Trouble Every Day (2001)
Regia: Claire Denis
Distribuția: Vincent Gallo, Tricia Vessey, Béatrice Dalle
Unul dintre felurile în care poate fi privit ‘Trouble Every Day’ (2001) al lui Claire Denis este ca pe un film cu vampiri realist și sângeros (da, chiar mai sângeros decât multe alte filme cu vampiri). Criticii și experții în istoria filmului vor spune că filmul aparține controversatului curent ‘New Extremity’ (sau ‘New French Extremity’ dacă nu-i includem pe Lars von Trier și Michael Haneke) care în anii dinainte și de după schimbarea mileniului au șocat lumea filmului și spectatorii cu tematici și scene de violență extremă, inclusiv sexuală. Lăsând la o parte categoriile și aplicând disclaimerul că filmul nu este pentru cei cărora le displace violența pe ecran, ‘Trouble Every Day’ mi s-a părut un film captivant și original, bine scris și jucat, de o frumusețe stranie și neliniștitoare.
Scenele care deschid filmul definesc Parisul de carte poștală ca locul în care se petrece o mare parte din acțiune și introduc cele doua planuri narative, care vor alterna până la întălnirea care arunca în aer destinele personajelor. Léo este medic și Coré este soția lui. și este obligat să o întemnițeze pe Coré în propria lor casă, căci atunci când scapă liberă aceasta atrage bărbați, îi ucide și le mănâncă din carne în timpul partidelor de sex. Shane și June Brown sunt o pereche de americani proaspăt căsătoriți care călătoresc spre Paris în luna de miere. Ajunși la Paris, Shane pare distrat și preocupat de altceva. Cândva lucrase împreună cu Léo și poate chiar avusese o aventură cu Coré. Îi caută și motivele nu sunt clare. Ceva legat de cercetările comune în care o idee revoluționară a lui Léo pare să fi dus la catastrofă? Sau poate este vorba despre tendințele greu reprimate ale lui Shane, care par să fie similare celor ale lui Coré și care pun în pericol căsnicia abia începută?
Abordarea regizorală a lui Claire Denis (care este și co-scenaristă) este originală și pentru un film horror și pentru un film de artă, ‘Trouble Every Day’ aflându-se la intersecția celor două genuri sau revendicându-se din ambele. Povestea este relatată detașat, aproape cu indiferență. Muzica grupului de rock alternativ Tindersticks joacă un rol diferit de cea din filmele lui Hitchcock de exemplu – ea însoțește momentele de legătură și cele în care se construiește tensiunea, dar se oprește în scenele cheie, când doar sunetele acțiunii redau dramatismul celor ce se întâmplă pe ecran.
Cinematografia aparține formidabilei Agnès Godard, colaboratoarea regulată a lui Claire Denis dar și a altor regizori că Wim Wenders, Catherine Corsini sau André Téchiné. Distribuirea lui Vincent Gallo, el însuși personaj pe care nu-l ocolesc controversele, pare contra-intuitivă. Nu prea arata a american și nu emană liniștea aparentă pe care ar cere-o poate rolul. Când măștile cad însă, intensitatea jocului său este exact ceea ce trebuie. Béatrice Dalle în rolul lui Coré este atractivă și letală. În rolurile lui June și Léo sunt bine distribuiți Tricia Vessey și Alex Descas. Tensionat și alert ca ritm, bine filmat și fără ezitări de a merge departe în explorarea limitelor, ‘Trouble Every Day’ are șanse să satisfacă și pe amatorii de filme de artă și pe cei de horror și extreme.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://www.criterionchannel.com/trouble-every-day)