Kuraudo (2024)
Regia: Kiyoshi Kurosawa
Distribuția: Masaki Suda, Kotone Furukawa, Daiken Okudaira
Regizorul japonez Kiyoshi Kurosawa are deja în filmografia sa câteva filme în care genurile horror și techno-thriller se întâlnesc, reflectând o lume în care tehnologia își copleșește eroii și îi înspăimântă pe spectatori. ‘Cloud’ (‘Kuraudo’ în original – 2024) poate fi inclus în această categorie, deși elementul fantastic nu își face apariția sub vreo formă materială. ‘Norul’ este unul dintre acele noțiuni aparținând lumii internetice care are potențialul de a ne intimida prin ambiguitate. Eroul filmului scris și regizat de Kiyoshi Kurosawa încep prin a fi un utilizator al ‘norului’ și atunci când vă realiza că acesta i-a învăluit viața s-ar putea să fie prea târziu.
‘Samuraiul’, celebrul ‘film noir’ al lui Jean-Pierre Melville din 1967 al cărui acțiune se petrece la Paris, propunea ca anti-erou un gangster singuratic al cărui prototip era împrumutat din cultura japoneză. Eroul (sau anti-eroul) din ‘Cloud’ trăiește la Tokyo și este un cetățean al erei comunicației globale. Este un tânăr ambițios și inteligent, pe nume Ryôsuke Yoshii, care, nemulțumit fiind de munca în fabrică și încetineala perspectivelor de a avansa acolo, se ocupă în timpul liber de achiziționarea și revinderea de obiecte de ocazie pe Internet. După ce dă o mică lovitura prin vânzarea cu profit a unor aparate electro-medicale, decide să abandoneze jobul și să se mute împreună cu iubita sa Akiko într-o vilă pe malul unui lac și să-și dedice tot timpul afacerilor în ‘nor’. Nu trece multă vreme și Yoshii este suspectat de poliție pentru vânzare de marfă contrafăcută și urmărit de clienți și de alți indivizi loviți de activitățile sale aflate la limita sau dincolo de limita legalității. Cât timp îl vor proteja pseudonimul și aparentul anonimat al utilizatorilor Internetului? Sunt Akiko sau ajutorul său Miyake aliați pe care se poate baza?
La fel ca și ‘samuraiul’ lui Melville, Yoshii este un erou care nu ar trebui să placă spectatorilor. Urmărește evident profitul și este prea inteligent pentru a nu realiza că ceea ce face este în afara legii și lovește pe alții. Continuă totuși. Caracter? Venalitate capitalistă? Adicție la activitatea pe Internet? Și aici, intepretul rolului principal realizează o performanță actoricească atât de puternică și de nuanțată, încât spectatorii, nu se pot abține să nu simtă empatie. Prima jumătate a filmului funcționează excelent ca un thriller psihologic mai ales datorită interpretării lui Masaki Suda. Când acțiunea se mută în afara orașului, avem impresia pentru scurta vreme că suntem într-unul dintre acele filme de horror cu o pereche de la oraș aflată într-o vilă singuratică în jurul căreia crește o amenințare încă neclară. Curând însă amenințarea se concretizează, iar ultima parte a filmului trece din horror și film noir spre genul filmelor de acțiune. Violența virtuală se transformă în violență fizică. Confruntarea psihologică în duel cu arme de foc. O parte dintre spectatori vor fi dezamăgiți. Eu nu am fost, căci Kiyoshi Kurosawa păstrează pentru final câteva surprize, inclusiv psihologice, care schimbă perspectiva despre ceea ce s-a întâmplat. Experiența a fost pentru mine mai mult decât satisfăcătoare.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)