Filme-cărți.ro vă prezintă în avanpremieră un fragment din volumul ”Gândește ca un artist. Învață cu van Gogh, Picasso sau Andy Warhol cum să fii creativ în orice domeniu”, de Will Gompertz, ce a apărut de curând la Editura Polirom, Colecția Hexagon. Practic, traducere de Lucia Popovici. Iată, la început, câteva amănunte despre această carte:
Cum reusesc unii sa vina mereu cu idei noi? Si cum fac ca ideile lor sa fie apreciate? Ca arts editor la BBC, Will Gompertz a studiat si intervievat de-a lungul anilor unii dintre cei mai originali artisti ai lumii. In opinia sa, exista citeva calitati pe care le au toti oamenii de succes, indiferent daca sint scriitori sau regizori, matematicieni sau filosofi. Iar creativitatea este una dintre ele. Analizind sursele de inspiratie si modul de lucru al marilor artisti mai vechi sau mai noi, de la Vermeer si Michelangelo pina la Marcel Duchamp si Andy Warhol, Will Gompertz te invata sa gindesti creativ. Sfaturile sale te vor ajuta sa-ti valorifici talentul si sa-ti descoperi noi resurse, oricare ar fi domeniul tau de activitate.
Fragment în avanpremieră:
Atunci când se aşază pe scaunele lor, artiştii îşi schimbă identitatea. Încetează să fie creatori şi se transformă în critici. Cu temperamentul celui mai cusurgiu cunoscător, îşi privesc noua creaţie şi îşi evaluează eforturile. Ochii lor hipercritici cercetează amănunţit lucrarea, în căutarea unor urme de nesinceritate, neglijenţă şi greşeli tehnice.
Uneori, identifică o problemă, sar ca arşi de pe scaun şi fac un mic retuş. Se ştie că pictori precum David Hockney fac asta aproape în permanenţă. El termină de pictat, se aşază pe scaun şi priveşte atent ceea ce a făcut. Ochii lui parcurg suprafaţa pânzei ca şi când ar urmări cu privirea o musculiţă în zbor, o scrutează încoace şi încolo, în căutarea unor eventuale probleme. Uneori nu vor descoperi nimic în neregulă, aşa că se va lăsa pe spate şi‑şi va aprinde o ţigară. Alteori se vor aţinti asupra unei zone minuscule şi se vor micşora. Acesta este momentul în care respectatul artist britanic se va ridica de pe scaunul său, va înşfăca o pensulă, o va înmuia în vopsea şi va aplica o picătură în zona supărătoare.
În mod surprinzător, contează enorm. Mi‑a arătat unde adăugase un strop de vopsea galbenă în lucrarea sa de proporţii The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire (Sosirea primăverii în Woldgate, East Yorkshire, 2011). Într‑o pictură lungă de mai bine de 9,5 metri şi lată de peste 3,5 metri, ai fi zis că adăugarea unei petale galbene cât o monedă mică ar fi fost complet neînsemnată. Dar nu a fost aşa. A modificat subtil, dar vizibil echilibrul compoziţiei şi modul în care este ea interpretată.
Cel mai celebru exemplu cu privire la acest tip de intervenţie ulterioară a pictorului este momentul în care artistul romantic englez J.M.W. Turner a descoperit că elegantul său peisaj marin Helvoetsluys fusese expus alături de dramatica lucrare Opening of Waterloo Bridge(Inagurarea podului de la Waterloo) a lui John Constable. Asta se întâmpla la expoziţia anuală a Royal Academy din mai 1832, cel mai prestigios eveniment artistic al anului. Cei doi bărbaţi erau rivali acerbi şi extrem de competitivi; nu erau nici pe departe prieteni.
Constable avusese nevoie de mai bine de zece ani ca să‑şi desăvârşească lucrarea, iar aceasta era un adevărat triumf. Era impresionantă, robustă şi plină de culoare. Prin comparaţie, efortul lui Turner părea tern şi pricăjit. Pictorul din clasa muncitoare londoneză a măsurat din ochi cele două tablouri şi a decis că trebuia să ia măsuri, dacă nu voia să‑şi piardă reputaţia de cel mai mare artist în viaţă din ţară în faţa adversarului său mai rafinat şi cu o poziţie socială mai bună, John Constable. Turner şi‑a luat vopselele, a ales cel mai aprins roşu pe care l‑a găsit, a înmuiat pensula în masa lipicioasă şi apoi a fluturat‑o prin faţa pânzei sale ca pe o sabie.
A făcut o înţepătură hotărâtă în inima lucrării sale Helvoetsluys şi s‑a dat un pas în spate. A urmărit cum stropul gros de vopsea roşie ca sângele a început să pătrundă în pânză, transformând‑o din ceea ce fusese o imagine oarecum anostă într‑o pictură mult mai însufleţită, care putea să stea acum alături de grandioasa lucrare a lui Constable. Stropul – despre care Turner a afirmat că reprezenta o baliză – nu era mai mare decât un buton de cămaşă, dar a avut efectul dorit. Când a văzut ce făcuse rivalul său, Constable a exclamat: „A venit aici şi a tras cu arma!”.
Despre autor:
Will Gompertz este arts editor la BBC si a fost director la Tate Gallery timp de sapte ani. Este interesat in mod special de arta moderna si a scris despre arta pentru The Times, The Guardian si BBC. In 2009 a scris un one-man comedy show despre arta moderna care s-a jucat cu casa inchisa la Festivalul de la Edinburgh. A fost votat unul dintre cei 50 de ginditori creativi de top de catre revista Creativity din New York. La Editura Polirom a mai publicat bestsellerul O istorie a artei moderne. Tot ce trebuie sa stii despre ultimii 150 de ani (2014).