Filme Filme europene

Realitate distorsionată: Losing Alice (2020)

Losing Alice (2020)
Distribuție: Ayelet Zurer, Lihi Kornowski, Gal Toren

‘Losing Alice’ (titlul în ebraică este ‘L’abed et Alice’) este o foarte ambițioasă producție israeliană pentru televiziune, un mini-serial în opt episoade care nu seamănă cu nimic din ceea ce a fost produs până acum în Israel pentru micile ecrane. Apple TV a achiziționat serialul acesta, împreună cu ‘Tehran’ despre care am scris acum câteva săptămâni, pentru difuzare internațională, și sunt foarte curios cum va fi primit de publicul din alte țări. Daca ar fi să caut un termen de referință sau de comparație, exemplul cel mai evident pe care l-aș putea găsi este primul sezon din ‘Twin Peaks’ al lui David Lynch, care combina o anchetă polițienească cu analiza socială și psihologică a unei comunități din nord-vestul Statelor Unite și se găsea învăluit într-o atmosfera de mister și magie decadentă și neliniștitoare, în care diferențele dintre realitate și imaginație, dintre memorii și vise, erau repede șterse. Și în ‘Losing Alice’ avem de-a face cu o sinucidere, dar ea face parte dintr-un scenariu de film. Ancheta polițienească este înlocuită aici de jocurile dintre realitate și imaginație, dintre producția filmului și cele care se petrec în film, influențându-se una pe cealaltă. Filmul uneori ‘bate realitatea’ spune o zicală. În serialul creat și regizat de Sigal Avin filmul invadează realitatea.

Avem de-a face cu un ‘triunghi’, dar nu tocmai clasic. Două dintre personajele principale, Alice (Ayelet Zurer) și David (Gal Toren) sunt o pereche ideală din branșă artistică israeliana. Ea este o regizoare de film apreciată (deși cam de mult nu a mai regizat ceva nou) și profesoară de cinema, el este actor de succes. Când pe discurile calculatoarelor lor ajunge scenariul scris de tânăra Sophie (Lihi Kornowski), amândoi sesizează imediat potențialul dar și pericolele. Scenariul propune o poveste violentă și erotică, încheiată cu o sinucidere. Scenarista nu întârzie să apară în viața bine așezată a celor doi care locuiesc într-o vilă într-o locație pitoreasca, au trei fete, vecini simpatici și prietenoși. În jurul echipei care se formează pentru realizarea filmului încep să se petreacă întâmplări din ce în ce mai ciudate. Regizorul care trebuia să facă filmul dispare, și Alice îi va lua locul, folosind scenariul lui Sophie că rampă de re-lansare a carierei. Sophie pare să manevreze pentru a prelua controlul filmului, și nu numai. Devine actrița principala și partenera lui David. Legătura din scenariu dintre bărbatul matur și femeia mult mai tânără se vă materializa și în realitate? Aparține scenariul într-adevăr lui Sophie sau unei alte studente de cinematografie, care dispăruse și ea misterios? Ambițiile ei nu par să se oprească la film. Sophie pune stăpânire pe viețile regizoarei și actorului principal care îi este soț, îi antrenează din ce în ce mai mult în lumea ei periculoasă, lumea unei alte generații, o realitate distorsionată cu pasiuni și fantasme diferite. Mă opresc aici pentru a lăsa placerea descoperirii viitorilor spectatori.

Serialul combină permanent trei planuri de acțiune. În exterior exista realitatea israeliană, descrisă cu precizie și atenție la detalii – vila lui David și Alice și apartamentele celorlalte personaje, trenurile și șoselele, sălile de ședințe și de producție. ‘Losing Alice’ este și povestea realizării unui film, de la scenariu la premiul de regie la Cannes, și tehnica filmului în film este folosită iscusit pentru a crea al doilea plan de acțiune, cu platourile de filmare, hotelul ales ca locație a scenelor cheie, și filmul însuși, creația pentru care Alice își riscă echilibrul psihic și viața personala. În fine, al treilea plan este cel imaginar și oniric, visurile, fantasmele, coșmarurile combinând violența cu erotica. Nucleul lor se află în scenariul filmului scris de Sophie, dar ele riscă să se reverse în celelalte realități – cea din film, și cea din exterior, adică în viețile eroilor.

‘Losing Alice’ are opt episoade. Intre acestea primele două și episodul final mi s-au părut excelente. Structura dramatică creata în primele două episoade susține tot restul serialului, însă nu tot ceea ce se întâmplă intre episoadele 3 și 6 mi s-a părut interesant, apar și repetiții, cred că serialul putea fi mai scurt cu vreo două episoade, și cred că de aici s-ar fi putut tăia. Episodul 7 (penultimul) are un statut special, are loc în el o scenă cheie, are o structură aproape independentă și diferită de restul serialului. Episodul însă nu mi s-a părut prea reușit și este cred încă o dovadă că regizorii israelieni rar reușesc să transpună pe ecran pasiunea care dă calitate bunelor scene erotice. Ayelet Zurer joaca excelent rolul lui Alice, cu un dublu echilibru fragil intre rațiune și pasiune, intre sacrificiul artistic și riscurile pe care acesta le implică în viețile creatorilor de artă. Scenariul o pune de multe ori să repete aceleași trăiri, dar problema nu este a actriței. Tânăra actriță Lihi Kornowski crează un rol misterios și periculos, este cea care domină povestea lăsându-ne să ne întrebăm permanent daca avem de-a face cu o tânără ambițioasă, poate și ea victimă a pasiunilor altora, sau cu o întruchipare a diavolului. Gal Toren completează triunghiul, interpretarea sa este corectă, dar parca îi lipsește ceva din aura carismatica pe care o presupune personajul său. Imaginea contribuie la construcția atmosferei, cu o paletă de culori împrumutată din bunele filme thriller sau horror. Cu ‘Losing Alice’ regizoarea și scenarista a țintit foarte sus, dorind să creeze un serial de tensiune care pornește de la realitatea israeliană dar ajunge în teritorii diferite de cele abordate în filmele și serialele locale până acum. Cred că a reușit în mare parte, dar nu total. Să vedem ce vor zice spectatorii din alte părți ale lumii.

Nota: 7/10

https://www.youtube.com/watch?v=Oy9z-zleIO8

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

Dramă de piscină: A Bigger Splash (2015)

Dan Romascanu

Femeia, sau Dumnezeul de rezervă: Sympathy for Lady Vengeance (2005)

Jovi Ene

Revenirea fenomenului „Sex Education”, sezonul 4, pe Netflix. Mai mult sex, mai multă educație

Corina Moisei-Dabija

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult