Hors du Temps (2024) – În afara timpului
Regia: Olivier Assayas
Cu: Vincent Macaigne, Micha Lescot, Nora Hamzawi și Maud Wyler
Hors du temps, regia Olivier Assayas, ne transportă în atmosfera apăsătoare a carantinei din aprilie 2020. Cu puternice accente autobiografice, filmul explorează izolarea și dinamica familială prin prisma a doi frați, Paul (interpretat de Vincent Macaigne) și Etienne (Micha Lescot), care se retrag în casa copilăriei din mediul rural francez, alături de partenerele lor, Carole (Nora Hamzawi) și Flavia (Maud Wyler).
Pelicula nu mizează pe o narațiune convențională, ci se concentrează pe încercarea de a surprinde starea de spirit a acelei perioade: sentimentul de irealitate, incertitudinea și timpul suspendat, la un moment dat, Paul chiar așa îl numește. Dialogurile cu multe referințe culturale – poate prea multe uneori, observațiile fine și atmosfera autentică potențează rezultatele impactului izolării asupra relațiilor umane. Totul se desfășoară în principal în interiorul acestei case, plus câteva scene în grădina generoasă a familiei, care contrastează cu ideile pe care mulți dintre noi le avem despre pandemie, lockdown și spații închise, mai ales blocuri, peisaje urbane betonate.
Vincent Macaigne, cunoscut pentru prezența puternică pe ecran și versatilitate, este și regizor de teatru, film, scenarist, și dramaturg, oferă o interpretare excelentă a lui Paul, de asemenea regizor, care se confruntă cu propriile temeri și incertitudini, iar Micha Lescot, actor de teatru și film, cu o prezență scenică puternică, completează tabloul cu un Etienne introspectiv și rebel, jurnalist muzical care își găsește refugiul în amintiri și trupele preferate. Obișnuința exagerată a lui Paul de a dezinfecta totul din cauza Covid-ului devine repede enervantă pentru Etienne, care la rândul său îl scoate din sărite pe Paul cu felul său de a găti, mai ales clătite.
În ciuda acestor neînțelegeri, cei doi au parte și de momente de calmitate și amuzament. Sunt aici și multe glume din industria cinemaului & statutul artei, avem referințe biografice, digresiuni personale, amintiri, confesiuni familiale, meditații asupra pierderii legăturii cinema-natură, totul ambalat într-o vulnerabilitate emoționantă și pus sub un spectru à la Renoir.
Prezentat în competiția pentru Ursul de Aur, Berlin 2024, ediția a 74-a, Hors du temps nu este doar un film despre pandemie, ci și o explorare a timpului, a memoriei și a conexiunilor umane, și a sentimentului de irealitate care a impregnat viața cotidiană a tuturor în acea perioadă, o meditație asupra unei perioade specifice, mai degrabă decât un film cu o acțiune rapidă. A fost, de asemenea, selectat pentru Festivalul de Film MAMI Mumbai 2024.
Destul de lung și uneori dificil de urmărit datorită dialogurilor pline de referințe, reușește să rupă gravitatea perioadei prin scene cu umor autentic și de bună calitate, vulnerabilitatea personajelor și diversitatea lor. Cele patru personaje sunt extrem de diferite și asta mi-a plăcut cel mai mult în film, dincolo de explorarea dinamicii umane în izolare. Camera care se mișcă lent, permițând privitorului să observe atmosfera domestică și detaliile subtile ale interacțiunilor dintre personaje, alternate cu lumina naturală și cadrele lungi din grădină accentuează sentimentul de timp suspendat, dar cer și răbdare din partea spectatorului.
Personajul favorit: Etienne. Scenele favorite: Paul, dialogul cu psihoterapueta, în grădină și seara în care cei patru dansează și ghicesc melodiile rulate de Paul pe telefon.
Hors du temps este distribuit de Independența Film.