Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (21 – 27 mai 2018)

Știrile săptămânii: Timp, Memorie și Spațiu în literatura exilului: scriitorul libanez Elias Khoury la București; O lansare-eveniment: Jurnalul necenzurat al lui Vaslav Nijinski, Editura Nemira; Eveniment -premiera TEATRU DE RĂZBOI – Sala Mare, Teatrul Național Iași; “Iacării acrobați. Povestea unui vis”: de 1 Iunie, lansare de carte la înălțime pentru copii curajoși; Cea mai recentă carte a lui Dan Ariely: Dolari și rațiune, la Editura Publica; Povestirea premiată cu Nebula apare în Revista Nautilus; Gala Absolvenților UNATC 2018 – Licență; Publica Youngster: noua colecție pentru copii și adolescenți; Joi, ora 19, ceremonia de decernare a Premiului Iocan pentru proza scurta.

Timp, Memorie și Spațiu în literatura exilului: scriitorul libanez Elias Khoury la București

Scriitorul libanez Elias Khoury, unul dintre cei mai importanți autori contemporani de limbă arabă, se va afla la București în perioada 30 mai-2 iunie 2018, cu prilejul lansării romanului Copiii ghetoului. Numele meu este Adam, apărut de curînd în colecția „Biblioteca Polirom”.

Autorul își va întîlni cititorii români joi, 31 mai, la ora 18.00, la Librăria Cărturești Verona (Grădina Secretă), unde va purta un dialog cu scriitoarea Daniela Zeca, pornind de la romanul său apărut la Editura Polirom.

Tema dialogului: Timp, Memorie și Spațiu în literatura exilului

Elias Khoury va fi prezent, de asemenea, sîmbătă, 2 iunie, la ora 16.00, la Tîrgul Internațional de Carte Bookfest 2018, la Scena Arena din Pavilionul B al Complexului Romexpo.

Invitați, alături de autor, la ambele evenimente:
ES Rana Mokaddem, Ambasadoarea Republicii Libaneze în România
Nicolae Dobrișan, traducătorul volumului
Bogdan-Alexandru Stănescu, coordonatorul colecției „Biblioteca Polirom”

Evenimentele sînt organizate de Editura Polirom și Ambasada Republicii Libaneze în România.

Intrarea liberă

Copiii ghetoului. Numele meu este Adam

Traducere din limba arabă și note de Nicolae Dobrișan

Roman finalist la International Prize for Arabic Fiction 2017

Adam Dannun imigrează la New York încercînd să fugă de o dragoste distrusă de traumele psihologice provocate de ocupaţia israeliană. Lucrează într-un restaurant unde prepară falafel şi începe să scrie un roman de dragoste al cărui protagonist este Waddah al-Yaman, un celebru poet arab din vremuri apuse. Dar odată ce firul poveştii se desfăşoară, îşi fac apariţia întîmplări mai vechi din copilărie, din ghetourile pe care armata israeliană, după ce a evacuat mare parte din Lod, le-a construit pentru cei rămaşi în oraş. Personajele din poveste devin oameni din lumea reală, iar istoria dramei trăite în ghetourile palestiniene se contopeşte cu încercările naratorului de a se elibera de o identitate care nu mai e doar a lui.

„Elias Khoury e un artist care dă glas exilurilor cu rădăcini adînci şi refugiaţilor fără scăpare, graniţelor frînte, identităţilor în schimbare şi durerilor care nu mai pot aştepta.” (Edward Said) 

„O carte plină de forţă, o proză frumos construită, cu un ritm numai al ei.” (The Independent)

„Elias Khoury a scris un roman monumental, într-un anume sens, deschizător de drumuri.” (The Guardian)

Elias Khoury s-a născut la Beirut în 1948. A lucrat în presă între 1975 şi 1997 şi a îngrijit rubrica de cultură a ziarului Al-Safir (1981-1991), a revistei Al-Karmel (1981-1983) şi a suplimentului literar al ziarului Al-Nahar (1992-2008). A fost profesor invitat la Columbia University, New York (1980-1982) şi global distinguished professorla New York University (2001-2014). Elias Khoury a scris nuvele, romane, eseuri de critică literară şi piese de teatru. Romanul Poarta soarelui a fost desemnat cea mai bună carte a anului 2002 de Le Monde Diplomatique, The Christian Science Monitor şi The San Francisco Chronicle. Romanul Ca şi cînd ea ar fi dormit a primit Arabic Novel Prize 2008. Elias Khoury a fost nominalizat la International Prize for Arabic Fiction 2017.


O lansare-eveniment: Jurnalul necenzurat al lui Vaslav Nijinski

Editura Nemira lansează marți, 5 iunie, de la ora 19.00, la Pergola din Grădina Cărturești Verona, Jurnalul necenzurat al celui mai mare dansator din toate timpurile: Vaslav Nijinski.

La eveniment participă dansatorii Răzvan Mazilu și Ștefan Lupu, care vor performa un scurt moment coregrafic, actorul Marius Stănescu, care va citi un fragment din carte, criticul de teatru Maria Zărnescu și traducătoarea volumului din limba rusă, Raluca Rădulescu. Monica Andronescu, coordonatoarea colecției Yorick, va fi moderatoarea discuției.

Scrise în iarna 1918–1919, când Nijinski se afla în Elveția, împreună cu soția și fiica sa, caietele sale sunt mărturia bulversantă a unei vieți dedicate creației. În plină tinerețe și glorie, artistul e pe punctul de a ceda în fața nebuniei. Arta și viața cotidiană palpită în pagini care vorbesc mai ales despre suferință și căutare repetitiv, obsesiv, incoerent, violent.

„Eu sunt Nijinski. Eu sunt un om simplu. Eu am obiceiuri mizerabile, dar vreau să le îndrept. Eu vreau ca oamenii să îmi arate unde greșesc, căci vreau să-și facă griji pentru mine. Eu îmi voi face griji pentru alții, dar și pentru mine își vor face griji toți. Eu vreau o grijă din dragoste, nu din răutate. Eu nu vreau favoruri. Eu nu sunt iertare. Eu sunt iubire. Eu vreau să vorbesc despre iubire. Eu voi vorbi despre iubire.“ (Vaslav Nijinski)

Vaslav Fomici Nijinski (1890–1950), unul dintre cei importanți artiști din secolul XX, a fost vedetă a Baletelor ruse (1908–1913 și 1916–1917) și unul dintre cei mai mari dansatori ai epocii sale. A revoluționat formele baletului clasic prin mijloace de expresie neconvenționale. Creații remarcabile, prin tehnica săriturilor și forța expresivă (Silphide, Cleopatra, Șeherezada, După-amiaza unui faun etc.). Fiul a doi dansatori polonezi, a studiat dansul de mic, iar la optsprezece ani deja avea roluri principale în trupa de la Mariinsky Teatr. Întâlnirea de la Paris cu Serghei Diaghilev, mare promotor al artei ruse, a însemnat enorm pentru cariera sa. În capitala Franței a avut succese uriașe, în perioada în care Baletele ruse înființate de Diaghilev, de-acum protectorul său, erau din ce în ce mai cunoscute. La Mariinsky, a început să semneze coregrafii de spectacol, propunând mișcări revoluționare. Sub semnul angoasei, existența sa a stat tot timpul și sub semnul lui Diaghilev, maestrul de care ucenicul a încercat de mai multe ori să fugă și să-și formeze propria trupă, ceea ce nu a reușit însă. În Primul Război Mondial, Nijinski, cetățean rus, a fost convocat în Ungaria, dar Diaghilev i-a aranjat un turneu în America și așa a putut scăpa. Atunci au apărut, spun martorii din epocă, primele semne de dementia praecox. În 1919 a avut o cădere nervoasă și cariera sa a luat sfârșit. A fost diagnosticat cu schizofrenie și dus la un sanatoriu din Elveția. A murit pe 8 aprilie 1950 într-o clinică de la Londra, unde a fost înmormântat. După aceea rămășițele sale au fost strămutate la cimitirul din Montmartre, Paris. Jurnalul său a fost scris în cele șase săptămâni petrecute la sanatoriul din Elveția, înainte ca diagnosticul să-l condamne pe veci la izolare.


Eveniment -premiera TEATRU DE RĂZBOI -Sala Mare

Teatrul Național Iași anunță premiera spectacolului

TEATRU DE RĂZBOI

SPECTACOL DEDICAT CENTENARULUI MARII UNIRI

27 MAI, ORA 19:00, SALA MARE

scenariul: Florin Lăzărescu, Lucian Dan Teodorovici, Cristian Hadji-Culea

regie: Cristian Hadji-Culea

decor: Dragoș Buhagiar

costume: Rodica Arghir

coregrafie: Attila  Bordás

muzica: Tibor Cári

video: Andrei Cozlac

documentare text: Ioana Bujoreanu

asistent regie: Irina Crețu

distribuție: Brândușa Aciobăniței, Andreea Boboc, Diana Chirilă, Haruna Condurache, Pușa Darie, Petronela Grigorescu, Livia Iorga, Irina Răduțu Codreanu, Diana Roman, Oana Sandu, Doru Aftanasiu, Adi Carauleanu, Ionuț Cornilă, Radu Ghilaș, Radu Homiceanu, Mădălin Marius Munteanu, Cosmin Maxim, Dumitru Năstrușnicu, Constantin Pușcașu, Andrei Sava, Horia Veriveș și Toma Ghilaș

studenții: Ioana Apetrei, Oana Asofiei, Andrei Bordianu, Teodora Burdujan, Georgiana Cincu, Adelina Cojocariu, Pavel Petrași, Cosmin Tanasă, Renata Voloșcu (anului II Păpuși – Marionete, clasa: Ciprian Huțanu, Călin Chirilă)

Un spectacol care spune povestea unui oraș devenit capitală de război, în perioada refugiului dintre 1916 și 1918. Vorbește despre destinul trupei ieșene de teatru, trupă la care s-au alăturat artiști refugiați din teatrele din București și Craiova, despre marile evenimente politice care au avut loc în clădirea Teatrului Național, despre tragicul accident feroviar din acea perioadă, despre foamete și tifos.

Cristian Hadji-Culea:

„Ca urmare a dezastrelor militare din 1916, a ocupării a trei sferturi din teritoriul României de către militarii Puterilor Centrale, Iașii s-au pomenit transformați în capitală vremelnică, de facto, a cât mai rămăsese din țară. Curtea Regală, Guvernul, Parlamentul au fost mutate la Iași. Teatrul Național s-a găsit în mijlocul acestor schimbări. În teatru jucau pe rând trupele Naționalelor din Iași, București și Craiova, în teatru s-a mutat Parlamentul și a ținut ședințele, în teatru cânta Enescu…Odată cu venirea a sute de mii de refugiați, a marilor unități românești și rusești, orașul s-a scufundat în nenorociri: foamete, frig, tifos. Miracolul e că în toată această cascadă de nenorociri apare, rodește și se împlinește Marea Unire a românilor din 1918. Speranța trăiește în oameni, se rostește în Parlament și duce la construcția noii Românii.”

Florin Lăzărescu:

„Pentru mine, munca la Teatru de război a însemnat îndrăgostirea definitivă de teatru. Cochetam de foarte multă vreme cu ideea de a scrie o piesă, dar am tot amânat, convins fiind că nu-i același lucru cu literatura sau filmul, domenii în care aveam deja experiență. Iar întâmplarea a făcut să apară propunerea de a face echipă cu Lucian Dan Teodorovici și Cristian Hadji-Culea, provocarea de a pune în scenă – fără festivism, cu dramatism și umor – miracolul Marii Uniri și grozăviile întâmplate în Iași acum o sută de ani.

Evident, doar publicul  poate spune dacă noi am și reușit. Cert e că mie mi-a plăcut foarte mult provocarea asta care m-a ajutat să mă apropii la maximum – până la identificare – atât de teatru, cât și de istoria orașului meu.”

Lucian Dan Teodorovici:

„Cred că, dincolo de ceea ce reprezintă acest spectacol în anul Centenarului României Mari, textul nostru s-a dorit a fi unul despre cum poate supraviețui speranța, chiar atunci când nu mai are aproape nici o susținere în realitate. Istoria lucrează uneori cu miracole, chiar dacă lor li se vor da, în timp, explicații aparent raționale. România Mare s-a născut dintr-un astfel de miracol. Iar înainte de a apărea pe harta Europei, țara aceea „dodoloață” s-a sprijinit doar pe niște speranțe tot mai înghesuite de nenorociri: de la foamete și tifos, la înfrângeri în tranșee, la dezastre neanunțate de nimic, la o cumplită lipsă de orizont. Așa încât ne-am axat pe acest context al miracolului istoric în textul nostru, iar mulțumirea mea ar fi ca spectatorul, în special cel ieșean, să privească spectacolul și din acest punct de vedere, adică al rezistenței speranței, indiferent de circumstanțe. Cu atât mai mult cu cât speranța României Mari, deși cu serioase rădăcini istorice, a trecut prin cel mai greu moment al existenței ei chiar aici, în Iași – și a supraviețuit cu ajutorul indiscutabil al orașului nostru.”                    

Spectacolul a fost realizat cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale și al Primăriei Iași, în cadrul Programului Centenar.


