Filme Filme asiatice

„Film noir’ în Teheran: Law of Tehran (2019)

Metri shesh va nim (2019) – 6,5 Milioane
Regia: Saeed Roustayi
Distribuția: Payman Maadi, Navid Mohammadzadeh, Parinaz Izadyar

Suntem obișnuiți cu filmele iraniene care sunt altfel. Multe dintre ele prezintă intrigi inspirate din viața cotidiană și de familie, și frumusețea lor constă în combinația dintre subiectele și dialogurile subtile și prezentarea vieții într-o țară dominata de tradiții și condusă de un regim care inspiră frică spre interior și spre exterior. ‘Law of Tehran’ (cunoscut și ca ‘Just 6.5’, titlul original fiind ‘Metri sheh va nim’), scris și realizat în 2019 de Saeed Roustayi, surprinde la prima vedere cu structura sa aproape hollywoodiana. Este vorba despre o dramă polițistă care urmărește confruntarea dintre un polițist și un baron al comerțului cu droguri, dintre lumea legii și cea a crimei, din care nu lipsesc violența și o prezentare realistă a unui sistem judiciar și penitenciar dominat de cruzime și corupție. Multe dintre filmele americane sau franceze cu gangsteri violenți (dar neapărat atașați de propriile familii) și polițiști care nu ezită să-și puna carierele în pericol și să folosească orice metode pentru a-i aduce pe aceștia în fața legii au subiecte și intrigi similare. Și totuși, găsim și în acest film personajele profunde și interpretările actoricești remarcabile care au făcut din cinematografia iraniană unul dintre cele mai interesante fenomene recente din arta filmului.

Samad Majidi este șeful unei echipe anti-drog la poliția din Teheran. Sistemul din care face parte duce o luptă care pare să aibă puține șanse de reușită cu bandele de traficanți de droguri. Sistemul polițienesc și judiciar este violent și corupt. Majidi însuși este perment ținta intrigilor și metodele sale de acțiune îl pun de multe ori în pericol pe el însuși. O singură greșeală, un denunț al unui coleg sau o înscenare îl pot arunca de cealaltă parte a legii. Polițiștii decid să urce cu investigațiile lor în ierarhia crimei organizate, ajungând să-l aresteze pe Naser, unul dintre șefii aflați la vârful sau aproape de vârful piramidei bandelor de traficanți. Din momentul în care acesta apare, cea mai mare parte a acțiunii se mută de pe străzile orașului în închisorile supra-aglomerate, descriind căderea treptată a caidului.

Law of Tehran’ are calități cinematografice incontestabile. Scena care deschide filmul, scena finală, cea a raidului poliției în cartierul drogaților și scenele din închisoare au putere vizuală și impact emoțional. Intepretarea actorilor este impecabilă, cu Payman Maadi și Navid Mohammadzadeh strălucind în rolurile principale. Cu acest film Saeed Roustayi demonstrează nu doar că este un scenarist și un regizor talentat, care a asimilat lecțiile filmelor de acțiune americane și ale curentului ‘film noir’ european, dar și că este un artist curajos. Imaginea sa despre sistemul de politie, justiție și penitenciar din țara sa este critică și realistă. Un nume de urmărit.

Nota: 8/10

(Sursă imagini: IMDb.com, https://www.amazon.com/Law-Tehran-Payman-Maadi/dp/B0B79ZH754)

Articole similare

Un ucigaş care îţi îngheaţă sângele în vine: The Iceman (2012)

Dan Romascanu

Refugiații universali: Transit (2018)

Dan Romascanu

Isabelle și Gerard: Valley of Love (2015)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult