Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (15 – 21 septembrie 2014)

Claudia Pavel, Terapie pentru crima, copyright East MoviesȘtirile săptămânii: Claudia Pavel/Cream joacă în thrillerul independent „Terapie pentru crimă”, s-a anunțat competiția de lungmetraj a Dracula Film: Horror and Fantasy Festival, un nou serial la HISTORY®: „Blestemul insulei Oak”, a apărut posterul în limba română și un nou trailer la ”The Hunger Games: Mockingjay – Part 1”, Omnibusul Scurt/4: Istorii de inimă neagră va avea premiera în cinematografe în luna noiembrie, Dana Bunescu, Paula Herlo si Florin Iepan la Docuart Fest 2014, câteva dintre filmele de la Les Films de Cannes à Bucarest, Realități din Est la Astra Film Festival, filmul “Brâncuși din eternitate” se lansează pe marile ecrane, șapte scurtmetraje românești în competiția Dracula Film: Horror And Fantasy Festival.

Cântăreaţa Claudia Pavel/Cream, protagonistă în thrillerul „Terapie pentru crimă”, din 3 octombrie la cinema

Cântăreața Claudia Pavel/Cream s-a întors în România – după o perioadă de aproape un an petrecută în SUA – pentru a prezenta publicului primul ei film, thrillerul independent „Terapie pentru crimă”. Claudia Pavel este protagonista acestei producţii, ce va avea premiera pe 3 octombrie 2014, în cinematografele din toată țara.

Cream interpretează rolul unui killer, aşadar o vom vedea în film boxând, trăgând cu arbaleta şi cu pistolul, mânuind cuţitul, în scene de acţiune solicitante, în care nu a apelat la dubluri, dar şi cântând… în cadă. Claudia a studiat actoria în Los Angeles, la Şcoala Dianei Castle, „The Imagined Life” , după ce în România a urmat cursurile Facultăţii de Arte, clasa Virgil Ogăşanu (2003-2007), Universitatea Hyperion. Claudia a fost recomandată pentru acest rol de către directorul de casting Florin Kevorkian, care a lucrat – de –a lungul timpului – cu celebrităţi precum Francis Ford Coppola.

Filmul românesc independent „Terapie pentru crimă”, în regia lui Kiki Vasilescu, este un thriller cu elemente parodice. Claudia Pavel este în film o antieroină, pe nume Matilde. Ce face particular filmul este că personajul e pur românesc prin dialog și situații. Claudia este o Nikita autohtonă. Vrea să devină mercenar, ca să scape de datorii, dar nu-i prea iese… Matilde vrea să fie un criminal aşa cum a văzut în filme, dar încercările ei duc la situații de multe ori comice. Producţia parodiază pe alocuri genul filmelor de acţiune cu o „femme fatale” protagonistă, ce a luat amploare la Hollywood.

Scenariul filmului „Terapie pentru crimă” a fost nuvelizat și va apărea la editura Tritonic ca roman, cu titlu omonim, simultan cu filmul.

Trailerul filmului, aici:

[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=sHYSvviXVH4′]

Dracula-Film-fullp-2Competiția de lungmetraj a Dracula Film: Horror and Fantasy Festival Brașov

În competiția de lungmetraj a celei de-a doua ediții a Dracula Film: Horror and Fantasy Festival, care va avea loc între 1 și 5 octombrie, în Brașov, au fost selecționate 6 filme, toate putând fi urmărite în premieră în România:

Killers/Ucigașii (R. Kimo Stamboel, Timo Tjahjant, Indonezia). Un reporter și un ucigaș în serie se întâlnesc pe internet. Reporterul, fascinat de crimele pe care celălalt le postează online are și el niște probleme care ar putea fi rezolvate prin violență. Relația celor doi evoluează între complicitate și concurență în timp ce toți cei vizați de răzbunarea unuia și demența ceilalt își găsesc sfârșituri violente. Mustind de furie și oroare, thriller-ul fraților Mo apropie cinema-ul indonezian de standardele filmului de gen coreean. Un film capabil de nihilism contrabalansat de emoții puternice bazat pe un scenariu electriza(n)t. Killers a făcut parte din selecția FrightFest și Sundance 2014.

Aux Yeux des Vivants/Printre cei vii (R. Alexandre Bustillo, Julien Maury, Franța). Pentru trei puști primele zile ale vacanței de vară iau o întorsătură nefastă. Martori ai unui incident violent, cei trei sunt totalmente lipsiți de credibilitate în fața legii și a famiilor. Dar bărbatul pe care l-au văzut târând o femeie legată prin platourile de filmare abandonate de lângă oraș chiar există și nu este deloc dispus să-i lase pe preadolescenți să-și răspândească poveștile despre el. Urmează o serie de crime feroce. Alexandre Bustillo și Julien Maury reușesc să ofera spectatorului fiori și frisoane dar și o poveste aflată la intersecția dintre The Hills Have Eyes și Stand By Me. Filmul a făcut parte din selecția SXSW 2014, Brussels International Festival of Fantasy Films 2014 și Absurde Seance 2014.

At the Devil’s Door(Home)/La poarta Diavolului (R. Nicholas McCarthy, SUA). O agentă imobiliară descoperă câteva lucruri ciudate într-una dintre casele scoase la vânzare. Arsurile de pe pereți și banii ascunși într-un sertar ar putea clarifica dispariția unei adolescente. Și fata cu haină de ploaie roșie care dă târcolae casei ar putea fi chiar dispăruta. Dar lucrurile se complică și ceva își dorește cu disperare să intre în această lume. Un film de groază aproape clasic, impecabil strunit din regie. At the Devil’s Door a făcut parte din selecția SXSW 2014 și Fantasia Festival 2014

În Norway/ Norvegia (R. Yannis Veslemes, Grecia) un vampir pasionat de dans, un norvegian dealer de droguri și o prostituată se intersectează în Atena anului 1984. Comedia neagră semnată de Yannis Veslemes este delicios de cinică și poate trece drept un Jarmusch rătăcit prin Elada epocii disco. Filmul va rula în prezența regizorului.

The Canal/ Canalul (R. Ivan Kavanagh, Irlanda). David are două suspiciuni: că în casa lui există o prezență malefică și că nevasta sa îl înșeală. Când ambele se dovedesc a fi bănuieli fondate și când nevasta adulterină dispare David trebuie să înțeleagă exact ce s-a întâmplat în 1902 în casa sa și mai trebuie să convingă poliția că nu el este responsabil de dispariția soției. Situația dificilă este inspirat prezentată de irlandezul Ivan Kavanagh sub forma unui thriller psihologic care face incursiuni în supranatural. The Canal a fost prezent în selecția Tribeca Film Festival 2014.

Vineri seara (R. Jamil Hendy, România). Un DJ de radio își delectează ascultătorii cu trei povești sumbre și letale care au un singur punct comun. Toate faptele s-au întâmplat vineri noaptea. Un omnibus urban care include crime și demențe, amoruri și amenzii. Ca orice film de acest gen, Vineri seara este o producție independentă.

The Curse of Oak IslandUn nou serial captivant la HISTORY®: „Blestemul insulei Oak”

Începând din 24 septembrie, HISTORY®, numărul 1 pe nişa televiziunilor de documentare din România¹, va difuza un nou serial: “Blestemul insulei Oak”. Episoadele vor fi transmise în fiecare miercuri, de la ora 22:00.

Serialul prezintă povestea insulei Oak, o bucată de pământ învăluită în mister, lângă coasta Terrei Nova. Pe la 1700, oamenii au văzut lumini în mijlocul nopții, iar cei trimiși să investigheze nu s-au mai întors. Mai apoi, câţiva copii plecați acolo cu barca au găsit o groapă ciudată pe insulă. Descoperirea lor a dat naştere unei vânători care continuă şi astăzi şi în care au fost implicaţi inclusiv președintele Franklin D. Roosevelt şi actorul John Wayne.

Nimeni nu știe ce se află în adâncurile insulei Oak și toți cei care au încercat să afle s-au lovit de capcane neașteptate. Se crede că cineva a făcut eforturi deosebite pentru a ascunde ce se află acolo, deoarece cum sunt săpați câțiva metri, apa de mare din canalele ascunse, făcute de om, inundă gropile.

În acest nou serial, frații Lagina din Michigan vor să descopere misterele insulei Oak. Rick, fratele mai mare, încearcă din răsputeri să-i afle secretele, așa că fratele său mai mic, Marty, a cheltuit o avere pentru a obține accesul către insulă. Frații plătesc sume uriașe pentru a folosi tehnologii revoluționare, astfel încât să dezlege tainele insulei, însă întâlnesc numeroase obstacole. Se crede că insula este blestemată și protejată de o profeție veche, ce spune că șapte persoane vor muri înainte să fie descoperită comoara.

The Curse of Oak Island

Teaser PosterMJ1_ROA fost lansat noul trailer oficial al filmului „JOCURILE FOAMEI: REVOLTA – Partea 1”

Jennifer Lawrence revine pe marile ecrane în rolul lui Katniss Everdeen – cunoscută acum sub numele de Mockingjay – în cel de-al treilea film al francizei „Jocurile foamei”. Actriţa, premiată cu Oscar în 2013 pentru rolul principal din „Silver Linings Playbook”, a fost desemnată de către „Cartea recordurilor” 2015 ca fiind eroina dintr-un film de acţiune cu cele mai mari încasări la nivel mondial. Franciza a adunat pe plan internaţional peste 1,52 de miliarde de dolari. De asemenea, „Jocurile foamei: Sfidarea”, al doilea film din serie, este considerat filmul post-apocaliptic cu cele mai mari încasări din întreaga lume – peste 854 de miliarde de dolari.

Bazat pe prima parte a ultimului roman din trilogia de succes scrisă de Suzanne Collins, filmul o regăseşte pe Katniss în Districtul 13, după evenimentele cutremurătoare din „Jocurile foamei: Sfidarea”. „Lucrurile pe care le iubim cel mai mult sunt cele care ne distrug”, i se spune lui Katniss în timp ce aceasta luptă să-l salveze pe Peeta (Josh Hutcherson).

Distribuţia este întregită de Julianne Moore (Alma Coin, preşedintele Districtului 13), Elizabeth Banks (Effie Trinket), Woody Harrelson (Haymitch Abernathy) şi regretatul actor Philip Seymour Hoffman (Plutarch Heavansbee).

Filmul „Jocurile foamei: Revolta – Partea 1 / The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 este distribuit de Forum Film România şi va avea premiera pe 21 noiembrie 2014.

Noul trailerul oficial, lansat pe 15 septembrie 2014, poate fi urmărit aici:

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=C_Tsj_wTJkQ’]

Două filme realizate la Aristoteles Workshop, la Astra Film Festival 2014

Mohamed Tomescu și Brick in the Wall, două dintre filmele produse de Aristoteles Workshop, atelierul internațional de film documentar organizat de Dan Nuțu, au fost selectate în Competiția oficială (secțiunea Student) (Mohamed Tomescu), respectiv Made in Romania (Brick in the Wall) a Astra Film Festival, care va avea loc în perioada 6 – 12 octombrie 2014, la Sibiu.

Cele două filme spun, fiecare în aproximativ 25 de minute, povestea unui băiat sirian, artist hip-hop, care trăieşte într-un sat din Bucovina, departe de problemele din Siria, dar, emoțional, şi de tatăl său (Mohamed Tomescu), și respectiv a unei case a cărei construcții a început acum 30 de ani și nu se știe când sau dacă va fi terminată vreodată (Brick in the Wall).

Mohamed Tomescu, sirianul din Vama

Mohamed Tomescu (24 min.), cel de-al doilea film nominalizat la Premiile Gopo 2014, a fost realizat de o echipă formată din: regizorul Olesya Bortnyak (Ucraina), imaginea – Norbert Fodor (România), montajul – Răzvan Ilinca (România).

Filmul este povestea inedită a lui Mohamed Tomescu, un tânăr pasionat de muzică şi care încearcă să-și răspundă la întrebări despre propria identitate. Tatăl lui este sirian, mama, româncă. Divorțați. Mohamed este văzut de comunitatea în care trăiește ca fiind băiatul sirian care locuiește în satul Vama. El vrea să își schimbe numele și să uite de Siria, dar nu știe cum să-i spună asta tatălui său. Dorința lui va face ca relația, deja rece, pe care o are cu tatăl său să devină și mai fragilă. Documentarul a fost realizat în contextul în care, de mai bine de doi ani, conflictul din Siria continua să crească în intensitate.

Coloana sonoră a filmului Mohamed Tomescu este semnată de însuşi personajul Mohamed Tomescu.

Trailerul filmului, aici.

Brick in the Wall – Cel mai bun documentar AW, ediţia 2013

Brick in the Wall (23 min.) a primit și premiul pentru cel mai bun documentar la Aristoteles Workshop, ediţia 2013. Filmul a fost realizat de o echipă mixtă: regizor – Grzegorz Brzozowski (Polonia), imaginea – Ioana Turcan (România), montajul – Iulia Matei (România).

Scurtmetrajul redă o bucată din viața unui cuplu de oameni în vârstă și a fiului lor. Ei caută să finalizeze construcția unei case mai mari decât putințele lor. Tinerii documentariști au surprins încercarea acestei familii de a trăi o viață normală, în umbra acestui vis care pare de neîmplinit. Zădărnicia muncii lor pornește de la o superstiție, de la o teamă că viața s-ar stinge odată cu încheierea acestei lucrări.  Faptul că într-un timp foarte scurt echipa a reușit să se apropie într-atât de mult de această familie, încât cei trei oameni și-au deschis sufletul în fața camerei, este uimitor.

Trailerul filmului, aici.

SCURT PE 4Omnibusul Scurt/4: Istorii de inimă neagră va avea premiera în cinematografe în luna noiembrie

Omnibusul Scurt/4: Istorii de inimă neagră, proiect ce reunește patru scurtmetraje regizate de Luiza Pârvu, Radu Jude, Andrei Crețulescu și Iulia Rugină, va fi lansat în cinematografe în luna noiembrie.

Omnibusul Scurt/4: Istorii de inimă neagră e compus din scurtmetrajele O lume nouă, Trece și prin perete, Kowalski și Să mori de dragoste rănită. Realizate de patru regizori diferiți și produse de case de producție diferite, filmele sunt legate din punct de vedere tematic: toate vorbesc despre viață și, mai ales, moarte, pe diferite tonuri. În plus, filmele au o origine similară: sunt realizate independent, fără finanțare de stat, și toate sunt „produse ale prieteniei” – echipele de filmare, actorii, co-producătorii au lucrat exclusiv din dragoste pentru povești și pentru viziunea autorilor lor.

O lume nouă (co-producție România-Ungaria-SUA în regia Luizei Pârvu, scenariul Toma Peiu) spune o poveste cu emigranți români din Pennsylvania anului 1908. Cizmarul Petru o întâmpină pe Ana, soția vărului său, în casa lor din Lumea Nouă… Protagoniști sunt Florin Penișoară, Olimpia Melinte, Ioan Ardelean și Ioan Boeriu. O melodie surprinzătoare semnată Grigore Leșe acompaniază această poveste inspirată din fapte reale.

Trece și prin perete (regia și scenariul Radu Jude), distins cu Mențiune specială la Cannes 2014 – Quinzaine des realisateurs, o are în centrul atenției pe micuța Sofia, care nu poate să adoarmă deoarece se aud plânsete de la vecini: este priveghiul unui tânăr care s-a sinucis… Sofia Nicolaescu, Marcel Horobeț, Ion Arcudeanu și Gabriel Spahiu sunt protagoniștii acestei istorii inspirate de Cehov.

Kowalski (regia și scenariul Andrei Crețulescu) pleacă de la o premisă cumva clasică – trei bărbaţi se întâlnesc într-un pub, la ceas de seară – și ajunge la o concluzie pe cât de inevitabilă, pe atât de sângeroasă, într-un plan-secvență de 17 minute. Rolurile principale sunt interpretate de Andi Vasluianu, Șerban Pavlu și Dorian Boguță, cărora li se adaugă Rodica Lazăr, într-o apariție specială.

Să mori de dragoste rănită, în regia Iuliei Rugină, pe un scenariu co-scris cu Ana Agopian și Oana Răsuceanu, este o poveste suprarealistă despre dragoste și moarte, cu Adina Ștețcu, Paul Radu, Dragoș Sora și Eugen Matei Lumezianu în distribuție. Câștigător al Premiului pentru Cel mai bun Scurtmetraj Românesc la TIFF 2014, filmul beneficiază de prezența extraordinară, într-o ipostază cu totul neașteptată, a Angelei Similea.

3-masterclass-uri-la-docuart-fest-2014Încetul cu încetul se concretizează cea de-a III-a ediție București Docuart Fest

Filmele confirmate au trecut de filtrul celei dintâi jurizări, afișul festivalului a cunoscut o nouă față, iar tema din acest an întărește inițiativa asociației culturale Docuart. “România face documentar” exprimă simplu și concis dorința de a educa prin intermediul cinematografiei, folosindu-se de ideea de unitate întru cultură prin mijloace artistice.

În cele 5 zile de festival vor fi ținute trei sesiuni de master class, de profesioniști din domeniu, delegați să discute pe diverse teme.

“Funcția sintactică și semantică a montajului” este prima sesiune de master class din festival, ținută de Dana Bunescu, inginer de sunet și monteur, joi, 2 octombrie de la ora 11:00. Numele ei este prezent pe genericele celor mai premiate filme din cinematografia noastră, lucrând pe partea de montaj la “Poziția copilului”, “aici…adică acolo”, “Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu”, “Amintiri din Epoca de Aur” 1 și 2, “Cealaltă Irina”, “Felicia, înainte de toate”, “Afacerea Tănase“ sau “4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”. De asemenea, pe partea de sunet Dana se poate lăuda cu filme precum “După dealuri”, “Legături bolnăvicioase”, “Exploratorul”, “Marele jaf comunist” sau “Omul cu o mie de ochi”, acestea fiind doar câteva nume.

A doua sesiune de master class va fi pe 3 octombrie, când Paula Herlo, jurnalistă distinsă cu numeroase premii naționale si internaționale, va vorbi despre documentarul de investigație, dezvăluind secretele acestui gen cinematografic. Aceasta are în spate o experiență trainic construită prin derularea unor proiecte cu ecou măreț: „Există viață după moarte”, „Tu știi ce mai face copilul tău?” sau „Vreau și eu părinții mei”. Acestea sunt numai câteva dintre campaniile prin care Paula a uimit și și-a demonstrat dedicarea si profesionalismul.

Florin Iepan încheie seria celor 3 sesiuni de master class pe 4 octombrie, și va introduce publicul în lumea documentarului istoric, vorbindu-ne despre responsabilitatea și libertatea de a interveni în conținutul poveștii, în “Documentarul istoric, filmul cu rol de document”.

Cu alte cuvinte, de pe 1 pe 5 octombrie, la Cinemateca Eforie sunt numeroase proiecții de film de urmărit, povești impresionante de cunoscut și lucruri de aflat pe care nu le întâlnești în fiecare zi, cu prilejul București Docuart Fest 2014.

Julianne Moore_Maps to the StarsMaeștrii Cannes-ului, în premieră la București. De la David Cronenberg la frații Dardenne

David Cronenberg, Jean-Pierre și Luc Dardenne, Ken Loach, Bruno Dumont și Naomi Kawase, șase dintre cineaștii favoriți ai Cannes-ului, selecționați constant în festival, sunt câteva dintre numele grele din programul Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie). De la Maps to the Stars, filmul care i-a adus trofeul de interpretare actriței Julianne Moore, la Deux jours, une nuit, în care Marion Cotillard face un rol remarcabil, spectatorii vor vedea, în premieră în România, câteva dintre cele mai apreciate producții de pe Croisette, la Cinema Patria, Cinema Studio și Elvira Popescu.

O satiră acidă a Hollywood-ului, Maps to the Stars, al cincilea film cu care David Cronenberg a concurat pentru Palme d’Or, are o distribuție de invidiat: Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack, Robert Pattinson, Olivia Williams, Sarah Gadon. Cu rolul unei vedete pe final de carieră, torturată de amintirea mamei ei abuzive, Moore a câștigat trofeul de interpretare feminină la Cannes, anul acesta. Potrivit „Vanity Fair”, „Moore este un amestec delirant de suferință și anxietate”, într-un basm întunecat despre incest, droguri, depresie și vanitate. John Cusack și Olivia Williams au un fiu, star la 13 ani, trecut deja pe la dezintoxicare, Mia Wasikowska este fiica lor piromană, plină de secrete, iar Robert Pattinson, un șofer de limuzină care aspiră să intre în această lume.

O impresionantă performanță pe marele ecran reușește și Marion Cotillard, în cel de-al optulea film pe care regizorii belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne îl aduc la Cannes: Deux jours, une nuit, proiectat în premieră la București. Deținători a două Palme d’Or, pentru Rosetta (1995) și L’Enfant (2005), frații Dardenne s-au aflat și anul acesta printre favoriții la trofeu. „Frații Dardenne s-au depășit pe ei înșiși cu acest film care-ți răvășește sufletul (…) În centrul lui stă subtila și magnifica interpretare a lui Marion Cotillard ”, sună elogiul celor de la „The Guardian”. Actrița joacă rolul unei mame care revine la muncă, la fabrica de panouri solare, după o cădere nervoasă. Între timp, șefii au constatat că se pot descurca și fără ea și le propun celorlalți angajați câte un bonus de 1000 de euro contra unui vot pentru concedierea ei. Disperată, ea are la dispoziție un weekend să-și convingă colegii să o salveze.

Marion Cotillard_Deux jours une nuit

Regizorul britanic Ken Loach, care deține recordul lansărilor la Cannes, cu nu mai puțin de 12 filme în competiție, dintre care unul premiat cu Palme d’Or – The Wind that Shakes the Barley (2006) – revine cu Jimmy’s Hall. Cineastul în vârstă de 78 de ani a anunțat că acesta ar fi ultimul său film. Inspirată de o poveste adevărată, pelicula îl urmărește pe Jimmy Gralton (Barry Ward), un activist irlandez care se întoarce din America în satul natal și deschide un centru cultural pentru tineri. Aducând de peste Ocean jazz-ul și discuțiile pe teme politice, liberale, el stârnește reacția agresivă a Bisericii și a statului conservator. Jimmy’s Hall va rula în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest.

Cu cinci selecții la Cannes, dintre care patru în competiție, regizoarea japoneză Naomi Kawase și-a câștigat renumele în festivalul de pe Coasta de Azur, unde a câștigat Camera d’Or (Suzaku, 1997) și Marele Premiu (Mogari no Mori, 2007). Cinefilii vor avea șansa să vadă, tot în premieră, Still the Water, drama a doi copii de pe o insulă, un băiat și o fată, care descoperă împreună ce înseamnă moartea și dragostea. Filmul conține câteva scene-șoc care au pus la încercare rezistența spectatorilor de la Cannes. În stilul ei poetic și personal, comparat cu cel al lui Terrence Malick, Naomi Kawase regizează un adevărat „spectacol al simțurilor”, potrivit Indiewire.com, „care, dacă există dreptate pe lumea asta, va fi amintit ca unul dintre cele mai mari filme din competiție”.

De neratat este și premiera unei mini-serii cu totul aparte: P’tit Quinquin. Regizată de imprevizibilul Bruno Dumont și proiectată în Quinzaine des Réalisateurs, seria de patru episoade a câte 50 de minute este un fascinant policier burlesc cu actori amatori, o parodie la serialele polițiste. E un „cocktail insolit de Twin Peaks și Jacques Tati”, după Télérama.fr, cu o intrigă sordidă și aproape implauzibilă: o femeie decapitată este descoperită în burta unei vaci moarte aruncate la tomberon. Câțiva puști și niște polițiști locali se pornesc să descopere cine este autorul carnagiului. Bruno Dumont are, la rândul său, cinci participări la Cannes, două dintre ele recompensate cu Marele Premiu: Flandres (2006) și L’Humanité (1999). Pentru P’tit Quinquin, canalul franco-german ARTE i-a dat mână liberă cineastului.

În România, Independența Film va distribui filmele Maps to the Stars (31 octombrie), Deux jours, une nuit (14 noiembrie) și Jimmy’s Hall (ianuarie 2015).

Turnul Sfatului - 12,8x19 cmRealități din Est la Astra Film Festival

Astra Film Sibiu (6-12 octombrie 2014), cel mai important și mai vechi festival de cinema documentar din regiunea Europa Centrală și de Est, oferă la fiecare ediție o perspectivă asupra documentarelor produse în ultimul an în această zonă. Festivalul are acest focus încă de la începuturi, iar filmele selecționate abordează subiecte care definesc identitatea zonei și redau realități necunoscute uneori chiar și între țările vecine. Efectele tranziției, sistemele dictatoriale, drame, traume între comunități etnice, întâlnirea lumilor din est și vest, răni ale războaielor; sunt teme pe care regizorii aleg să le comunice despre zona centrală-estică a Europei, în filme de marcă cu semnături de autor.

În premieră în România – Maidan (regia: Sergei Loznitsa), prezentat la Cannes 2014, expune realitatea crudă a protestelor din Kiev din iarna 2013-2014 împotriva fostei puteri politice. Camera fixă lasă evenimentele să vorbească de la sine. Filmul va fi proiectat în prezența regizorului.

Cum pot influența filmele realitatea? Kismet (regia: Nina Maria Paschalidou) reliefează impactul surprinzător al telenovelelor turcești asupra lumii arabe și Balcanilor. Blood (regia: Alina Rudnitskaya) face o radiografie a vieții rurale din Rusia, unde donarea de sânge reprezintă, pentru unii locuitori, singura modalitate de a avea un venit. Domino Effect (regia: Piotr Rosolowski și Elwira Niewiera) ne poartă pe celălalt țărm al Mării Negre, în Abhazia, unde relația dintre un ministru și o artistă de origine rusă reflectă tensiunile sociale și politice locale.

Maidan

Judgement in Hungary (regia: Eszter Hajdu – prezentă la festival) redă controversatul proces a patru membrii ai unei organizații extreme de dreapta care între 2008 și 2009 au ucis mai mulți locuitori de etnie rromă din Ungaria. PMR (regia: Meelis Muhu) urmărește alegerile prezidențiale din Transnistria în 2011 și aspirațiile electorale ale lui Igor Smirnov care a fost președintele regiunii timp de două decenii.

Stream of Love (regia: Agnes Sos) explorează relațiile intime dintre un octogenar și femeile dintr-un sat maghiar din Transilvania. Filmul va fi proiectat în prezența regizorului. The Undertaker (regia: Dragan Nikolic – prezent la festival) este portretul intim al unui antreprenor sârb de pompe funebre care se ocupă cu repatrierea sârbilor decedați în străinătate sau a turiștilor care și-au găsit sfârșitul în Serbia. Yugoslavia, how ideology moved our collective body (regia: Marta Popivoda) se concentrează pe mișcările colective, organizate de stat sau contra-demonstrații, din timpul comunismului în Iugoslavia.

Uncle Tony, Three Fools and the Secret Service (regia: Vesela Kazakova și Mina Mileva) realizează portretul unui regizor de animație din Bulgaria și relația sa cu fostul serviciu secret. Filmul a stârnit un val de controverse fiind eliminat fără explicații de la Premiile Academiei de Film Bulgare, unde era nominalizat pentru cel mai bun regizor și cel mai bun documentar. Mina Mileva va fi prezentă la festival.

”Europa Centrală și de Est, prin natura ei, a fost și este o altă față a Europei. Sunt povești și subiecte care dincolo de substanța lor, pot fi citite și ca o formulare a unui mod de a fi. Aproape toate subiectele acestor documentare sunt înrădăcinate în contextul specific al țării din care provin. Filmele din secțiunea Europa Centrală și de Est sunt selecționate atât după subiectul lor, cât și după abordarea cinematografică.”, a declarat Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Festival.

_MG_8345Filmul “Brâncuși din eternitate” se lansează pe marile ecrane

Începând de vineri, 19 septembrie, lungmetrajul “Brâncuși din eternitate” se lansează în cinematografele din București și din țară. O producție Artis Film România, pelicula poartă semnătura lui Adrian Popovici, avându-i în distribuție pe Ioan Andrei Ionescu, Iulia Verdeş, Alexandru Potocean, Claudiu Bleonț, Vlad Rădescu și Andra Negulescu. Trailer oficial aici.

Trei lumi diferite, trei destine legate se împletesc încercând să zugravească personalitatea celui mai cunoscut sculptor român, Constantin Brâncuşi, a cărui operă a influenţat profund conceptul modern de formă în sculptură, pictură şi desen. O poveste despre dragoste, suferință, trădare, un film despre căutarea adevărului şi a perfecţiunii în artă, dar şi despre dezamăgirile provocate de nerealizări.

Paris – Povestea urmează pașii unui Brâncuşi (Ioan Andrei Ionescu) în plină maturitate fizică şi creativă. Este perioada ce urmează sosirii sale în capitala dragostei, perioada prieteniei cu elita artistică pariziană – Modigliani, şi a relaţiei cu Martha (Iulia Verdeș), unul dintre modelele sale, poate chiar modelul lui preferat. Care, în ciuda nenumăratelor sale trădări, îi rămâne credincioasă până pe patul de moarte. Sacrificiu, pasiune, îndoială, zbucium creator și zădărnicie, toate pe fundalul fascinatului atelier din Beaubourg , o mică Românie pe care Brâncuși a vrut s-o repatrieze, înainte de dispariţia sa.

București – Student la Arte Plastice în perioada instaurării regimului comunist, Marin Etu (Alexandru Potocean) este condamnat la 13 ani de detenție fiindcă i-a criticat pe membrii Academiei Române ce refuzaseră moștenirea lui Brâncuși către statul roman. Ironic, după ispășirea pedepsei, Securitatea îl obligă să falsifice lucrările lui Brâncuşi, transformându-l astfel în cel mai mare falsificator al celui ce credea că „Rien ne pousse à l’ombre des grands arbres” (La umbra marilor copaci nu crește nimic). Formele artei le plăsmuiește fără cusur, dar… se poate oare falsifica spiritul unui geniu?

Tibet – Milarepa (Claudiu Bleonț), un mare învăţat ce a trait în sec. al XII-lea în Tibet, este evocat deseori de Brâncuşi, mare admirator al învăţăturilor sale, dar şi de Marin Etu, care află despre viaţa lui Milarepa de la un coleg de celulă. Milarepa este liantul dintre Brâncuşi şi falsificatorul său, liantul dintre destinele lor.

Șapte scurtmetraje românești în competiția Dracula Film: Horror And Fantasy Festival

În competiția de scurtmetraj românesc a celei de-a doua ediții a Dracula Film: Horror and Fantasy Festival, care va avea loc între 1 și 5 octombrie, în Brașov, au fost selecționate 7 filme. Dispăruții, Pui de somn, Lumină firavă, Gloria, LAG, Șah și Kazimir vor concura pentru Trofeul Vlădutz. Cele șapte filme din competiția românească de scurtmetraj sunt exemplare reușite, fascinante, diverse și teribil de inventive ale unui cinema aflat în plină ascensiune. Fie că este vorba de fantezii sau de filme de groază, de science-fiction sau de film experimental, autorii și autoarele filmelor din competiția pentru Trofeul Vlădutz au în comun o imaginație redutabilă, dublată de talent și curaj.

Dispăruții (R. Ion Bădescu) Ion adoră să stea pe canapea și să fumeze alături de prietenii/clienții săi. În momentul în care prietenii săi încep să dispară, Ion începe să aibă dubii despre sănătatea sa mentală.

Pui de somn (R. Paul Mureșan) adică un somn foarte scurt însă cu o supradoză de vise. O călătorie dincolo de real.

Lumină firavă (R. Florina Dumitrache) Într-un apartament de modă veche, Victor și Marta așteaptă sfârșitul lumii. În jurul lor luminile se sting, iar atmosfera de afară devine din ce în ce mai apăsătoare.

Gloria (R. Mara Ionescu) Un corporatist este pe punctul de a-și pierde jobul. Din greșeala altcuiva. Dar hotărăște să-l ierte, totuși, pe incompetent si lucruri stranii incep sa se intample.

LAG (R. Anton Grooves & Bogdan Orcula) O femeie adormită în cadă este trezită de un zgomot suspect. Cineva sau ceva straniu i-a intrat în casă.

Șah (R. Claudia Ciocan & Iulia Radu) Un exercițiu experimental de imagine și imaginație care pornește de la un joc de șah și ajunge departe în timp și spațiu.

Kazimir (R. Dorian Boguță) Preotul Kazimir trăiește într-un sătuc izolat din Deltă. Se spune că ar avea puteri făcătoare de minuni. Un grup de pelerini ajunge, însă, într-un moment nu tocmai potrivit. Pentru că puterile lui Kazimir au și o latură întunecată…

Articole similare

Atelier de scriere creativă SF & Fantasy cu Michael Haulică și Oliviu Crâznic

Jovi Ene

Ambasada Statului Israel vă invită la film: Retrospectiva Ronit Elkabetz

Jovi Ene

Grupul Humanitas la Gaudeamus

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult