Filme Filme europene

Nu doar un thriller scandinav obișnuit: The Guilty (2018)

Den skyldige (2018) – The Guilty 
Regia: Gustav Möller
Distribuția: Jakob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi 

Romanele, serialele de televiziune și filmele aparținând genurilor thriller sau anchete polițienești și provenind din Nordul Europei au cucerit în ultimele două decenii interesul amatorilor acestor genuri. Era o chestie de timp până când unul dintre aceste filme să treacă pragul selecțiilor naționale și al nominalizărilor și să ajungă în topul filmelor străine pentru Premiile Oscar. Este ceea ce se întâmplă acum cu filmul danez ‘The Guilty’ (titlul original este ‘Den skyldige’), care se află între filmele nominalizate pentru premiul acordat celui mai bun film într-o limba străină (englezei), după ce câștigase în 2018 premii la festivaluri importante ca Sundance sau Toronto. Cinematografia daneză este desigur o concurentă serioasă întotdeauna, dar este pentru prima dată când în finala competiției ea propune un thriller și ‘The Guilty’ este departe de a fi un thriller obișnuit.

Spre deosebire de multe alte filme sau seriale aparțînând genului, nu avem deloc de-a face în filmul regizat de Gustav Möller (aflat la primul sau lungmetraj!) nici cu nesfârșite peisaje înghețate acoperite cu zăpadă și nici cu jungla urbană a metropolelor scandinave în care violența se ascunde în spatele liniștii și al calmului aparent al locuitorilor. Mai bine zis, nu le vedem, căci povestea violentă care totuși există în film se petrece în afară, în timp ce aparatul de filmat se află tot timpul în aceeași încăpere a dispeceratului telefonic al poliției, acolo unde polițistul Asger Holm, suspendat de la activitățile sale obișnuite, primește convorbirile la numărul de telefon de urgență al poliției și trebuie să le trieze și să acționeze, în cele mai multe cazuri repartizând cazul secțiilor de poliție răspândite în Copenhaga și în jurul ei.

Pe măsură ce acțiunea avansează în timp aproape real, spectatorii încep să-l cunoască pe Asger, un polițist care nu este un sfânt, care poate face și greșeli, care judecă repede oamenii aflați la celălalt capăt al firului și care trebuie să ia decizii de viață și de moarte în interval de secunde. Sunt deciziile sale cele mai bune? Sunt aprecierile sale despre cei cu care vorbește exacte? Pe măsură ce timpul trece, cazul se complică, și întrebările capătă un caracter mai general, genul de întrebări pe care ni le putem pune și noi, în viața de zi cu zi? Nu-i judecăm oare, uneori, pripit, pe alții? Cât valorează aprecierile la prima vedere (sau auzire sau citire), bazate pe experiență noastră de viață, dar și pe câteva vorbe schimbate cu un necunoscut (sau câteva rânduri citite pe Internet, ca să generalizăm puțin)?

Mărturisesc că am fost țintuit în scaun și am urmărit cu sufletul la gură acest film care m-a fascinat la fel cu un bun thriller de acțiune, cu urmăriri și efecte din cele mai spectaculoase. Răsturnările de situații și elementele de tensiune există și aici, deși totul se petrece în spațiu închis, și pe ecran apare în 99% din timp același personaj, cu telefoanele și cu ecranul calculatorului său. Calitatea filmului datorează desigur mult interpretării excepționale a lui Jakob Cedergren. Actorul este prezent în prim-planuri tot filmul, trăiește rolul sub ochii noștri care surprind fiecare expresie a feței, fiecare mișcare a ochilor, fiecare tremur al buzelor, fiecare picătură de sudoare. Calitatea emoțională a filmului ‘The Guilty’ depășește chiar și frontierele cinematografiei. Ar putea fi la fel de bine o piesă de teatru, ar putea fi o nuvelă sau un roman. Este, mai presus de toate, o experiență umană împărtășită, o meditație despre prejudecăți și despre empatie, despre prețul greșelilor și despre asumarea responsabilităților. Când în final, eroul iese pe o ușa luminată, și noi, spectatorii, ieșim împreună cu el dintr-un alt univers în care am fost transportați timp de 85 de minute.

Nota: 9/10

Articole similare

Bajocero (2021). Un coșmar la zero grade

Corina Moisei-Dabija

Irrational Man (2015) – În lipsa rațiunii

Delia Marc

Prin blogosfera cinefilă (18 – 24 mai 2020)

Dan Romascanu

2 comments

catalina 25 martie 2019 at 00:51

un film superb, in opinia mea un thriller

Reply
Jovi Ene 25 martie 2019 at 11:32

Cătălina, dacă dorești să faci reclamă portalului tău 😉 , așteptăm o ofertă pe jovi@filme-carti.ro.

Reply

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult