L’avenir (2016) – Ce va aduce viitorul
Regia: Mia Hansen-Løve
Distribuția: Isabelle Huppert, André Marcon, Roman Kolinka, Sarah Le Picard
Iată unul dintre rarele cazuri în care traducerea titlului unui film din versiunea orginala în engleză (sau altă limbă) a fost extrem de inspirata. ‘L’avenir’, filmul din 2016 al regizoarei Mia Hansen-Løve a fost difuzat pe piețele de limba engleză ca ‘Things to Come’. Este vorba în fapt despre un joc de cuvinte care trimite la originea cuvântului francez pentru ‘viitor’ (a venir) și exprimă exact esența filmului. Ce se întâmplă cu o femeie atunci când vârsta o prinde din urmă când trecuse de pisc, când o parte din cei apropiați din jur dispar într-un fel sau altul, și ea se află subit în față cu incertitudinile care se cheamă restul vieții, viitorul, lucrurile care vor veni? Dacă și unde poate fi găsită puterea de a surmonta frumos aceste obstacole: în profesie? în înțelepciunea filosofilor? într-o posibilă sau imposibilă iubire? în cărți sau muzică? într-o pisică bătrână și supraponderală? Acestor întrebări le da un răspuns demn și delicat filmul Miei Hansen-Løve, cu participarea extraordinarei actrițe care este Isabelle Huppert.
Nathalie, eroina principală a filmului, pare să aibă o viață realizată. Este o profesoară de filosofie iubită de elevi la un liceu parizian, mulțumită și găsind semnificație în profesia ei. Este măritată de peste 25 de ani cu un coleg de profesie, cei doi copii sunt pe picioarele lor și au părăsit apartamentul părinților, lăsându-i să-și ducă o viață intelectuală și personală aparent tihnită. Aproape simultan însă, nori de furtună par să se adune din direcții diferite pe cerul vieții lui Nathalie. Situația sănătății mamei, bolnavă de demență, se înrăutățește. Soțul o înșeala și decide să o părăsească. Editorii care îi publică manualele încep să considere cărțile ei prea demodate pentru generațiile internetului. Unde va găsi Nathalie resursele de a surmonta obstacolele, de a rămâne semnificativă intelectual și social, și cum își va echilibra viața personală?
Mia Hansen-Løve reușește să trateze cu delicatețe și cu precizie subiectul. Câteva dintre situațiile în care se află eroina ar putea luneca ușor în melodramă, dar asta nu se întâmplă. Un exemplu: este relatată în film o legătură între Nathalie și un fost elev, mult mai tânăr, care avea șanse să se transforme într-o idilă sau mai mult decât atât. Mia Hansen-Løve și Isabelle Huppert recurg la o cu totul altă soluție, și las celor care nu au văzut filmul plăcerea de a o descoperi. Nathalie a lui Isabelle Huppert are demnitate și lumină interioară, înțelepciune și repere intelectuale destul de solide pentru a evita capcanele vieții și a găsi în jur acele lucruri care să o ajute să continue.
Imaginea (autor Denis Lenoir) este extrem de sugestivă, cu câteva scene frumoase filmate în natură, care reușesc să pună în context și să amplifice sentimentele eroinei. Ilustrația muzicala este și ea foarte interesantă. Folosind muzică diversă, de la Schubert la Woodie Guthrie, Mia Hansen-Løve face comentarii directe și bine punctate, exact contrar stilului discret al abordării narative. ‘L’avenir’ este un film sensibil și optimist, înobilat de participarea și jocul actoricesc excepțional al lui Isabelle Huppert, dar sunt mult mai multe motive dincolo de prezența ei pentru care merită să fie văzut.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://wheninturin.com)