Iulia (29 martie, Casa de Cultură a Sindicatelor), Galați (3 aprilie, Teatrul Dramatic „Fani Tardini”), Buzău (4 aprilie, Sala Mare a Consiliului Județean), Bârlad (5 aprilie, Teatrul Victor Ion Popa).

Programul proiecțiilor va fi actualizat permanent pe site-ul oficial: deceeu.ro.

În paralel cu filmul a fost lansată și campania „Singur împotriva tuturor”, inițiată de echipa De ce eu?, Expert Forum (EFOR) și HotNews.ro. Este un demers de încurajare a luptei împotriva presiunilor de orice tip, exercitate de către șefi de instituții, politicieni sau magistrați împotriva celor mulți care lucrează în sistem, fie el public sau privat. Pe Hotnews.ro, dar și pe deceeu@hotnews.ro, sunt așteptate povești ale unor oameni care au avut curajul să înfrunte instituții, să demaște ilegalități și abuzuri, să schimbe legi. Totodată, zeci de studenți ai facultăților de Drept din București, Iași, Cluj, Constanța s-au alăturat campaniei #EuSuntPanait.

Ucraina – filme politice și strângere de fonduri pentru victime la Festivalul Cinepolitica

Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica revine între 26 și 30 aprilie, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu din București, cu o selecție de filme puternice, dezbateri și evenimente speciale. Cea de-a patra ediție a festivalului va pune în discuție un subiect fierbinte, conflictul dintre Rusia și Ucraina, într-un program special.

Pe 27 aprilie, cu susținerea Ambasadei Ucrainei în România, organizația non-guvernamentală Pământeni va lansa campania de strângere de fonduri pentru victimele conflictului din estul țării, numită „Pământeni pentru Ucraina”. Cu acest prilej, va fi proiectat documentarul Nasha Nadyia/ Nadia noastră, realizat de o echipă coordonată de Volodymyr Tykhiy despre Nadejda Savcenko, femeia pilot deținută din iunie 2014 într-o închisoare din Rusia, în baza acuzației de complicitate la uciderea a doi jurnalişti ruşi în estul Ucrainei.

Nasha Nadia-3Deși s-a dovedit că a fost capturată de forțele pro-ruse cu cel puțin 30 de minute înainte ca cei doi să fie uciși, Nadia Savcenko nu a fost eliberată nici până astăzi. Ea a devenit un simbol al conflictului între Ucraina și Rusia şi a fost aleasă în Parlamentul ucrainean în timp ce era în detenţie. În decembrie, a intrat în greva foamei în semn de protest.

Nadia Savcenko a fost singura femeie care a făcut parte din trupele ucrainene de menținere a păcii în Irak, între 2004-2008, iar în 2009 a fost prima absolventă a Universității Forțelor Aeriene din Harkov, deschisă până atunci doar bărbaților. În iunie 2014, se afla în estul Ucrainei ca membră a Batalionului Aidar de voluntari. Documentarul conține, printre altele, imagini cu ea, interviuri cu familia, comandantul batalionului și avocatul ei. O campanie națională, #FreeSavchenko, se derulează în media ucraineană și pe rețelele sociale.

Babylon 13În cadrul aceluiași program, pe 27 aprilie, vor fi proiectate 9 scurtmetraje documentare din seria Babylon’13 – Cinema of Civil Protest, începută în timpul protestelor din Kiev de un grup de cineaști care și-a propus să surprindă permanent situația din zonele de conflict. Printre acestea, Road to Donetsk Airport, Brother, Shchastya/ Happiness, Interrogation, Enemy. Cele aproape 100 de scurtmetraje din proiect înregistrează, totodată, coagularea unei societăți civile în Ucraina, potrivit fondatorului Babylon 13, Volodymyr Tykhyi. Proiecțiile vor fi urmate de dezbateri la care va participa ambasadorul Ucrainei în România, Teofil Bauer, alături de politologi și jurnaliști.

The-Nest-David CronenbergÎn culisele filmelor, la Festivalul NexT. David Cronenberg și cinema-ul de avangardă

Experimente originale, filme provocatoare ale unor regizori consacrați și o privire în spatele camerei de filmat – trei secțiuni cu dedicație pentru cinefili intră în programul celei de-a noua ediții a Festivalului Internațional de Film NexT (15 – 19 aprilie, Cinema Studio, Elvira Popescu, CinemaPRO). Două secțiuni debutează anul acesta – Avantgarde și Behind the Scenes, în timp ce Arthouse Shorts revine după succesul de anul trecut.

În Avantgarde, cinefilii vor regăsi experiment pur, cinema care lucrează cu mințile spectatorilor direct prin mijloace plastice ca să îi uluiască, să îi intrige, să îi amuze și să le ascută simțul vizual. Experimentele sunt variate: Sun Song se joacă ingenios cu lumina soarelui, Panchromes cu pixeli colorați, Cut Within reciclează found footage, iar Doing My Rounds, Checking Some Rounds transformă o siluetă feminină într-un pattern plastic delicat şi graţios.

Programul Behind the Scenes va face deliciul spectatorilor curioşi să afle ce se întâmplă în spatele filmelor. Secțiunea conține scurtmetraje despre diverse meserii legate de cinema – regizor, scenarist, actor, proiecționist ș.a. – și care, ca gen, variază de la comedie absurdă la desktop documentary. O astfel de privire în culise este Artă, în regia lui Adrian Sitaru, născut în timpul dezvoltării unui scenariu de lungmetraj despre o minoră traficată sexual. Scurtmetrajul a fost proiectat la Veneția și premiat în numeroase festivaluri. Un alt titlu românesc este experimentul Fata care mănâncă pizza, de Ion Indolean, Bogdan Coste și Adrian Cârlugea.

ARTA_Adrian SitaruSiempre tarde, o comedioară cu un scenarist ghinionist, Ghili y la nada: Charlas Sobre Identitad, un film eliptic şi absurd despre găsirea sensului artistic, şi un episod din ucenicia de proiecţionist stau alături de Manifesto dos danados, un film torid despre un cuplu creativ, și Transformers: The Premake, unic de felul său, care arată cum mediul online nu e aşa democratic şi în serviciul oamenilor-ca-noi cum ne amăgim.

Una dintre cele mai apreciate secțiuni anul trecut, Arthouse Shorts a fost creată special pentru regizorii consacrați: numele lor sunt prea sonore ca să mai apară pe lista concurenților din competiție, dar filmele lor scurte sunt prea bune ca să lipsească. Anul acesta, David Cronenberg vine cu The Nest, un film cutremurător despre obsesia unei femei care vrea să-și îndepărteze chirurgical sânul stâng, cineasta franceză Claire Denis pune sub lupă un cuplu în Voila l’enchaînement, Albert Serra, câștigătorul Leopardului de Aur cu Història de la meva mort (2013) îi aduce un omagiu lui Rainer Maria Fassbender în Cuba Libre, iar Joao Pedro Rodrigues și Joao Rui Guerra da Mata surprind în imagini de neuitat dezintegrarea unei comunități din Macao, în IEC Long, recent proiectat la Berlin.

Secțiunile complete vor fi disponibile în curând pe www.nextfilmfestival.ro.

Eugenia Bosinceanu - IntoarcereaActrița Eugenia Bosânceanu – Premiul pentru Întreaga Activitate. Regizorul de animație Ion Truică – Premiul Special

Născută în anul 1925 la Rădăuți-Prut (pe 8 februarie a împlinit, așadar, 90 de ani), Eugenia Bosânceanu a absolvit cursurile Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică din București în 1952 (secția Actorie, clasa Aura Buzescu). Specializată cu precădere în roluri secundare – conform propriilor spuse, „nu-ți trebuie mai mult de o replică pentru a face un rol mare” – actrița are în spate o carieră de peste cincizeci de ani, din filmografia ei nelipsind, pe lângă producțiile de cinema, seriale, filme de televiziune, scurtmetraje, piese radiofonice și dublaje de voce.

Eugenia Bosânceanu și-a început cariera artistică înainte de a termina facultatea – în anul doi, ca urmare a unui examen, Alexandru Finți, directorul Teatrului Armatei a angajat-o fără să clipească. După șapte ani de teatru, în 1957, actrița a debutat în cinema cu un mic rol în Ciulinii Bărăganului, ecranizare după romanul omonim al lui Panait Istrati, o co-producție româno-franceză co-regizată de Louis Daquin și Gheorghe Vitanidis, selecționată în competiția Festivalului de Film de la Cannes.

După un rol în primul film de lungmetraj ficțiune al lui Mircea Săucan, Când primăvara e fierbinte (1960), Eugenia Bosânceanu a colaborat la o nouă co-producție româno-franceză – și tot o ecranizare după Panait Istrati – Codin (1963), în regia elvețianului Henri Colpi. A urmat un rol în ultimul film realizat de Victor Iliu, Comoara din Vadul Vechi (1964), ocazie cu care l-a cunoscut pe Lucian Pintilie, pe atunci debutant în cinema ca asistent de regie și care avea să-i ofere, în timp, roluri în două dintre filmele sale seminale – Duminică la ora 6 (1966) și Balanța (1992). De altfel, talentul uriaș ce i-a permis să joace personaje extrem de diferite i-a adus actriței colaborări multiple cu câțiva dintre cei mai importanți și mai prolifici regizori români dinainte și după 1989: Mircea Mureșan (Răscoala și Baltagul – unde a asigurat vocea Vitoriei Lipan), Sergiu Nicolaescu (Atunci i-am condamnat pe toți la moarte, Pentru patrie, Triunghiul morții și 15), Mircea Moldovan (Vifornița, Pintea, Totul se plătește și Expediția), Maria Callas Dinescu (De bunăvoie și nesilit de nimeni, Bunicul și doi delincvenți minori și Marele premiu), Malvina Urșianu (Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu și Liniștea din adâncuri), Mircea Drăgan (Raliul și Atac în bibliotecă), Cristian Mungiu (Occident și 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile) sau Călin Peter Netzer (Maria, Medalia de onoare și Poziția copilului).

Pentru cariera sa impresionantă, actrița Eugenia Bosânceanu va fi omagiată în 2015 cu Premiul Gopo pentru Întreaga Activitate. De asemenea, organizatorii Galei Premiilor Gopo vor acorda și un Premiu Special, regizorului de animație Ion Truică.

Obeliscul - Ion TruicaNăscut în 1935 la Caracal, Ion Truică este considerat unul dintre cei mai prolifici regizori români de animație, cu o filmografie ce cuprinde peste 50 de titluri realizate în cadrul Studioului Cinematografic Animafilm. De asemenea grafician și scenograf, regizorul este membru al Uniunii Artiștilor Plastici, al Uniunii Cineaștilor, al Asociației Internaționale a Filmului de Animație și al UNITER. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”. A predat desen, compoziție, istoria costumului și teoria scenografiei la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, Universitatea „Hyperion” din București și UNATC. Începând cu 1968, a avut numeroase expoziții de grafică și scenografie la București, Iași, Annecy, Lund, Leipzig. A mai publicat: Poetica filmului de animație (2002), Arta scenografilor români (2003), Teoria scenografiei (2003), volumul de eseuri Efectul de cupolă (2005), albumul Iarna caligrafului (2010) și volumul de poezie Praful și pulberea (2010); a îngrijit volumul postum Dan Jitianu, Sinteza scenografică (2004).

Pe lângă o selecție în competiția de la Cannes cu scurtmetrajul Hidalgo (1976), Ion Truică are în palmares premii la Berlin, Veneția și Teheran. Cel mai recent film al său, Obeliscul (2014, pe un scenariu co-scris cu Laurențiu Damian și inspirat de poezia omonimă a lui Geo Bogza) a fost prezentat în avanpremieră la Festivalul Internațional de Film de Animație Anim’est (care i-a acordat și Premiul de Excelență în 2008), în Ziua Filmului Românesc.

logo TPS_webStart pentru înscrierile la Transilvania Pitch Stop, ediția a doua

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) organizează, în perioada 31 mai – 6 iunie 2015, cea de-a doua ediție a proiectului Transilvania Pitch Stop (TPS). Dedicat profesioniștilor din industria de film din România și din Republica Moldova, TPS are scopul de a descoperi și de a sprijini o selecție puternică de proiecte de lungmetraj, de a oferi training și o platformă de prezentare și networking realizatorilor. Înscrierile sunt deschise până pe 17 aprilie 2015.

TPS le oferă participanților șansa de a face parte dintr-un atelier personalizat de dezvoltare de scenariu, pe proiectul cu care au aplicat, și de pregătire în vederea susținerii lui în cadrul unui eveniment public, în prezența unor potențiali parteneri internaționali. Aplicațiile TPS sunt deschise tuturor regizorilor aflați la primul sau al doilea lungmetraj, care au un proiect de lungmetraj de ficțiune, în faza de dezvoltare. Este recomandată, dar nu obligatorie, prezența unui producător atașat proiectului.

Din totalul aplicațiilor vor fi selecționate cinci, regizorul și producătorul (în cazul în care există) urmând să fie invitați la Cluj-Napoca, la atelierele special concepute pe durata Transilvania Pitch Stop, în cadrul TIFF. Se vor forma grupuri de lucru – echipa proiectului și trainerii. Accentul activității în grup va fi pus pe modalitatea de prezentare a proiectului în cadrul evenimentului public, pitch-ul, dar și pe consultanța la nivel de scenariu și structură dramaturgică din partea trainerilor și experților implicați. De asemenea, se va pune un accent deosebit pe interacțiunea dintre grupuri și familiarizarea cu fiecare proiect în parte, încurajându-se schimbul de opinii.

Prezenți deja de la prima ediție, cei doi traineri invitați să lucreze cu participanții sunt Konstantinos Kontovrakis (producător de film) și Christian Routh (consultant de scenarii).

Cele cinci proiecte vor fi urmărite îndeaproape de reprezentanți ai industriei de film autohtone și internaționale, prezenți la TIFF 2015, care vor lua parte la sesiunea de pitch și vor avea întâlniri individuale cu realizatorii. Juriul TPS, format din experți, va premia cele mai bune proiecte.

Transilvania Pitch Stop 2014Cele două proiecte câștigătoare ale primei ediții TPS au fost Tatăl mută munţii (scenariu și regie Daniel Sandu) și Mariţa (scenariu și regie Cristi Iftime), un proiect produs de HiFilm Productions, care a obținut finanțare pentru debut la concursul Centrului Național al Cinematografiei, în toamna anului trecut. De asemenea, Marița este unul dintre proiectele dezvoltate în cadrul workshop-ului european de dezvoltare de scenarii ScripTeast 2014-2015. În urma parteneriatului dintre TIFF și Festivalul de la Locarno, cele două proiecte premiate au participat și la sesiuni organizate de matchmaking cu profesioniști din industrie, în cadrul Locarno Industry Days.

Toți cei interesați să aplice la Transilvania Pitch Stop o pot face până pe data de 17 aprilie 2015. Pentru a înscrie proiectul, este necesară crearea unui cont pe platforma eventival.eu, la acest link: https://vp.eventival.eu/tiff/2015.

Toate documentele necesare pentru finalizarea aplicației pot fi găsite consultând regulamentul TPS. Detalii, pe www.tiff.ro și la adresa de mail tps@tiff.ro.

LIM_AfisUltimele două săptămâni de înscrieri pentru LIM – Less is More

Înscrierile pentru prima ediție a atelierului de dezvoltare de scenarii de filme low budget – Less is More – LIM se află pe ultima sută de metri. Cei interesați să facă parte din primul grup de realizatori de film din România care va benefica de un training specializat pe dezvoltarea și scrierea unui scenariu de film cu buget redus mai au la dispoziție două săptămâni pentru a-și transforma ideile în sinopsis și pentru a-și trimite aplicațiile. Data limită de înscriere este 1 aprilie 2015.

LIM (Less is More = „puțin înseamnă mai mult”) își propune să scoată la iveală povești puternice în esența lor și să le aducă pe marele ecran cu eforturi minime. Pentru că o poveste puternică poate fi spusă cu mijloace limitate dacă e gândită de la început în acest context.

LIM se adresează scenariștilor și regizorilor ce își doresc să își dezvolte abilitățile de a construi un scenariu de lung metraj în granițele unei producții cu buget limitat.

Atelierul își propune nu doar identificarea și dezvoltarea acestor scenarii, ci și promovarea lor în rândul caselor de producție din România, facilitând întâlnirea participanților cu producătorii de film români prin organizarea unui Pitch și făcând astfel primul pas pe drumul către producerea proiectelor selecționate să participe.

Doi consultați de scenarii din Franța – Antoine Le Bos și Julien Lilti – vor lucra timp de o săptămână, în perioada 3 – 10 mai 2015, cu autorii celor 8 proiecte selecționate în cadrul primei ediții LIM – Less is More.

Training-ul LIM pornește de la aplicațiile participanților – în cadrul săpămânii de lucru intensiv se vor dezvolta cele 8 povești selecționate, trecând de la etapa de sinopsis (obligația aplicației) la etapa de treatment al unui lung metraj.

Un element important de care se va ține cont în timpul procesului de scriere și dezvoltare a treatment-ului va fi limitarea necesităților scenariului la un buget mic. Se va urmări construcția unor povești puternice, cu impact puternic asupra publicului, ca un mod de a compensa limitările de producție ce vor veni dintr-un buget mic.

Metodologia de training se va baza pe abordarea implementată în ultimii 5 ani de Le Groupe Ouest, prin care se creează atât un training de tip colectiv, cât și unul intim, explorând singularitatea fiecărui proiect și a fiecărui participant în timpul procesului de scriere.

Săptămâna de training se va finaliza cu un Pitch de proiecte în fața unui grup de producători de film din România, selecționați în prealabil de către organizator.

LIM – Less Is More este un proiect dezvoltat și organizat în parteneriat cu Le Groupe Ouest (Franța), inițiatorul programului. In primăvara anului 2015, implementarea LIM se va desfășura în paralel în România și Franța. In România, LIM este organizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC).

Prima ediție a atelierului se va desfășura într-un cadru pe cât de prietenos, pe atât de prielnic orelor de training zilnic – Lente Caffe, partener al LIM 2015.

Deadline-ul aplicației LIM este 1 aprilie 2015. Pașii aplicației online se găsesc pe site-ul asociației www.controln.ro, alături de alte detalii importante și Regulamentul atelierului.

Articole similare

Cel mai bun film de animatie – Premiile Oscar 2011

Mihaela

PSIHOatelier: Mananc asa cum Simt, cu Cristian Rosca, specialist in medicina holistica

Jovi Ene

Un nou proiect editorial Cartea Romaneasca: Seria de autor Gheorghe Craciun

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult