Carti Literatura romaneasca Recomandat

Lumea lui Flavius Ardelean (A.R. Deleanu): ”Acluofobia. Zece povestiri macabre” și ”Bizaroproze”

A.R.Deleanu-AcluofobiaAcluofobia. Zece povestiri macabre, prefață de Mircea Pricăjan, ilustrații de Claudia Niculescu, Editura Herg Benet, Cărțile Arven, București, 2013, 282 p.

Bizaroproze, ilustrații de Ecaterina Boricean, Editura Herg Benet, Cărțile Arven, București, 2014, 176 p.

După Îmblînzitorul apelor (debutul din 2012), stilul lui Flavius Ardelean (A.R. Deleanu) s-a fixat în cadrul literaturii horror, de tip lovecraftist, atît prin povestirile din Acluofobia (2013), cît și prin Bizaroproze (2014), volume ce reunesc texte publicate sau scrise începînd cu 2010.

Autorul studiază, cu evident pasiune, lumi alternative, finaluri totale în povestirile din ultimele sale două volume; putînd compune foarte bine materia unui singur volum, Acluofobia și Bizaroproze aparțin acestei lumi, cu specific românesc. Astfel, Trenul umbrelor este o variantă de apocalips, în care toată lumea împietrește (după ce în Îmblînitorul apelor ploaia de peste București nu avea să se mai termine decît la sfîrșitul veacului); în Scrum, după o evocare a traumelor pe care le poate suferi un militar în Irak, intrăm în viața unui cuplu care se confruntă cu o nouă realitate psiho-fantasmatică, dominată de foc.

Mult mai impresionantă este Atunci cînd nu eram, unde se descrie un viitor negru, supraetatizat, în care conștiința devine o unealtă sau doar brațe de muncă; o lume în care gîndurile pot fi vinovate (Centrul le vede și le poate interpreta cu zile de claustrare într-un Canal), o lume în care dragostea nu mai există: este pedepsită de Cei în Negru, care îi vor lua și îi vor pune pe recalcitranți să muncească pentru Regine. Max Li este o proză cu administratori curioși de bloc și cu bîrfe, ce relatează de fapt transformarea omului în melc (a unui străin care închiriase un apartament într-un bloc de cartier bucureștean), un melc ce îi devorează (dar îi și iubește) pe vecini.

Coperta_bizaroproze_a.r.-deleanu1O lume secretă, terifiantă nu neapărat prin secretul său, ci prin influența ei, ce se manifestă celor aleși, așa cum se întîmplă în Vegetal, unde Cei Bătrîni îi pot oricînd pedepsi pe criminalii neascultători. Partea întunecată a omului este așadar subiectul acestor „bizaroproze”, în fond texte de tip poematic, cu puneri în abis. De exemplu, Furcacaudină, o povestire despre lumea micilor scriitori, posesori de blog și semilaureați ai concursurilor județene,autori a zeci de volume la nici 20 de ani, o lume ce se intersectează cu cea a criminalilor în serie. O frază descrie la modul pamfletar-grosier acestă lume, cu personaje mai mult sau mai puțin recognoscibile: „Meme, cum i se spunea Marilenei Mirițescu, poetă-vulcan, laureată a premiilor Mugetul Munților de la Orăștie, Poetul necunoscut căzut la datorie de la Cristian, Soarele nopții de la Părteștii de Sus și Gaura Neagră de la Fundu Moldovei.”

După Mitoș Micleușanu (Kasa Poporului, 2008), parodia noir are nevoie de alte expresivități, pe care Flavius Ardelean nu le găsește întotdeauna, chiar dacă uneori descrie convingător lumea delirului, cu anomalii organice: urechi care cresc din pereții apartamentelor, sâni care se ivesc pe neașteptate din spatele perdelelor (Sînul).

Dincolo de încadrarea (și calificativul) pe care autorul și le acordă (își denumește povestirile drept bizare sau macabre, atribute pe care mai degrabă un cititor le poate da), formula lui Flavius Ardelean atinge pe alocuri onirismul negru de tip Corin Brga sau A.E. Baconsky, dar abandonează repede zona, pentru a se opri asupra adjectivului, asupra descrierii adesea de tip mizerabilist-hollywoodian.

Caracteristica sa este, așadar, lumea românească (personajele vorbesc în românește, trăiesc în sordidul blocurilor ceaușisto-contemporane), ce se confruntă cu Finalul, în diferite formule: apă, foc, întuneric, pământ, organic etc., o lume descrisă în mod realist-neutru, ce explorează fantasme și proiecții, dintr-un gen literar de mare succes în lumea anglo-saxonă, texte ce beneficiază, pe de altă parte, de excelente ilustrații, precum cele semnate de Ecaterina Boricean.

Puteți cumpăra cărțile:

Articole similare

Fragment: ”Grazia”, de Mircea Ţuglea

Jovi Ene

Rădăcina de bucsau, de O. Nimigean

Dan Gulea

Povești de dragoste: „Ceaikovski la walkman”, de Andrei Dósa

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult