Editorial

(Jurnal de Filit 2024). Ziua în care Poezia a devenit conexiune între oameni

Cea de-a treia zi de Filit Iași a fost pentru mine un amalgam de emoții, de la revederi cu vechi prieteni până la experiența unui interviu care mi-a lăsat un ușor gust amar. Mi-am început ziua cu o vizită pe la Editura Polirom, unul dintre partenerii principali ai evenimentului, unde am putut discuta pe îndelete despre apariția cărților, despre munca din spatele acestui proces și despre cât de dificil poate fi să promovezi cartea acum, fiind unul dintre bunurile culturale cu înalt grad de perisabilitate în aceste vremuri. 

După cele câteva ore petrecute în compania PR managerilor de la Polirom, am revenit la Casa Filit, unde în forfota și zumzetul cu care ne-am obișnuit, am avut ocazia să îl revăd pe poetul basarabean Victor Fală, autorul volumului „Zvâc”, venit ca parte a echipei Librăriilor Cărturești, dar și ca autor care a recitat propriile poeme la Noaptea albă a poeziei – maraton de lecturi publice

M-am bucurat să văd mai mulți prieteni din Chișinău, precum Diana Mihuța (PR Librăriile Cărturești din Chișinău), Gheorghe Erizanu (Director Editura Cartier) alături de soția sa, Angela Brașoveanu, și de fiica sa, Paula Erizanu (ambele scriitoare de succes), Aura Revenco (organizator Filit Chișinău). 

După ce am luat un interviu grăbit în Casa Filit (nu vă zic cum a fost, dar nu se va număra printre experiențele mele preferate), m-am îndreptat grăbit spre Seara Filit, care de această dată i-a adus în scenă pe Abdulrazak Gurnah și pe Cătălin Ștefănescu. 

Abdulrazak Gurnah este un scriitor de origine tanzaniană, câștigător al Premiului Nobel pentru Literatură în 2021. S-a născut pe insula Zanzibar în 1948 și s-a mutat în Regatul Unit la vârsta de 18 ani ca refugiat. Temele principale ale operei sale includ migrația, dislocarea, identitatea culturală și impactul colonialismului asupra identităților africane.

Cărțile sale explorează adesea viața persoanelor dezrădăcinate, conflictele culturale și istorice și căutarea identității personale într-un context global. Printre cele mai cunoscute lucrări se numără romanele „Paradise” (1994), care a fost nominalizat pentru Booker Prize, „By the Sea” (2001) și „Desertion” (2005). Textele sale sunt adesea descrise ca introspective, bogate în detalii despre istorie și identitate, și evidențiază impactul colonialismului în regiunea de coastă a Africii de Est.

Seara a fost, cred eu, una dintre cele mai animate, fiind un ping-pong între moderator, invitat și, surpriză, traducătoarea Sorina Chiper. Carismatic, elegant, detașat parcă de graba lumii – cred că acestea ar fi apelativele cu care putem să îl descriem pe Abdulrazak Gurnah. Deși am simțit unele mici tensiuni între el și moderator, mai ales la întrebarea legată de criteriul politic al acordării Premiului Nobel, am avut ocazia să descopăr un filon foarte analitic în viziunea autorului, un filon care face legătura dintre nevoia de a spune istoria oamenilor mici, oamenilor pe care nu îi veți găsi în paginile ziarelor sau într-o rubrică de mondenități.

După ce am ieșit de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, mi-am continuat drumul spre Noaptea albă a poeziei – maraton de lecturi publice, unde au participat Adrian Alui Gheorghe, Radu Andriescu, Liviu Antonesei, Șerban Axinte, Ștefan Tudor Baciu, Vasile Baghiu, Cristi Căliman, Lena Chilari, Denisa Comănescu, Tudor Crețu, Péter Demény, Gelu Diaconu, Anda Docea, Victor Fală, Emilian Galaicu-Păun, Cristian Gălățanu, Bogdan Ghiu, Denisa Grădinaru, Matei Grămescu, Romina Hamzeu, Cristina Hermeziu, Antonia Ilie, Markus Köhle, Amalia Mayer, Eyal Megged, Paul Mihalache, Tiberiu Neacșu, Emilia Nedelcoff, Bogdan O. Popescu, Laura Francisca Pavel, Cosmin Perța, Bogdan Alexandru Petcu, Simona Petrișor, Alexia Placintă, Sorina Rîndașu, Theodora Sterpu, Andrada Strugaru, Marcela Sulak, Ioana Tătărușanu, Anda Vahnovan, Matei Vișniec, Alina Vițel, Andrei Zbîrnea. Evenimentul a fost moderat de Dan Coman, Paula Erizanu și Radu Vancu. 

P:S: Nu vă spun cât de fain a fost la Noaptea alternativă a Poeziei, un eveniment moderat și organizat de Jovi Ene, Radu Cucuteanu și Cristina Munteanu. Cred că anume așa se simte prietenia!

Articole similare

Bajocero (2021). Un coșmar la zero grade

Corina Moisei-Dabija

„Între două fronturi”, de Oana David. O istorie care merita să fie spusă

Corina Moisei-Dabija

Fragment în avanpremieră: ”Lebăda cu două intrări”, de Nora Iuga

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult