Știrile săptămânii: O nouă apariție la Editura Univers-Colecția Enigma: Ucigașul, de Patrícia Melo; Agrapha, culegerea de fragmente extracanonice ale Scripturii alcătuită de Alfred Resch, la Polirom; Noutati Polirom in colectia Ego-grafii: Amintiri, povesti, dialoguri si pastile impotriva tristetii; Lansare de carte – „Mari arhitecti bucuresteni. Ion D. Berindey”, de Sidonia Teodorescu la Editura Vremea; Un nou volum de Sandra Pralong la Polirom: Cum schimbăm mentalitatea? 25 de ani în Romania; Concursul pentru tineri actori Audiție Națională 2014, organizat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematogarfică I.L.Caragiale.
O nouă apariție la Editura Univers-Colecția Enigma: Ucigașul, de Patrícia Melo
După ce și-a făcut intrarea în Univers prin colecția Globus, Patrícia Melo revine cu un nou roman – Ucigașul.
Cum poate un tânăr timid, introvertit şi cu complexe fizice, sociale şi culturale să devină asasin profesionist? Prin vocea protagonistului, într-un stil alert, caracterizat de o extremă violenţă verbală, dar şi de sensibilitate, tandreţe şi umor, romanul Ucigaşul dezvăluie procesele interioare complexe şi pline de conflicte, precum şi pe cele exterioare care îl aruncă pe căi nu de el alese, dar înscrise deja, oarecum, într-un fel de cod genetic social.
Patrícia Melo s‐a născut în 1962 în São Paolo. A scris romane, piese de teatru şi scenarii de film. Romanele ei sunt bazate pe intrigi poliţiste şi au drept sursă de inspiraţie, de multe ori, violenţa din cartierele sărace ale marilor oraşe. În 2001 a câştigat premiul Jabuti, cel mai important premiu literar brazilian, pentru romanul Inferno. Pentru O Matador (Ucigaşul, 1995) a primit în 1996, în Franţa, Prix Deux Océans şi în 1998, în Germania, Deutscher Krimi Preis. În 1999, revista Time a inclus‐o într‐o listă care cuprindea cincizeci de „Latin American Leaders for the New Millennium“.
Agrapha, culegerea de fragmente extracanonice ale Scripturii alcătuită de Alfred Resch, la Polirom
Disponibil din această săptămînă în librăriile din ţară, volumul-eveniment Agrapha. Fragmente extracanonice ale Scripturii semnat de teologul german Alfred Resch, a apărut la Polirom în ediţie îngrijită şi traducerea lui Mihnea Moroianu, care semnează şi o utilă introducere.
Prezenta ediţie românească reproduce versiunea din 1906, cu textele reunite de Alfred Resch sub titlul Agrapha (spuse atribuite lui Isus), Apocrypha (fragmente ale Evangheliilor apocrife) şi Logia (apocrife creştine ale Vechiului Testament), împreună cu comentariile care le însoţesc. Accentul pus în egală măsură pe sursele canonice, manuscrise, liturgice ori patristice face ca lucrarea să fie interesantă inclusiv pentru studenţi la teologie şi pentru cler.
Termenul agrapha, folosit deja de Irineu, Clement din Alexandria, Origen, Eusebiu sau Epifanie şi reluat în modernitate de un învăţat german din secolul al XVIII-lea, J.G. Körner, se referă la vorbele atribuite lui Iisus şi care nu se regăsesc în scrierile canonice din Vechiul şi Noul Testament. Cu înţelesul actual, de scurte fragmente ce se găsesc deopotrivă în scrieri canonice şi extracanonice, termenul a fost consacrat de Alfred Resch, ce l-a folosit pentru a da titlul culegerii sale de „vorbe nescrise” a cărei ultimă ediţie datează din 2009.
„Textele agrapha autentice formează o parte integrantă şi, în ciuda conciziei lor, preţioasă a cercetării evanghelice, o îmbogăţire deloc neglijabilă a înţelegerii scrierilor pauline şi a începuturilor literaturii creştine timpurii – nu doar un semn de întrebare, ci şi o indicare a drumului.” (Alfred Resch)
Din cuprinsul volumului:
Denumirea şi conceptul de agrapha • Importanţa scrierilor apocrife pentru literatura creştină veche • Agrapha manuscrise • Agrapha liturgice • Agrapha patristice • Agrapha şi apocrypha vetero-testamentare • Rezultate finale pentru cercetarea Evangheliilor sinoptice
Teologul german Alfred Resch (1835‑1912) a fost cel care a dat prima culegere amplă, însoţită de comentarii critice extinse asupra surselor acestor fragmente, în lucrarea sa din 1889 Agrapha: Aussercanonische Evangeliumfragmente in möglichster Vollständigkeit zusammengestellt und quellenkritisch untersucht, a cărei a doua ediţie, apărută în 1906 sub titlul Agrapha: Aussercanonische Schriftfragmente, constituie obiectul traducerii de faţă.
Noutati Polirom in colectia Ego-grafii: Amintiri, povesti, dialoguri si pastile impotriva tristetii
Prozac 2. 90 de pastile împotriva tristeții, de Adriana Babeți • Lumea ca literatură. Amintiri, de Ioan Groșan • Cad castane din castani. Amintiri de ieri și azi, de Emil Brumaru și Veronica D. Niculescu • Povești cu scriitoare și copii, de Alina Purcaru (coord.)
Amintiri retrăite prin scris, dialoguri emoționante încărcate de literatură, pastile împotriva tristeții și povești despre relația dintre timp și scris după apariția copiilor, astfel ar putea fi rezumate noile apariții editoriale din colecția „Ego-grafii” a Editurii Polirom, volume care vor seduce necondiționat cititorii: Prozac 2. 90 de pastile împotriva tristeții, de Adriana Babeți; Lumea ca literatură. Amintiri, de Ioan Groșan; Cad castane din castani. Amintiri de ieri și azi, de Emil Brumaru și Veronica D. Niculescu; Povești cu scriitoare și copii, de Alina Purcaru (coord.). Volumele sînt disponibile și în ediții digitale.
Convinsă că micile bucurii zilnice ne fac viaţa mai frumoasă, Adriana Babeţi ne oferă o doză suplimentară de Prozac: Prozac 2. 90 de pastille împotriva tristeții. Asemenea celor publicate în urmă cu cinci ani, noile pastile împotriva tristeţii sînt poveşti despre oameni minunaţi şi întîmplări cu haz, gînduri pline de speranţă şi amintiri tandre. Iar pentru ca tabloul bucuriei să fie complet, Adriana Babeţi îşi ilustrează povestirile cu fotografii şi chiar se încumetă să facă programul detaliat al unei zile perfecte.
Adriana Babeți, profesor de literatură comparată la Universitatea de Vest din Timișoara, redactor la revista Orizont. Dintre volumele publicate la Editura Polirom: Femeia în roșu (în colab., 2003, 2008, 2011; Premiul Uniunii Scriitorilor), Dandysmul. O istorie (2004; Premiul Uniunii Scriitorilor; Premiul Asociației de Literatură Comparată și Generală), Prozac. 101 pastile pentru bucurie (2009), Amazoanele. O poveste (2013; Premiul Uniunii Scriitorilor; Premiul „Cea mai bună carte a anului”, secțiunea Nonficțiune, la Gala Industriei de Carte din România, ediția 2014; Premiul „Cartea anului 2013” acordat de România literară; Premiul Observator cultural).
Avînd convingerea că nu orice eveniment poate fi ficţionalizat şi trecut în literatură, Ioan Groşan adună în volumul său memorialistic, Lumea ca literatură. Amintiri, întîmplări pe care le-a trăit şi pe care nu le-a inclus în cărţile de beletristică. Anecdotica acestei cărți nu este însă mai puțin savuroasă și spectaculoasă, episoadele decupate acoperind cîteva decenii și cele mai diverse medii, în România și în străinatate. Ioan Groşan ne delectează cu poveşti care depun mărturie, după spusele sale, „despre o anumită atmosferă, un anumit timp şi anumiţi, minunaţi, oameni”.
Ioan Groșan, prozator, dramaturg și publicist, membru al Uniunii Scriitorilor din România. De același autor la Editura Polirom: O sută de ani de zile la Porțile Orientului (2007, 2012, roman distins cu Premiul pentru proză al Uniunii Scriitorilor), Planeta Mediocrilor (2008).
Cad castane din castani. Amintiri de ieri și azi grupează tematic un amplu dialog între Emil Brumaru și Veronica D. Niculescu publicat inițial în rubrica „Diabloguri” din Suplimentul de cultură. Se vorbește despre viață, despre moarte, sînt depănate amintiri, sînt analizate traume din copilărie și mai recente, dar și momente emotionante din viața celor doi. Peste toate acestea planează mereu literatura – uneori direct, vizînd autori, opere și personaje, alteori indirect, ca un liant între diversele teme abordate. Cad castane din castani debordează de sensibilitatea caracteristică autorilor, iar dispoziția ludică cu care ne-au obișnuit deja transformă subiectele de discuție într-un joc.
Emil Brumaru este unul dintre cei mai importanți poeți romani contemporani. La Editura Polirom a mai publicat: Cerșetorul de cafea. Scrisori către Lucian Raicu (2004), Dumnezeu se uită la noi cu binoclul (2006), Opere I. Julien Ospitalierul (2009), Opere II. Submarinul erotic (2009), Basmul Prințesei Repede-Repede (în colab., 2009), Opere III. Cerșetorul de cafea (2012, 2014), Opere IV. Dumnezeu se uită la noi cu binoclul (2014).
Veronica D. Niculescu a publicat volumele de proză scurtă Adeb (2004, Premiul pentru debut al USR Sibiu), Orchestra portocalie (2008) și Roșu, roșu, catifea (2012), microromanul Simfonia animalieră (2014), Basmul Prințesei Repede-Repede (în colab., 2009) și antologia de proză scurtă Floribunda (2012). A tradus din operele lui Vladimir Nabokov și Samuel Beckett, precum și din Don DeLillo, Siri Hustvedt, Eowyn Ivey.
În volumul coordonat de Alina Purcaru, optsprezece poete, prozatoare și eseiste povestesc despre posibilitatea scrisului după apariția copiilor: firesc, uman, cu autenticitatea și curajul confesiunii. Textele vorbesc despre transformări profunde, care au atins și scrisul, despre relația cu lumea din jur, despre reușite și obstacole și nu în ultimul rînd, despre forme de dragoste și atașament – față de copii și față de propriile cărți. O scriitoare care este și mamă e inevitabil pusă în fața unui șir de decizii sensibile, iar Povești cu scriitoare și copii aduce la suprafață optsprezece mărturii despre încercările de fiecare zi, în care scrisul a rămas o prezență vitală, chiar și atunci cînd nu a (mai) fost o prioritate.
Texte semnate de: Svetlana Cârstean • Adina Dabija • Ana Dragu • Domnica Drumea • Cristina Ispas • Luminiţa Marcu • Angela Marinescu • Ştefania Mihalache • Ioana Morpurgo • Viviana Muşa Augusto • Carmen Muşat • Simona Popescu • Adina Rosetti • Miruna Runcan • Georgiana Sârbu • Simona Sora • Mihaela Ursa • Elena Vlădăreanu
Alina Purcaru este redactor la revista Observator cultural. A publicat cronici de carte și articole în Observator cultural, Dilema veche, Dilemateca, Noua literatură și Suplimentul de cultură. Este co-autoare a romanului colectiv Rubik (Polirom, 2008).
Lansare de carte – „Mari arhitecti bucuresteni. Ion D. Berindey”, de Sidonia Teodorescu la Editura Vremea
Seria Mari arhitecti bucuresteni din cadrul colectiei Planeta Bucuresti a Editurii Vremea a fost deschisa cu un album dedicat arhitectului Ion D. Berindey, semnat de arh. Sidonia Teodorescu. Cuvantul inainte ii apartine acad. Dan Berindei.
Membru al unei dinastii de arhitecti, creator al unor cladiri care s-au constituit in podoabe ale orasului, Ion D. Berindey a lasat o opera a carei complexitate si frumusete se cuveneau a fi investigate.
Arhitectul si-a gasit cronicarul in persoana tinerei arhitecte Sidonia Teodorescu, care a dedicat marelui inaintas o monografie ampla.
Asternut pe paginile acestui volum, rod al unor cercetari asidue si indelungate in arhive, biblioteci si colectii publice si particulare, studiul aduce date noi, necunoscute nu numai marelui public, ci si specialistilor, privitoare la creatia lui Ion D. Berindey.
De la descoperirea paternitatii, anterior necunoscute, a unor cladiri importante, la analiza arhitecturala a monumentelor si la prezentarea structurata a biografiei arhitectului, aceasta carte contine tot ceea ce este necesar unui iubitor al arhitecturii si al Bucurestilor pentru a intelege contributia lui Ion D. Berindey la dezvoltarea arhitecturii in Romania si la faurirea identitatii Capitalei ei.
O lucrare strict necesara in aceste zile de atac masiv asupra patrimoniului monumental al orasului, amenintat cu pierderea documentelor sale construite, ferestre catre viata antecesorilor nostri, mereu deschise, unice in autenticitatea lor. Cu pierderea radacinilor care il sustin in sperantele sale de dezvoltare viitoare.
O carte de citit, de recitit si de tinut minte.
Ion D. Berindey
Fiu al arhitectului Dimitrie Berindey (1831-1884), Ion D. Berindey (1871-1928) a absolvit Scoala de Arte Frumoase din Paris in anul 1897, urmand, in cei 30 de ani de cariera, sa fie autorul unui numar impresionant de cladiri impozante, dintre care unele au devenit in timp adevarate marturii ale construirii trainice la inceputul secolului XX: Palatul Cantacuzino, casa George Assan, Sindicatul Ziaristilor, casa si observatorul Vasile Urseanu, casa Toma Stelian in Bucuresti, hipodromul de la Baneasa, Palatul Cantacuzino de la Floresti, Palatul Culturii din Iasi.
Sidonia Teodorescu
Sidonia Teodorescu este arhitect, diplomat al Universitatii de Arhitectura „Ion Mincu” (1993), diplomat de master romano-francez „Dezvoltare urbana integrata” la UAUIM (2007) si doctor in arhitectura la UAUIM (2013), cu teza „Arhitectul Ion D. Berindey, studiu monografic”.
In prezent, este lector universitar la Facultatea de Arhitectura a Universitatii „Spiru Haret”, arhitect in cadrul propriului birou de arhitectura si redactor al revistei Bucurestiul meu drag.
Este membru al Ordinului Arhitectilor din Romania, al Uniunii Arhitectilor din Romania, al Comitetului Roman de Istoria si Filosofia Stiintei si Tehnicii al Academiei Romane.
Daca nu ati ajuns la lansarea organizata la Gaudeamus, va asteptam la cea de-a doua, care va avea loc
marti, 9 decembrie 2014, ora 18.00, la Muzeul „George Enescu”, in prezenta acad. Dan Berindei, a conf. dr. arh. Ruxandra Nemteanu, a lect. dr. arh. Sidonia Teodorescu si a Silviei Colfescu, directorul editurii Vremea.
Pagini: 272
Format: 16,5 x 23 cm
ISBN: 978-973-645-642-8
Volumul este disponibil aici: http://edituravremea.ro/mari-arhitec–i-bucure–teni.-ion-d.-berindey
Un nou volum de Sandra Pralong la Polirom: Cum schimbăm mentalitatea? 25 de ani în Romania
Cum schimbăm mentalitatea? 25 de ani în Romania, de Sandra Pralong, este cel mai recent titlu apărut în colecția „Ego. Publicistică” a Editurii Polirom, și în ediție digitală.
Volumul a fost lansat la Tîrgul Internațional de Carte Gaudeamus (19-23 noiembrie 2014) și a ocupat locul 2 în topul de vînzări al editurii.
Cum schimbăm mentalitatea? Iată întrebarea la care încearcă să răspundă Sandra Pralong în această carte-caleidoscop, ce reuneşte texte apărute în diverse publicaţii româneşti şi internaţionale în ultimii 25 de ani. E recompusă astfel evoluţia României pe parcursul unui sfert de veac, din perspectiva unei românce care s-a întors în ţară în anii ’90, după o bogată şi semnificativă experienţă de viaţă şi profesională în Occident. Plasîndu-şi de multe ori problematica într-un context mai larg, european ori al ţărilor foste comuniste, autoarea abordează teme dintre cele mai variate, de la probleme sociale şi societate civilă la valori democratice, etice sau globalizare.
„Această carte este despre România şi români: despre cum am putea gîndi diferit ca să trăim mai bine. Nu doar individual, ci mai ales colectiv, ca o comunitate. Este o carte despre unde sîntem după 25 de ani de la moartea lui N. Ceauşescu şi despre cum am putea fi de acum încolo, ca să devenim o societate într-adevăr deschisă, creativă şi prosperă.” (Sandra Pralong)
Concursul pentru tineri actori Audiție Națională 2014, organizat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematogarfică I.L.Caragiale
După jurizarea celor 68 de înscrieri primite, concursul pentru tineri actori Audiție Națională 2014, organizat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematogarfică I.L.Caragiale, cu sprijinul ARCUB, a ajuns la etapa finală. Aceasta se va desfășura în perioada 3-4 decembrie, la sala Ileana Berlogea.
Cei 33 de finaliști din toată țara, vor prezenta, în fața publicului și a juriului, one man/one woman show-ul de 7-10 minute trimis pe suport video la înscriere. Din comisia finală de selecție fac parte: regizorul Alexandru Darie – Director al Teatrului Bulandra, actorul George Ivaşcu – Director al Teatrului Metropolis, actorul George Mihăiţă – Director al Teatrului de Comedie, actrița Diana Lupescu – reprezentant al Teatrului Nottara, actrița Mihaela Păun – Director ARCUB, regizorul Adrian Sîrbu, regizorul Cătălin Peter Netzer, regizorul Radu Jude, regizorul Alexandru Mavrodineanu, actorul Paul Chiribuță – Decan al Facultății de Teatru.
Programul desfășurării evenimentului este următorul:
Prima zi, 3 decembrie
14:00 – Deschiderea oficială a etapei finale Audiție Națională 2014
14:15-16:45 – Vizionări
16:45-17:30 – Pauză
17:30-20:45 – Vizionări
A doua zi, 4 decembrie
17:00-19:30 – Vizionări
19:30-20:30 – Deliberare juriu
20:30 – Festivitatea de premiere
Prima etapă a competiției Audiție Națională 2014, s-a desfășurat în perioada 17-52 noiembrie și a constat în selecţia înregistrărilor trimise de cei 68 de tineri înscriși din toată țara. Juriul de selecţie a fost alcătuit din profesorii: Radu Gabriel, Florin Grigoraș, Mircea Rusu, Anca Ioniță şi Laura Baron.
Concursul Audiție Națională se adresează tinerilor actori cu vârsta până în 35 de ani, studenți din ultimul an de studiu sau absolvenți ai Facultăților de Teatru din toată țara, de stat sau private. Nu există condiții restrictive referitoare la statutul profesional – angajat, independent etc. Festivalul este o oportunitate importantă de afirmare la început de carieră artistică în teatru și film, de cunoaștere a colegilor de generație și de explorare a unor metode și tehnici de lucru pe care tinerii au șansa să le împărtășească.
Premiile constau în roluri oferite de către directorii teatrelor partenere în spectacole din stagiunea 2014-2015 și în roluri acordate de regizorii de film.
Audiția Națională este organizată de către UNATC I.L.Caragiale, în parteneriat cu ARCUB, Teatrul Bulandra, Teatrul de Comedie, Teatrul Metropolis, Teatrul Nottara și beneficiază de tot suportul necesar pe care aceste instituții le pot pune la dispoziție.