„Fiu de ticălos”, de Sorj Chalandon
Editura Humanitas Fiction, Colecția Raftul Denisei, București, 2023
Traducere de Daniel Nicolescu
„Ce carte, prieteni! Ce carte!”, am tot exclamat de-a lungul acestei întâlniri livrești cu Sorj Chalandon și romanul său, intitulat „Fiu de ticălos”, un volum autobiografic, o adevărată tragedie în stilul marilor opere grecești, doar că, de această dată, firul Ariadnei ne poartă în tenebrele istoriei, acolo unde rușinea a fost schimbată pe putere, iar onoarea – pe bani mărunți.
Suntem în perioada anilor `80, în Franța, unde încă mai planează suspiciunea de colaboraționism și încă mai sunt vânați și condamnați, în contumacie sau nu, criminalii de război, monștrii cu fețe de oameni care au decis să aleagă așa-zisa parte a învingătorilor, îmbrăcând cămășile brune și declarându-se mai presus de orice lege.
Sorj Chalandon, reporter cu renume, este pus în lista jurnaliștilor prezenți la procesul lui Klaus Barbie, renumitul „Măcelar din Lyon”. Deschid o paranteză despre acest Barbie. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Barbie a ocupat o funcție în Gestapo și a fost implicat în numeroase crime de război și atrocități. A torturat și deportat numeroase persoane, inclusiv membri ai Rezistenței franceze, evrei și alții care se opuneau regimului nazist. Barbie și-a câștigat o reputație pentru brutalitatea și cruzimea sa.
După război, Barbie a reușit să evite capturarea timp de mai mulți ani cu ajutorul organizațiilor simpatizante față de foștii naziști. La începutul anilor 1950, a fugit în America de Sud, unde a trăit sub diferite nume de aliasuri. Abia în 1983 a fost localizat în Bolivia și extrădat în Franța. În 1987, Klaus Barbie a fost judecat în Franța pentru crime împotriva umanității și condamnat la închisoare pe viață. A murit în închisoare în 1991.
Chalandon duce, pe fundalul acestui proces renumit, o altă luptă importantă: începe să sape adânc în trecutul propriului său tată, unde descoperă anumite secrete pe care și le-ar fi dorit neștiute. Întreg romanul se dispersează pe două fronturi: linșajul exterior, provocat de prinderea și judecata lui Barbie, și conflictul moral pe care îl traversează naratorul nostru, încercând să dea de capătul minciunilor nenumărate cu care propriul său tată și-a umplut viața.
Tatăl, care nu-și poate alege versiunile istoriei, iar bătrânețea nu face altceva decât să amestece toate teoriile, iar fiul… E pus în fața celei mai grele dispute: dreptate versus paternitate. Cei doi se ciocnesc în schimburi de dialoguri, valsează pe ritmuri nebune și încep să se urască reciproc, iar procesul lui Barbie nu face altceva decât să accentueze această falie imensă dintre cei doi.
Din perspectiva mea, romanul lui Sorj Chalandon este o ilustrare pregnantă a traumei transgeneraționale și a nevoii acute de reafirmare prin spovedanie, prin spălarea păcatelor pe care i le pune în cârcă acest tată de un egoism feroce.
Înclin să cred că această confesiune literară i s-a dat autorului cu o dificultate aparte, or să lupți cu fantasmele, cu vocile din trecut e a naibii de greu. Totuși, luciditatea naratorului primează. Acesta nu se teme de propriile sale emoții, le vociferează cu convingerea omului care nu mai are nimic de pierdut. Spune despre sine că e fiul unui ticălos, iar acceptarea acestui fapt este, de facto, primul pas spre vindecare, dureros de necesară.
Țin să menționez că nu este „încă o carte despre Holocaust”. Nu este nici măcar o carte care ar descrie foarte pe larg procesul împotriva lui Barbie. Este, înclin să cred, mai degrabă, o expresie epistolară a durerilor provocate de incertitudine, de nesiguranță. Romanul „Fiu de ticălos” a fost finalist la Premiul Goncourt, ediția 2021, și a fost tradus la editura Humanitas Fiction, de Daniel Nicolescu.
Despre autor: Sorj Chalandon este un autor și jurnalist francez. Născut pe 16 mai 1952 în Tunis, Tunisia, el a lucrat ca jurnalist de-a lungul mai multor decenii. Chalandon a acoperit numeroase conflicte și evenimente internaționale, printre care Tulburările din Irlanda de Nord și Războiul Civil Libanez. Pe lângă cariera sa în jurnalism, Sorj Chalandon este cunoscut pentru activitatea sa ca romancier. Unele dintre operele sale remarcabile includ „Le Petit Bonzi”, „Une promesse” și „Retour à Killybegs”. Scrierile sale explorează adesea teme legate de identitate, memorie și impactul evenimentelor istorice asupra individelor și comunităților.