‘Baabel’ sarbatoreste doi ani de existenta – prilej pentru o parte din colaboratorii acestui interesant portal de a face un bilant provizoriu si a descrie ce reprezinta pentru ei aceasta intreprindere. Iata ce scrie de exemplu Eva Galambos: ‘Revenind la pământ, la realitate, putem spune că am încercat şi uneori am reuşit să fim în prezent, să găsim subiecte interesante, teme foarte diferite, de fapt de asta am ales şi titulatura de „Baabel”, (a-ul în plus s-a adăugat pentru că domeniul Babel fusese deja dat), ca să arătăm că vorbim limbi diferite, abordăm subiecte diferite. Oarecum am reuşit şi aceasta în primul rând datorită colaboratorilor noştri sufletişti (şi voluntari) care, indiferent unde se află sau cât de ocupaţi sunt, ne trimit, ca la ceas, contribuţiile lor. Unii şi-au descoperit datorită revistei noastre talente ascunse de jurnalişti, alţii ne-au transmis din experienţa lor, iar foarte mulţi şi-au scris amintirile care devin în acest fel parte a istoriei, mai ales a Holocaustului. ‘ La multi ani si succes inainte!
Sovillo scrie la ‘Semne Bune’ despre ‘Mercedes-Benz’ al scriitorului polonez Pawel Huelle: ‘În ceea ce mă privește, romanul Mercedes-Benz este un roman complex încadrat în pagini puține. Frazele lungi, interminabile și puzderiile detaliilor amintesc de scriitura lui Javier Marias. Romanul dezvăluie povestea a trei generații unite de mașinile care le-au trecut prin mâini, dar ceea ce mi se pare și mai interesant că, deși tehnica folosită este cea de ”poveste în poveste”, ambele învelișuri narative se împletesc în jurul singurului lait-motiv: mașinile Mercedes-Benz. Astfel, se face că ne trezim în timpul unor ore de condus la școala de șofer, în care naratorul, deși habar n-are să pună mâna pe volan, se lasă sedus de farmecul instructoarei sale, domnișoara Ciwle. Aceasta devine părtașă la harul elevului său de a relata povestea de dragoste a bunicilor și apoi a părinților lui în Polonia socialistă. Pe alocuri, sunt întâmplări care stârnesc umorul, pe de altă parte, avalanșa detaliior și tendința lui Huelle de a uita unde este punctul și virgula, te face să iei frazele de la cap din nou și din nou. Cu siguranță nu poți citi cartea asta în metrou, pentru că nu există atâtea stații a câte fraze kilometrice are Huelle.’
Despre ‘Al patrulea zid’ al lui Sorj Chalandon scrie la blogul Carturesti Iulia Verbancu: ‘Este anul 1982, în plin război civil libanez, în ajunul invaziei israeliene și a masacrelor de la Sabra și Shatila. Ideea unei piese de teatru într-o țară sfârtecată pare absurdă și disporporționată. Un capriciu occidental, un egoism pe care i-l reproșează lui Georges chiar și unii dintre combatanți. Însă un gând de o frumusețe nebunească: două ore de calm, de armistițiu, furate unui conflict sângeros, pe o linie de demarcație, pentru a vorbi despre rezistență și tragedie. Un gest artistic, sortit din start eșecului. Antigona lui Anouilh servește cauzei. De fapt, oricărei cauze, pentru că fiecare comunitate religioasă alege să interpreteze textul într-o cheie diferită, iar regizorul acceptă situația. O piesă de teatru pusă în scenă – ea însăși – când totul părea pierdut. Antigona lui Jean Anouilh a fost jucată pentru prima dată în 1944, în Parisul aflat sub ocupație – naziștii au aplaudat-o drept formidabilă, Rezistența Franceză a considerat-o genială. Fiecare parte și-a ales din ea eroii personali și propria cauză.’ Interesant!
Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în această perioadă:
-”Cărăușul de păcate”, de Alain Gavriluțiu
–”Istoria Poloniei. Terenul de joacă al lui Dumnezeu”, de Norman Davies (VIII)
–”Muște pe parbrizul vieții. Nou catalog de perle”, de Radu Paraschivescu
–”Poveste pentru timpul prezent”, de Ruth Ozeki
–”Una pe inimă, una pe dos”, de Adrian Voicu
–”Fotograf la zece președinți”, de Ion Cucu
–”Pe când statuia era om”, de Constantin Piștea
–”Eu sunt Malala”, de Malala Yousafzai și Christina Lamb
–”Le vertige. Chronique des temps du culte de la personalite”, de Evghenia Guinzbourg (I)
–”Adakale-Li. Patria din buzunarul de la piept”, de Carmen Mihalache și Magda Andreescu
–”Regele lupilor. Cartea I-Toiagul de stejar”, de George Cornilă
–”Semnătura tuturor lucrurilor”, de Elizabeth Gilbert
–”Le vertige. Chronique des temps du culte de la personalite”, de Evghenia Guinzbourg (II)
–”Puhoaiele primăverii”, de Ernest Hemingway