See How They Run (2022) – Uite-i cum fug
Regia: Tom George
Distribuția: Adrien Brody, Sam Rockwell, David Oyelowo, Saoirse Ronan, Ruth Wilson, Pearl Chanda, Harris Dickinson
Spectatorii care au avut ocazia să vadă celebra piesă de teatru a Agathei Christie ‘The Mousetrap’ (‘Cursa de șoareci’) vor avea un mare avantaj și probabil mai multă placere din vizionarea filmului ‘See How They Run’ regizat de Tom George, una dintre premierele promițătoare ale toamnei cinematografice 2022. Este vorba despre un mister polițist de gen ‘whodunit’ (cine a comis crima?) care începe cu o crimă care se petrece în 1953 în teatrul în care se juca atunci a suta reprezentație a piesei care împrumută titlul piesei din actul al treilea al lui ‘Hamlet’. Este vorba despre același teatru în care piesa este jucată și astăzi, de 70 de ani. (Războiul nu a întrerupt reprezentațiile, pandemia da). Filmul este o poveste detectivă care învăluie piesa maestrei romanelor și teatrului detectiv, care apare și ea ca personaj. Avem deci aici teatru în teatru și mister în mister, reprezentate într-o abordare de farsă de epocă care promite mult. Nu toate promisiunile sunt însă împlinite.
Este mult folosită vocea off-screen în acest film, cu interesanta găselniță că off-screen înseamnă și off-life. Filmul începe cu paralela cinematografică a listei de personaje atașată romanelor polițiste clasice. În filme această enumerare poate fi cât se poate de plicticoasă, și ăsta este unul dintre primele pretexte de comedie cu aluzii literare. Vor fi mai multe. Petrecerea celei de-a suta reprezentații este stricată de descoperirea cadavrului regizorului american adus de la Hollywood la Londra pentru a ecraniza piesa, într-o variantă ‘ceva mai puțin plicticoasă decât piesa de teatru’. Personajele care ar putea fi implicate sunt actorii care joaca în piesă și echipa teatrală care participase la producție și la punerea în scenă. Apare o pereche de polițiști – un comisar alcoolic, dezabuzat și invalid de război și o polițistă care îi este atașată pentru a învață meseria. În scurtă vreme ei vor descoperi că fiecare dintre personaje ar fi avut un motiv sau mai multe să fi comis crima. Toți sunt deci suspecți.
Scenariul se dorește a fi foarte inteligent. Fiecare personaj este legat de rolul pe care îl joacă în piesă sau în producție. Problema este că majoritatea spectatorilor sunt puțin familiari sau deloc cu piesa Agathei Christie. Tom George are experiență în televiziune, dar pentru filmele de mare ecran este debutant. Ori aici, cheile succesului sunt diferite. Sunt convins că cei care cunosc bine literatura detectivă în general și piesa în particular au multe motive de satisfacție și se vor delecta. Eu am văzut piesa și am citit și câteva romane ale Agathei Christie, dar asta s-a întâmplat cu multe decenii în urma, așa încât am avut senzația că am pierdut cam trei sferturi din poante. Mai rău, suspiciunile detectivilor și soluția misterului sunt și ele destul de legate de piesă, așa încât pentru spectatorii mai puțin inițiați chiar și partea detectivă s-ar putea să fie obscură.
Și totuși sunt în ‘See How They Run’ și destule motive de interes și pentru spectatorii fără doctorat în Agatha Christie. În primul rând, reconstituirea Londrei anului 1953, cu străzile și teatrele sale, cu oamenii și cu îmbrăcămintea lor mi s-a părut delicioasă. Aluziile la lumea filmului din anii ’50 sunt interesante. Cei doi actori distribuiți în rolurile principale – Sam Rockwell și Saoirse Ronan sunt delicioși, se potrivesc excelent unul cu celălalt și realizează cu mijloace minime momente de comic cu tensiune romantică de toată frumusețea. Sunt câteva decizii bizare în distribuire, dar ne bucurăm și de prezența lui Adrien Brody, cu un rol subțirel dar pe care îl joacă cu vizibilă plăcere. Fanii Agathei Christie și cei care au văzut recent ‘The Mousetrap’ se vor delecta la acest film. Noi, ceilalți, avem șanse să ieșim din sală cu un zâmbet pe buze.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)