Asa ceva nu se intampla niciodata, de Anne Holt
Det Som Aldri Skjer (2004)
Editura Trei, Bucuresti, 2010
Traducere de Liliana Urian
Puteti cumpara cartea acum, de pe Buybooks.ro.
In ultima vreme m-am reapropiat de literatura scandinava: Stieg Larsson, Camilla Lackberg, Arne Dahl, Tove Jansson, in buna amintire a lecturii in timpuri trecute a lui Ibsen, Strindberg, Selma Lagerloff cu al sau Nils Holgersson, Hamsun, Axel Munthe, Sillampaa, Enquist,etc. Si am redescoperit acea lume unica, originala, aspra si complexa.
Insa aplecarea de acum asupra unor scriitori dedicati romanului politist, mi-a revelat o societate contemporana moderna, complexa, organizata, dar care continua sa se confrunte cu probleme sociale, politice, economice si peste toate, cu o criminalitate sofisticata. Totul sub pecetea frigului si a nelipsitului tovaras (alcoolul), care reuseste sa incalzeasca trupul si sufletul :).
O serie de crime monstruoase ii reunesc pe principalii protagonisti ai romanului Annei Holt – inspectorul Yngvar Stubø si sotia sa ex-profiler Inger Johanne Vik, intr-un efort comun de a elucida intrebarile obisnuite pentru politie: de ce?, cine?. Efort care dupa indelungate incercari, tatonari si analize il fac pe Stubø sa gandeasca, obosit si descurajat: „Ce se intampla? Se intreba el. Ce fac? Vanez fantome si umbre. Fara sa gasesc nimic. Nu exista nicio legatura, niciun punct comun, nicio parte in care s-o iau. Nici macar o carare invizibila sub ierburile inalte. Lovesc in ceata fara sa ajung nicaieri, fara sa vad altceva decat alte tufisuri inaccesibile. Fiona Helle era populara. Vibeke Heinerback avea opozanti poluici, dar niciun dusman. Vegard Krogh era un Don Quijote ridicol in razboi cu scriitorii, intr-o epoca de fanatisme, despori si catastrofe gata sa cada pe capul nostru. Ce naiv...”. Pentru ca ucigasul „stie totul despre ARTA de a ucide”, dar mai ales, STIE CUM SA SCAPE!
“Anne Holt is the latest crime writer to reveal how truly dark it gets in Scandinavia” ne spune scriitorul englez de romane politiste Val McDermid.
Si asa este, pentru ca Anne Holt, cu extrem de larga ei pregatire profesionala: fost ministru al justiţiei în Norvegia, procuror, avocat, publicist la televiziune şi autoare a unei serii de romane poliţiste ce au cunoscut un succes imens în ţările scandinave şi s-au tradus în peste 25 de limbi, reuseste cu aceast ultima carte aparuta in Romania, sa ne ofere atat o imagine densa a societatii nordice contemporane, cat si o fascinanta fresca a muncii pe care o desfasoara departamentul criminalist din politie pentru rezolvarea cazurilor incredintate. Si mai reuseste ceva de apreciat Anne Holt: ne tine cu sufletul la gura pana spre ultimele pagini ale cartii si mai ales ne lasa cu promisiunea ghicita a continuarii acesteia, pentru ca – este clar ca undeva, in viitor, echilibrul bine/rau – trebuie restabilit! Si criminalul trebuie dovedit si pedepsit!
Tandemul de detectivi, functionand intr-un perfect consens de gandire profesionala, evoluand intr-un spatiu domestic in care patrundem si noi cititorii, cu care ne conexam si in care ne simtim in familie, mi-a adus oarecum aminte, nu stiu prin ce clic mintal, de perechea de detectivi Lincoln Rhyme si Amelia Sachs ai lui Jeffrey Deaver.
Acest cuplu se confrunta, alaturi de ceilalti colegi din cadrul politiei din Oslo, cu o serie de asasinate puse in scena in moduri grotesc-teatrale: Fiona Helle – vedeta en vogue a unui talk-show TV, sotie si mama unei fetite de sase ani este descoperita ucisa, cu limba taiata si impachetata artistic intr-o corola de hartie, Vibeke Heinerback – sefa unui partid de extrema dreapta in ascensiune pe esicherul politic, logodita si pe cale de a se casatori este si ea descoperita moarta si cu cadavrul supus unor perversiuni oribile, iar teroarea ia amploare atunci cand acestor doua femei le urmeaza intru moarte si Vegard Krogh, scriitor, ziarist, publicist, al carui sfarsit este dramatizat prin infigerea intr-unul din ochi al unui stilou.
Analize, prezumtii, asocieri de idei si posibile cai de urmat, dau nastere unor pagini dense pline de informatii privind specificul muncii in politiei, dar privind si societatea norvegiana – preocuparile si problemele acesteia – de ordin politic/economic/moral/imigratie forta de munca/gangsterismul/mafia rusa si balcanica:
„Politica (…) este orice numai un mediu de inocenti nu, toata lumea o stie. Daca suspiciunile de crime s-a fonda pe baza discutiilor un pic mai animate din culisele politicii, ati avea mainile pline de asa ceva”;
„In timpul toamnei, injuraturi in poloneza si daneza continuau sa se reverse de pe schele…”
„ Cu politicienii nu mai serveste la nimic sa continui sa discuti. Nu in ziare, in orice caz. Oamenii sunt mai preocupati sa gaseasca formularea care va nimeri in plin, ii intereseaza mai mult sa faca parada cu executiile elocvente ale adversarilor decat sa dezbata cu adevarat o problema. S-o puna in lumina. Dincolo de prejudecati. Pentru a dobandi competente. Si a impartasi cunostinte”.
„Putea fi dificil sa gasesti o persoana cautata. Chiar si intr-o tara mica precum Norvegia, existau locuri unde sa te ascunzi. Spatiul Schengen favorizase cooperarea intre politiile europene, utila in cazul vanatorii de oameni. In acelasi timp, frontierele erau mai usor de fortat, ascunzatorile mai numeroase”.
Insa un politist bun stie ca nu exista crima fara mobil, astfel ca Yngvar Stubø impreuna cu echipa, continua sa caute legaturi intre crime, un mobil comun, „ceva care sa sara in ochi”, iar Inger Johanne Vik se lanseaza in stabilirea unui profil, explicand: „se analizeaza <modus operandi>. Se distinge (…) actul criminal, analizandu-se componentele lui elementare. Se trag apoi concluzii asupra factorilor simpli, ca si asupra ansamblurilor de probe. In analiza se pune accentul pe experienta de viata a victimei si pe comportamentul ei anterior, in mod subiectiv si obiectiv si pe actul criminal in sine. Este o munca titanica. Si (…) putine stiinte sunt asa de inexacte, de dificile si de putin fiabile ca aceea a realizarii profilului”. Inger Johanne Vik stie ca de cele mai multe ori functioneaza comandamentul: „Cautati minciunile” din viata victimelor, fiecare om, mai mult sau mai putin, ascunde cate un schelet in dulapul sau…Si pentru ca, pana la urma, FAPTELE SE LEAGA!
Si faptele intr-adevar se leaga pentru ca dintr-un coltisor adanc ascuns si ferecat din memoria sa, Inger Johanne Vik scoate elemente esentiale apartinand perioadei de training petrecute in cadrul FBI din State: o serie de crime rezumand date comune de modus operandi, dar care, din nefericire, ii reveleaza posibilitatea ca una dintre victimele viitoare ale acestui lant de asasinate pe meleaguri norvegiene, sa fie insusi Yngvar Stubø, ba – poate chiar intreaga sa familie. Astfel incat leoaica care dormiteaza in sotia si mama Inger Johanne Vik isi ascute toate simturile si capacitatile mentale!
Anne Holt ne furnizeaza pagini pline de mister, pasionante, analitice si elaborate intr-un ritm cinematografic, mai ales atunci cand – ici si colo – printre personajele actiunii, isi face din ce mai simtita prezenta ucigasul, o prezenta halucinanta prin motivatia psihologica a traseului catre crime. Apare „intermitent, la distanta si totusi… acolo. Ca un elf intr-o padure. Daca ai vazut unul, poti jura ca exista. Dar nu poti niciodata s-o dovedesti” Acest Elf/Criminal s-a pregatit indelung: „Obiceiurile, bune si rele, ale oamenilor, rimurile lor, dorintele si nevoile fusesera observate, analizate si catalogate”. Acest Elf/Criminal stie totul despre arta de a ucide si stie cum sa scape! Asasinul are stiinta si competenta, toate insa alimentate de tare psihice adanci, dintr-o sociopatie patetica in fond, nascuta dintr-un suflet si o minte schiloade. Si o fixatie plina de singurul sentiment ce pare a-l insufleti: ura fata de Inger Johanne Vik. Promisiunea urmatorului roman probabil ca va rezolva acest conflict existential al personajelor romanului.
In final, nu pot decat sa spun: Jos palaria, doamna Holt, m-ai castigat!
Nu am lasat cartea din mana pana nu i-am citit ultima pagina si tot mai cautam, tot mai voiam sa continue. Pentru cei care iubesc genul si vor un roman extrem de bine construit si scris, ANNE HOLT cu acest al doilea volum aparut in Romania, dupa „Eroare judiciara”, este alegerea perfecta!
Seria de romane, avandu-i ca protagonisti pe Vik şi Stubø – a fost ecranizată de Compania suedeza de film Yellow Bird Productions AB.
Cateva note biografice privind-o pe Anne Holt gasiti la linkul de aici
1 comment