Filme Filme europene

Capodopera decadentă a lui Peter Greenaway: The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (1989)

The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (1989)
Regia: Peter Greenaway
Distribuția: Richard Bohringer, Michael Gambon, Helen Mirren, Tim Roth

„The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover” încheie seria de filme realizate de Peter Greenaway în anii 80 și este probabil cel mai bun dintre toate. Niciunul dintre filmele anterioare scrise și regizate de pictorul devenit cineast nu poate fi ușor uitat de majoritatea spectatorilor care au îndrăznit să le vizioneze. „The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover” este, totuși, cel care ne poate face să le uităm pe celelalte. La fel ca majoritatea filmelor foarte bune, și acesta poate fi vizionat și interpretat la mai multe niveluri și poate rămâne în memorie în multe feluri. Este o comedie horror sumbră despre un bucătar, un hoț, soția lui și iubitul ei. Este o poveste sofisticată în decorul baroc și decadent al unui restaurant și a bucătăriei sale labirintice care amintește de un atelier de alchimist. Este un film de artă conceput de artiști multimedia cu cunoștințe vaste despre artă și muzică. Este un film politic despre Anglia anilor 80. Este un film despre mâncare și lăcomie, sex și moarte. Este aproape de pornografie. Este o capodoperă decadentă a lui Peter Greenaway.

Filmul începe cu o cortină care se deschide și se încheie cu o alta care se închide, pentru a sugera spectatorilor că asistă la un spectacol în care nu este prudent să se implice. Șeful mafiot Albert Spica tocmai a achiziționat sau poate a preluat violent restaurantul de lux „La Hollandaise” administrat de bucătarul francez Richard. El vine în fiecare seară cu gașca lui de bandiți și cu frumoasa lui soție Georgina. Albert este un bădăran vulgar care se comportă violent cu toată lumea inclusiv cu personalul și clienții localului și cu Georgina. Femeia se plictisește și începe să schimbe priviri languroase cu un bărbat care mănâncă singur la o altă masă, cu un teanc de cărți din care citește. Vom afla că pe bărbat îl cheamă Michael. După o seara, Michael și Georgina se întâlnesc în toaleta restaurantului pentru o partida de sex entuziast, urmată de altele în serile următoare în bucătărie, cu complicitatea lui Richard. Când Albert descoperă ceea ce se petrece, reacția este teribilă. La fel va fi și reacția la reacție.

Ca în toate filmele acestei perioade din creația lui Peter Greenaway, imaginea și banda sonoră joaca roluri foarte importante. Imaginea aparține lui Sacha Vierny care compune adevărate tablouri cu referințe la operele maeștrilor flamanzi. Este vorba mult despre sex și despre mâncare în acest film, și toate sunt filmate cu multă voluptate și sunt permanent vecine cu violenta și cu moartea. Ca în alte filme ale lui Greenaway, există un instrument virtual care marchează timpul. În acest caz este vorba despre menu-urile zilei la restaurantul de mare clasă. Muzica este compusa de Michael Nyman care a incorporat printre altele prelucrări din muzica lui Henry Purcell și propria sa compoziție ‘Memorial’ din 1985, dedicată victimelor catastrofei de pe stadionul echipei de fotbal Liverpool. Cvartetul de roluri principale este intepretat de patru actori care aveau deja nume consacrate atunci când și-au asumat riscul de a juca în acest film. Helen Mirren este astăzi cea mai cunoscută, căci cariera sa a continuat în stratosferă în deceniile care au urmat. Michael Gambon și Alan Howard erau și ei actori cunoscuți, în Anglia, inclusiv în cele mai serioase versiuni ale pieselor lui Shakespeare, iar Richard Bohringer era un actor în ascensiune în filmul francez, care lucrase deja cu Truffaut și Lelouch. Vizionarea se încheie cu senzația că am asistat la o creație minunată, deranjantă și complexa, și că o a doua sau mai multe vizionari sunt necesare pentru a-i descifra și savura toate secretele ei otrăvite.

Disponibil pe SkyShowTime.

Nota: 9/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://www.sbpg-projects.com/the-cook-the-thief-his-wife-and-her-lover)

Articole similare

Red (2010)

Delia Marc

Lungul drum către sine: Balerina (2018)

Carmen Florea

Deschiderea festivalului One World Romania 2018 și Das Fest (2017) – Petrecerea: un film, două păreri

Simona Popa

1 comment

card recenzii google 23 februarie 2024 at 11:54

Amplele si detaliatele mele descrieri sunt, la fel ca si in multe alte critici, o incercare de a arata bombasticitatea si eclectismul acestui film. Cel mai bun mod de a intelege ceea ce se intampla intr-adevar in acest film este sa-l vizionezi si sa traiesti experienta debordanta si opresiva a acestei povesti care poate fi despre orice. Unii critici au sesizat in acest film o parabola asupra relatiilor dintre Anglia si Europa si despre casatoria nesigura a acestora sau despre cuplul de deveniti cineast Peter Greenaway care reprezinta propriul sau alter ego Richard. Cu siguranta, ne putem da seama ca este un film greu care este usor de privit si o capodopera a infernului. Partea cea mai buna pe care o pot facei este sa te invitam sa treci prin experienta personala si sa compari acest film cu o calatorie initiatica spre infern.

Reply

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult