Un soir, un train (1968)
Regia: André Delvaux
Distribuția: Yves Montand, Anouk Aimée, Adriana Bogdan
S-ar putea ca afirmația că cinematografia belgiană începe cu filmele lui André Delvaux să fie puțin exagerată, dar nu asta nu înseamnă că ea nu conține o doza de adevăr. Delvaux a fost nu numai primul regizor belgian care a dobândit o faimă internațională, dar a fost și un creator interesant și original, care a lăsat în urmă câteva filme care poarta amprenta unei concepții artistice personale. ‘Un soir, un train’ din 1968 era al doilea său film de lung metraj, bazat, ca și primul, pe o nuvelă a scriitorului flamand belgian Johan Daisne, și reușea să aducă pe ecran o distribuție internațională remarcabila. Astăzi mulți dintre noi alegem să-l vedem pentru prezența pe ecran, împreună, a lui Yves Montand și Anouk Aimée, dar acesta nu este singurul motiv pentru care acest film merită să fie vizionat sau re-vizionat.
Acțiunea se petrece în 1968, unul dintre anii cei mai agitați ai celei de-a doua jumătăți a secolului 20, anul revoltelor studențești, al manifestațiilor contra războiului din Vietnam și al contestării anti-capitaliste, anul Primăverii de la Praga și al reprimării acesteia de tancurile sovietice. Aparent liniștita Belgie a fost și ea în acel an teatrul unuia dintre episoadele cele mai dramatice ale conflictului dintre populația flamanda și cea francofonă, conflict care continua până astăzi reizbucnind periodic sub forme diverse. Mathias, eroul filmului, trăiește în locul și are profesia care acumulează simbolic elemente ale conflictului. Este lingvist și profesor de franceză într-o universitate din zona flamandă. Viața și activitatea sa ar trebui să fie un exemplu al încercării de conciliere prin comunicare, dar lucrurile nu merg ușor. Studenții flamanzi (majoritari) intră în grevă cerând expulzarea din universitate a francofonilor (aveau să reușească după câțiva ani). Chiar și viața sa particulară se confruntă cu greutăți, prietena sa de mulți ani, frumoasa regizoare de teatru Anne, suportă din ce în ce mai greu atmosfera dificilă din cauza greutăților de comunicare. După o dispută intre cei doi îndrăgostiți, Mathias pleacă spre o altă universitate unde urma să țină o conferință. Anne se suie și ea în ultimul moment în tren și apoi … dispare. De aici povestea ia cu totul o alta turnură.
Belgia nu este doar țara burghezilor liniștiți în care două popoare încearcă să conviețuiască în pofida limbilor și culturilor diferite. Este și țara lui Georges Simenon cu misterele sale polițiste și a lui René Magritte cu banalul permanent invadat de oniric. În ‘Un soir, un train’ avem de-a face cu o schimbare radicală de ton și stil. Prima parte a filmului este o dramă de relații pe fundalul unor frământări politice care influențează legătură dintre cei doi eroi. Dispariția femeii declanșează pentru scurtă vreme un mister detectiv, dar filmul pătrunde imediat în teritoriul suprarealismului. Practic, Delvaux pleacă de la realitatea contemporană lui pentru a o intepreta prin descompunere și remontare onirică. Iar în vise și coșmaruri, totul este posibil. Chiar și comunicarea fără o limbă comună, chiar și rezolvarea diferita de cea din realitate a unor mistere.
Peste toată această poveste planează amenințarea morții – de la piesa pe care o regizează Anne până la scena finală care pare să ofere o soluție la ceea ce am văzut, dar putem fi siguri că nu ne aflam încă în vis? Yves Montand, care este aproape permanent pe ecran într-un rol complex se afla la un punct al carierei sale în care părăsea rolurile de tinerețe și se pregătea de marile sale roluri din filmele politice ale lui Costa-Gavras. Apare în film, într-un rol secundar, însă un rol cheie, și Adriana Bogdan, actriță care apucase să joace în România în ‘Răscoala’ lui Mircea Mureșan și își începea o carieră care avea să fie prea scurtă în cinematografia vest-europeană. Apariția cea mai impresionantă este însă, fără dubiu, cea a lui Anouk Aimée, fascinantă ca frumusețe și personalitate. Pentru cei care au iubit-o și admirat-o, acest film este și un prilej minunat de a ne-o aminti și de a ne lua rămas bun.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)