Filme Filme romanesti

Născuți la comandă. Decrețeii (2005) – ambiția patologică a unui dictator

Născuți la comandă. Decrețeii (2005)
Regia: Florin Iepan
Cu: Delia Budeanu, Paula Ciupitu, Trandafira Popescu

Decrețeii, regizat de Florin Iepan, este unul film românesc consacrat printre filmele documentare realizate după 1989. Acesta abordează o temă care face parte din identitatea națională a României, și anume Decretul 770 dat de Ceașescu în 1966, prin care se interzicea întreruperea de sarcină, vizând creșterea accelerată a populației. Această politică a durat mai bine de un sfert de secol, până la Revoluția din 1989. Vreme de mai bine de douăzeci de ani maternitatea nu a fost o alegere a femeilor, ci o responsabilitate impusă de stat. O astfel de măsură diabolică poate fi greu de închipuit de cei care nu au trăit acele vremuri. La nivel de concept cu toții suntem de acord că era un abuz, o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului, însă la nivel afectiv doar cei care au fost afectați direct pot înțelege în profunzime amploarea și implicațiile acestui decret. Mai mult, datorită faptului că filmul are un narator care vorbește în limba engleză, acesta adoptă o interfață internațională, făcându-l accesibil publicului țintă, și anume spectatorii străini, mai ales cei care nu provin din țări care au făcut parte blocul de Est și care nu sunt familiarizați cu astfel de politici și interdicții.

Decrețeii este un film relativ scurt, are doar câteva minute peste o oră. Totodată este cuprinzător și dens. Acesta a abordat trei perspective principale: pe de-o parte perspectiva femeilor care peste noapte și-au pierdut dreptul asupra propriului corp, un exemplu fiind jurnalista Delia Budeanu care a recunoscut că a sărit într-o cadă cu apă rece pentru a pierde o sarcină, cu riscul de a face infarct și de a-și pierde viața. Femeile ajunseseră să ducă un război tacit cu conducătorul propriei țări, chiar și cu bărbații din viața lor. Viața intimă ajunsese pentru multe dintre ele o oroare, un risc pe care mulți parteneri nu voiau să și-l asume. Multe dintre femeile care nu voiau să păstreze sarcina ajungeau să facă avorturi ilegale prin tot felul de metode de neînchipuit astăzi, cum ar fi injectarea cu suc de lămâie, chiar chiuretajul pe viu, fără anestezic. Cele mai multe mureau. Mai mult, femeile care rămânau însărcinate fără să fie căsătorite ajungeau să le fie luați copiii de către stat și dați în plasament. Acestea erau portretizate ca fiind o rușine pentru societatea în care unicul partid de la putere promova tradiția și familia.

A doua perspectivă o constituie cea a dictatorului Ceaușescu. Documentarul reușește să exploreze ambițiile lui, ne invită să i le înțelegem, ne apropie de ele, fără a i justifica totuși. Perspectiva aceasta este greu de digerat, în principiu pentru că Ceaușescu nu voia să pedepsească femeile per se, ci să sporească natalitatea țării. Dictatorul provenea dintr-o familie cu zece copii, el având la rândul său trei, așadar acest aspect reprezenta pentru el un semn de prosperitate. Din păcate Ceaușescu avea o ambiție patologică. El își însușise țara, considerând-o o prelungire a propriei identități. În ultimii ani ai comunismului Ceaușescu ajunsese să își piardă simțul rațiunii, al umanității pur și simplu, înăsprind pedepsele aplicabile femeilor care făceau întrerupere de sarcină. Utopia la care el visa era, cea de a conduce o țară numeroasă, era, ca multe alte utopii de-a lungul istoriei, grotească în practică.

A treia perspectivă, anume cea a copiilor născuți „la comandă”, este la fel de greu de dus. Mulți copii care s-au născut în acea perioadă au știut, au simțit că nu au fost doriți, iubiți, unii dintre ai ajungând chiar să fie abandonați în orfelinate. Nu este puțin lucru de acceptat că propria mamă nu i-a dorit, însă mama era la rândul ei o victimă a decretului, a acestei ambiții care a săpat adânc în viețile a milioane de oameni, având reprecursiuni chiar și până astăzi, zeci de ani mai târziu.

Decrețeii rămâne un film de actualitate. Cu toate că este un film despre exploatarea omului de către om, este totodată un film care invită la apropiere față de identitatea națională și admirație față de cei care au trăi și luptat în acele vremuri.

Văzut la I ❤ DOC, o extensie specială a Festivalului Internațional de Film Documentar fARAD.

Nota: 9/10

(Sursă fotografii: https://www.filmedocumentare.com/nascuti-la-comanda-decreteii/, Youtube.com)

Articole similare

Obama. In Pursuit of a More Perfect Union (HBO, 2021). Un portret de Președinte

Corina Moisei-Dabija

Another Round (2020). Un film despre nefericire și iluzii

Corina Moisei-Dabija

Out of Africa (1985)

Mihaela

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult