”A treia voce”, de Cilla & Rolf Börjlind
Den tredje rösten/Third Voice
Editura Paralela 45, Colecția BestSeller, Pitești, 2020
Traducere din limba engleză de Irina-Marina Borţoi
“A treia voce”, cartea scrisa la patru maini de catre Cilla & Rolf Börjlind aflati la al doilea volum al lor, vine sa continue parcursul personal – psihologic, social si profesional al personajelor din “Maree inalta”, in conjunctura cu problematicile societatii suedeze, si nu numai. Ca si in recenzia anterioara, va propun interviul edificator din martie 2015, cu acest cuplu de scenaristi-scriitori de mare succes.
Desfăşurându-se în principal în Suedia – Stockholm şi în Franta – Marsilia, pe firele destinelor personajelor cunoscute din primul volum – Olivia Rönning, Tom Stilton, Abbas el Fassi, Mette Olsäter, cărora li se adaugă conjunctural o pleiadă impresionantă de personaje, romanul determină şi de această dată o serie de anchete poliţieneşti în paralel şi într-o conjuncţie pe care cititorul o descoperă şi o inţelege abia in ultimele pagini.
Romanul debuteaza, ca si precedentul, cu o moarte violenta. Tot a unei tinere femei, a carei ultima speranta este gandul ca “cineva o sa ma gaseasca” Si ea nu se indoieste de asta. Fiecare personaj are un trecut si fiecare duce o lupta cu propriile schelete indelung ascunse prin dulapuri napadite de cosmaruri.
Olivia Rönning, cea scoasa din burta mamei sale ucise pe o plaja, Olivia cea nascuta nevazuta, a luat decizia de a-si ingheta cariera de ofiter de politie si pleaca in Mexic, la Cuatro Cienegas, pe urmele parintilor sai, optand la intoarcerea in Suedia alaturi de mama sa adoptiva, pentru numele Riviera, in memoria celei ce i-a dat viata dincolo de moarte.
Fostul ofiter de politie Tom Stilton, revenit din starea de absenta este “extrem de inflacarat. Concentrat. Avea o treaba. Urma sa se ocupe de Rune Forss, detectivul inspector-sef care il manipulase sa iasa din politie”. Dupa “anii pierduti”, “si-a facut niste examene serioase de constiinta (…) lucrurile il afectau. Dar il impingeau inainte. Mai intai catre un sentiment de rusine. A durat vreo doua luni pana sa-l proceseze. Insa cand si-a dat seama in cele din urma ca primul pas inainte e sa se respecte mai mult pe el insusi, pe omul care era in momentul ala, presiunea a slabit putin. Era cine era si se ocupa de treaba asta cat de bine putea. Si avea sa incerce sa obtina un nou respect fata de sine din treaba asta”. Ramane doar, pentru Stilton, ca pe drumul impacarii cu sine, sa se ocupe de cel care ii luase totul. Rune Fross. Isi recuperase viata. “ Isi petrecuse cea mai mare parte a vietii de adult lucrand in politie, unde avusese succes. Avea o busola morala buna, sentimentul binelui si al raului, poate chiar mai limpede in acel moment decat inaintea anilor petrecuti pe strada”.
Fiecare are un trecut!
Abbas el Fassi – un barbat al carui trecut era “un amestec haotic de suferinta si ura, lipsit cu totul de caldura si iubire.”
Tom si Abbas pornesc impreuna catre Marsilia, pe urmele acestui trecut. Nu inainte insa de a fi cu totii pusi in fata unei sinucideri, care se va dovedi curand, a nu fi ceea ce pare la prima vedere. Cititorul se scufunda inca de la primele pagini intr-o atmosfera incarcata, in ritmul alert al faptelor, in teroarea unor intrebari si intamplari siderante. Astfel, Sandra Sahlmann adolescenta a carei bona ii fusese Olivia, trece printr-un episod plin de fiori, urmarita de un barbat, pe drumul catre casa (locuinta vecina cu cea a familiei Rönning). “In sfarsit gasi cheia si o baga in broasca, o rasuci, impinse usa, intra in graba si o tranti, o incuie de doua ori, expira si se intoarse – la cinci metri in fata isi vazu tatal spanzurat de tavan cu o franghie albastra de tractare, cu limba scoasa si cu ochii holbati privind drept la ea”. Bengt Sahlmann lucra la Directia pentru Accize si Operatiuni Vamale.
Si de aici mai departe, cititorul este iremediabil prins in incalceala firelor-ploturi, care strabat lumea si conjuga o diversitate de probleme psihologice, sociale, economice si politice ale constructului contemporan, ploturi construite documentat si logic. Spre desfatarea celulelor cenusii ale cititorului de gen, care isi doreste intotdeauna ca banuielile sale sa se confirme. Insa ceea ce reusesc cei doi autori in romanul lor, surclaseaza asteptarile cititorului.
Fotografia societatii si a membrilor sai este extrem de bogata in personaje si nuante. Si nu vorbesc numai de realitatea scandinava, pentru ca problematica este generala si cititorul o va decodifica relational si la nivelul societatii romanesti si de oriunde din lumea aceasta in care tehnologia comunicarii a permis-o si o permite intr-un uluitor nivel de dezvoltare. Din pacate insa – adesea in scopuri josnice si criminale.
Societati in care “cei care aveau cea mai mare nevoie de ajutor primeau cel mai putin: erau prea putini si nu generau deloc voturi. Solidaritatea devenise o chestiune de interes special”.
Societati in care “Profituri obtinute in urma neglijarii batranilor investite in lucrari de arta exceptionale (…) De un cinism total”.
Societati in care functioneaza lantul protectiilor si coruptia este rugina care ataca fibra sanatoasa. Iar societatea este din ce in ce mai lipsita de anticorpi si trece cu vederea atat problemele, cat si pe aceia care ii speculeaza slabiciunea.
Societati in care interesele imobiliare primeaza in fata patrimoniului cultural si implica semnarea cator mai multe contracte pernicioase inaintea alegerilor. “Cladirea avea o istorie lunga, datand de la inceputul secolului al optseprezecelea, cu o podea usor inclinata si un tavan destul de jos. Jean Borell incercase sa-i farmece pe cei de la consiliul local sa-l lase sa o inalte cu cativa metri, dar pana in acel moment refuzasera din considerente de patrimoniu cultural. Dar urma sa rezolve asta curand. Avea relatii.”
Societati in care sexul si exploatarea sexuala a femeilor exceleaza pana la criminala “pornografie hardcore online” finalizata prin crime abominabile: “Barbati care platesc ca sa vada femei umilite si exploatate sexual”.
Societati in care reprezentantii si slujitorii bisericii ascund tare cumplite, care si-au construit propriile reguli sociopate, care le-au deformat pana la anulare demnitatea si moralitatea, impingandu-i catre bezna adanca a inumanului: <<Faţa nevazuta a bestiei… pistolul ascuns in spatele cartilor din biblioteca. Pistolul folosit pentru a-i baga in sperieti pe cei care “nu respectau regulile”. Pistolul cu care omorase chiar si un biet iepuras, in fata unui pusti neascultator. Un iepuras pe care “il tinea de urechi in fata tanarului elev. Apoi a fost impuscat in cap drept in fata baiatului ingrozit si indaratnic. Dupa aceea, baiatul a respectat regulile. Femeia care il infrunta in clipa aia nu respecta regulile. Isi facea propriile reguli. Desconsidera un trimis divin. Era un fariseu, roasa de aroganta. O fetita indaratnica.”>>.
Si toate acestea, din cauza “albumului interior cu amintiri”, invataturi si apucaturi imorale din familie/societate – care au destructurat normalitatea si au creat monstri.
Insa, de cealalta parte a baricadei exista si vor exista intotdeauna si aceia al caror “album interior cu amintiri” ii determina sa ia atitudini corecte impotriva subumanului, impotriva ricoseurilor de orice ordin, de la regulile morale-legale-sociale.
Aceasta este morala extrasa din acest atat de compact si stresant roman. Atat de solid construit din punct de vedere al ploturilor, al carnii si sangelui personajelor, al frescei lumii in care traim si ne izbim de toate cele scapate din cutia Pandorei, dar, sa nu uitam ca mai avem Speranta! Speranta datorita careia “paznicii” umanitatii reusesc sa restabileasca firescul.
Un roman compact si stresant, pe care insa, datorita scriiturii vii, bogate, plastice si cinematografice a celor doi experimentati coautori, nu il veti lasa din mana pana la cea din urma a 426 pagina. Cinematografic, pentru ca iata, se anunta si transpunerea romanului intr-un serial de televiziune. Parcursul si finalul cartii m-au lasat sa inteleg ca autorii nu isi vor abandona vocile personajelor lor… mai au multe de povestit! Prin urmare, in asteptarea celui de al treilea volum, va semnalez din nou adictia catre muzica a autorilor, care subliniaza starile personajelor, pe alocuri, prin apel la piese muzicale.
Si ma refer aici la Lover’s Eyes, Mumford & Sons, la Your Angel Steps Out Of Heaven, Gram Parsons sau la Simfonia lui Rimsky-Korsakov: Scheherazade.
Puteți cumpăra cartea: Editura Paralela 45.
(Sursă fotografii: www.shutterstock.com, https://www.bokus.com/bok/9789113055497/den-tredje-rosten/, EdituraParalela45)