“Iacării acrobați. Povestea unui vis”: de 1 Iunie, lansare de carte la înălțime pentru copii curajoși

Îţi plac poveştile? Dar avioanele? Curtea Veche Publishing și Iacării Acrobați sărbătoresc Ziua Copilului la înălțime. Te invităm vineri, 1 iunie 2018, la o lansare spectaculoasă a uneia dintre cele mai frumoase povești despre împlinirea dorințelor: Iacării acrobați – Povestea unui vis” de Alina Bâltâc, cu ilustrații de Yanna Zosmer, pe Aerodromul Bănești Prahova, de la ora 17:00. Participanții vor putea asista și la un antrenament aviatic al celor ce au reușit să uimească o lume întreagă.

Vei avea ocazia de a-i întâlni pe cei trei piloți care și-au pus amprenta asupra istoriei aviației prin singura echipă independentă de acrobație aeriană din România: Ioan Postolache (cap formaţie Iacării Acrobaţi), Dan Ştefănescu (aripă dreapta Iacării Acrobaţi), şi Dan Conderman (aripă stânga Iacării Acrobaţi). La eveniment va participa și Irén Arsene Máté, directoare generală și co-fondatoare Curtea Veche Publishing. Cei mici vor avea parte de un moment special de lectură cu un invitat-surpriză.

„Iacării acrobați. Povestea unui vis” este o carte în care vei descoperi povestea adevărată a trei copii isteţi şi curioşi care au crezut în visul lor şi au făcut tot ce le-a stat în puteri pentru a şi-l împlini şi a deveni piloţi. Şi nu orice fel de piloţi, ci acrobaţi plini de curaj, care evoluează în spectacole uluitoare sub numele Iacării Acrobaţi. Se prea poate să fi auzit de ei sau să fi urmărit cu sufletul la gură năzbâtiile pe care aceşti trei temerari le fac în înaltul cerului.

Ești gata să decolăm? Intrarea la eveniment este liberă, iar confirmările de participare se primesc la adresa evenimente@curteaveche.ro. Detalii despre cum poți ajunge la Aerodrom poți găsi aici.

Cartea „Iacării acrobați. Povestea unui vis” de Alina Bâltâc este disponibilă în toate librăriile din țară și pe site-ul Curtea Veche la prețul de 44 de lei, alături de volumul “Iacării Acrobați. Aripi românești” de Maria Cristina Țilică (35 lei).


Cea mai recentă carte a lui Dan Ariely: Dolari și rațiune

Ne gândim la bani în termeni de cifre, valori şi sume, dar când vine momentul să îi cheltuim efectiv, ne implicăm mai degrabă cu inima decât cu mintea. Emoțiile joacă un rol definitoriu în modelarea comportamentului nostru financiar, transformându-ne adesea în propriii noștri dușmani când încercăm să economisim, să profităm de oferte şi să cheltuim responsabil.

Explorând o gamă largă de subiecte cotidiene și combinând studii de caz şi anecdote cu sfaturi şi explicaţii concrete, Dan Ariely și Jeff Kreisler aduc la lumină temerile şi dorinţele inconştiente care stau la baza celor mai păguboase automatisme financiare ale noastre şi ne învaţă cum să ne îmbunătăţim obiceiurile legate de bani.

Fascinantă, antrenantă, amuzantă şi concisă, Dolari şi raţiune ne oferă instrumentele practice de care avem nevoie pentru a înţelege şi a ne îmbunătăţi alegerile financiare pe care le facem şi, în cele din urmă, pentru a trăi mai bine.

Dan Ariely este profesor de psihologie şi economie comportamentală la Universitatea Duke. Publică frecvent articole pe blogul lui și în reviste prestigioase de economie, psihologie și afaceri. Lucrările sale au apărut în The New York TimesWall Street JournalWashington PostBoston GlobeBusiness 2.0Scientific American şi Science.

Jeff Kreisler a studiat Dreptul la Universitatea Princeton și în prezent este scriitor, speaker, comedian și pasionat de științele comportamentale. Își folosește umorul și cercetările pentru a explica și a înțelege lumea.


Povestirea premiată cu Nebula apare în Revista Nautilus

Revista Nautilus sărbătorește 2 luni de la relansare publicând povestirea premiată în urmă cu doar câteva zile cu prestigiosul premiu Nebula. 

Bine-ai venit la o Experiență Indiană Autentică de Rebecca Roanhorse, în traducerea scriitorului Dan Sociu, este un text manifest despre identitate și autenticitate și despre pierderea amândurora.

Informații: Revista Nautilus.ro.


Publica Youngster: noua colecție pentru copii și adolescenți

Suntem tare bucuroși să anunțăm o nouă colecție de cărți de nonficțiune! După ce am publicat biografii și memoriile unor personalități în Victoria Books, nonficțiune creativă în Narator, comicbook de business în Idei pe bandă și Publica Pocket pentru cei care citesc în tranzit, a venit timpul să dedicăm o colecție copiilor și adolescenților: Publica Youngster.

Cărțile din această colecție tratează subiecte educative în texte și ilustrații captivante pentru tinerii cititori. Prima carte din colecția Publica Youngster este dedicată copiilor și curioșilor, părinți sau bunici deopotrivă, de peste 6 ani: Auzi cum vorbesc copacii? de Peter Wohlleben.

Alte titluri pe înțelesul celor tineri pe care le pregătim în perioada următoare în colecția Publica Youngster: Dilema omnivorului de Michael Pollan, Cum am ajuns aici de Steven Johnson, adaptată de Sheila Keenan, Shoe Dog de Phil Knight (creatorul Nike) și Elon Musk & misiunea construirii unui viitor fantastic de Ashlee Vance.

Pădurarul Peter Wohlleben a însoțit prin pădure, de-a lungul timpului, familii și clase de elevi, astfel că a adunat multe dintre curiozitățile copiilor pe această temă. Cei care au citit Viața secretă a copacilor vor descoperi în Auzi cum vorbesc copacii? ideile principale expuse de autor—de data asta formulate și mai savuros, alături de ilustrații simpatice. Cei mici sunt invitați într-o drumeție în care vor afla lucruri nemaiauzite despre copaci și alți locuitori misterioși ai pădurii.

Peter Wohlleben și-a dorit de mic să devină ecologist. A studiat silvicultura și s-a angajat la administrația forestieră din landul Hümmel, Germania, în care locuiește. În prezent, administrează o pădure din munții Eifel, unde încearcă să protejeze copacii seculari.

Viața secretă a copacilor a fost un bestseller instant în Germania, ulterior și în Statele Unite. Peter a fost invitat în nenumărate emisiuni TV, ține prelegeri și seminare și este autorul mai multor cărți despre păduri și protecția mediului. Recent am publicat, de același autor, și cartea Pădurea. Instrucțiuni de folosire.


Joi, ora 19, ceremonia de decernare a Premiului Iocan pentru proza scurta

Joi, 31 mai 2018, ora 19:00, la Apollo 111 Teatrul, are loc ceremonia de decernare a Premiului IOCAN pentru proză scurtă, ediția I. Evenimentul se desfășoară în prezența nominalizaților, autorilor Iocan (scriitori, fotografi, traducători) și a membrilor juriului, precum și a cititorilor de proză scurtă, se deschide și se închide cu un concert Adam’s Nest.

Cea mai bună carte a anului trecut va fi aleasă dintre cele cinci cărţi nominalizate de editorii revistei: Misterul maşinuţelor chinezeşti de Florin Irimia (Polirom), Mandarina de Răzvan Petrescu (Curtea Veche), Tot spaţiul dintre gîndurile mele de Bogdan Răileanu (Polirom), Pereţi subţiri de Ana Maria Sandu (Polirom) şi Copilăria lui Kaspar Hauser de Bogdan-Alexandru Stănescu (Polirom).

„Ajunşi în acest moment al existenţei revistei (n.r. 3 ani de la apariție), după un an atât de bun pentru proza scurtă, dar şi pentru că de la Premiile ASPRO, acordate ultima dată în anul 2004, la noi n-a mai existat nici un alt premiu dedicat exclusiv genului scurt, am decis cu colegii mei să iniţiem Premiul Iocan pentru proza scurtă, acordat celui mai bun volum de proză scurtă al anului trecut.”, spune Marius Chivu, membru în juriu și amfitrionul serii de gală.

Câștigătorul va primi un trofeu creat de artistul Daniel Bălănescu și un premiu în valoare de 1000 Euro acordat de McCann PR România, premiile pentru toți nominalizații fiind oferite de Editura Vellant și Julius Meinl.

Evenimentul începe și se încheie cu un concert Adam’s Nest, intrarea este liberă în limita locurilor disponibile în sală. Ediția I a Premiului IOCAN este susținută de Radio România Cultural, Scena9 și Ziarul Metropolis.

https://www.facebook.com/events/1885378058432044/

Articole similare

Semnal TV filme: weekend 8-10 iulie 2011

Delia Marc

Câteva știri din lumea culturală românească (13 – 19 iulie 2015)

Jovi Ene

„Laboratorul” oamenilor de film la TIFF: Transilvania Talent Lab

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult