Filme Filme europene

Berlinul lui Burhan Qurbani: Berlin Alexanderplatz (2020)

Berlin Alexanderplatz (2020)
Regia: Burhan Qurbani
Distribuția: Albrecht Schuch, Jella Haase, Joachim Król

Ambițiosul regizor german Burhan Qurbani s-a confruntat cu o legendă dublă când a decis să realizeze ‘Berlin Alexanderplatz’. Punctul literar de plecare este romanul lui Alfred Doblin scris și publicat în perioada Republicii de la Weimar, o carte care este inclusă repetat cam în toate clasamentele Top 100 ale celor mai remarcabile romane, fie că este vorba despre literatura germană, despre cea a secolului 20, sau pur și simplu despre cele mai bune romane scrise vreodată. Cinematografic este vorba despre a treia transpunere pe ecran a cărții. Cea de-a doua, un miniserial în 14 episoade, era o saga de televiziune de la începutul anilor ’80 și una dintre cele mai importante creații a lui Rainer Werner Fassbinder, un cineast vizionar aflat la culmea dar și aproape de sfârșitul unei cariere și a unei vieți scurtate timpuriu. Precum mulți alti creatori îndrăzneți, Qurbani nu s-a lăsat intimidat de text, i-a extras esența, a rescris liniile acțiunii și a filtrat și repoziționat unele personaje creând un film care este fară îndoială al său, un film despre Berlinul începutului de secol 21, despre Germania multiculturală și problemele sale actuale, dar în același timp un film despre o societate în criză și despre personaje confruntate cu realități crude, obligate la compromisuri morale. Este un film colorat și zgomotos, expresiv și șocant, multi-etnic și foarte german în același timp. La fel ca Berlinul de astăzi.

Franz, eroul principal al romanului este în acest film, la început cel puțin, Francis (Welket Bungue), un migrant din Guinea Bissau. Moartea Idei, care declanșează povestea și încercarea de recuperare morală a eroului are loc în prima scenă a filmului în timpul unei treceri ilegale a Mării Mediterane. Berlinul decadent al anilor ’20 este înlocuit în acest film de Berlinul contemporan, cu barurile și petrecerile sale, dar și cu traficul de droguri, prostituția și violența controlate de bandele de gangsteri. Căile spre o viață decentă par să fie închise imigranților marcați de aspectul și cultura lor diferite. Trasformarea eroului din Francis în Franz, caracterizată sardonic de el insuși ca un exemplu de poveste de succes german, trece printr-un pact cu diavolul întruchipat de mefistofelicul său prieten Reinhold (Albrecht Schuch). Francis este unul dintre acei eroi care distruge tot ceea ce iubește. Legăturile cu cele două femei pe care le întâlnește – exotica Eva (Anabelle Mandeng) și mai ales Mieze (Jelia Haase), frumoasa prostituată de lux – ar putea poate oferi o șansă de recuperare dacă cele două femei nu ar fi și ele, fiecare în felul ei, victime ale unei lumi care pare că își trăiește dezmățul pentru a amână o catastrofă care pare iminentă.

Viziunea aceasta profund pesimistă domină filmul. Romanul lui Doblin a fost scris cu puțină vreme înainte de ascensiunea nazismului în Germania. Germania cea altfel de astăzi este puțin prezentă pe ecran. Epilogul pare să încerce să echilibreze puțin abordarea, dar cei care au citit cartea sau au văzut serialul lui Fassbinder stiu că este vorba despre un vis. Filmul are o durată de proiecție de trei ore, dar asta nu a constituit pentru mine nicio problemă căci personajele captivează și povestea curge fluent. Scenariul și vocea off-screen a Evei folosesc dialoguri și text din carte, o tehnică scenaristică de colaj care funcționează impecabil. Welket Bungue crează un Francis / Franz admirabil – fizic statuar, caracter sensibil și plin de demnitate, un om angajat într-o luptă cu puține speranțe de reușită pentru a se recupera moral și social. Îi da replica Albrecht Schuch, un Reinhold extrem de complex, de o răutate carismatică. Relația dintre cei doi este caracterizată de prietenie amestecată cu ură, de complicitate în pasiuni, desfrâu și crimă. Rolurile celor doua femei sunt ceva mai zgârcite din punct de vedere al evoluției personajelor, dar cele două actrițe, ca și tot restul distribuției le execută în mod admirabil. Imaginea lui Yoshi Heimrat dominată de negru și roșu și muzica lui Dascha Dauenhauer servesc perfect intențiile regizorlui. Cu acest film Burhan Qurbani și-a câștigat un loc în rândul regizorilor germani contemporani din prima linie. ‘Berlin Alexanderplatz’ 2020 este Berlinul său.

Nota: 9/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

Filmele pentru toată familia nu trebuie să fie copilăroase: The Adam Project (Netflix, 2022)

Dan Romascanu

Prin blogosfera literară (29 iunie – 5 iulie 2020)

Dan Romascanu

Inside Llewyn Davis (2013). Când Leul trebuie să supraviețuiască

Albert Dascălu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult